2024-07-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruthAboutU
Mer märkligt är snarare att man aldrig ser dig och dina gelikar i alla andra miljoner trådar på flashback, tar upp män eller pappor som delaktiga eller skyldiga till något och spammar sönder trådarna med hatiska drev mot dessa män och pappor? Är det inte MÄRKLIGT?!

Nog har det skett en enorm förändring och fokusförflyttning på flashback senaste tiden, alla dessa trådar har blivit politiska för er kvinnohatare där allt ENBART går ut på att gräva fram något till varje pris för att sätta dit en flicka eller kvinna som är BO!
Närmast en besatthet, fixering att smutskasta och demonisera alla kvinnor!
Och ni fortsätter bara upprepa samma hat, förolämpningar och anklagelser hur långsökta och felaktiga dom än är!
Så fortsätter ni ändå att försöka manipulera alla till att plötsligt är den kvinnliga BO egentligen GM! Detta är ju konstant erat mål i varenda tråd nu för tiden! DET är riktigt sinnessjukt och ondskefullt!

Fast vänta lite! Om du menar BO’s pappa verkar han väl helt frånvarande och nu beträffande gärningsmännen så diskuteras ju fäderna. Det här är ingen könsskillnad utan det vi diskuterar är föräldraskapet som sådant.

Mängder av ensamstående mammor har ett helvete idag när deras barn dras in i kriminalitet och det gäller på bägge sidor. Det gäller både unga flickor och pojkar. Jag betvivlar inte en sekund att de flesta gör sitt bästa och yttersta men ibland saknas den rätta förmågan och verktygen. Och jag tycker nog man kan säga det att vissa faktiskt inte är så bra på att vara goda förebilder och föräldrar åt sina barn. Det är vad jag anser.
Citera
2024-07-28, 20:16
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Det har blivit striktare mot när jag började. Ungdomarnas integritet o ”rätt till” tolkas på ett helt annat sätt idag. Jag personligen märker stor skillnad sista 5 åren.

Tex:
När det gäller SIS som är låst institution o ska vara hårt begränsat.
När jag började där för 12år sedan begränsades ungdomarnas kontakter med omvärlden genom att handläggare va tvungna att först godkänna personen ungdomen fick ha på sin Ringlista, vilket i många fall inte innefattade kompisar o annat löst folk. Inte heller familj om det va skadligt för ungdomens mående/utveckling. Tillfällen att ringa va även det begränsat till vissa klockslag. Allt för att skydda ungdomen från att bibehålla skadliga/dåliga kontakter. Att ha tillgång till internet va absolut förbjudet.

Sen några år tillbaka kan ungdomar ringa i stort sätt vem dom vill. Handläggare kan inte begränsa längre. Plus att dom HAR RÄTT TILL internettid 1-2tim om dagen! O kan på så sätt styra upp rymningar eller fortsätta sin kriminalitet eller fortsätta bli utnyttjade på andra sätt för man tex inte vågar klippa kontakten.
Dom får fortfarande inte ha egna mobiler på SIS, men har tillgång till fast telefon där o lån av iPads/datorer när dom har internettid o kan där hålla kontakterna.

I dagsläget är ungdomarna betydligt mindre/sämre skyddade än för 10år sedan.

Jo de få dem visst ha men beroende på problematik så kan de få börja med ipad. Men, finns det någon risk att de tar kontakt med "fel" människor så får de beslut på att deras EKT (elektronisk kommunikation) blir övervakad av personal.
Citera
2024-07-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp12
Så en av tjejerna som är misstänkt är om jag förstår dig rätt halv Makedonier och halv sydamerikanska? Wow vilken combo isåfall, detta kallas multikultur.

Nej helt rom

Styvpappan var arab men ej ihop med mamman längre
Citera
2024-07-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Ja just det,

Är det någon som vet om Mel*k och hennes lillasyster var på samma SIS hem?

(För funderar på kopplingen till staden mordet begicks i. MGM2 verkar ha både sin mamma och pappa i stan, och troligen andra släktingar då även hennes morfar bodde där tills han blev mördad.)

Spekulationer såklart.

Under mina 16år inom socialtjänsten/hvb/SIS har jag aldrig varit med om att syskon placeras tillsammans på HVB/SIS. Det betyder ju inte att det inte förekommer alls, men jag tror det är ovanligt.

Tyvärr separerar man ofta även syskon som är yngre barn som blir familjehemsplacerade, men det är OT.
Citera
2024-07-28, 20:22
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Under mina 16år inom socialtjänsten/hvb/SIS har jag aldrig varit med om att syskon placeras tillsammans på HVB/SIS. Det betyder ju inte att det inte förekommer alls, men jag tror det är ovanligt.

Tyvärr separerar man ofta även syskon som är yngre barn som blir familjehemsplacerade, men det är OT.

Ok tack, vet inte alls mycket om varken hvb/SIS hem.
Låter tragiskt att de separerar på syskon dock.
Som om de inte går igenom mycket ändå, och sen separeras från sitt syskon också måste vara fruktansvärt.

Men det är kanske jag som tänker skevt då jag inte är insatt i hur det fungerar på sådana boenden.
Citera
2024-07-28, 20:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Och förvisso, den frånvarande pappan till BO, kan ha colombianskt medborgarskap. Men, med utgångspunkt från namnet här i tråden, kan ju också vara rom?
Inte för att det betyder något.
Men..

Sammanfattade uppgifter ur LVU-domar, dagboksblad, media samt ur tråden (de senare uppgifterna obekräftade).
Det är många olika härkomster och nationaliteter inblandade i denna tragiska soppa. De tre inblandade unga flickorna har lärt känna varande då de varit omhändertagna av Soc och placerats på samma SiS-hem.
*=a

BO 14 åriga Emilia hade en svensk mormor och en romsk morfar. Mormor, numera avliden, hade grava alkoholproblem.
BOs mamma fick henne vid 19 års ålder tillsammans med en colombiansk man, som efter det verkar ha försvunnit ur deras liv. När BO var fem år fick modern, nu gift med en svensk man en son - C*spian, nu nio år.
Den svenske mannen hade alkoholproblem, hemmet fungerande inte och båda barnen omhändertogs enligt LVU år 2015. Makarna skilde sig, modern behöll mannens svenska efternamn.
Modern har romska symboler på sin Facebook.
Brodern är fortfarande omhändertagen och så var även BO. BO skulle dock vistas fyra sommarveckor hos modern och därefter placeras på nytt boende (det 17:e i sitt liv).

MGM 1 Raf*ela Eli*sson, 13 år har en serbisk/romsk morfar som mördades i Landskrona 2008.
Hennes mor har ett östeuropeiskt namn. Fadern har bytt namn, heter numera som den argentinske fotbollsspelaren (alla tre förnamnen!) och har samma efternamn som BO. Modern hade under en tid en arabisk pojkvän, MGM1 fd styvfar. Enligt uppgift identifierar sig MGM1 som rom. Även hennes far är rom.
Hon har en äldre bror - *dam(*=A) och hade en sexårig sjuk bror, Li*m, som gick bort 20/10 2023.

MGM 2 Mel*k R*sim Moh*mmed, 15 år. Har vistats en del av uppväxten i Irak, gått i skola där. Har enligt uppgift bott i flera olika länder tidigare. Hennes mor har nyligen fått svenskt uppehållstillstånd. Modern har haft olika utländska pojkvänner, varav en misstänks ha förgripit sig på MGM2 och smittat henne före 13 års ålder med sin könsjukdom, men han fälldes aldrig för detta. Han är numera utvisad då han ej fick uppehållstillstånd i Sverige.
MGM2 har en 1-1,5 år yngre syster, född 2010. Enligt uppgift bor deras far i Irak.
Båda systrarna omhändertogs enligt LVU 2022.
Senast redigerad av coli 2024-07-28 kl. 21:30.
Citera
2024-07-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Ok tack, vet inte alls mycket om varken hvb/SIS hem.
Låter tragiskt att de separerar på syskon dock.
Som om de inte går igenom mycket ändå, och sen separeras från sitt syskon också måste vara fruktansvärt.

Men det är kanske jag som tänker skevt då jag inte är insatt i hur det fungerar på sådana boenden.

Det är tragiskt o många relationer som förstörs vid en placering. Även om själva placeringen är helt nödvändig. I vissa fall finns det goda skäl att separera syskon beroende på vilka erfarenheter/behov dom har.

Men syskon separeras även pga att man inte hittar familjehem som kan ta emot dom utan kanske bara har plats för 1 eller 2 barn om man är en syskonskara på 3. Men även 2 syskon kan vara svårt att hitta plats till även om soc önskar placering tillsammans.

Vore intressant o veta om BO o hennes lillebror varit planerade tillsammans i tidigare familjehem. Jag skulle chansa på Inte.
Citera
2024-07-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Tack! Äntligen lite sunt förnuft.
För det fjärde hade inte denna diskussion överhuvudtaget kommit upp eftersom normala föräldrar har lärt sina barn från början att ett NEJ BETYDER NEJ och hör å häpna, det funkar alldeles utmärkt för de flesta normala familjer just för att de visar varandra den respekten även om det kan bli surt en stund. Det ligger bland annat respekt, kultur och tradition i ett barns uppfostran, kärlek och säkert hopplöshet oxå.
Det är inte enkelt att fostra barn till att bli goda förebilder men man gör det av kärlek, hela tiden detta nötande så att ens ungar ska kunna placeras i möblerade rum utan att man måste sitta å skämmas över dem.

Att E hamnade på sis-hem i unga år har naturligtvis påverkat henne på olika sätt, bra som dåliga, att E ömma moder bedömdes att inte kunna ge henne ett stabilt hem är ett sorgligt faktum i hela den här historien och med detta menar jag (nu djupandas vi allihop) att det naturligtvis inte var den ömma modern som själv rände kniven i sin dotter, inte heller kunde hon begripa där och då hur kvällen skulle sluta! Men hon har likväl ett ansvar som förälder och det har även E pappa om de har gemensam vårdnad om E, alla föräldrar har ett GARANT-ANSVAR över sina barns väl och ve.
Modern födde flickan, modern lämnade bort ansvaret men tog det tillbaka och lät hennes dotter åka mitt i natten till ett party som urartade till att en ung kvinna miste sitt liv och flera andra människor miste mycket den natten.

Det är moderns ansvar att hon lät E åka iväg, eller hur? Att sedan de andra unga tog ett så fruktansvärt beslut att knivhugga E till döds, ja, ni förstår att det ansvaret ligger på de trasiga familjer som lät deras ungar ränna ute den där natten.

Detta till trots så sker onda saker hela tiden runt om oss och det händer tack och lov oxå goda saker hela tiden just därför naturen är skapad just så. Det måste råda balans.

Det gormas i tråden om vems fel det är att E är död idag och här måste samtliga zoooma ut och ta några djupa andetag osv…
Naturligtvis är det flera faktorer som har lett till detta ödet för ALLA dessa unga inblandade, det måste väl ända de flesta hålla med om?
Föräldrar/närstående önskar ALDRIG livet ur sina barn och föräldrar/närstående vill ALDRIG ha små mördarmaskiner till barn. Ändå händer detta. Det hände säkert även någonstans i för- och i förförrgår samt säkerligen händer det samma sak imorgon igen, någonstans i världen.
För värden är grym, hård och nästan jämt helt orättvis.

Frågor på detta?

Precis så! Man måste kunna hålla isär begreppen och se helheten nyanserat utan att det för den sakens skull handlar om att skuldbelägga någon eller moralisera.
Senast redigerad av Mellanting 2024-07-28 kl. 20:35.
Citera
2024-07-28, 20:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Serbisk zigenare.

Länkar om mordet.

(FB) Skottlossning i Landskrona

https://www.facebook.com/share/p/GFY6wKaFt6ZEN3sm/

MGM2:s morfar är alltså serbisk zigenare. MGM2:s far heter Issam Karbaja, om jag har fattat rätt. Är han också serbisk zigenare? Eller är det en styvfar?

Är MGM2:s mamma yrkesverksam? Vad isf?
Citera
2024-07-28, 20:37
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Det är tragiskt o många relationer som förstörs vid en placering. Även om själva placeringen är helt nödvändig. I vissa fall finns det goda skäl att separera syskon beroende på vilka erfarenheter/behov dom har.

Men syskon separeras även pga att man inte hittar familjehem som kan ta emot dom utan kanske bara har plats för 1 eller 2 barn om man är en syskonskara på 3. Men även 2 syskon kan vara svårt att hitta plats till även om soc önskar placering tillsammans.

Vore intressant o veta om BO o hennes lillebror varit planerade tillsammans i tidigare familjehem. Jag skulle chansa på Inte.

Jo jag kan absolut förstå att i vissa fall är det nödvändigt att separera på syskon.

Men jag tror att det är oftast pga platsbrist som du skriver som beslut fattas att syskon måste separeras

Om jag förstått rätt från BO's dokument sen tidigare så bodde hon inte med sin lillebror på någon av platserna/hemmen som hon placerades i.
Citera
2024-07-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Absolut så och jag tror malandet skulle minska och vi komma ur loopen om inte många konstant tog upp hur dumma, empatilösa och onda vi är som kommenterar mammans hårda och trassliga liv.

Väl skrivet och nog något båda sidor borde förstå.

Tack!

Precis!
Man kan alltid hoppas...
Citera
2024-07-28, 20:40
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
MGM2:s morfar är alltså serbisk zigenare. MGM2:s far heter Issam Karbaja, om jag har fattat rätt. Är han också serbisk zigenare? Eller är det en styvfar?

Är MGM2:s mamma yrkesverksam? Vad isf?

Nej MGM2s pappa heter Dieg*
*- o
Issam är styvpappa och har en annan dotter med MGM2's mamma.
Och han är arab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in