2024-07-24, 19:24
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser via wikipedia (och källa där) att "It has been estimated that 2 400 gigatons of CO₂ have been emitted by human activity since 1850, with some absorbed by oceans and land, and about 950 gigatons remaining in the atmosphere". Så nu återstår att räkna ut ... hur stor andel av landmassan måste planteras igen av träd, eller hur stor blir diamanten om vi pressar ihop det?

Kollagring i ett träd: t = 167 kg
Skogsdensitet Sverige: d = 70 000 träd / km²
Massa: m = 2.4 · 10¹⁵ kg

Antal träd: n = m/t = 14 371 257 485 029 (14 biljoner)
(Antal befintliga träd: 3 biljoner)

Areal: a = n/d = 205 303 678 km²

Jordens landyta: 510 miljoner km²

Man får säga att det blir en grannlaga uppgift.
Citera
2024-07-24, 19:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Hur många träd behövs för att fånga upp 270 ton kol, direkt från luften, varje sekund?
Det finns lite olika källor som säger lite olika saker men vi kan väl använda värdet 25 kg per år. Om vi omvandlar 270 ton per sekund till den skalan så rör det sig om ungefär åtta och en halv miljard ton.

Hmm ungefär 340 miljarder träd då. För att balansera, vill säga, sen måste det ju till ännu fler för att få bort överskottskolet.

EDIT: Förr eller senare dör träden och då kommer kolet i träet att återföras till kretsloppet.
Citera
2024-07-24, 19:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Räknar jag rätt nu så tar den svenska skogen alltså upp CO2 under ett år som motsvarar 39 timmars utsläpp?
Kan vi lita på de ingående siffrorna?
Citera
2024-07-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kan vi lita på de ingående siffrorna?
Jag använde tidigare uppgifter i tråden från NASA att det rör sig om cirka tusen ton koldioxid per sekund som släpps ut över hela jorden och från skogsindustri att skogen tar upp drygt 140 miljoner ton koldioxid per år.
Citera
2024-07-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Kollagring i ett träd: t = 167 kg
Skogsdensitet Sverige: d = 70 000 träd / km²
Massa: m = 2.4 · 10¹⁵ kg

Antal träd: n = m/t = 14 371 257 485 029 (14 biljoner)
(Antal befintliga träd: 3 biljoner)

Areal: a = n/d = 205 303 678 km²

Jordens landyta: 510 miljoner km²

Man får säga att det blir en grannlaga uppgift.
Jag förstår inte riktigt.
Kollagring i ett träd: t = 167 kg är det vad kolmolekylerna i ett träd väger?
Skogsdensitet Sverige: d = 70 000 träd / km² är det antalet träd i Sverige delat med arean?
Massa: m = 2.4 · 10¹⁵ kg här är jag inte med riktigt
Citera
2024-07-24, 22:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Räknar jag rätt nu så tar den svenska skogen alltså upp CO2 under ett år som motsvarar 39 timmars utsläpp?

Ungefär så är det nog.

CO2 släpps ut i hög takt.
Citera
2024-07-25, 14:39
Medlem
Kan man bygga en maskin som avskiljer kolmolekylen från syremolekylerna? Hur ser rent kol ut?
Citera
2024-07-26, 09:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Hur många?

Jag definierade "överskottskol" i trådstarten. Anser du att "överskottskol" är noll eller att "överskottskol" är ett begrepp som man inte bör använda?

Det handlar varken om kol eller något överskott, så TS är helt fel och du och en massa andra dårar är ute och cyklar...
Citera
2024-07-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det handlar varken om kol eller något överskott, så TS är helt fel och du och en massa andra dårar är ute och cyklar...
Är jag ute och cyklar? Jag vet inte om det är ett problem med stora mängder kol i luften utan jag hänvisar egentligen bara till att jag har läst det någonstans, tyvärr minns jag just nu inte var jag läste det någonstans. Mina frågor är bara av teknisk karaktär om hur detta eventuella problem skulle kunna lösas.

Handlar det inte om kol? Kan du utveckla detta, jag får intrycket att du med ditt användarnamn från periodiska systemet skulle kunna vara särskilt lämpad att utveckla det.
Citera
2024-07-27, 12:05
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Kan man bygga en maskin som avskiljer kolmolekylen från syremolekylerna? Hur ser rent kol ut?

Rent kol? Har du aldrig sett bränt trä?

Maskin:
CO₂ + 2H⁺ + 2e⁻ + katalysator + energi = CO + H₂O

Problemet är att energin som krävs motsvarar mer koldioxid än vad processen ger, såvida inte man kan finna en grym katalysator.

Alltså måste man spjälka koldioxiden med sol eller vind, eller finna en katalysator. Därefter kvarstår problemet att ta hand om den giftiga kolmonoxiden i ytterligare ett steg.

Maskinerna kallas annars växter, som gör detta med fotosyntes. Kan man efterlikna fotosyntesen? Ett nobelpris i kemi väntar den som kan finna en metod.
Citera
2024-07-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Rent kol? Har du aldrig sett bränt trä?

Maskin:
CO₂ + 2H⁺ + 2e⁻ + katalysator + energi = CO + H₂O

Problemet är att energin som krävs motsvarar mer koldioxid än vad processen ger, såvida inte man kan finna en grym katalysator.

Alltså måste man spjälka koldioxiden med sol eller vind, eller finna en katalysator. Därefter kvarstår problemet att ta hand om den giftiga kolmonoxiden i ytterligare ett steg.

Maskinerna kallas annars växter, som gör detta med fotosyntes. Kan man efterlikna fotosyntesen? Ett nobelpris i kemi väntar den som kan finna en metod.
Okej, det var inget bra förslag att dela upp molekylen eftersom går åt mycket energi om jag förstår ditt svar.

Kan man få CO2 molekylerna att samlas på ett visst ställe där dom inte gör skada?

Sedan vill jag gärna att du tittar på mitt svar tidigare om din beräkning.
Citera
2024-07-27, 12:10
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Är jag ute och cyklar? Jag vet inte om det är ett problem med stora mängder kol i luften utan jag hänvisar egentligen bara till att jag har läst det någonstans, tyvärr minns jag just nu inte var jag läste det någonstans. Mina frågor är bara av teknisk karaktär om hur detta eventuella problem skulle kunna lösas.

Handlar det inte om kol? Kan du utveckla detta, jag får intrycket att du med ditt användarnamn från periodiska systemet skulle kunna vara särskilt lämpad att utveckla det.

Det finns ytterst ringa mängder kol i atmosfären, då i allmänhet i form av sot eller grafit.

I det fall man använder begreppet kol menar man grundämnet kol i något av sina aggregationstillstånd.

Koldioxidmolekyler i atmosfären är inte kol utan ett helt annat ämne som dessutom är den grundläggande faktorn för allt liv på planeten jorden. Det finns heller inget överskott på gasen CO2 i atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in