Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-04, 15:42
Medlem
BAB7s avatar
En bra nyhet för oss konsumenter sker nu.
2024 har inte varit elbilens år, och marknaden börjar nyktra till.
Begagnade elbilar börjar nu rasa rejält i pris.

Priserna i Sverige på tex Tesla model 3 årsmodell 2020, 2021 börjar nu på strax över 250.000 kronor, det är halva priset jämfört med en ny model 3.
För den som vill importera sin Tesla från tex Tyskland eller Nederländerna, kan få en model 3 för runt 200.000 kronor.

Elbilar i kompaktklassen som tex VW ID 3 eller Kia E-Niro, kan köpas för strax över 200.000 kronor, och ännu billigare utomlands.

Har man en snävare budget, eller kanske bara behöver en andrabil, kan en 8-9 år gammal Nissan Leaf, VW E-UP eller Renault ZOE vara ett alternativ, här börjar priserna på runt 50.000 kronor.

Ge det två år till, och vi har en uppsjö av beg Tesla model 3, VW ID 3 och Kia E-Niros för 150-180.000 kronor att välja på.

Själv kan jag tänka mig en beg Audi Q4 e-tron om typ två år, vi får väl se!

Sammanfattningsvis kan vi väl säga: köp INTE en ny elbil nu, den lär rasa enormt mycket i pris.
Bästa är nog att vänta två, tre år, och då köpa en 3-5 år gammal elbil, då får man en elbil med hyggligt bra räckvidd och snabbladdning, och troligtvis till ett väldigt bra pris.

Vad är era tankar kring detta?
Diskutera ämnet.
Citera
2024-08-04, 15:45
Medlem
Har precis som du, väntat på detta tillfälle. Men som du nämner inte läge att köpa än, utan vänta ett par år till. Har inget större behov av en bil i dagsläget då jag bor i en storstad och kollektivtrafiken tar mig överallt nästan lika fort som en bil. Men när barnen ploppar ut då kommer man att vara i behov av en bil, blir troligen perfekt timing att köpa en elbil då.
Citera
2024-08-04, 15:45
Medlem
HBTKuks avatar
Det kanske har att göra med ett avtagande intresse bland konsumenter? För ett tag sedan talades det mycket om att man valde oftare bort elbilar till förmån för bensin/diesel.

Jag är dock inte insatt, följer bara rapporteringen i stora medier.
Citera
2024-08-04, 16:03
Medlem
Musikopps avatar
Enorm överproduktion, till den grad att EU överväger strafftullar på kinaproducerat. Konsumenterna är inte dummare än att de förstår att prissänkningar på nya bilar ligger i korten. Begagnade batteribilar vill ingen ta i. Men egentligen är ett beg.köp av en 20/21 Tesla M3 för en kvarts mille inte så dumt rent ekonomiskt om man kan ladda hemma och inte kör många timmar per dag (och står ut med mindre rostangrepp, risig komfort plus högt vägljud).
Citera
2024-08-04, 16:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det kanske har att göra med ett avtagande intresse bland konsumenter? För ett tag sedan talades det mycket om att man valde oftare bort elbilar till förmån för bensin/diesel.

Jag är dock inte insatt, följer bara rapporteringen i stora medier.
För tillfället är det en vikande efterfrågan på elbilar, men det kommer säkert att stabilisera sig om några år.
Mycket hänger såklart på priserna, men också laddinfrastukturen som måste bli bättre för att elbilen ska kunna bli intressant för den breda massan.

För bilköpare som kan ladda hemma och har en budget på runt 200.000-250.000 kronor, kan en beg elbil vara et mycket intressant alternativ om man väntar något år.
Citera
2024-08-04, 17:38
Avstängd
kyrkstockens avatar
Fast begagnad elbil har inte bevisat sig som ett tryggt köp. Inte som ett uselt köp heller. Det är bara ovisst att köpa. Endast märkesverkstäder kan laga. Ingen lagar batterierna den dyraste delen utan man byter bara ut till nytt (föreställ dig en bensinbil där man inte lagar motorn).

Eftersom det är nytt vet ingen vad man köper ännu.
Citera
2024-08-04, 17:48
Medlem
HomoDeuss avatar
Bra utveckling. Priskorrigeringarna kommer att gå ännu snabbare framöver och med kommande nya batteriteknologier så börjar det bli aktuellt att köpa.
Citera
2024-08-04, 18:16
Medlem
Många leasegivare sitter väl med svarte Petter nu då för de bilar som har ”garanterat restvärde” nycklarna tillbaka efter 36 månader och leasingbolaget får ta prisnedgången som förlust
Citera
2024-08-04, 18:16
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Batteripriserna kommer sjunka framöver.
Och även reparation och utbyte av defekta battericeller och moduler kommer bli vanligare och lättare att få utfört, så även där kommer priserna på sikt att sjunka.

Själv letar jag beg elbil, men är aningen orolig för försämrad batterikapacitet osv.

Men vad tror du om bensinpriset framöver? Borde inte även det sjunka, pga att folk övergår till elbilar och därmed minskar efterfrågan på fosilbränsle?
Citera
2024-08-04, 18:19
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En bra nyhet för oss konsumenter sker nu.
2024 har inte varit elbilens år, och marknaden börjar nyktra till.
Begagnade elbilar börjar nu rasa rejält i pris.

Priserna i Sverige på tex Tesla model 3 årsmodell 2020, 2021 börjar nu på strax över 250.000 kronor, det är halva priset jämfört med en ny model 3.
För den som vill importera sin Tesla från tex Tyskland eller Nederländerna, kan få en model 3 för runt 200.000 kronor.

Elbilar i kompaktklassen som tex VW ID 3 eller Kia E-Niro, kan köpas för strax över 200.000 kronor, och ännu billigare utomlands.

Har man en snävare budget, eller kanske bara behöver en andrabil, kan en 8-9 år gammal Nissan Leaf, VW E-UP eller Renault ZOE vara ett alternativ, här börjar priserna på runt 50.000 kronor.

Ge det två år till, och vi har en uppsjö av beg Tesla model 3, VW ID 3 och Kia E-Niros för 150-180.000 kronor att välja på.

Själv kan jag tänka mig en beg Audi Q4 e-tron om typ två år, vi får väl se!

Sammanfattningsvis kan vi väl säga: köp INTE en ny elbil nu, den lär rasa enormt mycket i pris.
Bästa är nog att vänta två, tre år, och då köpa en 3-5 år gammal elbil, då får man en elbil med hyggligt bra räckvidd och snabbladdning, och troligtvis till ett väldigt bra pris.

Vad är era tankar kring detta?
Diskutera ämnet.

Detta är anledningen till att jag valde att privatleasa en Polestar 2 för under 5000 per månad.
Marknaden behöver stabiliseras och det tror jag den gjort när min leasingperiod gått ut.
Andrahandsvärdet känns för osäkert på elbilar just nu.
Skiftet påminner en del om hur platta TV skärmar tog över bildrörsmarknaden.
Citera
2024-08-04, 18:26
Medlem
flyer1s avatar
Elbilar är ekonomiska, men har sina begränsningar. Man bör avstå om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Sen är det liten inlärningstid med ny teknik, en del har svårt för detta och vill byta tillbaks till fosilbilar. Jag har haft elbil i ca 5 år, 5st bl.a. Nissan Leaf 24,och en laddhybrid. Kvar har familjen 2 elbilar. Men även vanlig fosilbil.
Kommer alltid ha minst 1 elbil pga billiga mil. Men skulle aldrig köpa en ny elbil för mer än 400.000kr då det finns så bra begagnade för 350.000 Rekomenderar Kona och E-niro med de stora batterierna, samt äldre tesla model S.
Snacket om batterier som ej håller är skitsnack, Finns teslor som gått 60.000mil med 1 batteri. Det vara bara första generationen elbilar som Nissan Leaf som hade problem och då främst i varma klimat. Hade en sådan som tappat 15% på 6år. Men den dög bra till det vi använde den till pendling till jobb i stan. Man får välja elbil efter behov. Kör du mer än 30 mil om dagen och inte har tid snabbladda är det inget för dig. Men att starta dagen med bilen fulladdad hemma med el för 2-3kr /milen är gött. Moderna elbilar har räckvidd sommartid ca 45mil, vintertid ca 30mil, men det går ju alltid snabbladda under piss o fika paus.
PS teslas batterigaranti är 8år, min är 8år och tappat ca 3% räckvidd.
Senast redigerad av flyer1 2024-08-04 kl. 18:32.
Citera
2024-08-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Märklig tråd. Man kan tro att man rest bakåt i tiden typ 3 år. Folk kommer och säger att elbilsbatterier räcker i 3 år och kostar flera hundra tusen att byta...
Jag har haft elbil i snart 6 år, batteriet är på cirka 90% kapacitet, andrahandsvärdet har minskat i ungefär samma tempo som en vanlig bensinbil. Servicekostnaderna har varit totalt cirka 3000 kr och bränslekostnaden ca 4 kr/mil pga laddar hemma 99% av tiden.
Ni kan ta era hittepå-argument och köra upp dem i röven.
Det är inte enbart oro över batterierna som medför ett vingligt andrahandsvärde utan även snabb teknikutveckling där t o m större tillverkare kan behöva ”strypa” tillverkningen tillfälligt.

MB EQA går fortsatt köpa ny men att efter tre år och dryga 2000 mil körda förlora 100 000 kr i värde känns inte som välkänd tysk kvalitet riktigt.

https://bilweb.se/stockholms-lan/mer...2-suv-11079588
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in