• 1
  • 2
2024-07-19, 22:36
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Shoo FlskBck!

Jag tnkte att vi skulle kunna diskutera mjligheterna med att jobba svart som software developer!

Jag funderar sjlv p att bara brja ringa runt till frisrer och pizzerior och kebabhak som inte har webbsidor och sedan kan jag bara erbjuda att fixa hemsidor t dem fr typ 3 lax.

Jag r nyexad och kan inte mycket om kodning nnu, men jag kan sno gratis bootstrap-kod frn internet, och med hjlp av chatgpt s kan jag fixa en viss niv av funktionalitet i react (state, useffect osv) om jag lgger tillrckligt med tid p det.

Hur kan man undvika lagens lnga kuk i det hr gamet?
2024-07-19, 23:13
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Shoo FlskBck!

Jag tnkte att vi skulle kunna diskutera mjligheterna med att jobba svart som software developer!

Jag funderar sjlv p att bara brja ringa runt till frisrer och pizzerior och kebabhak som inte har webbsidor och sedan kan jag bara erbjuda att fixa hemsidor t dem fr typ 3 lax.

Jag r nyexad och kan inte mycket om kodning nnu, men jag kan sno gratis bootstrap-kod frn internet, och med hjlp av chatgpt s kan jag fixa en viss niv av funktionalitet i react (state, useffect osv) om jag lgger tillrckligt med tid p det.

Kan funka men du lr inte f ngra 3 lax! Gratis pizza , hrklippning av ngra Zomalier som oljar in hret mm r vad du kan rkna med
2024-07-20, 05:07
Medlem
r det nn frdel att jobba svart d. Inga nackdelar.?
2024-07-20, 05:16
Medlem
ValkPaddas avatar
Frst software engineer, sen developer.

Sen webbsidor till fretag med bootstrap och react?

Du r nyexad men kan inte s mycket om kodning n?

Fixa en webbsida fr 3 lax?

Trollar du eller?

Fr att komma med ngot konstruktivt:
1. Skaffa dig ett jobb s att du lr dig ngot
2. Om du nd ska hlla p med den hr skiten, kr p WordPress eller ngon tjnst som typ Square Space. Sen SEO, SEO och SEO.
2024-07-20, 05:23
Medlem
ValkPaddas avatar
Ett problem med svartjobb jag mrkt r att folk inte fattar hur dyrt det r med utveckling.

"Du fr 50 lax rakt i fickan om du fixar ett snt hr system t oss"

Bror, jag tjnar mer p att g till jobbet, och dr r saker och ting uppstyrt s att det r mycket mindre pain in the ass.
2024-07-20, 07:23
Medlem
Hardstekts avatar
Det mste vara fretag som har svarta inkomster.

De r inte s mnga idag. Mnga av dom som har sna inkomster vill nog inte ha hemsidor.
2024-07-20, 08:45
Avstngd
Niggerss avatar
Jag producera samma hemsida t en frisr fr 2000:- inkl bokningsystem. Men jag kommer f jobba gratis 10 timmar fr undervisa frisen hur det fungera och hantera alla support samtal. Skall man sno ihop en hemsida t t.ex frisr, d skall kodningen den minimala, utan du skall mera vara reklam markare, lyfta fram frisen positiva sidor.

Men visst fr som frsta projekt fr att lra sej.

Citat:
Shoo FlskBck!

2024-07-20, 09:22
Medlem
Detta r en bra ide, men erbjud dig att stda eller diska istllet s kanske du tjnar ngot.
2024-07-20, 09:47
Medlem
tnems avatar
Citat:
Shoo FlskBck!

Vilka funktioner hade du tnkt erbjuda.

Behovet r vl att visa ppetider och plats och telefonnummer.
Nsta r ett bokningssystem, kan du det?

Lr nog vara lttare om du bygger ihop en sida frst s du kan visa vad du erbjuder.

Hur kan du inte veta ngot om kodning efter examen?
Kan tycka att du borde ha en grundlggande frstelse.
2024-07-20, 12:52
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Shoo FlskBck!

Behovet av "software engineers" hos frisrer, pizzerior och kebabhak r nog vldigt obefintligt men ven om det inte vore det och det skulle krylla av aktrer som vill ta del av dina tjnster s lter det som en mycket dlig ide. Det kommer att krvas ndringar och support och har man betalat 3 000 fr att f upp sidan s stter det prisnivn fr allt arbete drefter. Om du fr rycka ut och fixa "systemet" p nyrsafton kan du p sin hjd rkna med att bli bjuden p en pizza.

Du kan ju ocks rkna med att den svettiga kebabsnubben visar sig ha kopplingar till Foxtrot och att det inte finns ngon mjlighet att tacka nej till vidare engagemang.

Lr dig ngot ordentligt och skaffa ett riktigt arbete istllet fr gna dig t dessa svarta drmmar.
2024-07-20, 14:23
Medlem
Computerzs avatar
Knns som att svartarbete inom IT-sektorn r ovanligt. Det lmpar sig liksom inte d det r svrt att gra en punktinsats och sen g vidare. Ofta krvs upplrning, support, underhll osv. Dessutom r hemsidor ett ganska prispressat segment. Du kan f en frdig hemsida via Squarespace fr 2 000kr inkl. domn fr 12 mnader. Ofta behvs ju inga avancerade funktioner utan det mer en digital reklamskylt.

Om de efterfrgar en mer komplex lsning med backend, databaser, versionshantering, design, frontend osv tror jag folk drar sig fr att kpa svart d det kan kosta hundratusentals kronor. D vill man ha allt p papper.
2024-07-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ge dig nu. Varfr verkomplicera?

Stll in en jvla WordPress-hemsida t dem. Det gr p bokstavligen minuter. Vill du frbinda dem till att betala dig varje mnad/r fr att drifta sidan s verkomplicera det p rtt stt. Anvnd Bedrock och hosta sidan hos DigitalOcean eller dylikt t dem.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in