Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-28, 18:07
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Hur du än vrider på saker och ting så är mord ett lagbrott. Hade inte dessa as till gärningsmän funnits så hade mordet aldrig skett.

Ska du skylla på någons föräldrar så är det i så fall gärnings männnens. Eftersom Emilia tydligen inte begick något brott
Det har du rätt i men skillnaden i vad som skapat offer respektive förövare bland dessa flickor är kusligt sammafallande - oförmöget och obefintligt föräldraskap. Det finns bara offer i denna makabra händelse varav Emilia är ett.

Hade lagstiftingen varit upp till dato skulle samtliga föräldrar som skapat dessa irreparabelt trasiga flickor dömas till långa fängelstraff alt rättspsyk.

Det är stötande att det inte är olagligt att behandla barn som dom ansvarslösa "föräldrarna" i denna soppa. Cirkeln av destruktiva föräldraskap måste brytas om vi nån gång ska kunna stoppa tillströmningen av våldsamma själlösa ungdomar hur många sis-hem vi än bygger.
Roten till det onda måste dras upp med rötterna.

Släng in föräldrarna i fängelse - i normalfallet livstid - tidsbestämt av förmildrande omständigheter efter 10 år.
Senast redigerad av Taggad 2024-07-28 kl. 18:25.
Citera
2024-07-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reningsverk
R*ffes nya konto:

https://www.tiktok.com/@rs975_

R*ffes TikTok konto följer flera av BOs konton, personen som hade en ”storytime”, ett konto med pappans namn (samtliga för/efternamn) samt ett konto som matchar mammans förnamn. Pappan är även med i någon av hennes videor och hon är med i pappans videor.

Jo, hänger ihop, men första frågan är hur man vet att hon är misstänkt? Är väl inte offentligt och skriver det gör hon väl inte. Eller vet Emilias släkting att hon skulle vara med på träffen?
Citera
2024-07-28, 18:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Det hänger på om du har LVU eller LSU. LVU är inte en påföljd, eller tidsbestämt. Teoretiskt kan du vara inlåst längre med LVU.
Tack för klargörandet 👍
Citera
2024-07-28, 18:09
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Punk 2 vet vi ingenting om. Så den frågan kommer för alltid att hänga i luften.
Fakta däremot är att BO blivit mördad
Precis så och då står det oss fritt, med mammans framträdande i media som grund, att ändå diskutera.

Om jag nu inte har missat Flashbacks nya endast-fakta-regel.

Vill man inte delta i detta så ingen som tvingar en.

Vänligen,
M
Citera
2024-07-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Det hänger på om du har LVU eller LSU. LVU är inte en påföljd, eller tidsbestämt. Teoretiskt kan du vara inlåst längre med LVU.

+ att du kan få förlängt LVU tills du är 21! Även om det är ovanligt o LVU annars upphör när du fyller 18.
När jag jobbade på SIS va det många med LSU som hade tidsbestämt straff o inte något LVU. Dom visste precis när dom skulle släppas ut, typ som ur vanligt fängelse. Medans dom dom satt inlåsta på LVU fick nya/förlängt beslut var 6e månad.
Citera
2024-07-28, 18:16
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
+ att du kan få förlängt LVU tills du är 21! Även om det är ovanligt o LVU annars upphör när du fyller 18.
När jag jobbade på SIS va det många med LSU som hade tidsbestämt straff o inte något LVU. Dom visste precis när dom skulle släppas ut, typ som ur vanligt fängelse. Medans dom dom satt inlåsta på LVU fick nya/förlängt beslut var 6e månad.

Precis, så är det.
Citera
2024-07-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Jag klättrade ut genom ett litet fönster till en gästtoalett. Fick inte hänga
med kompisgänget till Folkets Park där det var dans. Far drog mig i hästsvansen från dansgolvet och skjutsade hem mig. Olagligt?

Bara en fundering.
Skulle du tycka att det va okej att någon utomstående vuxen drog din unge i håret så när den inte lyssnade? Eller (om du har egna barn) gör du lika på dina barn?
Om svaret är ja på tidigare fråga, vad ger dig rätten att utöva våld mot dina egna barn i "uppfostringssyfte"?
Citera
2024-07-28, 18:20
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det är inte oetiskt och fel. Det är alltid en massa folk som ni som skall berätta för brottsoffer och anhöriga hur de skall bete sig och att de skall lida i tysthet för att ni fått för er att ni skall bestämma vad som är passande och lämpligt i den situationen.

Det är de beteendet som är oetiskt och fel och falskt hycklande moraliserande. Ni är inte mammans förmyndare eller beskyddare som vet bäst vad hon skall göra och hur hon skall bete sig. Det är inget som helst konstigt att ge offentlighet åt sin sorg och förvirring i media och följaktligen inte av media att ge utrymme åt det heller.

Det är ert uschande och fyande som är ett förvridet beteende och som beror på er och er psykologi runt att bearbeta detta och har inget med omsorg om mamman att göra. Det är era förväntningar om ett sörjande offer hon inte uppfyller och då blir ni arga och upprörda antingen direkt på mamman eller som här indirekt genom att lasta pressen.
Det är en sak att du har dina käpphästar som du driver in absurdum, men när du börjar psykologisera över dina meningsmotståndares bevekelsegrunder gör du dig bara löjlig. Det finns en anledning till att det är den slibbiga kvällspressen som håller på med detta och inte de mer seriösa medierna.
Citera
2024-07-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det har du rätt i men skillnaden i vad som skapat offer respektive förövare bland dessa flickor är kusligt sammafallande - oförmöget och obefintligt föräldraskap. Det finns bara offer i denna makabra händelse varav Emilia är ett. Hade lagstiftingen varit upp till dato skulle samtliga föräldrar som skapat dessa trasiga flickor dömas till långa fängelstraff alt rättspsyk. Det är stötande att det inte är olagligt att behandla barn som dom ansvarslösa "föräldrarna" i denna soppa. Cirkeln av destruktiva föräldraskap måste brytas om vi nån gång ska kunna stoppa tillströmningen av våldsamma ungdomar.

Du utgår alltså ifrån att i alla fall där barn blivit omhändertagna så har föräldrarna medvetet velat skada sina barn? Kan det bero på att du själv lider av empatistörning, som du gör denna felaktiga generaliserande bedömningen?
I de fall där de utsatt sina Barn för brott som övergrepp, kan jag instämma att de borde dömas för detta.
Men i många fall kan föräldrarna älska sina barn över allt annat men ändå brista i föräldrarförmåga pgr av egna trauman och sjukdomar. De kan kämpa mer än många andra föräldrar, för att sina barn ska ha det så bra som möjligt.
Detta är knappast något man själv förorsakat och ska skuldbeläggas för. Och i vissa fall blir barn omhändertagna fast det hade varit bättre om en förälder och barn fått hjälp i hemmet istället.
Det är inte som att det finns ett färdigt facit innan man blir förälder och man kan inte förutse allt, eller om man sen drabbas av sjukdom eller partner plötsligt vill skiljas osv.

Det är orealistiska krav som ställs, som knappast kan komma ifrån någon som är själv förstår hur det är att va förälder.
Ingen förälder är perfekt och det är mänskligt.
Senast redigerad av TruthAboutU 2024-07-28 kl. 18:26.
Citera
2024-07-28, 18:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Undrar om det var i pappans till R pyjamaspartyt skulle äga rum?
Det skulle aldrig äga rum. Det var en lögn.
De lockade dit henne med pyjamasparty och tog henne direkt till platsen där hon mördades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Precis så och då står det oss fritt, med mammans framträdande i media som grund, att ändå diskutera.

Om jag nu inte har missat Flashbacks nya endast-fakta-regel.

Vill man inte delta i detta så ingen som tvingar en.

Vänligen,
M

Du kan inte hitta någonstans i tråden. Där jag påstår att annat än fakta inte får diskuteras.
Däremot kan vi inte frångå fakta där bara gissningar får existera.

Att Emilia dog genom flickors idioti vet vi. Till detta kan vi ju alltid spekulera i tex varför.
När Henrik 15 år och som bodde hemma i Alingsås dödades så ifrågasattes aldrig om var han bodde. Vilket som jag tidigare skrev inte är någon garanti för att inte bli mördad.

Idioter som vill andra mer än illa tycks finnas överallt. Tyvärr.
Henrik var en skötsam och hockeyspelande ungdom med ett väl fungerande hem. Ändå avslutade någon i samma ålder hans liv
Citera
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Jag är 💯 Procent säker att det var planerat. Vem har pyjamasparty idag? Kanske barn mellan 9-11 år där föräldrarna känner varandra. Denna tjej har inte varit snäll mot emilia tidigare så vi är säkra allt var planerat en längre tid.
Nått som ligger o gnager i bakhuvudet är...

Du skriver att denna tjej ej varit snäll mot E tidigare, följdfrågan blir då,

Visste mamman till E att det var just denna tjej hon skulle träffa i Landskrona?
Berättade E vilka hon skulle till?
Vem som pyjamaspartyt skulle vara hos?
( jag har inte lusläst tråden, så kan ha missat om detta framkommit )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in