Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Kan nog vara att kroppshetsfokus ligger på männen/killarna idag och då framförallt på den kroppsdel som det inte går att göra något åt. I många sporter duschar ungdomarna hemma idag men det blir lite svårt när det gäller just simning.

Du menar alltså att killar skulle skämmas mer för att visa upp sina kroppar än vad tjejer gör? Jag vet inte, låter långsökt.
Citera
2024-08-17, 17:17
Medlem
Simning, simhopp, konstsim och vattenpolo är väl lite bögiga sporter. Det finns inte tillräckligt med bögar för att fylla på i leden helt enkelt.
Killar vill hellre hålla på med lagidrotter som fotboll, hockey och annat samt kraftsporter.
Citera
2024-08-17, 17:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Du menar alltså att killar skulle skämmas mer för att visa upp sina kroppar än vad tjejer gör? Jag vet inte, låter långsökt.

Det tror jag absolut. Variationer i utseendet på kvinnor/flickor pratas det mycket om och att alla ska vara stolta över sig själva osv. Kampanjer med vackra plussizemodeller och dylikt. Dessutom ligger den sexuella makten hos kvinnor idag vilket gör att dom kan se ut lite hur som helst och vet om det. Nog för att dom skulle kunna önska att dom såg annorlunda ut men dom vet att dom ”duger”. Annat var det förr för kvinnorna! Men i samma veva som kvinnokroppsidealen började lösas upp fick männen ta över stafettpinnen. Tjejer/kvinnor pratar öppet om hur en man ska se ut för att duga åt dom på samma sätt som män talade öppet om kvinnor förr när det var dom som hade ”underläge” pga att dom behövde en man. Sen är det ju inte säkert att det är därför färre killar än tjejer tränar simning men jag tycker att det är en teori som är värd att betänka. Tävlingssimkläder på killar lämnar inte mycket åt fantasin heller. Hur ser fördelningen ut i olika åldrar? Om det är samma fördelning för pojkar/flickor som är under typ 11-12 år så kan jag ju vara fel ute.
Citera
2024-08-17, 17:23
Medlem
Tjejer gillar spa-bad och eteriska oljor.
Citera
2024-08-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme

Ja, kan ligga något i det. Dom gillar det där varma och mysiga
Citera
2024-08-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Det tror jag absolut. Variationer i utseendet på kvinnor/flickor pratas det mycket om och att alla ska vara stolta över sig själva osv. Kampanjer med vackra plussizemodeller och dylikt. Dessutom ligger den sexuella makten hos kvinnor idag vilket gör att dom kan se ut lite hur som helst och vet om det. Nog för att dom skulle kunna önska att dom såg annorlunda ut men dom vet att dom ”duger”. Annat var det förr för kvinnorna! Men i samma veva som kvinnokroppsidealen började lösas upp fick männen ta över stafettpinnen. Tjejer/kvinnor pratar öppet om hur en man ska se ut för att duga åt dom på samma sätt som män talade öppet om kvinnor förr när det var dom som hade ”underläge” pga att dom behövde en man. Sen är det ju inte säkert att det är därför färre killar än tjejer tränar simning men jag tycker att det är en teori som är värd att betänka. Tävlingssimkläder på killar lämnar inte mycket åt fantasin heller. Hur ser fördelningen ut i olika åldrar? Om det är samma fördelning för pojkar/flickor som är under typ 11-12 år så kan jag ju vara fel ute.

Jag tror att du delvis kan vara inne på rätt spår. Det kan mkt väl vara så att killar känner sig obekväma att visa upp sig i tighta simkläder som smiter åt ordentligt medan tjejer inte har något problem med det.
Tittar man på tävlingsresultat så är även tjejer bättre upp till 11-12 års åldern då killar först då drar ifrån. Och killar vill inte gärna framstå som sämre än tjejer.
Citera
2024-08-17, 18:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Fördelningen mellan antal tjejer/killar i swim college i USA är ca 65/35. Tittar man på klubbar i Sverige ser fördelningen ungefär liknande ut. Vad beror det på? Varför är det fler tjejer än killar som tränar och tävlar i simning?
Kör vi trådstarter på hittepå-statistik nu? Jag hittar ingen bra siffra, men en utredande text från Idrottshögskolan med följande indikation "Medan basket, orientering och simning har en ganska jämn könsfördelning, är den ganska ensidig i de flesta andra idrotter". Antalet utövare verkar vara en bit över 100 000 enl en summering med några år på nacken.
Citera
2024-08-17, 18:17
Citat:
En teori jag läst är att killar har svårare att lära sig simning pga de anatomiska skillnaderna mellan tjejer och killar. Detta skall dels bero på att killar generellt har lägre andel kroppsfett än tjejer vilket ger sämre flytförmåga, och även att tjejers "center of gravity" i horisontellt läge i vattnet är mer centrerat pga högre andel fett på nedre delen av kroppen, medan killar har muskulösare, tyngre ben som ger sämre vattenläge.
Fast män är - precis som i alla andra sporter utom möjligen balett - bättre än kvinnorna på att simma. Världsrekordet i simning på 100 m fristil är ungefär 5 sekunder bättre hos den bästa mannen än svenskan Sarah Sjöström.

Skulle nog säga att simning är en optimal sport att välja då du kan träna året om och det är väldigt enkelt att mäta ens resultat. Därför lockar det till sig en hel del tävlingsinriktade män. Hade jag fått leva om mitt liv hade jag nog börjat simma i barndomen i klubb.
Citera
2024-08-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fast män är - precis som i alla andra sporter utom möjligen balett - bättre än kvinnorna på att simma. Världsrekordet i simning på 100 m fristil är ungefär 5 sekunder bättre hos den bästa mannen än svenskan Sarah Sjöström.

Skulle nog säga att simning är en optimal sport att välja då du kan träna året om och det är väldigt enkelt att mäta ens resultat. Därför lockar det till sig en hel del tävlingsinriktade män. Hade jag fått leva om mitt liv hade jag nog börjat simma i barndomen i klubb.

Ja, eliten bland män är snabbare än eliten bland kvinnor. Det protesterar jag inte emot. Det jag skrev var att tjejer har lättare att komma igång och lära sig simning pga bättre anatomiska förutsättningar. Killar har en högre inlärningströskel att komma över.
Citera
2024-08-17, 21:49
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja, eliten bland män är snabbare än eliten bland kvinnor. Det protesterar jag inte emot. Det jag skrev var att tjejer har lättare att komma igång och lära sig simning pga bättre anatomiska förutsättningar. Killar har en högre inlärningströskel att komma över.

Jag har två barn som tävlingssimmar och det stämmer att tjejerna oftast är snabbare innan puberteten, sen drar killarna ifrån pga styrka och storlek.
Citera
2024-08-18, 01:55
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme

Citat:
Ja, kan ligga något i det. Dom gillar det där varma och mysiga

Tävlingssimma är väl inte att jämföra med spa-bad? Tramsinlägg.
Citera
2024-08-18, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Tävlingssimma är väl inte att jämföra med spa-bad? Tramsinlägg.

Det påstod jag inte heller. Men det finns ändå en poäng där, vatten är ett mjukt element, det är varmt och skönt och tjejer gillar känslan att glida fram och känna vattnet smeka deras mjuka, silkeslena kroppar.
Simning kräver mjukhet, teknik och smidighet för att bli duktig. Detta är egenskaper tjejer brukar vara bättre på. Killar är för aggressiva, vill för mycket och slår sig fram i vattnet vilket inte fungerar. Killar väljer drf andra sporter som kraftsport, fotboll, boxning tror jag som passar deras aggressivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in