• 1
  • 2
2024-07-15, 15:49
Medlem
Jag undrar hur vanligt det r att man under kur hller en vegansk kosthllning.

Vad blir den egentliga skillnaden?
* Hur pverkas resultaten?
* Hur pverkas psyket?
* Hur pverkas hlsan?
* r det bttre ur ett moraliskt perspektiv?

Vikten av protein
Vi kan nog alla hlla med om att det blir svrare att f i sig mycket protein som vegan. Men hur viktigt r det egentligen med ett skyhgt proteinintag? Kan det inte vara frdelaktigt att byta ut en del protein mot kolhydrat och fett?

Min personliga vertygelse
Jag tror att man lgger p sig signifikant mindre muskelmassa som vegan p.g.a. minskat proteinintag. Men att om man trnar fr styrka eller funktionalitet s gr det lika bra att vara vegan (jag har ftt lra mig att proteinet spelar mindre roll fr dessa ndaml). Dessutom mr man s mycket bttre i bde kropp och sjl.
Citera
2024-07-15, 16:15
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Dopar du dig med strogen eller?
Citera
2024-07-15, 16:25
Medlem
wsts avatar
En pointer r att det inte riktigt gr att sga vad som r bttre eller smre utan underlag frn sjlva individens anlag och dess genetiska uppsttning. Men p papper s r animaliskt protein mer biologiskt tillgngligt och det enda kompletta och sledes borde det ge ett bttre resultat.

Sen kan det skilja sig stark mellan folk och etnicitet dr tex indier har tit vegetarisk/vegansk kost i tusentals r och r sledes mer anpassade fr upptag av proteiner frn baljvxter.

Det blir fort mycket mer jobb och saker du mste tnka p och kombinera fr att ens skapa en komplett nringsprofil med vegansk kost. Det flesta blir anemiska och vi knner nog alla till fenomenet kring bleka undernrda veganer.

Funkar skert jttebra men det r endast i undantagsfall och r lngt ifrn det "normala".
Citera
2024-07-15, 18:25
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetUsynlige
En vegetarisk diet saknar s mycket mer n bara protein, som t.ex. Vitamin A, B12, D mm

Och ktt
Citera
2024-07-15, 23:34
Medlem
Beror helt och hllet p hur bra veganska kllor du anvnder. Hur din kropp redan ser ut och vad du mnar f ut och om du r villig att dubbla matkostnaderna fr bra protein. Det gr nog att gra muskler p vegansk kost men du behver nog ha superkoll p makros och studera vad det r du slnger i dig frst. Att ta sig mtt p feta ntter fr att uppn kaloriverskott r nog inte det mest optimala och skert bara dumt. Fettet, proteinet och fibret i dessa ntter r inte s bra som mnga tror. Och zink och selen och magnesium kan man f i sig p andra stt.

Tror du behver ha viss koll p bra vegansk mat s att sga. Eller annars s blir det nog vldigt olika resultat. Nn kanske blir fet och tjock. Nn annan kanske inte lgger p sig ett skit efter avslutad kur. Den tredje kanske r stor ven efter kur. Den fjrde ser sjuklig ut och tun efter kur och pct. Nu fr du brja bulka p tofu (ps, om det r en optimal proteinklla verlmnar jag till ngon annan
Stpotatis. Tofu. rtprotein. corn... ett ton spenat lol
Senast redigerad av fonzen 2024-07-15 kl. 23:48.
Citera
2024-07-16, 15:33
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Vegansk kost r bajs om du ska bygga muskler punkt slut.

Det gr frmodligen att leva relativt hlsosamt p en vegansk kost, men vill du bygga muskler s ska du ta animaliskt protein och fett.

Tnk en hlsosam vegansk kost, sen lgger du till ktt: kyckling, biff, lax, osv.

Blir kanon

ter man veganskt pga etiska skl kan man vl lgga till proteinpulver, vassle och kasein.

Kanske ta gg rkor och musslor osv?beror p hur hrd man r
Citera
2024-07-17, 09:56
Medlem
-Gustavssons avatar
Vegan r inte hllbart, vegetarian funkar men ja det r inte en bra vg att g samma sak som carnivore.
Citera
2024-07-17, 12:21
Medlem
GimliRedBeards avatar
Vegetarian+vassle+kasein+gg funkar fint!

https://gamechangersmovie.com/
Citera
2024-07-18, 16:51
Medlem
Fruxo9987s avatar
Glm vegangrejen. Du kommer gra som alla andra veganer och sluta efter ntt r. Ls p om biotillgnglighet fr nringsmnen s ser du varfr det inte fungerar att vara vegan.
Det hade varit mycket dligt fr din utveckling med trning.
Citera
2024-07-19, 00:22
Avstngd
Mindecembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnbohm400
Jag undrar hur vanligt det r att man under kur hller en vegansk kosthllning.

Vad blir den egentliga skillnaden?
* Hur pverkas resultaten?
* Hur pverkas psyket?
* Hur pverkas hlsan?
* r det bttre ur ett moraliskt perspektiv?

Vikten av protein
Vi kan nog alla hlla med om att det blir svrare att f i sig mycket protein som vegan. Men hur viktigt r det egentligen med ett skyhgt proteinintag? Kan det inte vara frdelaktigt att byta ut en del protein mot kolhydrat och fett?

Min personliga vertygelse
Jag tror att man lgger p sig signifikant mindre muskelmassa som vegan p.g.a. minskat proteinintag. Men att om man trnar fr styrka eller funktionalitet s gr det lika bra att vara vegan (jag har ftt lra mig att proteinet spelar mindre roll fr dessa ndaml). Dessutom mr man s mycket bttre i bde kropp och sjl.

Vart vegetarian i 8 r. Det r kanske inte riktigt samma men jag tycker det r enkelt och billigt som.fan att f i sig protein vegetariskt. Kr.mycket gg kvarg sojabnor rtprotein och diverse baljvxter.

Sen s r det skillnad i kvalitet p olika proteinkllor. Finns inga vxter som slr tex fisk och kyckling.
Citera
2024-07-19, 09:42
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindecember
Vart vegetarian i 8 r. Det r kanske inte riktigt samma men jag tycker det r enkelt och billigt som.fan att f i sig protein vegetariskt. Kr.mycket gg kvarg sojabnor rtprotein och diverse baljvxter.

Sen s r det skillnad i kvalitet p olika proteinkllor. Finns inga vxter som slr tex fisk och kyckling.

Ntter, frer och bnor innehller ju mngder av protein.
Kan inte vara s svrt.
Citera
2024-07-20, 10:24
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Ntter, frer och bnor innehller ju mngder av protein.
Kan inte vara s svrt.

Hrt talas om fullvrdiga proteiner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här