Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Ja, sprang först på 8.20 och sedan på 8.27 och blev näst sist i finalen. Missade sedan EM-finalen.

På tal om att följa upp OS 2021. Vidar Johansson hade 32:e tid..av 40..i VM i Eugene 2022. Sprang på 8.33.51..

I VM i Budapest 2023 hade Vidar Johansson 24:e tid på 8.27.21

Erik Blomberg sprang på 8.42.33 och hade 36:e tid av 37..

Helt otroligt att man gnäller över dessa pojkar..Har inte tagit många steg sedan OS 2021..
Helt irrelevant att ta tiderna i Vm-final pga taktik osv. Man vann OS-guld på 1500m 2016 på 3:50, den nivån två damer sprang på i Paris häromdagen.
Citera
2024-07-09, 08:21
Medlem
Ja jag menar lite grann en fråga om pengar från förbundet också, kommitte vet jag inte riktigt
Inte just 100% för idrottsligs prestationer alltid ändå
Men hade varit bra om det bara hade handlat om det iaf, roligaste för sporten 👍👌
Citera
2024-07-09, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Mest uttagna friidrottare i OS-historien

1984:24
2024:22
2021:20

Dags att sluta och klaga nu..
Skulle det vara mer rätt för de individerna att stå utanför OS bara för att truppen generellt är starkare än vanligt?
Citera
2024-07-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag menade snarare att man kanske lärt sig att inte skicka skadedrabbade idrottare till mästerskap som sedan ställer in sen medverkan men är ändå kvar och shoppar och festar, och dessutom skryter med det på sociala medier.

En sådan som Maja Nilsson hade garanterat inte kommit till start.
Varför skulle hon inte kommit till start? Själv är jag mer orolig för Almgren och kanske Montler. Kom också att tänka på Kalle Berglund som startade i Tokyo, men var en blek kopia av sitt tidigare jag pga skador. Men det är nog svårt att avstå en OS-start när man väl är uttagen. Berglund togs tidigt ut efter sin fina insats på VM 2019. När spelen sköts upp ett år låg ändå de gamla uttagningarna kvar trots att de kanske inte längre var så relevanta.
Citera
2024-07-09, 09:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Norge skickar 28 aktiva till UEM (mot Sveriges 47 aktiva). Har inte riktigt koll vilka som är Norges starkaste kort, under senare år så har ju Norge varit väldigt starka även på ungdoms- och juniorsidan.
Citera
2024-07-09, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
Skulle det vara mer rätt för de individerna att stå utanför OS bara för att truppen generellt är starkare än vanligt?

Tycker du resultaten i EM indikerar att truppen är starkare?🤔

Perseus har 19:e tid i år på 20 km gång..1.18.22..gick på drygt 1.19 i EM. Folk tror härinne att Perseus är storfavorit att ta medalj i OS. När japaner, kineser, Stano och Martin kommer med så lär Perseus chans för medalj vara begränsad. Men med hans inställning,motivation, pannben så skulle jag inte vara förvånad om han lyckas.

OS är något annat. Lyckas man inte ens i EM några veckor innan har man inte i OS att göra. Friidrottarna beter sig själviskt, arrogant och bortskämt. Friidrottslandslaget beter sig som ett vuxendagis. Skyddad verksamhet som leds av Bergqvist..som tar ut allt och alla för att vara kompis med hela Friidrottssverige. När de inte får som de vill trotsar de som ett litet barn. Blir gnälliga och klagande. Fast de inte inser att de inte är tillräckligt konkurrenskraftiga.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-07-09 kl. 10:09.
Citera
2024-07-09, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Varför skulle hon inte kommit till start? Själv är jag mer orolig för Almgren och kanske Montler. Kom också att tänka på Kalle Berglund som startade i Tokyo, men var en blek kopia av sitt tidigare jag pga skador. Men det är nog svårt att avstå en OS-start när man väl är uttagen. Berglund togs tidigt ut efter sin fina insats på VM 2019. När spelen sköts upp ett år låg ändå de gamla uttagningarna kvar trots att de kanske inte längre var så relevanta.

Vad gör Montler i ett OS med 9 tävlingshoppmunder utomhussäsongen med ett hopp på 7,88 m? Han åker bara dit för att delta, känna av atmosfären..och för att tränare Tregaro skall få vara med i ännu ett OS. Delta på en idrottslig fest. All inclusive. Bara fakta.
Citera
2024-07-09, 10:21
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Laget till UEM släpptes igår ikväll. 47 aktiva, måste vara den absoluta största truppen som vi haft till ett UEM.

Rimliga uttagningar på det stora hela. På flicksidan hade jag nog tagit ut Jamilia Bernhardsson på 100m häck tillsammans med Lisa Erkfeldt, nu var det Astrid Fakelius som fick den platsen.

På pojksidan hade jag möjligtvis trott att Petter Oster skulle komma med (på 800 eller 1500m). Elvin Rahm kom med men inte i tresteg som jag trodde på utan i höjd. Lowe Wängelin kom med både i kula och slägga, därmed inte Alexander Vedin i spjut.

Imponerande. Gick tillbaka och kollade hur det såg ut 2022 och då hade vi 36. Tjejerna är representerade i alla grenar förutom gången och det är bara i fem vi endast ställer upp med en deltagare. Får det till åtta som dubblerar (fem tjejer, tre killar).

Citat:
Norge skickar 28 aktiva till UEM (mot Sveriges 47 aktiva). Har inte riktigt koll vilka som är Norges starkaste kort, under senare år så har ju Norge varit väldigt starka även på ungdoms- och juniorsidan.

Det hade en rankingetta på tjejernas 1500 vet jag.
Citera
2024-07-09, 11:23
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

Hon har ju en gedigen skadehistorik som är svår att undgå när man utsätts för sådan press ett mästerskap innebär.

Är också tyvärr orolig för Almgren, han har nog u vanlig ordning brännt sitt krut i fel grenar.
Citera
2024-07-09, 12:05
Medlem
Citat:

Tror vi hadde et sterkere kull for to år siden, men vi har Wilma Bekkemoen Torbiörnsson som har raskeste tid på 1500 meter i Europa i år. Hun har også det på 3000 meter, for øvrig en tid hun satte innendørs i vinter, men der har vi med to andre spennende løpere (Tuva Alme og Venus Abraham Teffera) som er medaljeoutsidere og som får sjansen på sin beste distanse. I tillegg har vi en god stavhopper i Embla Njerve, som tok bronse i EYOF i fjor, men hun ligger vel på typ 6. plass i Europa i år blant de som kan delta i dette mesterskapet, så hun er vel bare en av flere som kan klare en medalje på en god dag.

På guttesiden handler det meste rent medaljemessig om Magnus Øyen på 1500 meter, men han var syk i lengre tid tidligere i år og er nok usikker på formen. Viste dog formbedring i NM, så det finnes håp om at han i det minste kan kjempe om medalje. Det finnes flere interessante utøvere, men tror ikke de er gode nok for medalje i år, selv om man jo aldri vet hvem som overrasker i et juniormesterskap.
Citera
2024-07-09, 17:10
Medlem
Citat:
Laget till UEM släpptes igår ikväll. 47 aktiva, måste vara den absoluta största truppen som vi haft till ett UEM.

Rimliga uttagningar på det stora hela. På flicksidan hade jag nog tagit ut Jamilia Bernhardsson på 100m häck tillsammans med Lisa Erkfeldt, nu var det Astrid Fakelius som fick den platsen.

På pojksidan hade jag möjligtvis trott att Petter Oster skulle komma med (på 800 eller 1500m). Elvin Rahm kom med men inte i tresteg som jag trodde på utan i höjd. Lowe Wängelin kom med både i kula och slägga, därmed inte Alexander Vedin i spjut.

Hade varit roligt att få med spjutkastaren.

Generös uttagning av Rahm i höjd, inkvalad på ett inomhusresultat, dock med den skillnaden att han faktiskt prickade kvalgränsen.

Schweizer-Oster får vi kalla honom... https://swiss-athletics.ch/de/blog/2...an-die-u18-em/
Citera
2024-07-09, 17:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashilita
Schweizer-Oster får vi kalla honom... https://swiss-athletics.ch/de/blog/2...an-die-u18-em/

Det hade jag missat, nåväl förklarar varför han inte var med i det svenska laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in