Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-12, 22:05
Medlem
Hur slutar man vara något man har varit i så många år? Jag har alltid varit en people pleaser, det vill säga att jag alltid har velat vara andra till lags, enbart för att jag vill att människor ska tycka om mig. Till och med på anonyma forum som till exempel Flashback är jag mån om att alltid vara andra till lags - trots att jag inte känner person/personerna jag skriver med!

Saken är den att jag under hela mitt liv, mer eller mindre, alltid har velat behaga andra och aldrig hamna i en konflikt. Är nu 37 år och om mindre än ett halvår fyller jag 38 bast. Känner att det skulle vara skönt att slippa ha den här bördan hängande över mig, men vet ärligt talat inte hur jag ska bli av med det här osunda beteendet.

Någon som känner igen sig? Hur har ni tagit tag i problemet? Dela gärna med er av tankar, tips och idéer till en person som känner sig oerhört vilsen och mår psykiskt dåligt när det kommer till att vara andra människor till lags.
Citera
2024-07-12, 22:10
Medlem
Sn0o0oZs avatar
hur är det ett osunt beteende?

kan det bero på att du anser att den personliga avkastningen av att vara till Lags inte är tillräcklig?
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2024-07-12 kl. 22:14.
Citera
2024-07-12, 22:12
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Blir du inte utnyttjad och tagen för givet extremt mycket då? Att vara snäll brukar resultera i det nämligen.

Vad har mänskligheten gjort för dig som gör att du bryr dig om deras åsikter?
Citera
2024-07-12, 22:48
Medlem
Jag var väldigt mycket sån till runt 35.
En viktig grej som hände var att jag fick barn och så att säga MÅSTE vara bestämd och resolut för att tillvarata mitt barns intressen, och även vara en god förebild, visa både i ord och handling att oss kör man inte med. Det var ovant och jobbigt första gångerna men nu går det jättebra och har blivit en självklarhet.
Vet inte om skaffa barn är något man ska göra av den anledningen dock. Det blev en positiv bieffekt.
Kom barn inte är aktuellt, kanske du kan försöka tänka dig att du ska föregå med gott exempel för någon, antingen verklig eller en fiktiv person. Annars är mitt råd att TVINGA dig att ta plats och säga ifrån. En gång. Sen en gång till. Du kommer plötsligt känna dig lättad, och stolt över dig själv. Hoppas du gör det! Kör!
Citera
2024-07-12, 22:55
Medlem
zombie-nations avatar
Man vinner otroligt mycket på att vara snäll. Men samtidigt kommer man någon gång att bli utnyttjad. Så det är superviktigt att man förstår att vissa vill utnyttja en. Men istället för att fundera på vem som är vem så tänk bara vilka saker du inte gör för andra. Sedan om någon frågar så säger du nej. Det kan handla om alla saker. Det betyder inte bara sådant som någon vill ha av dig, det kan vara att de vill att du slutar yttra en åsikt.
Citera
2024-07-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Hur slutar man vara något man har varit i så många år? Jag har alltid varit en people pleaser, det vill säga att jag alltid har velat vara andra till lags, enbart för att jag vill att människor ska tycka om mig. Till och med på anonyma forum som till exempel Flashback är jag mån om att alltid vara andra till lags - trots att jag inte känner person/personerna jag skriver med!

Saken är den att jag under hela mitt liv, mer eller mindre, alltid har velat behaga andra och aldrig hamna i en konflikt. Är nu 37 år och om mindre än ett halvår fyller jag 38 bast. Känner att det skulle vara skönt att slippa ha den här bördan hängande över mig, men vet ärligt talat inte hur jag ska bli av med det här osunda beteendet.

Någon som känner igen sig? Hur har ni tagit tag i problemet? Dela gärna med er av tankar, tips och idéer till en person som känner sig oerhört vilsen och mår psykiskt dåligt när det kommer till att vara andra människor till lags.

Jag vet inte vad i ditt beteende att vara folk till lags som får dig att må dåligt. Tror du får fundera lite på just den saken och vara lite mer konkret för att själv få svaret.

Vanligt är dock att man upplever sig själv som oviktig, dvs andras tid är viktigare. Så när någon frågar om du kan åka 15 mil enkel väg och hämta ett litet paket så gör du det, förmodligen utan annan ersättning än ett tack. Då kan jag tänka mig att man inte mår så jättebra av det.
Citera
2024-07-13, 00:15
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Om du har formulerat problemet så har du redan lösningen. Du vet precis vad du behöver göra, du tycker bara det är skrämmande och obehagligt att göra det.
Citera
2024-07-13, 00:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Om du har formulerat problemet så har du redan lösningen. Du vet precis vad du behöver göra, du tycker bara det är skrämmande och obehagligt att göra det.

Detta ^
Citera
2024-07-13, 03:54
Medlem
Citat:

Svårigheter med att balansera sina egna och andras behov är både vanliga och orsakar mycket lidande. Ifall du söker handfasta tips och har ett öppet sinne kan jag rekommendera arbete med personlig utveckling. Det finns enormt många kurser och böcker på temat "sluta säga ja till andra och börja säga ja till dig själv" och dylikt. Vill du ha mer konkreta tips är det bara att skriva. Annars finns även rätt mycket konventionell hjälp att få, typ psykologhjälp via din vårdcentral. Den här typen av problem är inte minst vanliga hos människor med utmattningstendenser (då man har svårt att säga nej till andra och lyssna till sina egna behov) och det finns mycket praktiska övningar kring det närbesläktade begreppet "prestationsbaserad självkänsla".

För egen del vill jag lyfta ett klassiskt citat på temat: Varje gång mitt val står mellan att göra avkall på mig själv eller göra någon annan besviken så är det min plikt att göra någon annan besviken".

När jag själv kläms inför att göra något för andra som jag egentligen inte vill/orkar/har tid med så kan jag hämta styrka ur den tanken/det citatet. Detta hjälper mig att göra sånt som ibland känns svårt, typ tacka nej till presenter jag egentligen inte vill ha, eller tacka nej till tillställningar jag inte har energi för.

Citat:

Ja, ofta ligger det rätt mycket i det här. Lycka till!
Citera
2024-07-13, 09:28
Medlem
MyJustices avatar
Citat:

försök att se om du kan röna ut varför du är en pleaser .
I mitt fall var det pga en dålig uppväxt i ett dysfunktionellt hem
där man fick gå på äggskal varje dag .
När insikten till varför jag var en pleaser inföll . så förändrade det mig till att inte vara till lags
Citera
2024-07-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
hur är det ett osunt beteende?

kan det bero på att du anser att den personliga avkastningen av att vara till Lags inte är tillräcklig?

Genom att jag glömmer bort mig själv när jag hela tiden ska vara andra till lags. Så osunt kanske det inte är, men det är hur som helst inte bra för mig känner jag när det blir för mycket.
Citera
2024-07-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Blir du inte utnyttjad och tagen för givet extremt mycket då? Att vara snäll brukar resultera i det nämligen.

Vad har mänskligheten gjort för dig som gör att du bryr dig om deras åsikter?

Det är precis vad jag blir. Man ska vara snäll, men det finns en gräns. Vet faktiskt inte varför jag bryr mig om andra människors åsikter så till den grad att jag blir en dörrmatta för andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in