2024-07-29, 12:26
Syftet med att ha trafikregler öht är att göra trafiken förutsägbar och att alla ska köra på samma sätt. Men när vissa pappskallar på körskolorna hittar på egna godtyckliga saker blir det kaos. Precis som vi har nu pga skolornas hitte-på. Myndigheter har aldrig nånsin rekommenderat i litteraturen och videos att VB behövs eftersom det endast finns ett håll att köra åt. Men ni 90-talister och dubbelnollor som tog körlektioner har fått ett felbeteende itutat er.

Vill man ändra regelverket så går man vi myndigheter och lär inte ut felaktigheter först, men det begriper inte vissa körlärare och orsakar kaos istället. Och de begriper inte heller att folk blir kuggade pga VB ibland då elever saknar bakomliggande kunskapen om vad cirkulationsplats är för nåt genom signalerna de sänder ut om sig själv iom VB. då skickas de tillbaka till samma idiot på körskolan som återigen lär ut felaktiga saker.
Citera
2024-07-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Syftet med att ha trafikregler öht är att göra trafiken förutsägbar och att alla ska köra på samma sätt. Men när vissa pappskallar på körskolorna hittar på egna godtyckliga saker blir det kaos. Precis som vi har nu pga skolornas hitte-på. Myndigheter har aldrig nånsin rekommenderat i litteraturen och videos att VB behövs eftersom det endast finns ett håll att köra åt. Men ni 90-talister och dubbelnollor som tog körlektioner har fått ett felbeteende itutat er.

Vill man ändra regelverket så går man vi myndigheter och lär inte ut felaktigheter först, men det begriper inte vissa körlärare och orsakar kaos istället. Och de begriper inte heller att folk blir kuggade pga VB ibland då elever saknar bakomliggande kunskapen om vad cirkulationsplats är för nåt genom signalerna de sänder ut om sig själv iom VB. då skickas de tillbaka till samma idiot på körskolan som återigen lär ut felaktiga saker.

Problemet i detta fallet är snarare gubbar som inte kan till sig nya tankar eftersom det måste vara på det sätt som det alltid har varit och det (endast i deras huvuden) inte är möjligt med vänster i en cirkulation.
Citera
2024-07-30, 21:08
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Problemet i detta fallet är snarare gubbar som inte kan till sig nya tankar eftersom det måste vara på det sätt som det alltid har varit och det (endast i deras huvuden) inte är möjligt med vänster i en cirkulation.
Tror du att trafikverkets förarprövare bryr sig om folks åsikter?
Citera
2024-07-31, 02:16
Medlem
Citat:
Tror du att trafikverkets förarprövare bryr sig om folks åsikter?

De ser iallafall positivt på vänsterblink i cirkulation.
Citera
2024-07-31, 09:22
Citat:
De ser iallafall positivt på vänsterblink i cirkulation.
Nej du, det gör de inte alls. Många blir kuggade som sagt pga okunskapen i Cp där Vb är inblandade

Trafikinspektörer håller sig till vad myndigheterna skriver om rondellkörning, och ingenstans finns rekommendationen att blinka vänster annat än vid filbyte. Tvärtom blir det ofta fel för aspiranten som inte får nåt körkort.
Senast redigerad av qaaq 2024-07-31 kl. 09:26.
Citera
2024-07-31, 11:37
Medlem
Citat:
Nej du, det gör de inte alls. Många blir kuggade som sagt pga okunskapen i Cp där Vb är inblandade

Trafikinspektörer håller sig till vad myndigheterna skriver om rondellkörning, och ingenstans finns rekommendationen att blinka vänster annat än vid filbyte. Tvärtom blir det ofta fel för aspiranten som inte får nåt körkort.

Jag påstår att du sitter och hittar på…

Det är säkerligen ingen som blivit kuggad för att ha utfört en normal och korrekt VB i CP vid t ex avsikt för vidare färd förbi första och andra utfart.

Men du får gärna lägga fram seriösa bevis får att så har skett, lycka till.

Då det inte är förbjudet att VB i CP för att varsla om vidare färd runt, det är fullt tillåtet och t o m rekommenderat och lärs ut av körskolor, så kan heller inte Inspektörer kugga för det på uppkörning för då begår de tjänstefel.
Citera
2024-07-31, 14:01
Medlem
Citat:

Gick iallafall utmärkt att göra så på min uppkörning och vi diskuterade det även ingående efteråt under tiden jag körde. Att du inte förstår eller kan hantera konceptet är endast ditt eget problem.
Senast redigerad av KR12345 2024-07-31 kl. 14:05.
Citera
2024-07-31, 14:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag har vänsterblinkat under uppkörning och det gick jättebra. Pratade till och med med inspektören vid den senaste, och han såg inga fel med det.

Nej, folk blir inte kuggade för det.

Citat:

I call bullshit. Men du får gärna presentera någon källa för att någon skulle ha blivit kuggad för det.
Citera
2024-07-31, 14:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Märks att du saknar erfarenhet och inte kört så länge, eller aldrig kör i tät stadstrafik i Sthlm.

Yrkeschaufförer och hetsiga förare skiter i väjningsplikten hela tiden och drar slutsatsen att oblinkat betyder avfart, troligen för att de själva aldrig blinkar öht
Nu kör jag visserligen inte i Stockholm varje vecka, men jag har kört där i tät trafik och har ALDRIG råkat ut för det där, så allt ditt tjatter tyder på att det är du som är hetsig.

De sämsta förarna tenderar att vara de som hela tiden stöter på dåliga förare...
Citera
2024-07-31, 17:00
Citat:
Gick iallafall utmärkt att göra så på min uppkörning och vi diskuterade det även ingående efteråt under tiden jag körde. Att du inte förstår eller kan hantera konceptet är endast ditt eget problem.
Jag, samt ett flertal fd kollegor har kuggat elever pga okunskap om hur de fungerar. VB i sig kuggas normalt inte för, men i kombination med andra fel vid rondellkörningen, så kan man definitivt inte räkna med att få en godkänd uppkörning. Det görs en helhetsbedömning som du förstår, och saknar du förståelsen och principen för körningen där inne, så kommer du få problem.
Citera
2024-07-31, 19:44
Medlem
Citat:
Jag, samt ett flertal fd kollegor har kuggat elever pga okunskap om hur de fungerar. VB i sig kuggas normalt inte för, men i kombination med andra fel vid rondellkörningen, så kan man definitivt inte räkna med att få en godkänd uppkörning. Det görs en helhetsbedömning som du förstår, och saknar du förståelsen och principen för körningen där inne, så kommer du få problem.

Precis, andra fel.
Citera
2024-07-31, 20:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Något som är jävligt irriterande är när en del råkar missa avfarten på en motorväg och sedan tvärt drar spärrområdet för att ändå köra av. Korrekt är givetvis att köra till nästa avfart och ta ut ny kurs därifrån.

Många gånger handlar det inte om att föraren missat avfarten utan om att personen vill vinna några billängder och känna att man kommer fram några sekunder tidigare till vad som nu är så viktigt.

Citat:
Det är bara autistiska farbröder med keps som fastnar vid och känner att de måste betona ”fakta” i vad en cirkulationsplats är. Det viktiga är att vara tydlig och konsekvent med sina intentioner i trafiken, därför blinkar jag och många med mig vänster i mindre cirkulationsplatser för att förtydliga var jag ska och undvika olyckor.

Min erfarenhet är att många av dessa som blinkar vänster fortsätter med detta fast man kör av till höger, knappast något som tyder på tydlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in