Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Om man använder Lifesum eller andra appar kan man lägga in aktivitet och se hur mycket extra kalorier man bränt. Brukar ni "äta upp" dessa?
Har svårt att göra det för det känns liksom fel, men å andra sidan blir det ofta mycket aktivitet (över 1000 kcal) att det kanske är ohållbart att inte äta mer när man rört sig mer.
Vill gå ned ca 10 kg men är stor motståndare till att gå ned för snabbt i vikt, tror att det minskar chansen till en hållbar viktnedgång på sikt.
Och så känns det ju som rena optimistkalkyler ibland, bränner en promenad på en timme i medelhastighet verkligen över 200 kcal? Är tant av medelstorlek. En viss nivå av aktivitet är ju redan inkluderad i den dagliga normala förbrukningen.
Känner mig ganska tvärsäker i mina åsikter om viktminskning och sånt annars men här är jag rätt lost. Hur tänker ni?
Du får räkna in din BMR, alltså promenaden - BMR (det du hade bränt du om du legat på soffan istället), så kommer du se att du knappast bränt 200 mer.
Jag brukar cykla en del som cardio på stationär cykel och om jag slår in min sträcka, tempo, vikt, kön osv. i dessa kalkylatorer spyr den ut sig alldeles för hög kaloriförbrukning.
Om du har som primärt mål att gå ner i vikt hade jag inte ätit ikapp kalorierna, det finns inte en chans att du bränner upp till 1000 kalorier på ditt träningspass, om du inte kör ”rätt hårt” i 2-3 timmar.
Om du däremot är träningsnarkoman och verkligen förbränner så mycket hade jag käkat upp mig hälften av dom, dvs. 500 om du förbränt 1000.