Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-30, 20:42
Medlem
Sinraths avatar
Störst nytta om det smäller ute på stan söker TS, alltså ett slumpmässigt våldsamt möte med förmodligen hel eller halv-fulla eller drogade idioter med för stort ego som inte är i närheten av hårdtränade kampsports fighters. Civil Krav Maga är det som är gjort för exakt dessa situationer i så fall.

Förstår inte jämförelserna där man säger att någon som är erfaren med civil Krav Maga inte kommer klå någon annan vältränad inom andra kampsporter, det är inte utformat för detta syfte och låtsas inte vara det heller. Det används inte för att professionellt slåss 1vs1 i en ring med uppvärmning och gymkläder mot andra stenhård kampsportare. Som andra förklarat så är det gjort att användas när man blir trängd och bär vanliga kläder som inte ger utrymme för något avancerat och för att få ett snabbt "avslut" med träffar mot dom känsligaste ställena så man sen kan sticka. Kan man sticka men ändå ska stå och sparka folk på pungen så har man brutit mot principerna av Krav Maga.

Sannolikheten att man hamnar i slumpartat slagsmål med en nykter BJJ snubbe med 15 års erfarenhet som kräver att man hållit på lika länge i samma eller annan kampsport (än KM) för att inte få för mycket stryk måste vara astronomiskt låg.
2024-07-30, 20:45
Medlem
Stormcatchers avatar
Schack.
2024-07-30, 20:56
Medlem
g-in-a-gis avatar
Hahah den uråldriga frågan, att ni fortfarande sitter och funderar över sånt här 2024!
Det annordnas ju tävlingar varje helg för att ta reda på svaret vilken stil som vinner i slagsmål, den sporten kallas MMA. Den största organisationen är UFC, kolla hur de tränar och vilken bakgrund de har om ni vill bra på att slåss.
Om stilen inte innehåller riktigt motstånd, och mycket av det, så går det bort direkt.

Jag skulle dock rekommendera en välja sport efter vad som är roligt och hälsosamt istället för att förbereda er för ett slagsmål som troligtvis aldrig kommer att hända på det sättet ni tror 😂
2024-07-30, 21:00
Medlem
Kravmaga är ju kampsport som är utformad att man ska kunna hantera riktiga livs situationer mot olika vapen och mot flera motståndare, boxning är också ganska överlägsen man kommer långt på 2 händer i verkliga livet, Thaiboxning där man kan sparka av benet på en boxare och spelar det ingen roll hur duktig man är som boxare. Sen är ju MMA en blandning av detta.
2024-07-30, 21:18
Medlem
Här är en kille som har svart bälte i BJJ och 16 års erfarenhet från Muay Thai som ger sina tankar om Kyokushin. Intressanta tankar som jag stöder. (Självklart, Kyokushin er min stilart )

https://www.youtube.com/watch?v=YcgxnJd7Ub8
2024-07-30, 21:23
Medlem
Ingen. Eftersom du kommer överskatta din förmåga. Kampsporter har regler och gränser som gatan saknar.

Sannolikt är du mest utsatt i situationer där du är ute eller påväg hem från krogen, med några enheter alkohol i kroppen.

Alkoholen och dina kunskaper i kampsport gör dig antagligen lite extra självsäker, vilket eskalerar konflikten. Paradoxalt eftersom du började kampsport för att försvara dig.

Har gärningsmannen kniv eller ett gäng kompisar med sig är du säkert rökt oavsett.

Kniv försvarar du dig inte emot. Glöm det. Jag skiter i vad nån Kravmaga eller Jiujitsu klubb säger. Du kan inte försvara dig mot en knivattack.

Var streetsmart, undvik konflikter och var beredd på att springa. Skulle jag ändå säga nån kampsport, fastän det tar emot, skulle jag säga MMA med bra grund i boxning.
2024-07-30, 21:27
Medlem
SoberZealots avatar
Ninjutsu och kaststjärnor.
2024-07-30, 21:39
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Utifrån reverse-psychology skulle jag säga att fribrottning helt klart är den kampsport jag helst inte skulle vilja möta. Ett kast från en duktigt och aggressiv brottare är sjukt svårt att försvara sig mot och man kan räkna med att sitta i permobil resten av livet efteråt. Kombinationer från boxare och grepp från BJJ-utövare är mycket lättare att hantera. Problemet med mitt resonemang är att brottare brukar vara extremt vältränade, ett brottningskast från en tjock vardagsmotionär är nog inget att oroa sig över.
2024-07-30, 21:42
Medlem
Såg några fanatiker av kampsport på tuben som tier listade just detta med mängder av kampsporter. Det enda jag minns är att dom alla hade brottning som etta. Har ingen egen åsikt pga okunskap i frågan.
2024-07-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Utifrån reverse-psychology skulle jag säga att fribrottning helt klart är den kampsport jag helst inte skulle vilja möta. Ett kast från en duktigt och aggressiv brottare är sjukt svårt att försvara sig mot och man kan räkna med att sitta i permobil resten av livet efteråt. Kombinationer från boxare och grepp från BJJ-utövare är mycket lättare att hantera. Problemet med mitt resonemang är att brottare brukar vara extremt vältränade, ett brottningskast från en tjock vardagsmotionär är nog inget att oroa sig över.
Vad gör din fribrottare om han får en sucker punch i sidan av hakan? Eller stöter på ett gäng av 3 personer? Eller får en morakniv eller pistol uppkörd i ansiktet? Eller om han är dyngrak ute på stan en mörk, kall, hal och snöig vinterdag?

Verkligheten ser inte ut som en dojo eller brottningsring med en tränare eller en domare. Tyvärr.
2024-07-30, 21:49
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Vad gör din fribrottare om han får en sucker punch i sidan av hakan? Eller stöter på ett gäng av 3 personer? Eller får en morakniv eller pistol uppkörd i ansiktet? Eller om han är dyngrak ute på stan en mörk, kall, hal och snöig vinterdag?

Verkligheten ser inte ut som en dojo eller brottningsring med en tränare eller en domare. Tyvärr.
Eller om en meteoroid faller ner på jorden och utrotar allt liv, vad gör man då?
2024-07-30, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
boxning är bra inte bara för att man blir duktig på att slåss utan även för att man lär sig att reflexmässigt ställa sig upp om man blir nedslagen.
Just det där är en poäng som ofta är underskattad.

Det bedömer jag utgående från många videos jag sett på folk som blivit ihjälslagna, där offren tidigt blivit skrämda till passivitet när de har goda chanser till motstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in