Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-05, 05:38
Moderator
Gromguttens avatar

En massa OT raderat, alla trådar kan inte handla om allt.

/Mod

Citera
2024-08-05, 06:01
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad bra nyheter, att elbilar blir överkomliga om de går ned till 150.000:-
Varför skall man annars ha elbil om de skulle vara dyrare än de som är fosildrivna?

Nu får Greta som hon vill

Får mig även att tänka på huspriser, när kommer de bli överkomliga? Låg och medelinkomsttagare har inte råd att betala 2,5 miljoner för ett hus.. eller ännu värre så får inte ens personer med ca 30.000:- i bruttolön ta lån på mer än ca 1,6 miljoner. (4,5 x årsinkomsten samt alla parametrar som UC räknar på inkl leverne, mat, jobbpendling osv)
Med tanke på att allt blivit dyrare så sjunker även högsta möjliga lånetaket även med perfekt UC.

Blir spännande att se om bostäder blir möjliga att kunna för den halvan av Sveriges befolkning som knegar på 100% men först skall de ner i marknadsvärde, gärna 20-25% vore rimligt och bra.
Kommer inte folk att kunna få låna mer när räntorna sjunker? huspriserna har väl sjunkit vad de ska
Citera
2024-08-05, 06:06
Medlem
Haft min elbil i 2år har kört mer än 10000 mil
En värdeminskning på 300000kr är fakta.

30kr milen är då kostnaden för värdeminskningen.
Snittat 9kr milen på laddning. Nästan 50/50 snabb laddning/långsam 6A-16A.( tar i snitt i verkligheten 1,9-2,4 kwh per mil)

39kr milen pluss övriga kostnader.
Hur mycket som är skatt moms miljöavgifter etc orkar jag inte ens räkna ut, men för att vara övertydlig, staten rovknullar även oss elbilsägare ordentligt.

Över 400000 kr för att köra bil i två år är groteskt vansinnigt mycke pengar.
Och intresset från bilhandlare att köpa in elbilen är begränsat mot om det varit en dieselbil som gått 10000 mil

Att tänka på i kalkyler.
Däcken klarar ca 2500-3000 mil. Sedan är även de olagliga. Elbilsdäcken är normalt lite dyrare då de skall klara extra tyngden.

Mitt förslag till politiker
0% moms vid privatköp av elbil.
Sänk elskatterna eller inför någon form av skatteåterbäring för elbilsladdning av privatägda elbilar.
Då kanske elbilen får lite fler privata köpare om det är det vi vill ha på våra vägar.

Klart det är bättre att vi tillverkar el och använder egentillverkad el istället för att köpa diesel eller bensin från utlandet.
Solklart en vinst för Sverige
Citera
2024-08-05, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En bra nyhet för oss konsumenter sker nu.
2024 har inte varit elbilens år, och marknaden börjar nyktra till.
Begagnade elbilar börjar nu rasa rejält i pris.

Priserna i Sverige på tex Tesla model 3 årsmodell 2020, 2021 börjar nu på strax över 250.000 kronor, det är halva priset jämfört med en ny model 3.
För den som vill importera sin Tesla från tex Tyskland eller Nederländerna, kan få en model 3 för runt 200.000 kronor.

Elbilar i kompaktklassen som tex VW ID 3 eller Kia E-Niro, kan köpas för strax över 200.000 kronor, och ännu billigare utomlands.

Har man en snävare budget, eller kanske bara behöver en andrabil, kan en 8-9 år gammal Nissan Leaf, VW E-UP eller Renault ZOE vara ett alternativ, här börjar priserna på runt 50.000 kronor.

Ge det två år till, och vi har en uppsjö av beg Tesla model 3, VW ID 3 och Kia E-Niros för 150-180.000 kronor att välja på.

Själv kan jag tänka mig en beg Audi Q4 e-tron om typ två år, vi får väl se!

Sammanfattningsvis kan vi väl säga: köp INTE en ny elbil nu, den lär rasa enormt mycket i pris.
Bästa är nog att vänta två, tre år, och då köpa en 3-5 år gammal elbil, då får man en elbil med hyggligt bra räckvidd och snabbladdning, och troligtvis till ett väldigt bra pris.

Vad är era tankar kring detta?
Diskutera ämnet.
Om elbilar hypotetiskt skulle bli så billiga att tillverka att en ny Tesla med dagens prestanda bara kostar 100 000 kr på marknaden, är det bra eller dåligt?

Priset på begagnade elbilar skulle då sjunka som en sten.

Bensin och dieselbilar skulle bli som att idag ha kvar en väggmonterad tjock-TV.
Citera
2024-08-05, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoBrainWash

Snittat 9kr milen på laddning. Nästan 50/50 snabb laddning/långsam 6A-16A.( tar i snitt i verkligheten 1,9-2,4 kwh per mil)

Hur mycket som är skatt moms miljöavgifter etc orkar jag inte ens räkna ut, men för att vara övertydlig, staten rovknullar även oss elbilsägare ordentligt.

Och intresset från bilhandlare att köpa in elbilen är begränsat mot om det varit en dieselbil som gått 10000 mil

Att tänka på i kalkyler.
Däcken klarar ca 2500-3000 mil. Sedan är även de olagliga. Elbilsdäcken är normalt lite dyrare då de skall klara extra tyngden.

Sänk elskatterna eller inför någon form av skatteåterbäring för elbilsladdning av privatägda elbilar.
Då kanske elbilen får lite fler privata köpare om det är det vi vill ha på våra vägar.

Klart det är bättre att vi tillverkar el och använder egentillverkad el istället för att köpa diesel eller bensin från utlandet.
Mitt förslag till politiker:
0% moms
Citera
2024-08-05, 08:30
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Priset på el-bilar går ner medans priset på mild hybrider ökar kraftigt.

Det är nog en ren skattegrej pga av bonus malus. Många hybrider är ganska lyxiga tunga pjäser typ Porsche
Citera
2024-08-05, 08:30
Medlem
Salama-Blixts avatar
Problemet med den stora massan, är att folk inte förstår den reella värdet och det nominella värdet. Folk betalar i genomsnitt ett hutlöst överpris. Fordonspriserna ökar enligt: tillverkare 25 %, distributör 25 %, återförsäljare 25 %. Gällande reservdelspriser, så är dom oftast 100 % dyrare.
Elbilar är billigare och enklare att tillverka än "vanliga" bilar.

Kinesiska biltillverkare har krav från politbyrån att producera minst ett antal bilar per år, annars blir det böter. Gäller även utländska tillverkar i Kina. Bilar tillverkas med förlust om så måstes. Européer betalar igen ett överpris för dessa billiga bilar, som står i flera år i Europiska hamnar.

Angående batterier, så har Volkswagens tester visat att Teslas batterier håller minst 2 gånger längre än fordonets livslängd. Sen använder man oftast bara 90 % av batteriets kapacitet, för att kompensera batteriets åldrande, för att räckvidden inte ska försämras på flera år. Räckvidden för Teslas batterier har blivit lite sämre (annan kemisk sammansättning) p.g.a. nationella säkerhetsintressen i U.S.A. d.v.s kinesiskt oberoende. Nu har det börjat produceras (Geely / Volvo) nya batterier med fler / tätare battericeller, med ännu bättre räckvidd.

Själv undviker jag s.k. kinesisk tufu (skräp).
Citera
2024-08-05, 08:49
Medlem
Panchreas avatar
Har varit sugen på en liten shopping bil - har ju inga krav på räckvidd men 10 mil är nog en sweetspot. Fast nu när jag tittar på priserna så får man ju fan en Tesla S för ungefär samma peng som en Mini E etc. Förvisso ett par år äldre men jag vet inte om det spelar någon större roll. Den kommer ju leva ett lätt liv som andrabil.
Citera
2024-08-05, 09:17
Medlem
Mr1931s avatar
Vem bryr sig? Elbil har man från firman och laddar gör man nästintill gratis hemma med solpaneler. Är väl ingen vettig som köper ny bil privat? Har ett år kvar på nuvarande elbil och kommer välja en ny tesla som nästa bil. Bryr mig inte ett skit om hur batterierna mår efter tre år.
Citera
2024-08-05, 09:27
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Vem bryr sig? Elbil har man från firman och laddar gör man nästintill gratis hemma med solpaneler. Är väl ingen vettig som köper ny bil privat? Har ett år kvar på nuvarande elbil och kommer välja en ny tesla som nästa bil. Bryr mig inte ett skit om hur batterierna mår efter tre år.

Snygg ironi om det var din avsikt.

Klockren dosering copium för de som tvingas inse att det inte var så bra affär med solceller och elbil.
Citera
2024-08-05, 09:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoBrainWash

Att tänka på i kalkyler.

Du glömde kapitalkostnad i din kalkyl...
Citera
2024-08-05, 09:59
Medlem
Tervulls avatar
Ofattbart att man väljer att köpa en begagnad elbil. Men men har man pengar som man bara vill spola ner i toaletten så är det väl så det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in