2024-08-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Jo, för misshandel av R. Ur domen (Halmstads tingsrätt DOM Målnummer
DOMARE 4
2024-05-21 B 1466-23 s15-16/21):

Påföljd
Tingsrätten bedömer att straffvärdet för misshandeln, endast sett till effekten, motsvarar fängelse i en månad. Det är dock försvårande att DME (Rs pappa) är en fullvuxen man och R ett barn och att misshandeln skedde i Rs hem där hon bort förvänta känna sig trygg. Mot denna bakgrund bedömer tingsrätten att straffvärdet för misshandeln motsvarar fängelse i två månader. Tingsrätten bedömer vidare att straffvärdena för det olaga hotet och ofredandet ligger på fängelsenivå. Den samlade brottslighetens straffvärde bedöms motsvara fängelse i tre månader.
Misshandel är brott av sådan art att fängelse ofta blir påföljden. Särskilt starkt talar skälen för fängelse i det här fallet eftersom det rör våld mot barn i nära relation. DME är tidigare dömd för brott, främst stöldbrott. Han dömdes den 13 april 2023 till skyddstillsyn för två fall av stöld samt ett försök till bedrägeri begångna under slutet av 2021. De brott som DME nu döms för har han begått under pågående skyddstillsyn. Även återfallet talar därför med viss styrka för att fängelse bör bli påföljden.

DME har inte samtyckt till att utföra samhällstjänst och frivården har inte heller bedömt honom som lämplig till att göra det. Inte heller har framkommit andra skäl som gör att påföljden trots att skäl talar för att fängelse bör bli påföljden ändå bör bestämmas till en icke frihetsberövande sådan. Påföljden bestäms därför till fängelse i tre månader.

Ok, missat detta.
Citera
2024-08-09, 15:55
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Om det nu är så att dom bara planerat att misshandla och förnedra E för att hon kallat nån av mgm för hora, varför då bilda en chatt grupp?
Då hade E antagligen efter misshandeln ringt till mamman och berättat vad som hänt och begärt hämtning och angett mgm. Okey, minimala straff igen, men dock inte mord.
Mamman har också kunnat anmäla mgm för hon visste ju vilka E skulle träffa.

Om det nu skulle vara så som någon skrivit att E har betett sig svinigt och kastat knivar och dyl mot flera på hemmet, kan ju även drabbat personal.
Och dom som blivit drabbade har gått ihop och planerat detta, därav chatt gruppen. Och filmat för att visa andra vad som händer. Därav ordval: E vi älskar dig men vi behöver göra det här.
Inte ordagrant återgett.
Mgm: du vet att jag sagt att jag ska ge dig stryk, kommer du ihåg när det var?
Mgm: du har kallat andra och mig för hora.
Det kan ju finnas fler scenarior.

Men jag tror det bestämdaste att detta är noggrant planerat av ett flertal inblandade.
Sen efter dådet har det kommit efterhands konstruktioner typ att ringa E's mamma för att be om förlåtelse. Däremot tycker jag R's meddelande till sis inte är något annat än ett bekräftelse samtal.

Det här så vidrigt att det är svårt att greppa det.

Håller med dig i det du skriver..

Men är det 100% att R sa : [att du kallat flera för horor].
Jag är nästan stålsäker på att R sa:
"Du har kallat Min fucking vän för hora!"

Alltså specifikt EN person - X?
Och sen fortsatte R säga att E även kallat henne hora osv.

Är det ingen annan som också hör att R sa det jag tycker mig höra?
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-09 kl. 15:57.
Citera
2024-08-09, 15:57
Medlem
[quote=MagicaDHex|89149489]
Citat:
Näe det missade jag nog.
Första gången jag såg första filmen fick jag för mig att E hade jeans shorts på sig.
Andra gången såg jag att det var tejpen.[/QUOTE]

Har missat det med. Så hon var tejpad över låren med menar du?

Någon nämnde här att det var samma kläder som från videon där de dansar.
Men där har hon en klänning och den var väl från den 20/7 (om jag minns rätt).

Tycker det ser ut som den klänningen från videon dagen innan.
Vad jag minns tejpade de strax under knäna på henne. I ett av klippen lyckas E dock slita loss tejpen runt händerna. Man hör det riktigt ordentligt. Då flippar de och det blir tumult och jag får det faktiskt till att de råkar hugga henne första gången då......
Citera
2024-08-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex

Du har kallat Min fucking vän för hora!"

Är det ingen annan som också hör att R sa det jag tycker mig höra?

Jo. Hör också det. Hon säger inte -du har kallat MIG för hora. Utan vän eller vänner.
Jag hör även ang plastpåsen - jag har denna redo ifall du inte håller käften....
Citera
2024-08-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
M har nog skrivit ”I man filma I allt” detta på ett krypiskt sätt så att det ska vara svårt att förstå.
Men snälla vad ni överanalyserar. Hon skulle skriva "O man filma o allt", men när man skriver i stress så är det lätt att komma åt I istället för O. "Kryptiskt sätt" haha vi pratar inte om några raketforskare här
Citera
2024-08-09, 15:59
Medlem
[quote=MagicaDHex|89152690]Håller med dig i det du skriver..

Är det ingen annan som också hör att R sa det jag tycker mig höra? [/QUOT

Kan mycket möjligt vara som du säger.
Jag skrev att det inte var ordagrant återgett.
Citera
2024-08-09, 16:01
Medlem
MagicaDHexs avatar
[quote=PartyOlof|89152711][quote=MagicaDHex|89149489]
.
Citera
2024-08-09, 16:02
Medlem
Citat:
Om det nu är så att dom bara planerat att misshandla och förnedra E för att hon kallat nån av mgm för hora, varför då bilda en chatt grupp?
Då hade E antagligen efter misshandeln ringt till mamman och berättat vad som hänt och begärt hämtning och angett mgm. Okey, minimala straff igen, men dock inte mord.
Mamman har också kunnat anmäla mgm för hon visste ju vilka E skulle träffa.

Om det nu skulle vara så som någon skrivit att E har betett sig svinigt och kastat knivar och dyl mot flera på hemmet, kan ju även drabbat personal.
Och dom som blivit drabbade har gått ihop och planerat detta, därav chatt gruppen. Och filmat för att visa andra vad som händer. Därav ordval: E vi älskar dig men vi behöver göra det här.
Inte ordagrant återgett.
Mgm: du vet att jag sagt att jag ska ge dig stryk, kommer du ihåg när det var?
Mgm: du har kallat andra och mig för hora.
Det kan ju finnas fler scenarior.

Men jag tror det bestämdaste att detta är noggrant planerat av ett flertal inblandade.
Sen efter dådet har det kommit efterhands konstruktioner typ att ringa E's mamma för att be om förlåtelse. Däremot tycker jag R's meddelande till sis inte är något annat än ett bekräftelse samtal.

Det här så vidrigt att det är svårt att greppa det.
Ja det är vidrigt. Om det funnits en gruppchatt där dom planerar ett mord. Så borde fler vara anhållna och häktade. Det är vad jag tror Polisen har sagt att dom har en klar bild av vad som hänt. Jag tror mord men inte att fler är inblandade
Citera
2024-08-09, 16:03
Medlem
MagicaDHexs avatar
[quote=PartyOlof|89152711]
Citat:

Tycker det ser ut som den klänningen från videon dagen innan.
Vad jag minns tejpade de strax under knäna på henne. I ett av klippen lyckas E dock slita loss tejpen runt händerna. Man hör det riktigt ordentligt. Då flippar de och det blir tumult och jag får det faktiskt till att de råkar hugga henne första gången då......

Jag nämnde detta i en tidigare kommentarer, något "hände" för E lät som att hon fick ont. Sen om det var ett hugg eller slag vet jag inte.
Citera
2024-08-09, 16:05
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Nu finns ett avsnitt om mordet även på P3 Krim. Det är ett extrainsatt avsnitt. Jag har lyssnat men tycker inte att det tillförde något nytt.

Länk:
https://sverigesradio.se/avsnitt/ext...n-i-landskrona
Citera
2024-08-09, 16:05
Medlem
MagicaDHexs avatar
[quote=Mcbiker|89152750]
Citat:

Är det ingen annan som också hör att R sa det jag tycker mig höra? [/QUOT

Kan mycket möjligt vara som du säger.
Jag skrev att det inte var ordagrant återgett.

Jo jag vet, jag var otydlig.

Flera andra har citerat att R [säger att du har kallat mina fucking vänner horor]

Jag hör inte det, utan som sagt "Min fucking vän"
Citera
2024-08-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja det är vidrigt. Om det funnits en gruppchatt där dom planerar ett mord. Så borde fler vara anhållna och häktade. Det är vad jag tror Polisen har sagt att dom har en klar bild av vad som hänt. Jag tror mord men inte att fler är inblandade

Det kan ju bero på att dom inte har åldern inne.

Första infon som kom var att det var ca 4 st, sen har den gruppen ökat i antal till 8st, eller fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in