• 1
  • 2
2023-02-12, 17:51
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Går i tankarna att köpa en bil. Det blir i så fall den första bil jag äger. Funderar på en Volvo C30 med svart lack, eftersom det skulle matcha min keps.

Frågor:
Är det en bra bil?
Vanliga problem?
Rimligt pris för en av årsmodell 2007-2009. (Flexifuel), vill ej ha diesel.

Något annat jag bör tänka på?

Något samma prisklass (eller rent av under) ni skulle rekommendera istället?
Citera
2023-02-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Går i tankarna att köpa en bil. Det blir i så fall den första bil jag äger. Funderar på en Volvo C30 med svart lack, eftersom det skulle matcha min keps.

Frågor:
Är det en bra bil?
Vanliga problem?
Rimligt pris för en av årsmodell 2007-2009. (Flexifuel), vill ej ha diesel.

Något annat jag bör tänka på?

Något samma prisklass (eller rent av under) ni skulle rekommendera istället?

Lås och larma bilen och se om det utlöser larmet efter några minuter. Vanligt med defekt glaskrossensor i bakrutan vilket resulterar i byte av ruta.
Citera
2023-02-13, 13:30
Medlem
Jag har en 1,8f som jag ägt i 11 år och kört 15000 mil med bilen utan några större problem, gillar verkligen bilen och kan mycket väl tänka mig köpa en likadan men facelift modellen nästa gång jag byter bil.

Kolla på en bil med Summum utrustningsnivå, då skinnsäten är att föredra då tygstolarna ofta är trasiga

Negativt med 1,8f modellen är väl att den är rätt lågt växlad och man skulle gärna ha en extra växel ute på motorvägen

Även min bil har haft felet med glaskrossensor i bakrutan men det lösta min Volvo-handlare bara genom att slå av glaskrossen i bakrutan och då fungerar larmet som vanligt förutom bakrutans glaskross
Citera
2023-02-13, 16:01
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Lås och larma bilen och se om det utlöser larmet efter några minuter. Vanligt med defekt glaskrossensor i bakrutan vilket resulterar i byte av ruta.

Stort tack, det tar jag med mig!

Citat:
Ursprungligen postat av 86Flash2
Jag har en 1,8f som jag ägt i 11 år och kört 15000 mil med bilen utan några större problem, gillar verkligen bilen och kan mycket väl tänka mig köpa en likadan men facelift modellen nästa gång jag byter bil.

Kolla på en bil med Summum utrustningsnivå, då skinnsäten är att föredra då tygstolarna ofta är trasiga

Negativt med 1,8f modellen är väl att den är rätt lågt växlad och man skulle gärna ha en extra växel ute på motorvägen

Även min bil har haft felet med glaskrossensor i bakrutan men det lösta min Volvo-handlare bara genom att slå av glaskrossen i bakrutan och då fungerar larmet som vanligt förutom bakrutans glaskross

Har lagt märke till att det oftare än inte är en reva i förarsätet på vänster sida på sittdynan. Får titta på Summum varianten med och se om det faller inom budget!

Hur brukar du tanka? Kör du bara bensin eller bara etanol, eller lite blandat vad du känner för dagen? Någon skillnad rent körmässigt på det ena eller andra? Läste någonstans att det kan vara fördelaktigt att köra en tank ren bensin emellanåt...?

Tack för utförligt svar!
Citera
2023-02-13, 17:59
Medlem
Jag kör numera bara på bensin, när jag köpte bilen så var det billigare att köra den på etanol men bilen drar betydligt mer bränsle när man kör på etanolen, jag kör numera mestadels stadskörning och ligger då på 0,77 liter milen men hade svårt att komma under litern med etanolen.

Sedan kanske jag tycker bilen går lite bättre på etanol men det kanske jag inbillar mig.

Absolut inga problem att blanda etanol och bensin men om man kör bilen på 100% etanol sedan som du beskriver kör någon tank ibland på bensin så ska man köra någon mil när man bytt bränsle så bilen insprutning mm ställer in sig helt efter det nya bränslet annars kan man få startproblem vid nästa starttillfälle.

Sedan byter man oljan på 1000 mil om man kör etanol och 2000 mil med bensin
Citera
2024-08-17, 19:31
En fråga till C30-ägare eller någon annan som har koll.
Jag är ute efter att köpa en c30 diesel. Det finns flera olika dieselmotorer. 1,6 kinetic, 1,6 drive, D2 & D5 momentum om jag har förstått saken rätt.
Vilken motor ska man satsa på?
Citera
2024-08-17, 20:59
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
En fråga till C30-ägare eller någon annan som har koll.
Jag är ute efter att köpa en c30 diesel. Det finns flera olika dieselmotorer. 1,6 kinetic, 1,6 drive, D2 & D5 momentum om jag har förstått saken rätt.
Vilken motor ska man satsa på?

Ska du prompt ha C30/v50/s40 som delar samma platform, så hade jag valt D5 som sitter i bla v70,xc70, den motorn kan gå 50-60.000mil. annars funkar D3,D4,D5,T5. Jag hade dock valt D5/T5. D5 har inget partikelfilter som behöver bytas heller, därav jag köpte D5.

kolla drivaxlar,hjullager vid köp.
Citera
2024-08-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Ska du prompt ha C30/v50/s40 som delar samma platform, så hade jag valt D5 som sitter i bla v70,xc70, den motorn kan gå 50-60.000mil. annars funkar D3,D4,D5,T5. Jag hade dock valt D5/T5. D5 har inget partikelfilter som behöver bytas heller, därav jag köpte D5.

Lånar tråden, jag har en C30 2.0D på 136 hk. Skulle du säga den ligger mellan en D2 och D3?
Citera
2024-08-17, 23:13
Citat:

Tackar för svar. Ska kolla lite på blocket. Förbrukningen vad ligger den på?
Citera
2024-08-17, 23:38
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
Tackar för svar. Ska kolla lite på blocket. Förbrukningen vad ligger den på?

Jag hade dock en v50 som säkert väger lite mer än c30 men på 80-90 vägar 0.50.
blandad körning 0.63.

Motorn saknar jag, men inte bilen drar du dessutom på ett steg1 trim från bsr så lär c30 kännas som en gokart.

Lycka till!
Citera
2024-08-18, 00:02
Medlem
En så mycket fräckare bil för en eller två med 3 dörrar och lagom lång.
Citera
2024-08-18, 09:01
Medlem
Citat:
Jag hade dock en v50 som säkert väger lite mer än c30 men på 80-90 vägar 0.50.
blandad körning 0.63.

Motorn saknar jag, men inte bilen drar du dessutom på ett steg1 trim från bsr så lär c30 kännas som en gokart.

Lycka till!

Jag ligger på runt 0,52 blandad c30 2.0D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här