Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-27, 14:57
Medlem
Ett koltrastpar byggde bo i en ampel, en unge har trillat ur och traskat runt på gräsmattan. I morse såg jag att den trillat ner i en nedsänkning (typ ljusgård) till någon form av ventilation till krypgrund. Sa 30 cm djup och 30 cm lång och 20 cm bred.
Kommer den klara sig upp därifrån av sina föräldrar eller skall jag försöka göra någon liten ramp?
Citera
2024-07-27, 15:01
Avstängd
HoraTheExplorers avatar
Bär upp han bara.
Citera
2024-07-27, 15:07
Medlem
Fåglar har inget luktsinne, och därför kan du röra ungen utan problem. Om det är möjligt så kan du bara lägga tillbaka ungen i boet. Annars är det stor risk att en katt kommer och tar den.

Var i en liknande situation då jag hittade ett gäng med fågelungar i ett smalt rör som var nedstucket i marken. Jag hissade fast ett fågelbo på en tjock pinne, och stoppade sedan ungarna mycket försiktigt i detta. Gömde mig sedan för att se hur det gick. Efter en liten stund kom mamman och satte sig vid öppningen och sedan hon sina ungar. Så det gick jättebra, och de var snart utflugna.

Tack för att du bryr dig!
Citera
2024-07-27, 15:12
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Ett koltrastpar byggde bo i en ampel, en unge har trillat ur och traskat runt på gräsmattan. I morse såg jag att den trillat ner i en nedsänkning (typ ljusgård) till någon form av ventilation till krypgrund. Sa 30 cm djup och 30 cm lång och 20 cm bred.
Kommer den klara sig upp därifrån av sina föräldrar eller skall jag försöka göra någon liten ramp?
Jag tror på din idé med rampen.

Att bara plocka upp fågeln kan göra så att den dör av hjärtslag.
Ur fågelns perspektiv så blir den fångad av ett rovdjur och dödsångesten kan vara oerhört stressig.
Citera
2024-07-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag tror på din idé med rampen.

Om fågeln är så liten att den inte överlever utan hjälp från föräldrarna, så är det en dålig idé att bara plocka upp fågeln,
eftersom föräldrar ofta överger ägg och ungar om de "luktar rovdjur".

Att bara plocka upp fågeln kan också göra så att den dör av hjärtslag.
Ur fågelns perspektiv så blir den fångad av ett rovdjur och dödsångesten kan vara oerhört stressig.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, fåglar har inget luktsinne, så man kan röra dem utan problem. Och den dör inte av hjärtslag om man tar det försiktigt. Det är värre om en katt kommer.
Citera
2024-07-27, 15:22
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Bär upp han bara.

Bär inte upp honom, ta honom i en skyffel eller liknande. Rör du den kommer föräldrarna känna av din lukt och eventuellt stöta bort ungen.
Citera
2024-07-27, 15:27
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Som jag skrev i mitt förra inlägg, fåglar har inget luktsinne, så man kan röra dem utan problem. Och den dör inte av hjärtslag om man tar det försiktigt. Det är värre om en katt kommer.
Det är som att säga att människor saknar luktsinne, bara för att vårt luktsinne inte kan mäta sig med hundar och andra djur.

Självklart har även fåglar ett luktsinne.
Fåglarnas luktsinne oväntat skarpt
https://sverigesradio.se/artikel/7144346

Svårt att fånga den försiktigt om den gör allt för att undvika att "hamna i klorna" på en stor köttätare, som den ser det.

Jag fångade en fullvuxen koltrast som flög in inomhus förut, och den blev totalt paralyserad.
Satte ner den likstela fågeln på altanen och där stod den i flera timmar utan att röra sig en enda millimeter.
Sen var den borta. Antingen kvicknade den till eller så tog något rovdjur den.
Citera
2024-07-27, 16:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch

Ta upp den och lägg tillbaka den i boet. Fåglarna bryr sig inte om att den luktar annorlunda etc. Tänk på gökar; de lägger sina ägg i andra bron och föräldrarna fattar ingenting. Om boet är högt upp i ett träd så ställ den nedanför trädet så hör föräldrarna den och matar den.

Fågelungar är inte heller lika rädda för människor. En bofinksunge som hade lärt sig flyga men fortfarande blev matad flög in i mitt hem och pep efter föräldrarna. När jag ville ta ut den satte den sig på min hand och så tog jag ut den till föräldrarna som fortsatte mata den. Den var helt lugn.
Citera
2024-07-27, 16:31
Medlem
Illustrerad Vetenskap: "De flesta fågelarter har ett underutvecklat luktsinne, och prioriterar i stället syn och hörsel".
Citera
2024-07-27, 17:20
Medlem
Tack för alla råd så långt. Att få upp ungen verkar prioriterat och vara försiktig är ju också rimligt. Det blir väl hazmat sugit och gummihandskar på då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in