• 1
  • 2
2024-08-07, 17:49
Medlem
Varför ser man inte längre bankerna i order historiken på Avanza och Nordnet?
Citera
2024-08-07, 17:54
Medlem
StektSkitkorvs avatar
Gdpr
Citera
2024-08-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Beslut av Nasdaq troligen efter önskemål från stora kunder som de tjänar bra med pengar på. Så har det ju dock varit sen slutet på 2022 även på de mindre listorna (och large cap har varit anonymiserad ännu längre) så det är inget som ändrats nyligen.
Citera
2024-08-07, 18:39
Medlem
Haha!!! Hade nästan glömt det där... Var ju rätt underhållande att läsa vad folk skrev om nettoköp försäljningar på olika forum. "Jävla Swedbank har dumpat kursen igen!", "Pareto tankar för fullt", osv, osv.... Men det va ju ändå bra när man kunde se...
Citera
2024-08-07, 22:02
Medlem
Där ser man. Lite oklart om de va data skyddet eller banken som krävde de.

De va nån sa att IG hade nån funktion som gjorde att man kunde se bankerna och deras handel (detta funktion skulle endast proportionella traders ha tillgång till). Men de kan man ju glömma då om de är en lagstiftning och inget som har med plattformen att göra.
Senast redigerad av Ki 2024-08-07 kl. 22:40.
Citera
2024-08-07, 22:56
Medlem
Googlade lite och kom på att de va ig:s tjänst L2 som jag tänkte på.

https://www.youtube.com/watch?v=FIzjBhk6-nw

Men vad är man kollat på här egentligen? För de första kan de ju inte va handeln i CFD:er utan den underliggande tillgången (trodde bara att ig erbjöd CFD:er)?

Sen ser man visserligen de anonyma avsluten i den svarat lådan (vilket rolig tillfällighet) till höger men de går väl knappast att korrelera med orderdjupet så man kan lura ut vilken bank som gör vad?

Vore ju kul om någon förstod vad jag partar om. Hehe
Senast redigerad av Ki 2024-08-07 kl. 23:20.
Citera
2024-08-07, 23:41
Medlem
Det togs bort med förevändningen att göra handeln mera öppen och rättvis i och med att stora aktörer också blir anonyma och inte längre behöver bluffa sina händer eller gömma sina köp- och säljordrar i darkpools.

Det handlar om att Nasdaq vill tjäna mera pengar genom att locka tillbaka dessa stora aktörer som annars väljer att endast exekvera sina ordrar utanför börsen.

Handelsplatser som ligger utanför börsen som till exempel dark pools skapades egentligen av bankerna som ett alternativ till börsen för att locka till sig de stora aktörerna som blev rövknullade av HFTs på börsen. - Sedan släppte bankerna in HFT-firmorna i sina dark pools.

Ett av argumenten som användes för att motivera anonymiseringen av börsen i Sverige var att USA redan var anonymiserat.

I USA kan du fortfarande se banker och HFT-firmor som Goldman Sachs och Two Sigma i orderböckena när de använder sina egna linor till börsen. Men de kan också välja att routa sina ordrar anonymt till Nasdaq eller någon av alla de andra exchangerna som finns där.
Citera
2024-08-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Det togs bort med förevändningen att göra handeln mera öppen och rättvis i och med att stora aktörer också blir anonyma och inte längre behöver bluffa sina händer eller gömma sina köp- och säljordrar i darkpools.

Nu förstår jag inte hur du tänker men det du skriver stämmer inte. Darkpools finns inte för att anonymisera utan för att större innehav ska kunna köpas eller säljas utan att aktiekursen påverkas orimligt mycket.
Citera
2024-08-08, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StektSkitkorv
Gdpr
GDPR gäller privatpersoner, inte banker och företag.
Citera
2024-08-08, 02:37
Medlem
Citat:
Googlade lite och kom på att de va ig:s tjänst L2 som jag tänkte på.

https://www.youtube.com/watch?v=FIzjBhk6-nw

Men vad är man kollat på här egentligen? För de första kan de ju inte va handeln i CFD:er utan den underliggande tillgången (trodde bara att ig erbjöd CFD:er)?

Sen ser man visserligen de anonyma avsluten i den svarat lådan (vilket rolig tillfällighet) till höger men de går väl knappast att korrelera med orderdjupet så man kan lura ut vilken bank som gör vad?

Vore ju kul om någon förstod vad jag partar om. Hehe

Intresserad av copytrading va de dom som blev lite bra och störde de stora aktörerna kanske? Är de nån som har information som jag skulle kunna ha nytta av?
Citera
2024-08-08, 10:19
Medlem
StektSkitkorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivankas
GDPR gäller privatpersoner, inte banker och företag.
Företag och banker måste lyda GDPR ja
Citera
2024-08-08, 18:57
Medlem
Citat:
För att Hedgefonderna har klagat på det och fått det igenom. De vill inte synas och vill göra sina köp eller sälj anonymt. Är det fel? Ja enligt mig så minskar det insynen och ju mindre av det ju mindre transparent aktiemarknad har vi tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in