Citat:
Att folk inte kan förstå sambandet mellan orsak och verkan, dvs att mammans beteende genom åren är en bidragande orsak till att stackars E hamnade i diskuterad situation. Antingen går hon på nåt och/eller så är hon otroligt lågbegåvad, liksom de som försvarar henne.
Jag håller med dig. Att totalt misslyckas i sitt föräldraskap och sen ägna så mycket tid åt att nästan helgonförklara henne tror jag är ett sätt att hantera sin egen känsla av skuld. Hur folk här på FB dessutom inte kan skilja mellan att det är ett fruktansvärt brott som begicks, som INGEN förtjänar och att E och hennes familj på grund av sin oförmåga till konsekvenstänk har banat vägen för ett liv kantat av jävlighet, är helt jäkla magiskt. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Världen och människorna som befolkar den är inte goda eller onda, de är allt som oftast både och. Men, det är lättare att förhålla sig till en svart-vit omvärld, sannolikt för att man då undviker att se det egna mörkret.
E:s mamma hade inte en "bra" inkomst. Folk tittar på senaste året, som även innefattar det arv hon fick efter sin mamma. Tittar man dessförinnan ser man att hon hade en lön som låg precis där man förväntar sig den, för en vanlig undersköterska. Varken mer eller mindre.
Men, diskussionen kring E:s familj tycker jag att vi måste försöka ta oss bort från (även då jag motsäger mig själv). Det skapar bara motsättningar som inte leder någonstans, även då det hade varit intressant att öppet och klarsynt kunnat diskutera vägen fram till brottet för att förstå hur man kan förhindra att fler barn blir både förövare och brottsoffer.
Oavsett E:s och hennes familjs brister, så tillhör det en annan (intressant) politisk/filosofisk diskussion. Skapa gärna tråden så deltar jag gärna i den diskussionen.