Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-23, 16:55
  #1
Medlem
Kvinnlig läkare åtalad, läste patientjournaler hon inte behövde (2024)
Läkare åtalas för intrång i 40 journaler

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1286634

En läkare riskerar fängelse efter att ha läst i 40 patienters journaler utan koppling till de egna arbetsuppgifterna.

hon ville veta om kollegor skrivit något ofördelaktigt om henne i journalerna
Enligt Aftonbladet har läkaren avskedats och står nu åtalad för dataintrång.

Vet någon mer?
Citera
2024-08-23, 17:07
  #2
Medlem
Glits avatar
Är det verkligen så allvarligt? Jag ger alltid samtycke till att läsa journalen kunde inte bry mig mindre.
Citera
2024-08-23, 17:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Är det verkligen så allvarligt? Jag ger alltid samtycke till att läsa journalen kunde inte bry mig mindre.
Irrelevant för tråden. En läkare får läsa de journaler läkaren behöver för sitt arbete. Andra journaler får läkaren inte läsa, det spelar ingen roll att det finns samtycke från patienten.
Citera
2024-08-23, 17:16
  #4
Medlem
Varför drar man inte in legget? Anses hon inte lämplig hos nuvarande arbetsgivare bör hon väl inte jobba hos någon annan heller tänker jag!?
Citera
2024-08-23, 17:17
  #5
Medlem
Beisskorbs avatar
Halland... om det kommer fram att hon jobbar inom psykiatrin så kommer jag med måååånga detaljer...
Citera
2024-08-23, 17:22
  #6
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför drar man inte in legget? Anses hon inte lämplig hos nuvarande arbetsgivare bör hon väl inte jobba hos någon annan heller tänker jag!?
Som läkare kan man starta egen praktik, kanske lika bra så hon slipper oroa sig för vad kollegor skriver om henne.
Citera
2024-08-23, 17:29
  #7
Medlem
b00b00s avatar
Är det den där Lea Amanda Svensson?

Ryssen som flyttade till Sverige, blev läkare och sen skaffade sig tuttar och kapade pitten?

https://www.gp.se/livsstil/lakaren-l...5-2bdf7e1c7a30

*Betalartikel


https://theheroines.blogspot.com/202...-svensson.html

Citat:
Lea Amanda Svensson is my lovely guest today. She is a Swedish physician, biker girl, high heels lover, hobby photographer, and proud transgender woman who chronicles her transition on social media.
Citera
2024-08-23, 18:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför drar man inte in legget? Anses hon inte lämplig hos nuvarande arbetsgivare bör hon väl inte jobba hos någon annan heller tänker jag!?
Det framgår inte om ivo utreder henne. Men ivo tittar väl framförallt på hennes medicinska kompetens och handlande.
Citera
2024-08-23, 18:02
  #9
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Är det verkligen så allvarligt? Jag ger alltid samtycke till att läsa journalen kunde inte bry mig mindre.

Såna här fall handlar oftast om att man snokar på anhöriga/bekanta. Det är ganska äckligt. Och även om du inte tror det, bara för att din egen journal bara innehåller nageltrång och skrubbsår, så finns det väldigt privat information i många människors journaler som är sjukt vidrigt att snoka i.
Citera
2024-08-23, 18:20
  #10
Medlem
Hennes förklaring var att hon ville veta om kollegor skrivit något ofördelaktigt om henne i journalerna.
Brukar läkare skriva om varandra i patienters journaler?
Citera
2024-08-23, 18:28
  #11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Hennes förklaring var att hon ville veta om kollegor skrivit något ofördelaktigt om henne i journalerna.
Brukar läkare skriva om varandra i patienters journaler?

En patient kan ju ha flera läkare. En åkomma som kan verka oskyldig kan ha flera behandlande läkare, vanligt vid återbesök.
Citera
2024-08-23, 18:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En patient kan ju ha flera läkare. En åkomma som kan verka oskyldig kan ha flera behandlande läkare, vanligt vid återbesök.

Ja, jo. Men vad räknas som ofördelaktigt?
Man bedömer väl inte sina kollegor i journalerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in