• 1
  • 2
2024-08-18, 19:48
Avstngd
Tittade p SVK kontrollrummet nu, 15 re i SE 1-3 och 237 i SE 4.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hur kommer detta pverka uppvrmning i sdra landet?
Kan det pverka industriers vilja att investera ny produktion av varor etc. i SE 4?

Allts vi r ett land dr staten byggde upp elfrsrjningen via Vattenfall.
r folk i sdra Sverige njda med hur det blivit?

Jag r konfunderad ver hur ofta det kan vara sdana jtteskillnader i samma land nr investeringarna fr hundra r sedan skttes av staten och hela landet har varit med och betalat men fr s otroligt stora skillnader...

Har hrt att Tyskland inte vill dela in sig i elomrden fr det kommer leda till orttvisor inom landet fr bde fretag och privatpersoner.
r det frivilligt fr lnder i EU att vlja o man vill ha ett eller flera elomrden?

Hur som lite orovckande dyrt i sder tycker jag och vi r bara i augusti :-)
Citera
2024-08-18, 19:52
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Kan det pverka industriers vilja att investera ny produktion av varor etc. i SE 4?
Ja, och det borde gra det ocks. Vi borde inte bygga industrier p Sveriges bsta kermarker. Vissa delar av landet r helt enkelt mer lmpade fr vissa saker.

Det r helt rtt att norra Sverige som i ratal exporterat enorma mngder el till sdra Sverige fr lite terbring.
Citera
2024-08-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Tittade p SVK kontrollrummet nu, 15 re i SE 1-3 och 237 i SE 4.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hur kommer detta pverka uppvrmning i sdra landet?

Allts vi r ett land dr staten byggde upp elfrsrjningen via Vattenfall.
r folk i sdra Sverige njda med hur det blivit?

Jag r konfunderad ver hur ofta det kan vara sdana jtteskillnader i samma land nr investeringarna fr hundra r sedan skttes av staten och hela landet har varit med och betalat men fr s otroligt stora skillnader...

Har hrt att Tyskland inte vill dela in sig i elomrden fr det kommer leda till orttvisor inom landet fr bde fretag och privatpersoner.
r det frivilligt fr lnder i EU att vlja o man vill ha ett eller flera elomrden?

Hur som lite orovckande dyrt i sder tycker jag och vi r bara i augusti :-)
Barsebck, S mp V att beskylla.
Vet inte hur du lser det som, men SE 1 2 3 har 11 re, och man ser tydligt vilket omrde som ger mest S2
Sedan SE4 1,07 de sljer dyrare till Danmark, undrar om den vinsten kommer SE2 tillgodo?
Se 3 gteborg c,a sljer till Danmark ocks med mkt god frtjnst undsrar om SE2 fr det?
Citera
2024-08-18, 20:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Ja, och det borde gra det ocks. Vi borde inte bygga industrier p Sveriges bsta kermarker. Vissa delar av landet r helt enkelt mer lmpade fr vissa saker.

Det r helt rtt att norra Sverige som i ratal exporterat enorma mngder el till sdra Sverige fr lite terbring.
D antar jag att du tycker brnslepriserna ska vara tre gnger s dyra i norrland men varfr stanna dr maten kunde ju ocks tredubblats i norr. Det r bttre att vi hller ihop och inte brjar splittras...
Citera
2024-08-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
D antar jag att du tycker brnslepriserna ska vara tre gnger s dyra i norrland men varfr stanna dr maten kunde ju ocks tredubblats i norr. Det r bttre att vi hller ihop och inte brjar splittras...

S Norrlands kallare klimat, ska vi hlla ihop p det med? Gr betydligt mycket mer el fr uppvrmning I Norr n i Skne...
Citera
2024-08-18, 21:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogh
S Norrlands kallare klimat, ska vi hlla ihop p det med? Gr betydligt mycket mer el fr uppvrmning I Norr n i Skne...
Det har sedan priserna stigit varit dyrare att vrma ett hus i sder n i norr. Helt sjukt att vi har billig el vi sknker till t ex Tyskland och fr kpa tillbaka den dyrt.
Citera
2024-08-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det har sedan priserna stigit varit dyrare att vrma ett hus i sder n i norr. Helt sjukt att vi har billig el vi sknker till t ex Tyskland och fr kpa tillbaka den dyrt.
Det var inget svar p min frga.

Genomsnittlig svensk villa 100 kvm* Lule: 13 698 kWh/r Malm: 7 820 kWh/r

Tycker du att man ska jmka och justera kostanden s det blir lika ven med avseende p denna faktor?
Citera
2024-08-18, 21:43
Medlem
"Genomsnittspriset p elbrsen fr 1 kWh 2023 i hela Sverige var 56,07 re. Frdelat ver elomrden kostade 1 kWh i SE1 Lule 45,58 re, i SE2 Sundsvall 45,59 re, i SE3 Stockholm 58,96 re och i SE4 Malm 74,15 re. Snittpris el 2023: 56,07 re/kWh."
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2023

Sledes detta i kombination med mitt frra inlgg ger en dyrare kostnad i Lule n i Malm. Fortfarande rttvist?
Citera
2024-08-18, 23:46
Medlem
TheOne85s avatar
Ngot jag tycker r konstigt r att det princip r helt tyst i media kring detta..
Citera
2024-08-18, 23:51
Medlem
Popetoterors avatar
Har aldrig varit s hr billit de senaste ren fundera p det istllet
Citera
2024-08-18, 23:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogh
Det var inget svar p min frga.

Genomsnittlig svensk villa 100 kvm* Lule: 13 698 kWh/r Malm: 7 820 kWh/r

Tycker du att man ska jmka och justera kostanden s det blir lika ven med avseende p denna faktor?

S lnge vi inte har ett reellt versktt i aktuell tid, borde vi inte slja en enda kilowatt utomlands.
Vi borde d frbruka all el sjlva till ett pris som motsvarar sjlvkostnaden fr produktion plus ett rimligt vinstpslag fr producenten.
Det skulle gynna bde befolkningen och fretagandet inom landet. Eventuella skillnader inom elomrden skulle d bara vara beroende av verfringskostnader inom landet.

Varfr ska vi ta ansvar fr Tysklands nerlggning av deras krnkraft, orsakad av deras miljrrelse?
Vi har vl nog av att reda ut vra egna regeringars misstag...
Citera
2024-08-19, 00:37
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
S lnge vi inte har ett reellt versktt i aktuell tid, borde vi inte slja en enda kilowatt utomlands.
Vi borde d frbruka all el sjlva till ett pris som motsvarar sjlvkostnaden fr produktion plus ett rimligt vinstpslag fr producenten.
Det skulle gynna bde befolkningen och fretagandet inom landet. Eventuella skillnader inom elomrden skulle d bara vara beroende av verfringskostnader inom landet.

Varfr ska vi ta ansvar fr Tysklands nerlggning av deras krnkraft, orsakad av deras miljrrelse?
Vi har vl nog av att reda ut vra egna regeringars misstag...

Om du skulle odla mortter och priset var 1kr/st i Sverige men 5kr/st i Tyskland. Skulle du d ha frstelse om ngon frbjd dig att exportera dina mortter med anledning av att:
"Svenskar mste f ta billiga mortter till alla mortter r slut!!"

Citat:
Elpriser vintern 24/25 SE 1, 2, 3 och 4.
237re sg TS i ngon estimering av vinterpriserna ngonstans. Det gjorde inte jag. Jag sg ngot som jag uppfattade som spotpriset. Eller misslyckades jag att frst trdstarten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in