Citat:
Ursprungligen postat av
AbdullhasMoster
Jag har länge tänkt på detta med alla dessa olika kampsporter som finns där ute så måste det ändå finnas en som är den bästa att vara duktig på om det smäller ute på stan tex? Någon kampsport som verkligen gör nån nytta!
Personligen så står jag i valet mellan Boxning, MMA eller typ brottnings-liknade sporter. Men jag tror faktiskt att vara en duktig boxare är det ultimata i ett slagsmål! Med brottning på en andra plats och då MMA på en stark tredje plats!
Vad tror ni andra?? Eller har ni några helt andra sporter i åtanke och isåntfall förklara varför?
Ingen skulle jag säga, den som kan bli bra och måste bli bra är
DU Den finns inget annat och det finns ingen genväg.
Det första är att bli bra på att hållas sig borta från alla risker och om man inte kan bli duktig på att läsa av vilket i bland är omöjligt. Det andra är att ha förmåga att fly och det ska användas före allt annat.
Ska du träna så ska du vara medveten om att det krävs ett par år att kunna mäta vem som helst på gaten men det är helt upp till dig som invid.
är du klen och väger 45 kilo som faktiskt existerar så kan du träna fler kampsporter fullt ut men ändå aldrig kunna förvara dig mot vem som helst. Väger du 90 och är två meter så kan du kanse gå en snabbkors och kunna dunka ner nästan valfri person på gatan.
Sen påverkar mycket, kroplig bålstyrka, kondition. Du kan vara mästare på att slåss men har du noll ork så kan du inte göra så mycket och får då kampsporten mot dig.
Detta hände mig nu i vintras... Jag "Kan slåss" jag kan till o med slåss "rejält bra" men har drabbats av sjukdom som försvagat hela kroppen och lungorna är kass, syreupptagningen är satt ur spel.
Rasten kan du tänka själv... jag mosade på rätt bra i början men killen var påtänd. Hade sparkat så hårt med mina malben på hanns lår att jag hann tänka att fan kan inte sparka hårdare för då går mitt egen ben av.
hela smalbenet och det området var bara ett stort blåmärke. killen var förmodligen påtänd och brydde sig inte just då...
problemet var att mina "kampsportsmowes" tog ur all kraft jag någonsin hadde i min kropp och orkade inte ens hålla upp mina armar så efter det var det fritt fram och jag blev så klart mos.
trotts att jag hadde bäröjat träna något och sprang en mil två månader innan men det var vinter, kallt och jävligt torr luft och jag har fått svår astma.
och det var många år sen jag tränade. Rörelserna har jag i kort fight och skulölöe nog kunna träna och gå upp i ring, och kan ta dom flesta men nä. i ett riktigt slagsmål så tar inget hänsyn och det finns inget som heter, ta sekunders paus rätta till dräkten, kort paus för att dela ut poäng och så vidare och så vidare.
Summa summarum vetifan hur jag ska tänka några år senare.
jag ville inte börja slåss smuttsigt och åka på det. jag kunde slagit mot struphuvet direkt och stuckit ut ögon eller dragit flathand rätt över örat, greppa tag i hår och göra mos. Absolut. med mera med mera och gått i fight vinande ur detta.
men stället visste vilka vi var och utan vittnen och om jag hade mosat honom och så klart åkt på hela skiten.
Dagläget är att han blir dömd för grov, jag får ut pengar och egentingen så går jag lyckligare ut ur det hela. bakgrunden av kyochunkai är att jag kan ta smällarna med det behöver inte domaren veta --- muhuhaha. Vist jag åkte på en hjärnskakning och diverse nu läkta men men.
Det gäller liksom att välja sin fight och visat så här i efterhand. All kamsport jag tränat var värt det om man ska summera det.
Det hjälper mig mycket nu när hälsan inte är på topp. jag vet hur och vad jag ska träna så att jag kan träna när jag har en bra dag.
Det gjorde ju att den killen som flög på mig fick minst halta lite, att låret mosat gör ont och lär hålla i upp till en månad förhoppningsvis
Så mitt råd är , gå in på en känd lite större kamportkubb och det spelar inte så stor roll vad du ger dig in på. Det finns ingen kvick fix, du behöver ett par år innan du kan det. Spelar ingen rollv ad du tränar, det är utövaren som det håller på igen annan.
Tycker du kan skita fullt ut vad folk säger i tråden om den enda sporten eller den andra. jag skulle säga våga prova på flera olika.
Har själv kört kyokuchinkai och det är den jag rekommenderar i första hand men skulle också rekommendera någon av dom där man rollar runt på mattan. Ett år på matten och ett par år med den typen av karate så är du jävligt vass så länge du är ung och inte får som i mitt fall svaga länkar.^^
I mitt fall så är det nog Jujutsu eller Aikido nog det enda vettiga tyvärr och det är också något man kan hålla på med långt in på ålderns höst.