• 1
  • 2
2024-07-14, 16:57
Medlem
twubles avatar
Hypotetisk fundering:

Lt sga att ngon sger upp sin egen anstllning vid t.ex. 64rs lder.

Denne skriver in sig p arbetsfrmedlingen, tar 45 dagars karens och lever drefter p A-kassa under 300dgr innan vergng till pensionsuttag.

Gissningsvis r det svrt att bli erbjuden ny anstllning vid aktivt jobbskande i den ldern, speciellt om det inte finns en intention att ta ett nytt jobb.

Omoraliskt kan man tycka, men hur fungerar systemet, finns det ngot som hindrar att systemet utnyttjas s hr?

Och hur skulle det funka om man gr det nnu tidigare och har cash vid sidan av...typ vid 55?
Citera
2024-07-14, 17:05
Medlem
Inget som hindrar dig. Dock kan AF krva att du deltar i aktiviteter nr du uppbr A-kassa, sdr efter 3 mnader brukar det komma frslag.

Gr bra vid 55 ocks, dina dagar tar dock slut efter 300 dagar, om du inte jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor. Nr dagarna tar slut blir en del erbjudna plats i jobb- och utvecklingsgarantin, samma ersttning som A-kassan, inget slutdatum, men fler krav p aktiviteter kan stllas.
Citera
2024-07-14, 17:08
Medlem
Udslidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twuble
Hypotetisk fundering:

Denne skriver in sig p arbetsfrmedlingen, tar 45 dagars karens och lever drefter p A-kassa under 300dgr innan vergng till pensionsuttag.

Gissningsvis r det svrt att bli erbjuden ny anstllning vid aktivt jobbskande i den ldern, speciellt om det inte finns en intention att ta ett nytt jobb.

Omoraliskt kan man tycka, men hur fungerar systemet, finns det ngot som hindrar att systemet utnyttjas s hr?

Och hur skulle det funka om man gr det nnu tidigare och har cash vid sidan av...typ vid 55?

55 r fr tidigt, gneta p i "tgrder"/vuxendagis i 10 r blir nog rtt tjatigt. Regeringens frndring dr ersttningen snks till vldigt lg niv med tiden gr det mer eller mindre omjligt att utyttja systemet s tidigt.

Men vet sna som skjutit ut sig vid 63-64. I de fallen jag vet om har det handlat om att jobbsituationen blivit ohllbar, och det gtt ut ver hlsan.
Citera
2024-07-14, 17:10
Medlem
TheGretaResets avatar
Typ sent 90-tal efter krisen var det ett vanligt inslag p rapport eller aktuellt att arbetsgivaren hade lst det p det sttet. En del kptes ut tex min pappa.
Han behvde inte g till arbetsfrmedlingen och stmpla utan pengarna bara kom i tv r fram till han blev 65. Officiellt hade han en bok han skulle lsa som rknades som frkovran.

Har ingen aning om det fungerar p samma slappa stt fortfarande.
Citera
2024-07-14, 17:23
Medlem
twubles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Udslidt
55 r fr tidigt, gneta p i "tgrder"/vuxendagis i 10 r blir nog rtt tjatigt. Regeringens frndring dr ersttningen snks till vldigt lg niv med tiden gr det mer eller mindre omjligt att utyttja systemet s tidigt.

Men vet sna som skjutit ut sig vid 63-64. I de fallen jag vet om har det handlat om att jobbsituationen blivit ohllbar, och det gtt ut ver hlsan.

Har inte rknat p det slutgiltigt n men tror fan jag brjar nrma mig FIRE allts (fast bara nstan), och r sjukt jvla trtt p min nuvarande arbetsgivare som jag hllit fast vid i ver 20 r...
Citera
2024-07-14, 17:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att g p a-kassa i tio r knns som det pverkar pensionen rt rejlt om man nu inte har ett lglnejobb. Men som koncept fungerar det skert.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Typ sent 90-tal efter krisen var det ett vanligt inslag p rapport eller aktuellt att arbetsgivaren hade lst det p det sttet. En del kptes ut tex min pappa.
Han behvde inte g till arbetsfrmedlingen och stmpla utan pengarna bara kom i tv r fram till han blev 65. Officiellt hade han en bok han skulle lsa som rknades som frkovran.

Att bli utkpt r inget ovanligt, frekommer d ett fretag vill bli av med ngon men inte har eller vill ange ett giltigt skl fr uppsgning. Dock handlar det normalt om ngra extra mnadslner utver uppsgningstiden och d r fri att gra vad du vill.
Citera
2024-07-14, 17:29
Medlem
Man blir inte pensionr lngre vid 65 r, utan 67 r. Men visst det gr om ingen vill anstlla dig igen, fr ska jobb mste du.
Citera
2024-07-14, 17:50
Medlem
twubles avatar
Kanske skulle varit lite tydligare med min frsta post, r typ 52 nu...om jag hller i och jobbar p till typ 55 s kan jag kanske dra "fuck you"-kortet till min arbetsgivare d mina personliga finanser r hyfsade fr tillfllet...s som att jag kan ta smllen med med mindre pension vid 65 eller vad fan det nu blir och leva p egen cash under tiden (har fr avsikt att lmna landet om 3-4 r anyways..anser Sverige vara ett sjunkande skepp).

Att hlla p och "ska jobb" och annat skit jmfrt med mitt nuvarande jobb r bara peanuts...fr man ngon form av cash fr det r det ju bara positivt...vill ha mer tips p hur jag kan f tillbaka en del av dom sjuka mngder pengar jag har pyntat i skatt ver ren som fan inte lett till ett bttre liv iaf.
Citera
2024-07-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Jag vet om arbetsgivare som gett ldre anstllda ca 80% av lnen om de fick hem ett r i frvg fr att de skulle slippa sga upp yngre personal.

P 90-talet och tidiga 2000-talet frtidspensionerades folk till hger och vnster tills det blev ohllbart men d fick ju skattebetalarna st fr notan. Var ju stor del i att Reinfeldt kom till makten och det blev lite mera ordning och reda hos frskringskassan.
Citera
2024-07-14, 18:04
Medlem
Citat:
Hypotetisk fundering:

Lter som ett riktigt tattarliv om man inte har pengar, men har du s kr bara!

Dumt att gra s dr sista ret innan pensionen fr mnga arbetsgivare bjuder ju p sista mnaden och har man tur blir man utkpt.
Citera
2024-07-14, 20:07
Medlem
Citat:
Har inte rknat p det slutgiltigt n men tror fan jag brjar nrma mig FIRE allts (fast bara nstan), och r sjukt jvla trtt p min nuvarande arbetsgivare som jag hllit fast vid i ver 20 r...

Du kanske skall bli Fire frst och starta med A-kassa som extra skerhetsmarginal? Fr om du inte har sparat frdigt n kan det ju bli lite knapert att spara undan tillrckligt frn A-kassa och r du inte Fire nr A-kassan tagit slut mste du ju brja jobba igen.
Citera
2024-07-14, 20:28
Medlem
twubles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du kanske skall bli Fire frst och starta med A-kassa som extra skerhetsmarginal? Fr om du inte har sparat frdigt n kan det ju bli lite knapert att spara undan tillrckligt frn A-kassa och r du inte Fire nr A-kassan tagit slut mste du ju brja jobba igen.

Ja, mycket bra pong. Handen p hjrtat s sger en del utrkningar att jag r nstan hemma finansiellt redan men vill man kunna sova gott om natten och ta en "hit" med en stor brsnedgng s br jag kra p ett par r till...men frsker nu tnka ett steg vidare och se om jag kan f tillbaka en del av de skattepengar som jag blivit rnad p genom ren...samvetet har ftt sig tillrckligt mnga trnar nu s brjar faktiskt vackla i att jag bryr mig inte om att bli en sn som jag sjlv har fraktat hela mitt liv, skiter i vilket numera egentligen.

Vet dock inte hur reglerna funkar nufrtiden, var senast arbetsls ett r i mitten av 90-talet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in