2024-07-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det skulle verkligen ha ett symbolvärde att hon döms till fängelse om det nu är så att hon döms för mord. Skickar ut väldigt tydliga signaler.

Exakt så!!!
Varför skulle ungdomar som redan varit placerade på SIS ”tänka till en gång extra” innan dom begår grova brott när dom ändå vet att dom får komma tillbaka dit!
O många av dom lever ju ett sådant liv att dom Ändå skulle placerats på SIS även om dom inte begått det grova brottet!så för dom är det ju skit samma!
Citera
2024-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soilzey
Jag har lyckats få ihop 3 filmer, en som är 40 sek en 27 och en som är 21.. fyfan den sista vill man inte ens visa, tycker synd om henne och hoppas hon är på en bättre plats nu.
Vad händer i de olika filmerna?
Varför är den sista värst?
Citera
2024-07-31, 21:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
5 kap. 1 § Brottsbalken reglerar brottet förtal. Förtal medför att spridandet av vissa filmer kan vara otillåtet. För att det ska vara otillåtet att sprida filmen ska den ha kommit allmänheten tillhanda.

Innehållet i filmen ska vara av det slaget att personen som blir filmad kan utsättas för andras missaktning, uppfattas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

Förstår du, eller ska jag förklara med enklare ord varför spridandet av filmen kan utgöra förtal mot GMs?

Gäller detta även när det är de misstänkta mördarna som filmat och gjort materialet tillgängligt för allmänheten?
Citera
2024-07-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
+1 på sista stycket.
Får inte heller ihop att det är en planerad misshandel som råkat gå över styr och att något eller några knivhugg har råkat träffa pulsådern i låret.
Det kanske inte var planerat att mörda från början, men i stunden har dom i samförstånd gått över alla gränser som finns.
Det kommer nog så småningom framkomma info om hur bestialiska dessa monster varit. Säkerligen bra mycket värre än det som hittills diskuterats och spekulerats om.
Om det dessutom skulle framkomma att det finns stick i halsen så hör man ju på filmen hur den som håller i kniven säger att hon kommer köra in kniven i halsen och att E då kommer att dö.
Fullt medveten vad det kan leda till där och då iaf!

Håller med de var medvetna, mycket medvetna, skulle de bara slå henne hade de inte behövt tejp och kniv, de var redan i överläge 2 mot 1. Har också en känsla att BO är mer skadad än vad som framkommit hittils.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
5 kap. 1 § Brottsbalken reglerar brottet förtal. Förtal medför att spridandet av vissa filmer kan vara otillåtet. För att det ska vara otillåtet att sprida filmen ska den ha kommit allmänheten tillhanda.

Innehållet i filmen ska vara av det slaget att personen som blir filmad kan utsättas för andras missaktning, uppfattas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt.

Förstår du, eller ska jag förklara med enklare ord varför spridandet av filmen kan utgöra förtal mot GMs?

Du behöver inte var nedlåtande. Jag har en jur kand examen så jag kan tolka lagtext.

Jag skrev ett annat inlägg som verkar vara borttaget där jag utvecklade mitt resonemang.

Jag kan förstå om man tex sprider övervakningsfilmer innan lagföring att det är att betrakta som förtal men i det här fallet har de ju själva filmat och är ju själva skyldiga till att filmen sprids. Det är ju de facto syftet med inspelningen. Och om jag uppfattar det rätt så kan man inte se i filmen att det är dem med blotta ögat eftersom att de är maskerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag tycker helt ärligt det är viktigt att alla i dessa ungdomars närmsta krets visar att man föraktar dessa äckliga människor.
Det är helt rätt att inledningsvis gå till polisen och delge ALL INFORMATION om vad som sagts innan, så det går att bedöma hur pass planerat detta varit.

Det är också viktigt att alla bryter all kontakt med Rafaella Eliasson och Melak. Dessa bör stötas ut helt. Av fullt logiska skäl; Det är människor som begår sadistiska mord på sina egna vänner över skitsaker.
En sådan kan man aldrig förlåta, än mindre ha i sin närhet. För detta kommer upprepas.

Och vuxna som har kontakt med deras föräldrar har faktiskt ett ansvar att visa var man tycker om deras uppfostran av monster.

Exakt så bra skrivet! RAFAELLA ELIASSON och MELAK RASIM MOHAMMED samt deras anhöriga bör jagas till sitt sista andetag
Citera
2024-07-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
+1 på sista stycket.
Får inte heller ihop att det är en planerad misshandel som råkat gå över styr och att något eller några knivhugg har råkat träffa pulsådern i låret.
Det kanske inte var planerat att mörda från början, men i stunden har dom i samförstånd gått över alla gränser som finns.
Det kommer nog så småningom framkomma info om hur bestialiska dessa monster varit. Säkerligen bra mycket värre än det som hittills diskuterats och spekulerats om.
Om det dessutom skulle framkomma att det finns stick i halsen så hör man ju på filmen hur den som håller i kniven säger att hon kommer köra in kniven i halsen och att E då kommer att dö.
Fullt medveten vad det kan leda till där och då iaf!

Precis. Jag har ju absolut inget belägg för saken, men jag skulle bli noll procent förvånad om det visar sig att det är precis det som skett.

Jag tolkar det som att det är Rafaella Eliasson som håller i kniven i filmen. Hon är nog den som blivit kallad hora och känner sig kränkt.
Hon har ett mycket stort behov av att visa att hon är tuff för sitt Tiktok-gäng. Därför är det hon som filmar och är pådrivande i pratet.
Hon uppträder uppenbart hotfullt och njuter lite av att vifta med kniven runt halsen. Man ser nästan på hur hon rör sig och pratar att hon gillar att hon nu fått makt, kan ge igen och återupprätta sin heder.
Givetvis är det också därför filmen sprids.

Jag har väldigt enkelt att föreställa mig att hon också knivade henne i halsen själv.

Uteslutet inte att Melak, som goat sin vän, i någon grad blivit lite pressad att vara med och spöa E. Kanske är det därför omgivningen tror att det var planen, för Melak har berättat att hon måste vara med och slå sin polare osv.
Sen väl på plats så visar det sig att Rafaella har en helt annan plan.

För övrigt rätt fascinerande av Melak att spela in en video med E dagen innan hon ska lura henne i en dödsfälla. Vid det tillfället visste hon ju sannolikt redan om att hon skulle svika sin vän för alltid.
Det är så djuriskt ruttet.

Jag hoppas verkligen att båda två dör.
Citera
2024-07-31, 21:56
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Det är i alla fall ett tecken på att man ville förhindra insyn och i någon mån spridning av ljud.
Och att man valt platsen med viss omsorg.
Jag tror inte alls på Tiktok-polarens förmildrande berättelse om att dom bara skulle slå henne.

Ser man videon så förstår man att avsikten hela tiden var att döda henne. Detta är sadister.
Lägg då till tågvagnen.
En enda djup knivskada ovanför höfterna och det är uppenbart att avsikten var att döda och inget annat.

Håller med dig fullständigt.
Om de skulle skrämma henne och ge henne en örfil som det sas på TT så hade de väl inte lockat henne hela vägen till Landskrona och sen ta henne till en såpass avskild plats?
Och varför inköp/stöld av kniv och silvertejp - för en "öronfil"?
Och sen att de dumpade hennes saker och lämnade henne bunden ..

Detta var ett planlagt mord.
Citera
2024-07-31, 21:58
Medlem
Ser att Rafaella förlorade sin lillebror för knappt ett år sedan https://www.familjesidan.se/cases/64...9c6b9c/candles

Kan ju hoppas hon inte hade något med det att göra också..
Citera
2024-07-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fast filmen är ju inte på något sätt nedvärderande för BO om jag förstår saken rätt. MGM framstår däremot som avmänskligade skadedjur och "kvick i jord" som ett passande straff.
Jo det är kränkande för en individs integritet. Skulle du själv vilja att en film som skildrade misshandel o mord på dig spreds till allmänheten? Kanske så att din partner, dina föräldrar och barn fick höra om fasansfulla detaljer från filmen?
Vilket samhälle vill vi ha? Ett där perversa lustmördare och små barn kan kolla på riktiga mordfilmer på nätet?
Tänk på alla idioter som triggas igång av sådan här skit.
Och som Emilias mamma sa,- Emilia skulle inte vilja bli ihågkommen så här.
Dessutom är det olagligt att sprida filmen.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-07-31 kl. 22:05.
Citera
2024-07-31, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Jag vet en 16åring tjej som dömdes till fängelse för medhjälp till mord. O hon va inte alls lika delaktig som den här 15åringen uppenbarligen varit. Rörde aldrig offret o va inte ens nära när han mördades.

Men som du säger, det är väl osannolikt o ta det ner till 15år.

Men vad innebär det i praktiken? Jag har aldrig hört någon under 18 som faktiskt sitter i fängelse. Blir det inte så då att de får avtjäna straffet på ungdomsanstalt fram tills de fyller 18 och sen flyttas över?
Citera
2024-07-31, 22:03
Medlem
Er det noen som vet hvordan de faktisk fikk henne dit før volden begynte? Bandt de henne med en gang de møtte henne eller hva? Hun ble mishandlet på gresset (noe man ser i videoen), men det er skrevet her tidligere at det skjedde inni vognene? Hva er riktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in