2024-08-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Att folk inte kan förstå sambandet mellan orsak och verkan, dvs att mammans beteende genom åren är en bidragande orsak till att stackars E hamnade i diskuterad situation. Antingen går hon på nåt och/eller så är hon otroligt lågbegåvad, liksom de som försvarar henne.

Jag håller med dig. Att totalt misslyckas i sitt föräldraskap och sen ägna så mycket tid åt att nästan helgonförklara henne tror jag är ett sätt att hantera sin egen känsla av skuld. Hur folk här på FB dessutom inte kan skilja mellan att det är ett fruktansvärt brott som begicks, som INGEN förtjänar och att E och hennes familj på grund av sin oförmåga till konsekvenstänk har banat vägen för ett liv kantat av jävlighet, är helt jäkla magiskt. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Världen och människorna som befolkar den är inte goda eller onda, de är allt som oftast både och. Men, det är lättare att förhålla sig till en svart-vit omvärld, sannolikt för att man då undviker att se det egna mörkret.
E:s mamma hade inte en "bra" inkomst. Folk tittar på senaste året, som även innefattar det arv hon fick efter sin mamma. Tittar man dessförinnan ser man att hon hade en lön som låg precis där man förväntar sig den, för en vanlig undersköterska. Varken mer eller mindre.
Men, diskussionen kring E:s familj tycker jag att vi måste försöka ta oss bort från (även då jag motsäger mig själv). Det skapar bara motsättningar som inte leder någonstans, även då det hade varit intressant att öppet och klarsynt kunnat diskutera vägen fram till brottet för att förstå hur man kan förhindra att fler barn blir både förövare och brottsoffer.
Oavsett E:s och hennes familjs brister, så tillhör det en annan (intressant) politisk/filosofisk diskussion. Skapa gärna tråden så deltar jag gärna i den diskussionen.
Citera
2024-08-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunaknudan
Hur gammal är mamman? Vilket år är hon född?
34 i år
Citera
2024-08-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replicatese
Jag håller med dig. Att totalt misslyckas i sitt föräldraskap och sen ägna så mycket tid åt att nästan helgonförklara henne tror jag är ett sätt att hantera sin egen känsla av skuld. Hur folk här på FB dessutom inte kan skilja mellan att det är ett fruktansvärt brott som begicks, som INGEN förtjänar och att E och hennes familj på grund av sin oförmåga till konsekvenstänk har banat vägen för ett liv kantat av jävlighet, är helt jäkla magiskt. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Världen och människorna som befolkar den är inte goda eller onda, de är allt som oftast både och. Men, det är lättare att förhålla sig till en svart-vit omvärld, sannolikt för att man då undviker att se det egna mörkret.
E:s mamma hade inte en "bra" inkomst. Folk tittar på senaste året, som även innefattar det arv hon fick efter sin mamma. Tittar man dessförinnan ser man att hon hade en lön som låg precis där man förväntar sig den, för en vanlig undersköterska. Varken mer eller mindre.
Men, diskussionen kring E:s familj tycker jag att vi måste försöka ta oss bort från (även då jag motsäger mig själv). Det skapar bara motsättningar som inte leder någonstans, även då det hade varit intressant att öppet och klarsynt kunnat diskutera vägen fram till brottet för att förstå hur man kan förhindra att fler barn blir både förövare och brottsoffer.
Oavsett E:s och hennes familjs brister, så tillhör det en annan (intressant) politisk/filosofisk diskussion. Skapa gärna tråden så deltar jag gärna i den diskussionen.
Trevligt med sakligt och balanserat inlägg för omväxling.

Håller med dig att det borde diskuteras i en separat tråd. Tyvärr är det lätt att halka in på hennes roll då folk gör inlägg om begravning, hur synd det varit om henne, att hon inte fick ngn chans att ta hand om sina barn, vilken fantastisk person och mamma hon är, att allt är soc & sis fel.. etc. Såna inlägg triggar igång en del kommentarer. För de som har andra åsikter ska ju också få komma till tals, det är ju ändå ett diskussionsforum.
Ska se om jag skapar en separat tråd för denna diskussion.
Citera
2024-08-23, 18:54
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Här finns en bro, ja eller en övergång iallafall nära BP (BrottsPlatsen)
https://gofile.io/d/zh7RLK

"Bron" finns här:

https://www.google.com/maps/@55.8658...oASAFQAw%3D%3D
Angående bron så har det varit svårt att uttolka vad möjligen insatt menat med sina kommentarer på chattar eller liknande, men av vad jag förstått eller kan tänka mig gissa övervägde någon av gärningsmännen att hoppa från bron i ånger efter dådet. Det vore en fullt rimlig reaktion om det finns någon mänsklighet i dem.
Citera
2024-08-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Mormor var mycket för traditioner och medlem i kyrkan så jag antar att hon ville bli begravd på samma plats som hennes släkt.
Det hade alltså inte varit några problem om prästen respekterat hennes efterlevandes önskan om att dra ner på det religiösa budskapet men jag antar att den prästen var av den gamla skolan.
Fattar inte hur man har mage att beställa en begravning i kyrka med präst och sen kräva att det inte ska vara religiösa inslag.
Citera
2024-08-23, 20:14
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Verkar vara en otroligt trasig familj, Emilias moster skriver om hennes och Emilias mammas uppväxt på Facebook i samband med att mamman dött:
Det har varit många tuffa år med en alkoholiserad mamma ,
Det har varit 16 placeringar på familjehem och hvb hem.
En mamma som du aldrig kan lita på .
Som lovar att den ska vara nykter men aldrig håller sitt ord.
En mamma som man alltid behöver underhålla på bra humör så hon inte blev arg och började slå på en.
En mamma som bryter ner dig psykiskt i alla år.
En mamma som misshandlar dig både psykiskt och fysiskt .
En mamma som hotar att döda din katt och slänga ut den från balkongen om du inte gör som hon vill.
En mamma som du vill ska vara stolt över dig och att du ska få beröm när du gjort ngt bra men ist får svaret , det behöver jag inte för jag e din mamma .
En mamma som slog sina barn.
En mamma som gör dig livrädd varje gång du går på stan och ser en ambulans och du tänker nej den är på väg hem till oss.
En mamma du hatar men samtidigt älskar .
En mamma som sjukanmäler dig från skolan för att hon vill att du ska sitta hemma med henne när hon är full.
En mamma som tvingar dig som 10 åring stå utan för affären och fråga folk om dom kan köpa öl till din mamma.
En mamma som stryper dig med en halsduk för att du sa något dum inför hennes vänner.
En mamma som säger till din gravida syster , jag hoppas att ditt barn dör .
En mamma som sitter barnvakt till hennes barnbarn full.
En mamma som sa till dig att du var äcklig och ful.
En mamma som mobbade dig .
En mamma som sa att du var värdelös.
En mamma som inte fanns till hands.
En mamma som tvingade din syster att slå dig när hon inte orkade.
En mamma som fick dig att tro att detta var ett normalt liv.
En mamma som visade dig att du inte förtjänade kärlek.
En mamma som väcker dig mitt i natten och sliter upp dig i håret för att hon haft en snedfylla.
En mamma som skrämde sina barn med sina gula ögon i mörkret när dom visste att dom skulle få stryk.
En mamma som blir vräkt från varje lägenhet hon bott i.
En mamma som låter hennes pedofil fyllekompisar nära sina barn .
En mamma som hamnar i fyllecell.
En mamma som sover på gatan.
En mamma som förstörde varje födelsedag och julafton.
En mamma som gjorde av med alla dina saker .
En mamma som alla kompisar tycke om för det var alltid fest hemma .
En mamma som var snäll mot alla andra förutom sina barn.
En mamma som kallade dig tjock och hora .
En mamma aldrig stod för sina handlingar och erkände att hon gjort fel.
En mamma som sa att det var ditt fel att hon drack.
En mamma som inte lät dig träffa din pappa.
En mamma som sa att allt var pappas fel och att han valde bort dig .
En mamma som kunde ringa mitt i natten och hota dig när hon var full .
En mamma som du alltid fick vara mamma till.
En mamma som fick dig att växa upp för snabbt .
En mamma som gav dig psykiska problem med vuxenlivet .
En mamma som gav dig svårt att lita på folk.
En mamma som lärde dig att leva i kaos
Inte så konstigt att dottern Emilia sedan blev skev och placerad på hem själv, äpplet faller inte långt från trädet. Om Emilia nu var på SiS-hem, varför släppte socialtjänsten hem henne igen? Hon hade säkert levt idag om hon blivit familjehemsplacerad i en annan del av landet.
Av en händelse ramlade jag över detta vilket kan bringa viss klarhet över att Emilia omhändertogs av sociala myndigheter, med placering på Sis-hem, där hon mötte fler vanvårdade själar som avslutade hennes liv.
Senast redigerad av Taggad 2024-08-23 kl. 20:26.
Citera
2024-08-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Av en händelse ramlade jag över detta vilket kan bringa viss klarhet över Emilias omhändertagande av sociala myndigheter med placering på Sis-hem där hon mötte andra vanvårdade själar som avslutade hennes liv.

I sammanhanget kan det vara värt att förtydliga att textens "mamma" alltså är BOs mormor och inte flickans egen mamma.
Citera
2024-08-23, 20:29
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlu
I sammanhanget kan det vara värt att förtydliga att textens "mamma" alltså är BOs mormor och inte flickans egen mamma.
Tack jo. Det framgår alldeles tydligt i en av dom inledande meningarna.
Citat:
Verkar vara en otroligt trasig familj, Emilias moster skriver om hennes och Emilias mammas uppväxt på Facebook i samband med att mamman dött:
(FB) Flicka mördad, tre är misstänkta för inblandning i mordet, Landskrona (2024-07-23)
Senast redigerad av Taggad 2024-08-23 kl. 20:34.
Citera
2024-08-23, 20:44
Medlem
Såklart de mördade henne med flit. Med tanke på hur mostern delat med sig om hur hon mördades så JA de gjorde de med flit!!
Citera
2024-08-23, 20:44
Medlem
31337Tiggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Definitivt inte tillräknelig. Den som har en motsatt åsikt om mammans olämplighet som förälder borde tagit del av detaljer ur den sekretessade vanvården som låg till grund för att myndigheterna alltför sent ( i 6-årsåldern då skadan redan var skedd )omhändertog E ur hennes "hem".

Att E var ett offer redan då går omöjligen att bortse från. Inte heller att "mammans" skadliga inflytande var orsaken att E klumpades ihop med sina banemän på Sis-hemmet/n. Vis av erfarenhet så togs E,s bror A från "mamman" som 6-månaders baby, alldeles säkert i vånda över att E inte omhändertagits vid tidigare år.

Vanvård av barn är upprörande nog alldeles lagligt - med tanke på den accelererande grova våldsbrottsligheten av underåriga "barn"🤬

Fra Lvu
r. Problemen i hemmet är inte så stora som nämnden anför. Av referenssamtal med familjens kontaktperson inom öppenvården,

med Emilias förskolelärare samt med personal på BVC framgår det att det
inte finns någon anledning till oro för barnen. Det finns flera fel i nämndens
utredning. Familjen påverkades negativt av utredningen som genomfördes i
hemmet och de kunde inte samspela naturligt under utredningen. Hon har

ansökt om äktenskapsskillnad. Om barnen kommer hem så avser hon att bo
själv med barnen.

Var er bristen ??
Citera
2024-08-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31337Tigger
Fra Lvu
r. Problemen i hemmet är inte så stora som nämnden anför. Av referenssamtal med familjens kontaktperson inom öppenvården,

utredning. Familjen påverkades negativt av utredningen som genomfördes i
hemmet och de kunde inte samspela naturligt under utredningen. Hon har

ansökt om äktenskapsskillnad. Om barnen kommer hem så avser hon att bo
själv med barnen.

Var er bristen ??

Ska du hänvisa så gör det på ett korrekt sätt och inte på ett vilseledande sådant!

Här är utdrag ur domen och lägg märke till att dina urklipp är från rubriken "YRKANDEN OCH INSTÄLLNING" dvs parternas inställning i frågan:

"YRKANDEN OCH INSTÄLLNING
Nämnden ansöker nu om att Emilia och Caspian Sjöberg ska beredas vård
enligt 1 och 2 §§ LVU. Till stöd för ansökningarna anför nämnden bl.a. följande.
Det har förekommit våld och konflikter i hemmet mellan föräldrarna.
Caspians pappa har en missbruksproblematik och svårigheter att kontrollera
sina impulser. Barnens mamma bedöms vara medberoende. Det finns en
bristande förmåga att skydda barnen från riskabla situationer och personer.

Båda barnen uppvisar ett bristande anknytningsmönster. Barnen har behov
som deras föräldrar inte kan tillgodose i dagsläget och de kan inte invänta en
eventuell förändringsprocess. På grund av brister i omsorgen och andra förhållanden
i hemmet finns det en påtaglig risk att barnens hälsa och utveckling
skadas
. Barnen behöver därför beredas vård utanför hemmet genom familjehemsplacering.
Föräldrarnas samtycke är inte tillförlitligt.

Anna Sjöberg motsätter sig bifall till ansökningarna och anför bl.a. följande.
Vårdbehovet kan tillgodoses på frivillig väg. Hon samtycker till vård, men
inte den vård som föreslås i nämndens vårdplan. Hon har medverkat till tidigare
vårdinsatser. Problemen i hemmet är inte så stora som nämnden anför.
Av referenssamtal med familjens kontaktperson inom öppenvården,
utredning."

Det understrukna är en del av bristen.
Det du klistrat ihop likt ett lapptäcke som en form av försvar är det Es mamma anser och ingenting annat.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2024-08-23 kl. 21:04.
Citera
2024-08-23, 21:10
Medlem
31337Tiggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ska du hänvisa så gör det på ett korrekt sätt och inte på ett vilseledande sådant!

Här är utdrag ur domen och lägg märke till att dina urklipp är från rubriken "YRKANDEN OCH INSTÄLLNING" dvs parternas inställning i frågan:

"YRKANDEN OCH INSTÄLLNING
Nämnden ansöker nu om att Emilia och Caspian Sjöberg ska beredas vård
enligt 1 och 2 §§ LVU. Till stöd för ansökningarna anför nämnden bl.a. följande.
Det har förekommit våld och konflikter i hemmet mellan föräldrarna.
Caspians pappa har en missbruksproblematik och svårigheter att kontrollera
sina impulser. Barnens mamma bedöms vara medberoende. Det finns en
bristande förmåga att skydda barnen från riskabla situationer och personer.

Båda barnen uppvisar ett bristande anknytningsmönster. Barnen har behov
som deras föräldrar inte kan tillgodose i dagsläget och de kan inte invänta en
eventuell förändringsprocess. På grund av brister i omsorgen och andra förhållanden
i hemmet finns det en påtaglig risk att barnens hälsa och utveckling
skadas
. Barnen behöver därför beredas vård utanför hemmet genom familjehemsplacering.
Föräldrarnas samtycke är inte tillförlitligt.

Anna Sjöberg motsätter sig bifall till ansökningarna och anför bl.a. följande.
Vårdbehovet kan tillgodoses på frivillig väg. Hon samtycker till vård, men
inte den vård som föreslås i nämndens vårdplan. Hon har medverkat till tidigare
vårdinsatser. Problemen i hemmet är inte så stora som nämnden anför.
Av referenssamtal med familjens kontaktperson inom öppenvården,
utredning."

Det understrukna är en del av bristen.
Det du klistrat ihop likt ett lapptäcke som en form av försvar är det Es mamma anser och ingenting annat.

Det understreket er hva soc mener, det jeg siterte er hva de som hadde daglig kontakt med henne mente. Hvem som har rett aner jeg ikke. Men utifra ett inntrykk så har soc bestemt seg så klarer ingen endre det annet enn ved dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in