Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-21, 01:29
  #97
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vem säger att det blir upplopp i år? Du kan inte bara ta det för givet. Det är dessutom polisens uppgift att bevara ordningen.

Säger väl sig självt - Eritrianer räcker ju, gomorron
Citera
2024-07-21, 05:14
  #98
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vem säger att det blir upplopp i år? Du kan inte bara ta det för givet. Det är dessutom polisens uppgift att bevara ordningen.

Det är arrangören av evenemanget som ansvarar för säkerheten, inte polisen. Saxat från polisen.se:

Citat:
Planera för säkerheten
Du som anordnar en allmän sammankomst är ansvarig för säkerheten och det är därför viktigt att du planerar för detta. Polisen kan besluta om särskilda villkor som du måste följa, som tid och plats för en demonstration. I Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps Säkerhetsguide för evenemang finns vägledning i hur du kan gå till väga för att anordna säkra evenemang.

Den eritreanska, regimtrogna föreningen hade inte planerat och vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder inför sitt evenemang förra året, och därför behövde polisen ingripa. Det är alltså arrangören själv som ska stå för kostnader kopplade till säkerheten, men nu vältrades den kostnaden över på polisen i och med deras omfattande ingripande. Och polisen får som bekant sin finansiering från bland annat våra surt förvärvade och till staten skattebetalade pengar. Visst är det trevligt att våra skattekronor slösas bort på att eritreaner ska kunna kriga med varandra på svensk mark?

Det här är bara en spekulation från min sida, men jag har väldigt svårt att tro att arrangören inte var medveten om hotbilden i förväg, kanske inte vid tillståndsansökningstillfället men väl dagarna innan evenemanget, eftersom stora mängder eritreaner från regimmotståndarsidan bussade sig in från andra europeiska länder, och det var stora mängder människor i rörelse till och inom Sverige dagarna innan och på den aktuella dagen. Det kan inte ha gått dem förbi, men trots det var säkerhetsförberedelserna väldigt undermåliga. Man kunde även ha haft det goda omdömet att ställa in hela evenemanget när man såg vartåt det barkade.

Självklart reduceras risken för att ett nytt upplopp ska ske i år, i och med att polisen har både det här evenemanget och den allmänna eritreankonflikten "på radarn" nu, och troligtvis kommer Stockholmspolisen att hålla en viss beredskap på "standby". Omfattningen kan man bara spekulera i. Men om de måste hålla beredskap och eventuellt ingripa igen, då går ännu mera skattepengar till det. Pengar som hade kunnat läggas på något samhällsnyttigt istället.

Att regimtrogna eritreaner överhuvudtaget lever i Sverige är ett mysterium i sig. Och att vi har motdemonstranter som bemödar sig med att uppmärksamma och lägga energi på det nu när de lever i Sverige är också fullständigt idiotiskt. Man kan rimligen tycka att båda sidor borde lägga sin konflikt bakom sig och glädjas åt sina nya pass och sitt nya liv i det land som givit dem en fristad. Men det är väl aaalldeles för mycket begärt. Och det är ytterligare ett bevis för - bland många andra - att integrationen eller assimileringen är väldigt låg bland vissa befolkningsgrupper. Det är också ett bevis för att man inte blir svensk bara därför att det står i passet. Om jag flyttade till Japan och mot förmodan skulle lyckas få ett medborgarskap, och det råkade vara en etnisk konflikt i Sverige som tvingat mig dit, då kan jag med respekt för värdlandet inte ta med mig konflikten dit. Det skulle japanerna inte alls uppskatta. Med rätta.

Värt att notera är att eritreanerna skapade samma oreda både i Tyskland i september förra året och i Nederländerna i februari i år.

I Stuttgart i Tyskland greps hundratals demonstranter och många poliser skadades:
Citat:
'Eritrean cultural festival' descends into violent chaos 'like a war', with dozens injured and hundreds of arrests after Stuttgart police were attacked by armed mob
Källa: https://www.dailymail.co.uk/news/art...olice-mob.html

Och i Haag i Nederländerna såg det likadant ut:
https://x.com/visegrad24/status/1758924884426547501
https://x.com/visegrad24/status/1758950632713523709

‐‐-------------------‐--

Även i USA och Kanada hade man samma eritreanproblem.

Situationen i staden Charlotte i North Carolina, USA:
Citat:
The Charlotte Mecklenburg Police Department said eight people were arrested Saturday during a 10-hour "protest and standoff" that stemmed from an Eritrean "cultural event."
Källa: https://www.foxnews.com/us/charlotte...l-event-police

Och i Edmonton i Kanada såg det ut så här:
Citat:
Violence broke out at an Eritrean festival in Edmonton last weekend following a similar clash in Toronto earlier this month.

At both events, protesters from the Eritrean diaspora opposed events that billed themselves as celebrations of Eritrean culture.
Källa: https://www.cbc.ca/news/canada/edmon...vals-1.6944229

‐‐-------------------‐--

Samt i Australien: https://youtu.be/dg5EaYcpkiM?si=Q3y309pHlREg616d

‐‐-------------------‐--

Vad den sammanlagda kostnaden för polislöner, domstolsprocesser, fängelsevistelser, egendomsförstörelse och andra tillhörande kostnader världen över har uppgått till som en följd av dessa "kulturfestivaler" är troligen väldigt svårt att säga, men det är nog en hygglig summa.

Att ge tillstånd till fler regimtrogna, eritreanska evenemang är därför ren idioti. Intäkter från de här regimvurmande festivalerna påstås dessutom skickas till Eritrea för att stödja president Afwerki som inte gjort sig känd för att vara den mest demokratiskt sinnade av ledare, vilket borde vara en anledning så god som någon att sluta godkänna tillstånd för dessa evenemang.

Det är helt orimligt att inte ställa krav på de här människorna (oavsett sida) att lägga hemlandet och konflikten bakom sig när de kommer till ett nytt land. Det är det enda vi inte har provat än så länge, att ställa krav. Och det behöver vi göra. Sverige och övriga Europa ska inte vara en skattefinansierad arena för alla världens konflikter. Och den som vill ha det på det viset saknar självbevarelsedrift.

Och vi ska inte släppa in fler människor från tredje världen. Det är det allra viktigaste. Gör vi det, och samtidigt inte ställer några krav, så kommer Sverige och Europa för all framtid att plågas av en Särimner av etniska och religiösa konflikter. Vi har tyvärr redan samlat på oss ett flertal vid det här laget och det ser inte ut att finnas många ljusglimtar i tunneln med avseende på lösningar.

Så fortsätt vara god och överslätande. Men Europas folk har börjat få nog, vilket syntes i EU-valet. Är det inte dags för dig och dina politiska gelikar att börja tänka lite långsiktigt och mindre självdestruktivt nu?
Citera
2024-07-22, 17:47
  #99
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Här firas svensk midsommar i Minneapolis.
https://asimn.org/experience/festivals/midsommar/

Men det kanske är okej när vi tar våra traditioner och kulturella festligheter utomlands men inte när det är tvärtom?
Var det några som slogs där och brände bilar. Så man behövde skicka en stor polis styrka?
Citera
2024-07-22, 17:50
  #100
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
En gång i tiden var svenskar ekonomiska migranter i USA, ja. Under många år lämnade svenskar Sverige för att söka ett bättre liv i Amerika. Och till viss del är väl de som flyttar över där fortfarande det. Och väl där tog och tar man med sig sin kultur. Svenskar är inte ett jota annorlunda än alla andra på den punkten. Det finns svenskkolonier lite överallt i världen där svenskar åker eller bosätter sig. Kanarieöarna, Marbella, Thailand… Det finns ställen på många orter utomlands som där svenskar grupperar ihop sig och driver projekt som är helt svenska och enbart riktar sig till svenskar. Här är ett exempel, svensk radio och nyhetsförmedling i Thailand.
https://www.thailand-idag.asia/thailandsnyheterna/

Jag ser inga problem med att eritreaner har en festival. Jag kommer inte att gå dit eftersom jag struntar i Eritrea och inte känner några eritreaner men väl bekomme om de vill festa ett par dagar.
Dom kräver att det landet anordnar Svenska festivaler?
Citera
2024-07-22, 17:56
  #101
Medlem
Solferinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Det är arrangören av evenemanget som ansvarar för säkerheten, inte polisen. Saxat från polisen.se:



Den eritreanska, regimtrogna föreningen hade inte planerat och vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder inför sitt evenemang förra året, och därför behövde polisen ingripa. Det är alltså arrangören själv som ska stå för kostnader kopplade till säkerheten, men nu vältrades den kostnaden över på polisen i och med deras omfattande ingripande. Och polisen får som bekant sin finansiering från bland annat våra surt förvärvade och till staten skattebetalade pengar. Visst är det trevligt att våra skattekronor slösas bort på att eritreaner ska kunna kriga med varandra på svensk mark?

Det här är bara en spekulation från min sida, men jag har väldigt svårt att tro att arrangören inte var medveten om hotbilden i förväg, kanske inte vid tillståndsansökningstillfället men väl dagarna innan evenemanget, eftersom stora mängder eritreaner från regimmotståndarsidan bussade sig in från andra europeiska länder, och det var stora mängder människor i rörelse till och inom Sverige dagarna innan och på den aktuella dagen. Det kan inte ha gått dem förbi, men trots det var säkerhetsförberedelserna väldigt undermåliga. Man kunde även ha haft det goda omdömet att ställa in hela evenemanget när man såg vartåt det barkade.

Självklart reduceras risken för att ett nytt upplopp ska ske i år, i och med att polisen har både det här evenemanget och den allmänna eritreankonflikten "på radarn" nu, och troligtvis kommer Stockholmspolisen att hålla en viss beredskap på "standby". Omfattningen kan man bara spekulera i. Men om de måste hålla beredskap och eventuellt ingripa igen, då går ännu mera skattepengar till det. Pengar som hade kunnat läggas på något samhällsnyttigt istället.

Att regimtrogna eritreaner överhuvudtaget lever i Sverige är ett mysterium i sig. Och att vi har motdemonstranter som bemödar sig med att uppmärksamma och lägga energi på det nu när de lever i Sverige är också fullständigt idiotiskt. Man kan rimligen tycka att båda sidor borde lägga sin konflikt bakom sig och glädjas åt sina nya pass och sitt nya liv i det land som givit dem en fristad. Men det är väl aaalldeles för mycket begärt. Och det är ytterligare ett bevis för - bland många andra - att integrationen eller assimileringen är väldigt låg bland vissa befolkningsgrupper. Det är också ett bevis för att man inte blir svensk bara därför att det står i passet. Om jag flyttade till Japan och mot förmodan skulle lyckas få ett medborgarskap, och det råkade vara en etnisk konflikt i Sverige som tvingat mig dit, då kan jag med respekt för värdlandet inte ta med mig konflikten dit. Det skulle japanerna inte alls uppskatta. Med rätta.

Värt att notera är att eritreanerna skapade samma oreda både i Tyskland i september förra året och i Nederländerna i februari i år.

I Stuttgart i Tyskland greps hundratals demonstranter och många poliser skadades:

Källa: https://www.dailymail.co.uk/news/art...olice-mob.html

Och i Haag i Nederländerna såg det likadant ut:
https://x.com/visegrad24/status/1758924884426547501
https://x.com/visegrad24/status/1758950632713523709

‐‐-------------------‐--

Även i USA och Kanada hade man samma eritreanproblem.

Situationen i staden Charlotte i North Carolina, USA:

Källa: https://www.foxnews.com/us/charlotte...l-event-police

Och i Edmonton i Kanada såg det ut så här:

Källa: https://www.cbc.ca/news/canada/edmon...vals-1.6944229

‐‐-------------------‐--

Samt i Australien: https://youtu.be/dg5EaYcpkiM?si=Q3y309pHlREg616d

‐‐-------------------‐--

Vad den sammanlagda kostnaden för polislöner, domstolsprocesser, fängelsevistelser, egendomsförstörelse och andra tillhörande kostnader världen över har uppgått till som en följd av dessa "kulturfestivaler" är troligen väldigt svårt att säga, men det är nog en hygglig summa.

Att ge tillstånd till fler regimtrogna, eritreanska evenemang är därför ren idioti. Intäkter från de här regimvurmande festivalerna påstås dessutom skickas till Eritrea för att stödja president Afwerki som inte gjort sig känd för att vara den mest demokratiskt sinnade av ledare, vilket borde vara en anledning så god som någon att sluta godkänna tillstånd för dessa evenemang.

Det är helt orimligt att inte ställa krav på de här människorna (oavsett sida) att lägga hemlandet och konflikten bakom sig när de kommer till ett nytt land. Det är det enda vi inte har provat än så länge, att ställa krav. Och det behöver vi göra. Sverige och övriga Europa ska inte vara en skattefinansierad arena för alla världens konflikter. Och den som vill ha det på det viset saknar självbevarelsedrift.

Och vi ska inte släppa in fler människor från tredje världen. Det är det allra viktigaste. Gör vi det, och samtidigt inte ställer några krav, så kommer Sverige och Europa för all framtid att plågas av en Särimner av etniska och religiösa konflikter. Vi har tyvärr redan samlat på oss ett flertal vid det här laget och det ser inte ut att finnas många ljusglimtar i tunneln med avseende på lösningar.

Så fortsätt vara god och överslätande. Men Europas folk har börjat få nog, vilket syntes i EU-valet. Är det inte dags för dig och dina politiska gelikar att börja tänka lite långsiktigt och mindre självdestruktivt nu?


Huvudet på spiken!!!
Aftonbladet skriver nu att "För att det inte ska uppstå samma kaos i år har polisen bland annat satt upp gallerburar på polishuset i Järva."
"– Vi har ordnat en tillfällig arrest för 50 personer, säger Ola Österling vid polisen."
Med andra ord förväntar sig polisen samma scenario som förra året.
Vem betalar???
Citera
2024-07-22, 17:58
  #102
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag skulle inte ha några problem med om kommunen var med och anordnade underhållning och evenemang för kommuninvånarna. Alla pengar kan inte gå till vård/skola/omsorg, det finns fler saker i livet.
Själv tycker jag att kommunen ska anordna koranbrännigsfestival. Med bästa bilden på Muhammed.
Citera
2024-07-22, 19:21
  #103
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Vad säger ni om detta?
Jag gästade en eritreansk gudstjänst i början av sommaren, och där var det ett jäkla röj! Blir festivalen bara hälften så trevlig är det värt ett besök, helt klart.

Vad tror ni festivalen kommer erbjuda?
Livemusik, föreläsningar, utställningar, program för barn och unga, drama och en bazaar.

Är det bra att anordna festivaler kopplade till utländska etniska grupper i Sverige?
Ja, det är ju betydligt närmare till Spånga än cirka alla andra länder, så ur ett bekvämlighetsperspektiv är det kanon!

Fungerar det bra för integrationen?
Det skulle nog fungera utmärkt, om fler svenskar vågade sig dit. Är man däremot rädd för bråk förstår jag om man avstår såväl festival som fotbollsderbyn, krogbesök och midsommarfiranden. Bråk är inte kul. Mysigare att sitta hemma på kammaren och tro att man är perfekt.

Är det en slump att polisen beslutat om kamerabevakning vid festivalen?
Nä, de vill nog bara ha nåt att runka till senare.

Belastar detta skattebetalarna något?
Det går väl inte ens att skita i Sverige utan att belasta skattebetalarna, så troligtvis - ja. Själva festivalen, som jag förstår det, bekostas dock av arrangörerna.
Lägg upp en länk i den här tråden och kör lite liverapportering när du är där.
Ska bli intressant att uppleva lite eritriansk kultur i sitt esse, ☺️.
Citera
2024-07-22, 19:39
  #104
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solferino
Huvudet på spiken!!!
Aftonbladet skriver nu att "För att det inte ska uppstå samma kaos i år har polisen bland annat satt upp gallerburar på polishuset i Järva."
"– Vi har ordnat en tillfällig arrest för 50 personer, säger Ola Österling vid polisen."
Med andra ord förväntar sig polisen samma scenario som förra året.
Vem betalar???

Sedärja! Om festivalarrangörerna från den regimtrogna sidan vill vara riktigt illvilliga mot sina meningsmotståndare så skulle de kunna slå sig ihop med polisen och ta ett inträde för att få se de eventuella burinspärrade våldsverkarna som bestämt sig för att angripa festivalen. En fin och rekorderlig attraktion för alla barnfamiljer att ta del av, och så får regimen i Eritrea in lite extra flis i statskassan. Win-win!
Citera
2024-07-22, 19:47
  #105
Avstängd
rotebro-hasses avatar
Vad kostar denna festival oss skattebetalare?

Jag vill inte finansiera någon kultur festival. Oavsett etnicitet.
Citera
2024-07-23, 00:35
  #106
Medlem
Sveriges Radio berättar att de aggressiva motdemonstranternas får demonstrationstillståndet flyttat till andra sidan E18.
Demonstration mot Eritreanska kulturfestivalen flyttas

https://sverigesradio.se/artikel/dem...ivalen-flyttas

Motdemonstranterna får istället tillstånd på andra sidan E18 i förhållande till festivalen


Vid 2023 års "kulturfestival" stormades E18. Oklart om någon i år kommer låta E18 vara ett hinder. Dock kan vi troligen föränta oss ett massivt inslag av kravallutrustad polis denna gång. Du som skattebetalare står återigen för notan när Sveriges extrema invandringspolitik visar sitt pris.
https://www.expressen.se/nyheter/kao...-stenkastning/

Trafiken på E18 förbi platsen stoppades tillfälligt efter att flera personer ska ha flytt tumultet upp mot motorvägen.
Citera
2024-07-23, 01:04
  #107
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio berättar att de aggressiva motdemonstranternas får demonstrationstillståndet flyttat till andra sidan E18.
Demonstration mot Eritreanska kulturfestivalen flyttas

https://sverigesradio.se/artikel/dem...ivalen-flyttas

Motdemonstranterna får istället tillstånd på andra sidan E18 i förhållande till festivalen


Vid 2023 års "kulturfestival" stormades E18. Oklart om någon i år kommer låta E18 vara ett hinder. Dock kan vi troligen föränta oss ett massivt inslag av kravallutrustad polis denna gång. Du som skattebetalare står återigen för notan när Sveriges extrema invandringspolitik visar sitt pris.
https://www.expressen.se/nyheter/kao...-stenkastning/

Trafiken på E18 förbi platsen stoppades tillfälligt efter att flera personer ska ha flytt tumultet upp mot motorvägen.

Du är på hugget med uppdateringarna idag. Fint jobbat! 👍🏻

Ja, det blir spännande att se om de lyckas hålla sig på den anvisade sidan av E18, eller om det urartar igen. Jag gissar på att det åtminstone kommer att göras utfall. Och även intressant att se hur många poliser man tar i tjänst och hur de är bestyckade.

Skickar de upp en helikopter igen (vilket jag tror att de gjorde förra året) så kan det skrivas upp på notan också. Enligt SVT:s artikel från i år så går en flygtimme i polishelikopter på ca 18 000 kr i dagsläget, och då tillkommer pilotlön och bränslekostnad ovanpå det.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...drat-uppdraget

Eritreaner älskar ju pinnar och stenar, så om man bara kunde rensa bort så mycket som möjligt från slagfältet innan en eventuell drabbning så skulle man säkert kunna undvika skador på polisen i alla fall. Skador på eritreanerna är jag mindre bekymrad eller brydd över.
Citera
2024-07-23, 01:10
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Du är på hugget med uppdateringarna idag. Fint jobbat! 👍🏻



Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Ja, det blir spännande att se om de lyckas hålla sig på den anvisade sidan av E18, eller om det urartar igen. Jag gissar på att det åtminstone kommer att göras utfall. Och även intressant att se hur många poliser man tar i tjänst och hur de är bestyckade.

Skickar de upp en helikopter igen (vilket jag tror att de gjorde förra året) så kan det skrivas upp på notan också. Enligt SVT:s artikel från i år så går en flygtimme i polishelikopter på ca 18 000 kr i dagsläget, och då tillkommer pilotlön och bränslekostnad ovanpå det.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...drat-uppdraget

Eritreaner älskar ju pinnar och stenar, så om man bara kunde rensa bort så mycket som möjligt från slagfältet innan en eventuell drabbning så skulle man säkert kunna undvika skador på polisen i alla fall. Skador på eritreanerna är jag mindre bekymrad eller brydd över.
Det som provocerar här är att det troligen kommer gå lugnt till på grund av ett enormt polisuppbåd och då ses som en framgångssaga. Under de 4 dagar festivalen pågår, kommer säkerligen hundratals poliser vara i tjänst, och slå ner vartenda försök till bråk effektivt. Media kommer rapportera solskenshistorier, men inte ett ord om kostnaden för polisbevakningen eller något om de konflikter som fortfarande finns mellan eritreanska grupperingar i Sverige.

Det rimliga vore att redovisa kostnader för polisbevakning och det hat som råder mellan eritreanska grupperingar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in