Citat:
Ursprungligen postat av
Dafwid
Hur slutar man vara något man har varit i så många år? Jag har alltid varit en people pleaser, det vill säga att jag alltid har velat vara andra till lags, enbart för att jag vill att människor ska tycka om mig. Till och med på anonyma forum som till exempel Flashback är jag mån om att alltid vara andra till lags - trots att jag inte känner person/personerna jag skriver med!
Saken är den att jag under hela mitt liv, mer eller mindre, alltid har velat behaga andra och aldrig hamna i en konflikt. Är nu 37 år och om mindre än ett halvår fyller jag 38 bast. Känner att det skulle vara skönt att slippa ha den här bördan hängande över mig, men vet ärligt talat inte hur jag ska bli av med det här osunda beteendet.
Någon som känner igen sig? Hur har ni tagit tag i problemet? Dela gärna med er av tankar, tips och idéer till en person som känner sig oerhört vilsen och mår psykiskt dåligt när det kommer till att vara andra människor till lags.
Svårigheter med att balansera sina egna och andras behov är både vanliga och orsakar mycket lidande. Ifall du söker handfasta tips och har ett öppet sinne kan jag rekommendera arbete med personlig utveckling. Det finns enormt många kurser och böcker på temat "sluta säga ja till andra och börja säga ja till dig själv" och dylikt. Vill du ha mer konkreta tips är det bara att skriva. Annars finns även rätt mycket konventionell hjälp att få, typ psykologhjälp via din vårdcentral. Den här typen av problem är inte minst vanliga hos människor med utmattningstendenser (då man har svårt att säga nej till andra och lyssna till sina egna behov) och det finns mycket praktiska övningar kring det närbesläktade begreppet "prestationsbaserad självkänsla".
För egen del vill jag lyfta ett klassiskt citat på temat:
Varje gång mitt val står mellan att göra avkall på mig själv eller göra någon annan besviken så är det min plikt att göra någon annan besviken".
När jag själv kläms inför att göra något för andra som jag egentligen inte vill/orkar/har tid med så kan jag hämta styrka ur den tanken/det citatet. Detta hjälper mig att göra sånt som ibland känns svårt, typ tacka nej till presenter jag egentligen inte vill ha, eller tacka nej till tillställningar jag inte har energi för.
Citat:
Om du har formulerat problemet så har du redan lösningen. Du vet precis vad du behöver göra, du tycker bara det är skrämmande och obehagligt att göra det.
Ja, ofta ligger det rätt mycket i det här. Lycka till!