Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-10, 16:50
Medlem
Dishys avatar
Om man använder Lifesum eller andra appar kan man lägga in aktivitet och se hur mycket extra kalorier man bränt. Brukar ni "äta upp" dessa?

Har svårt att göra det för det känns liksom fel, men å andra sidan blir det ofta mycket aktivitet (över 1000 kcal) att det kanske är ohållbart att inte äta mer när man rört sig mer.

Vill gå ned ca 10 kg men är stor motståndare till att gå ned för snabbt i vikt, tror att det minskar chansen till en hållbar viktnedgång på sikt.

Och så känns det ju som rena optimistkalkyler ibland, bränner en promenad på en timme i medelhastighet verkligen över 200 kcal? Är tant av medelstorlek. En viss nivå av aktivitet är ju redan inkluderad i den dagliga normala förbrukningen.

Känner mig ganska tvärsäker i mina åsikter om viktminskning och sånt annars men här är jag rätt lost. Hur tänker ni?
Citera
2024-08-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Om man använder Lifesum eller andra appar kan man lägga in aktivitet och se hur mycket extra kalorier man bränt. Brukar ni "äta upp" dessa?

Har svårt att göra det för det känns liksom fel, men å andra sidan blir det ofta mycket aktivitet (över 1000 kcal) att det kanske är ohållbart att inte äta mer när man rört sig mer.

Vill gå ned ca 10 kg men är stor motståndare till att gå ned för snabbt i vikt, tror att det minskar chansen till en hållbar viktnedgång på sikt.

Och så känns det ju som rena optimistkalkyler ibland, bränner en promenad på en timme i medelhastighet verkligen över 200 kcal? Är tant av medelstorlek. En viss nivå av aktivitet är ju redan inkluderad i den dagliga normala förbrukningen.

Känner mig ganska tvärsäker i mina åsikter om viktminskning och sånt annars men här är jag rätt lost. Hur tänker ni?

Du får räkna in din BMR, alltså promenaden - BMR (det du hade bränt du om du legat på soffan istället), så kommer du se att du knappast bränt 200 mer.

Jag brukar cykla en del som cardio på stationär cykel och om jag slår in min sträcka, tempo, vikt, kön osv. i dessa kalkylatorer spyr den ut sig alldeles för hög kaloriförbrukning.

Om du har som primärt mål att gå ner i vikt hade jag inte ätit ikapp kalorierna, det finns inte en chans att du bränner upp till 1000 kalorier på ditt träningspass, om du inte kör ”rätt hårt” i 2-3 timmar.

Om du däremot är träningsnarkoman och verkligen förbränner så mycket hade jag käkat upp mig hälften av dom, dvs. 500 om du förbränt 1000.
Citera
2024-08-10, 17:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Du får räkna in din BMR, alltså promenaden - BMR (det du hade bränt du om du legat på soffan istället), så kommer du se att du knappast bränt 200 mer.

Jag brukar cykla en del som cardio på stationär cykel och om jag slår in min sträcka, tempo, vikt, kön osv. i dessa kalkylatorer spyr den ut sig alldeles för hög kaloriförbrukning.

Om du har som primärt mål att gå ner i vikt hade jag inte ätit ikapp kalorierna, det finns inte en chans att du bränner upp till 1000 kalorier på ditt träningspass, om du inte kör ”rätt hårt” i 2-3 timmar.

Om du däremot är träningsnarkoman och verkligen förbränner så mycket hade jag käkat upp mig hälften av dom, dvs. 500 om du förbränt 1000.

Nej inte 1000 kcal på ett pass utan 1000 kcal i aktivitetskalorier om dagen (på tex några timmars promenad och ett intensivt konditionspass på gymmet). Har också noterat att man verkligen inte ska lita på kalkylatorer eller vad konditionsmaskiner säger.

Hur menar du att jag ska se via min BMR att jag inte bränt 200 på promenaden?

Ja kanske äta upp hälften är en bra idé.
Citera
2024-08-10, 17:41
Medlem
Brukar aldrig ta hänsyn till det och lägger aldrig till aktivitet i appen. Däremot har jag oftast tlf i fickan eller smartband på mig. Så har lite koll på hur min aktivitet ser generellt ut och fångar upp snabbt om det börjar ändras.

Annars lägger jag bara ett kalorimål som jag ska ligga på. Sen har koll på makronutrienter. Däremot äter ganska likt hela tiden så det rullar på automatik egentligen. Sen följer vikten egentligen för att avgöra om något behöver justeras eller inte.

Sen får man avgöra på signaler som hunger, sug, sömn, prestation osv.
Citera
2024-08-11, 08:09
Medlem
Har gjort detta för längesedan med bra effekt.
Jag tänkte typ såhär.

BMR: 2500
Träning enligt maskinerna: 500

Vad kan jag äta för stabil viktnedgång

Bmr-500+träning/2 = 2250 av 3000 kcal får ätas.

Oftast åt jag 2000 för att ha ett plus när jag syndade.

Edit: BMRsiffrorna är tagna ur luften, du får hitta sina egna
Citera
2024-08-11, 09:31
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Brukar aldrig ta hänsyn till det och lägger aldrig till aktivitet i appen. Däremot har jag oftast tlf i fickan eller smartband på mig. Så har lite koll på hur min aktivitet ser generellt ut och fångar upp snabbt om det börjar ändras.

Annars lägger jag bara ett kalorimål som jag ska ligga på. Sen har koll på makronutrienter. Däremot äter ganska likt hela tiden så det rullar på automatik egentligen. Sen följer vikten egentligen för att avgöra om något behöver justeras eller inte.

Sen får man avgöra på signaler som hunger, sug, sömn, prestation osv.

Tror jag kommer lägga in det bara för att följa hur jag tränat men kommer inte äta upp dem. Har redan lagt in i appen att jag är medelaktiv och äter ca 2000 kcal utifrån det. Eventuellt justerar jag upp det längre fram om jag märker att jag är för hungrig eller går ned för snabbt (inte för att det lär hända, vikten sitter som berget känns det som ibland).
Citera
2024-08-11, 09:34
Medlem
Dishys avatar
Tror jag är med på hur jag ska tänka med BMR kopplat till aktivitet, mitt BMR är ca 60 kcal/timme så om jag promenerar en timme så bränner jag egentligen bara 200-60=140 kcal.

Om man googlar "hur mycket bränner en timmes promenad" så står det 330 kcal (medeltempo). Vilken optimistkalkyl.
Citera
2024-08-11, 19:29
Medlem
Citat:
Tror jag är med på hur jag ska tänka med BMR kopplat till aktivitet, mitt BMR är ca 60 kcal/timme så om jag promenerar en timme så bränner jag egentligen bara 200-60=140 kcal.

Om man googlar "hur mycket bränner en timmes promenad" så står det 330 kcal (medeltempo). Vilken optimistkalkyl.

Det var precis så jag menade 👍

Lätt att tro att om man inte går ner eller upp i vikt på säg 2200 kcal, och sen tittar på typ stepapp att man förbränt 1000 kcal, då tro att man har 1000 kcal tlll godo (alltså 3200), vilket man en andel av ändå hade bränt om man inte rört sig.
Senast redigerad av FB007 2024-08-11 kl. 19:32.
Citera
2024-08-12, 19:15
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Har gjort detta för längesedan med bra effekt.
Jag tänkte typ såhär.

BMR: 2500
Träning enligt maskinerna: 500

Vad kan jag äta för stabil viktnedgång

Bmr-500+träning/2 = 2250 av 3000 kcal får ätas.

Oftast åt jag 2000 för att ha ett plus när jag syndade.

Edit: BMRsiffrorna är tagna ur luften, du får hitta sina egna

Gick det bra då med den taktiken, funkade den för att hålla vikten? Tänker att när man väl räknar så är man motiverad och "duktig" och kanske äter för lite och man kanske borde äta mer av aktivitetskalorierna, för sen på lång sikt så blir det annars kanske jojo-bantning av det hela.
Citera
2024-08-12, 21:27
Citat:
Gick det bra då med den taktiken, funkade den för att hålla vikten? Tänker att när man väl räknar så är man motiverad och "duktig" och kanske äter för lite och man kanske borde äta mer av aktivitetskalorierna, för sen på lång sikt så blir det annars kanske jojo-bantning av det hela.
Jag misstänker att du redan vet vad du inte borde äta men du gör det ändå för att "unna" dig. Ät mycket vanlig mat enligt tallriksmodellen och träna mycket, då mår man bra och får en stark fysik. Om du sen känner att du är lite tjock dra ner på kolhydraterna tills det känns bra igen.
Mat är bara bränsle inte njutning eller tröst. Fundera på varför du äter egentligen.
Krångla inte till det, du vet ju vad du behöver göra.
Citera
2024-08-12, 22:28
Medlem
Citat:

Höll ungefär i 5 år, sedan kom fru, barn, flytt, nytt jobb m.m

Tog mig ca: 1,5 år att nå målvikten.(-30 kg)

Så 1,5 nedgångsår för att hålla i kanske 5-6 år med målvikten. Nu är jag på mina 30 kg för mycket igen.

Nör småbarnsåren är över kanske finns möjlighet till nytt test
Citera
2024-08-14, 18:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Höll ungefär i 5 år, sedan kom fru, barn, flytt, nytt jobb m.m

Tog mig ca: 1,5 år att nå målvikten.(-30 kg)

Så 1,5 nedgångsår för att hålla i kanske 5-6 år med målvikten. Nu är jag på mina 30 kg för mycket igen.

Nör småbarnsåren är över kanske finns möjlighet till nytt test

Det är verkligen inte lätt att prioritera sig själv och hälsan när det dyker upp massa annat i livet som kräver fokus. Speciellt småbarn. Även om man lyckats få till stabila rutiner så åker de lätt ut genom fönstret när livet blir helt annorlunda.

En tanke bara, men du kommer ju bättre till din rätt både för dig själv och din familj om du mår bra och har hälsan. Så kanske värt att inte skjuta upp det till när barnen är större. Det behöver ju inte vara ett stort projekt som kräver massa extra fokus heller utan börja smått och tänk extremt långsiktigt. Tex -30 kg på de kommande 5 åren istället för på 1,5 år.

Alla ska jämt hetsa med viktnedgång känns det som och 5 år kan kanske kännas som en evighet. Men om man är ärlig mot sig själv så kanske man inser att man vanligtvis lätt ökar ett par tre kilo per år. Så att gå ned 6 kg per år istället är en enorm vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in