2024-08-18, 10:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det beror även på att tonåringen är lättlockad av sina kompisar. Och det gäller att som tonåring säga nej, det gör jag inte osv.

Då skulle väl mer eller mindre alla tonåringar sitta på SIS hem eller hur
Citera
2024-08-18, 10:33
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte att E ändrade utseende för att likna R och M

E är den enligt de bilder jag sett som ändrat utseendet mest av tjejerna
E har gjort något bla med läpparna 💉

Idag så är det här konstlade utseendet vanligt bland unga
Det är ögonbryn läppar naglar fransar bröst
Fruktansvärt att de har så låg självkänsla så de måste hålla på med sånt
Ja även äldre tjejer
Det är bara att se på vissa tv serier
E var säkert söt utan allt det där men hon förstörde sitt utseende med allt detta
Inte är det snyggt
Att avundsjuka kan ha funnits med i bilden är troligtvis en del av sanning
E verkade ju ha mest pengar till sitt utseende
Allt det där kostar massor med pengar
Vem betalade det?
Och vad är det för föräldrar till alla dessa tjejer som går med på det och betalar?
Här har föräldrar också ett ansvar
Men å andra sidan så verkar det idag som att även mammor håller på med en hel del sånt här
så de är dåliga förebilder
Och alla dessa selfies som är reucherade
Det är skämmigt att kvinnor håller på så här
Så där har du rätt avundsjuka och dåliga självförtronenden och framför allt deras värderingar är så ytliga

Jag tycker inte det ser ut som hon fixat läpparna, utan målat med mörkare läpp-penna utanför konturen. Sen lagt på ett ljusare läppstift och massa läppglans.

Tror inte man kan lägga allt på dålig självkänsla. Skönhetsideal går ju i trender, det är inget nytt.

Och jag tycker inte man är en dålig förälder för att man ger pengar till sina barn som vill göra en förändring. Däremot om man ger dem pengar utan att ha pratat om det är en annan femma.

Om de vill färga sitt hår, skaffa lösnaglar o dyl så är det väl lite upp till barnen med.
Eller ska de formas och se ut efter vad vi anser är ok? Som små får?
Skillnaden är väl att prata med sitt barn (dotter i detta fallet) och fråga varför de vill göra det, och sen ta beslutet därefter.

Mordet skedde ju troligen inte för att E färgade sitt hår, eller för att hon fixade sina ögonbryn osv.
Citera
2024-08-18, 10:33
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Vad menar du med tryggt liv?
Har du koll på deras föräldrar? Eller att de placerades på SIS så tidigt. Förlorat familjemedlemmar och blivit utsatta för sexuellt våld.
R ser ut att ha varit i en fosterfamilj tidigare. Varför flyttades hon? Ingen av de har haft ett tryggt liv och att bo i Sverige betyder inte att allt plötsligt blir/är bra. Det finns mycket som inte fungerar här och resultatet i samhället blir därefter. Och då menar jag inte ”invandringspolitiken”.

Tryggt liv? Ja Sverige är och har varit ett av världens tryggaste länder att bo i. Det är också det landet som tillsammans med övriga Norden har den mest välutvecklade och generösa skattefinansierade generella välfärden.

Men ju fler dysfunktionella som ska dela på välfärdskakan desto sämre blir det för var och en och de grupper som främst drabbas är just de svagaste.

För mig är Sverige nästan ett äckligt tryggt och välordnat land med en närmast vidrigt tråkig men välfungerande generell skattefinansierad välfärd och varför upplever jag det så då, jo därför att jag har haft en bra uppväxt, har ett bra jobb jag trivs med, bor bra, är frisk och är helt ostraffad. Så fort någon parameter "kukar ut" för en individ däremot så fungerar inte samhället skyddsnät och välfärd så som det gjorde förr på 1900-talet och det har med att göra att det är många fler i kategorier "svagare grupper" som behöver samhällets tjänster.

Däremot om du som ung har oturen att ha dysfunktionella föräldrar eller att du själv är dysfunktionell så att du dras in i malströmmen med Soc, BUP, fosterhem, HVB & SIS hem odyl ja då är det riktigt sorgligt för då är personen i stort sett förlorad. Den kan lika gärna knarka ner sig på en gång. Kommer den in i den svängen där staten ska "hjälpa" så tar man sig knappast ut igen helskinnad. Det blir ett beroende och Soc mfl är som vampyrer som suger livsenergi från den stackars klienten. Det är därför det är som en tunn röd linje du måste balansera på i Sverige idag.Så länge du inte är inne i "svängen" kan du leva ett oerhört gott liv i Sverige. Tyvärr kommer tex de flesta invandare per automatik in i "svängen" redan från första dagen de anländer till Sverige. De har ingen chans att värja sig och då går många ner sig. Det är ett resultat av den "humanistiska stormakten".
Senast redigerad av bulletproofsoul 2024-08-18 kl. 10:45.
Citera
2024-08-18, 10:37
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborgsnich
jag tror inte det har med heder att göra det har med status att göra inom kriminellas värld

Hederskulturen är utbredd inom den kriminella världen. Kanske inte hederskultur som i Fadime fallet men samma tänk finns i bakgrunden att man måste hämnas, inte får förlora ansiktet, måste behålla och försvara sin heder
Citera
2024-08-18, 10:43
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
De är väl upptagna med att förstöra bevis, radera telefoner totalt o så.
Rätt uppenbart att Emilia såldes ut av SIS

Uppenbart hur?

Och vem är upptagen med att förstöra bevis, radera telefoner osv?
Hos polisen kan de återställa raderade filer, chattloggar, bilder, samtalshistorik och mycket mer.
Citera
2024-08-18, 10:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Menar du SIS-kulturen vilka alla är en produkt av?

Vad tror du själv att dessa individer har för kultur, normer och attityder? De är sannolikt kraftigt viktade mot gäng- och gangsterkulturer. Min tes blir inte mindre trovärdig då jag hör gärningskvinnornas Rinkebydialekt och snack på filmen.

SIS kultur ja de består väl förenklat av två delar. Dels så har du de intagna och kanske en del av de anställda också som hänfaller åt gäng- och gangsterkulturer i olika grad. Allt från romantisering till direkt aktivt deltagande.

Dels har du ju själva myndighetens kultur med ledning, organisation, strukturer och administration parat med politisk styrning. Här vet vi ju att det är mycket som inte fungerar på dessa nivåer heller
Citera
2024-08-18, 10:55
Medlem
MagicaDHexs avatar
[quote=bulletproofsoul|89251477]Hederskulturen är utbredd inom den kriminella världen. Kanske inte hederskultur som i Fadime fallet men samma tänk finns i bakgrunden att man måste hämnas, inte får förlora ansiktet, måste behålla och försvara sin heder[/QUOTE]

Tänker du då att det "tänket" gäller GM's - eller skulle det kunna appliceras på en eventuell ledarfigur bland tjejerna?
Det bör väl finnas en hierarki även på sis-hem, där det blir grupperingar tänker jag.
(Jag får inte känslan att varken R eller M var "högst i rang" i någon grupp).
Citera
2024-08-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Men kom igen..
Snälla

Gör dig inte till, det avslöjas av vad de fokuserar på..
Jag har aldrig sagt att de uttalat sig direkt så.

Vad skriva det mest om?
Vad uttalar sig media o snutar om, igen och igen?
Hur hemskt o fel det är att sprida den, vad problematiseras?
Mordet eller att folk tittar på klippen?
Var ärlig nu

Vi kan börja jämföra rubriker mm om du vill dock

Med andra liknande händelser också
Utan värdering, det är ett brott i sig. https://lagen.nu/dom/nja/2021s498
Citera
2024-08-18, 10:58
Medlem
bulletproofsouls avatar
[quote=MagicaDHex|89251624][quote=bulletproofsoul|89251477]Hederskulturen är utbredd inom den kriminella världen. Kanske inte hederskultur som i Fadime fallet men samma tänk finns i bakgrunden att man måste hämnas, inte får förlora ansiktet, måste behålla och försvara sin heder

Tänker du då att det "tänket" gäller GM's - eller skulle det kunna appliceras på en eventuell ledarfigur bland tjejerna?
Det bör väl finnas en hierarki även på sis-hem, där det blir grupperingar tänker jag.
(Jag får inte känslan att varken R eller M var "högst i rang" i någon grupp).[
/QUOTE]

Det tror inte jag heller. De var inga ledargestalter och hade kanske inte speciellt hög status heller. Det här kan ha varit ett försök att bättra på det
Citera
2024-08-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Vad tror du själv att dessa individer har för kultur, normer och attityder? De är sannolikt kraftigt viktade mot gäng- och gangsterkulturer. Min tes blir inte mindre trovärdig då jag hör gärningskvinnornas Rinkebydialekt och snack på filmen.

SIS kultur ja de består väl förenklat av två delar. Dels så har du de intagna och kanske en del av de anställda också som hänfaller åt gäng- och gangsterkulturer i olika grad. Allt från romantisering till direkt aktivt deltagande.

Dels har du ju själva myndighetens kultur med ledning, organisation, strukturer och administration parat med politisk styrning. Här vet vi ju att det är mycket som inte fungerar på dessa nivåer heller
Du har inte helt fel. Men sociolekter har alltid existerat precis som ungdomsspråk.
Citera
2024-08-18, 11:01
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Du har inte helt fel. Men sociolekter har alltid existerat precis som ungdomsspråk.

Jo det är sant. Enbart deras dialekt säger inte så mycket
Citera
2024-08-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jo det är sant. Enbart deras dialekt säger inte så mycket

Jo, "dialekterna" säger mer än vad du tror. De avspeglar, precis som förr i världen, tillhörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in