Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-14, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Jobbar du inom äldreomsorgen?
Nä det gör jag inte.
Citera
2024-07-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det är korrekt.
Vårdkvalitén inom äldreboende (särskilda boenden) och hemtjänst är katastrof, likaså arbetsmiljön.

Förändringen som skett sedan 70-talet är att andelen boendeplatser successivt minskat i takt med att befolkning och andelen äldre ökat. Det innebär att möjligheten att övht kvalificera sig till en plats inom äldreboende i många fall inte hinner ske förrän den äldre hunnit dö eftersom kriterierna stramats åt rejält. Förr räknades exempelvis "ensamhet" som ett kriterium när den äldres psykiska hälsa påverkades negativt av just ensamhet.

När det gäller arbetsmiljön har personaltätheten minskat och arbetet klockas efter vad biståndsinsatsen tillåter. Svenskar med kompetens sticker så fort de har möjlighet eftersom arbetet dels skapat en känsla av otillräcklighet och dels har kommunerna använt äldreomsorgen som container för all arbetskraft som av övrig arbetsmarknad anses vara oanställningsbar. Det vill säga människor som de flesta av oss inte vill vårdas av den dagen vi hamnar i skör beroendeställning.

Äldreomsorgen är för övrigt en av få sektorer där den privata driften anses värre än den kommunala, både för boende och personal.
Ja den privata skall ju ge vinst åt aktieinnehavare och chefsbonusar. Kan inte bli mycket slantar kvar..
Citera
2024-07-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottoskorvar
Nä det gör jag inte.
Hur vet du då?
Citera
2024-07-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Uppskattar ditt svar mycket, intressant att läsa. Jag är inne på att byta bana såhär på äldre dar (är 50) och äldreboende är något jag tänkt på men man blir ju avskräckt också av allt man hör... Vill jobba med människor men är egentligen inte så stresstålig som kanske krävs på äldreboende

Personlig assistent kan jag rekommendera. Där har du åtminstone socialt utbyte gentemot kunden. Ni lär känna varandra, det är oundvikligt att det blir familjärt. Lönen är okej (långt från bra), och privata bolag är mer generösa med hjälpmedel osv. Som andra skrivit är LSS och SOL lindrigare drabbat än HSL och privata företag kan bända lite på reglerna och se mellan fingrarna för att personal och kund ska må bättre. Det finns många brister också, men det ger ändå lite bättre utbyte än äldreomsorgen.
Citera
2024-07-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Ja, det är nog tyvärr så att att facket Kommunal bara är en fasad som styr av politiker.
Det finns flera incidenter som pekar ditåt.
När Kommunal strejkade för högre löner och bättre avtal så undertecknade ordföranden Ylva Thörn ett avtal som var sämre än det som som arbetsgivarna givit från början och som var orsaken att man gick ut i strejk för att stoppa?
Lite misstänkt.

Även trycket från regeringen ökade när Göran Persson på fredagen den 23 maj varnar Kommunal för att driva lönekrav som i förlängningen leder till en orimlig löneutveckling. På måndagen därefter meddelade förbundsordförande Ylva Thörn att man var beredd att förhandla och på onsdagen den 28:e var strejken över.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...rkligen-fajten

Tobias Baudin gjorde något liknade när han mot sina medlemmars vilja röstade för att godkänna nya LAS.

Förbundet Kommunals ordförande Tobias Baudin gick ut i stenhård vägran att gå med på förändringar i Lagen om anställningsskydd – men ändrade sig. Något han i dag får hård kritik för.
– Han har sålt ut oss för en politisk karriär, säger undersköterskan Mia Christensson.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...litisk-karriar

Det mesta pekar på att det är Socialdemokraterna som styr Kommunal och stoppar högre löner och bättre avtal.
Högerpartierna vet detta men kommer aldrig att kritisera detta eftersom det är exakt det dom vill också, att vårdpersonal skall tjäna så lite som möjligt.
Bedrövligt
Citera
2024-07-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumpman
Personlig assistent kan jag rekommendera. Där har du åtminstone socialt utbyte gentemot kunden. Ni lär känna varandra, det är oundvikligt att det blir familjärt. Lönen är okej (långt från bra), och privata bolag är mer generösa med hjälpmedel osv. Som andra skrivit är LSS och SOL lindrigare drabbat än HSL och privata företag kan bända lite på reglerna och se mellan fingrarna för att personal och kund ska må bättre. Det finns många brister också, men det ger ändå lite bättre utbyte än äldreomsorgen.
Ja jag tror arbete med funktionshindrade är mer humant för både brukare och personal
Citera
2024-07-14, 21:00
Medlem
Alla ska vi bli gamla så det är väldigt märkligt att inget politiskt parti; varken till höger eller vänster; på riktigt tar tag i frågan om äldreomsorgen.
Citera
2024-07-14, 21:05
Medlem
Grundproblemet är demografin. Efterkrigsbarnen, eller "boomers" som de kallas numera, var många men efter dem har det successivt fötts allt färre barn. Politikerna har naivt trott att detta går att lösa med invandring. Vill man se lite cyniskt är det en "puckel" just nu i kurvan med många äldre (och många fler som får demens eftersom medellivslängden ökat). När de har dött undan kommer det att bli lite lättare. Men som sagt finns ingen quick fix. Alla skriker om pengar och invandringen har visat sig vara en nettoutgift och kommer troligen att vara så i många generationer framöver.
Citera
2024-07-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumpman
Arbetet som undersköterska är inte psykosocialt längre. 2017 larmade SKR och Strandhäll (jag är inget fan, men hon hade rätt) om att vård-- och omsorgsyrkena var på väg att haverera. Vi skulle sakna runt 20 000 anställda vid 2024, och ptja. De som läst nyheterna de senaste månaderna känner ju till varslet, blockaderna osv.

Jag arbetade palliativt åt en person som fick assistansen indragen sina sista månader i livet. En annan fick inte plats på sjukhus sina sista månader i livet och sköttes av nyanställd, outbildad personal. Arbetsgivaren fick helt enkelt inte tag i kompetent personal. Kunden i fråga behövde hjälp med allt. Totalförlamad och förlorat talet.

Inom äldreomsorgen var flera personer inlåsta utan telefon (dock larm som ofta missköttes och senare ignorerades). Larmen piper nonstop. Verkligen nonstop. Duscharna kunde hoppas över under månader för att det helt enkelt inte "fanns" tid. Fel med delegering blir ofta fel vid vårdinsatser. Medicin stjäls, ges vid fel tillfälle eller i fel doser. Liggsår blir vanligare. Utslag på grund av bristande hygien blir vanligare. Samtidigt vet kunderna om vilken stress och press personalen genomgår. De sitter lite i samma båt. Ett problem av många är att kunderna ger bra omdömen. En, av flera, anledning till detta är att de vill uppmärksamma personalen. Det blir dock ganska missvisande, statistiskt och senare politiskt, ur nöjd-kund-perspektiv. Detta är EN given anledning till att Kristersson och Moderaterna är hyfsat nöjda med vården ändå.

Jag själv har skrivit avvikelser, jag har engagerat mig fackligt och jag har försökt politiskt. Jag har skickat hem kollegor som brutit ihop eller fått sammanbrott på jobbet. Vid ett tillfälle tog det hus i helvete. Avvikelser försvinner spårlöst. Det kvittar om du skriver nya. Tystnadskultur uppmuntras via mail, sms och muntligt och många är rädda för att bita ifrån. Lönen är kass, visst, men det är fan inte det stora problemet. Lönen går ändå att leva på, men för att orka med den skiten behövs möjlighet att andas ut. Det är alltid underbemannat och lediga dagar stördes alltid av telefonsamtal och dåligt samvete. Att engagera sig fackligt är bara skrattretande, den kultur som råder i facken är helt annorlunda än den som råder på arbetsplatsen eller privat. Det är jävligt politiskt, dessutom är det ju ordförande och andra högt ställda företrädare som sitter med enhetschefer och verksamhetschefer. Alltså, samma personer som ansvariga för de försvunna tillbuden. Det är jävligt illa organiserat och finns massvis med lösningar, men ingen vill ta ansvar och betala för det...

Privatiseringar får ofta skulden, och delvis med rätta. Egentligen är det väl hur privatiseringarna bedrivs, snarare än dess själva existens. Om pengarna stannar inom välfärden så är ju inte resurser något problem... Vinster i välfärden är helt åt helvete.

Fråga på. Jag är snuskigt utbildad och har livslång erfarenhet i detta.

Tillbud och avvikelser som chefen inte ens tar upp.
Att kunderna ger bra omdöme har jag alltid undrat över då de flesta jag mött har varit sängliggande med många diagnoser och inte ens kunnat byta kanal på sin TV. Vem ger dessa omdömen??
Citera
2024-07-14, 21:12
Medlem
Sverige ligger i världstoppen (per capita)år efter år i att ge bistånd till andra länder. Ta de pengarna o stoppa in i välfärden. Och återinför förmögensskatt.
Citera
2024-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tillbud och avvikelser som chefen inte ens tar upp.
Att kunderna ger bra omdöme har jag alltid undrat över då de flesta jag mött har varit sängliggande med många diagnoser och inte ens kunnat byta kanal på sin TV. Vem ger dessa omdömen??

Det är svårt att tala om ett tillbud som inte existerar. Det blir lite moment 22, även om det är du själv som skrivit tillbudet. När du skrikit och svurit 30 gånger så ger du upp. Allting är ju trasigt liksom. Chefen vet, men att betala för ansvar är inte av intresse. Din sista fråga är fruktansvärt tragikomisk 😂. De kunder som kan svara, självklart är det många som utlämnas, och ofta är det just deras åsikter som borde höras. Vid några tillfällen är det säkerligen chefen också 😬
Citera
2024-07-14, 21:18
Medlem
Ju förr dom som jobbar inom vården inser att anledningen till att dom har sämst löner och avtal i Sverige stavas Kommunal, ju bättre.
Kommunal styrs av Socialdemokraterna och efter att deras ordföranden svikit sina medlemmar genom att förhandla uruselt får dom ofta ett välbetalt jobb som landshövding eller inom Socialdemokraterna.
Högerpartierna vet detta, men det passar dom bra att lönerna hålls nere i vården så att inte kommunalskatterna måste höjas.
Jag läste någon uträkning för några år sen att om vårdpersonalen skulle få lika löner och avtal som i övriga branscher skulle kommunalskatten vara tvungen att höjas med flera kronor och vissa kommuner ännu mer.

Starta ett nytt fack, gå ur facket eller acceptera att ni aldrig kommer att få det bättre.

Kommunal godkände en lägstalön på 20.220 kronor för outbildad personal och 22.500 kronor för utbildad personal under förra året. Då är siffrorna hämtade i november, alltså efter förra årets löneförhandlingar.

https://proletaren.se/artikel/kommun...ar-efter-i-lon
Senast redigerad av LeendeLennart 2024-07-14 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in