Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-16, 18:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag tror inte någon av maskinpersonalen ljuger, men det är oklart exakt när i förloppet de gör sina observationer samt hur man ska tolka deras beskrivning av mängen inträngande vatten mm. Förhoppningsvis klarnar en del av detta när vi får ta del av resultaten av de nya intervjuer som gjorts. (Det återstår att se hur intervjuerna publiceras, men även om de inte kommer ut som kompletta transkriptioner/ljudfiler behöver det inte tala för mörkläggning utan att det helt enkelt är så sekretessreglerna i Sverige ser ut. Maskinpersonalen är iofs från Estland och hur Estlands sekretesslagstiftning ser ut har jag inte koll på och har heller inte hört något om vad som är att förvänta där.)

Det finns flera möjliga scenarier för vad maskinpersonalen ser och när. Tex att bogvisiret fortfarande hänger kvar och rampen är partiellt öppen (om jag minns rätt har vatteninträngningen ändå bedömts vara tillräcklig för att ge slagsida), alternativt har visiret redan lossnat och rampen varit helt öppen men sedan tryckts tillbaka av bogvågen.

I vilket fall råder det inga tvivel om att rampen i något skede av förloppet varit helt öppen. Rampen är bärgad och undersökt där den förvaras i Estland och det är bekräftat att skadorna på rampen stämmer överens med att rampen slitits upp av visiret och varit i kontakt med bulb och förpiksdäck. Likaså är det bekräftat att räckena slitis loss, inte kapats med verktyg.
Att rampen varit öppen under haveriförloppet har styrkts ytterligare nu efter att Estlands haverikommission lokaliserat och bärgat styrbords rampräcke ca 2 km från vraket (485 meter väster om bogvisirets fyndplats).
https://www.estonia1994.ee/en/news/r...onia-completed

Fotogrammetri av bogrampen:
https://sketchfab.com/3d-models/reco...clJeagqK4UzkIA

Jag tror inte det finns några nya filmer som visar saunaområdet annat än SHKs filmer från 2021.

Däremot finns SHKs 3D-fotogrammetri (inklusive samtliga enskilda bilder). Det finns inga skador på skrovet området kring sauan eller i det område där Håkan Bergmark säger sig ha simmat in i ett flera meter stort hål.
SHKs fotogrammetri samt samtliga drygt 20000 fotografier:
https://estonia.shk.se/3d-model

OJKs version av samma fotogrammetri (något ljusare och tydligare presentation):
https://sketchfab.com/3d-models/phot...c57eb06d5695c7

Kurm/Mare Liberums fotogrammetri fotogrammetri finns publicerad via Postimees:
https://www.postimees.ee/7615299/vaa...-hoitav-visiir

Det finns helt enkelt inget hål i saunaområdet. Hade så funnits skulle vi om inte annat ha fått höra det via Kurm eller Fokus Estonia som sett hela Kurms bild- och videomaterial.

Ja, det är ju en slutsats, men finns det öht några ROV-filmer som visar området som du vet så man kan se det själv direkt?

Det tyska varvets rapport menade ju att det troligen fanns rostskador på skrovet 1994 och tidigare. Men det fanns det alltså inte och det finns inga rostskador på skrovet nu heller?
Citera
2024-08-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är ju en slutsats, men finns det öht några ROV-filmer som visar området som du vet så man kan se det själv direkt?
Videofilmerna från Rockwater/Smit Tak 1994 finns att begära ut från Riksarkivet och där passeras åtminstone delar av saunaområdet.
SHKs filmer från 2021 finns en bit ner på sidan här:
https://www.estonia1994.ee/en/galleries?page=2#
Länge sen jag tittade på dom så minns inte exakt vilken av filmerna eller tidpunkt som är bäst. Dessutom är det nog så att inte exakt hela saunaområdet med säkerhet passeras i filmerna.
SHKs (och Kurms) fotogrammetri täcker däremot in hela området. Under fliken "Vraket" kan du granska bild för bild av hela området.
https://estonia.shk.se/ship

Citat:
Det tyska varvets rapport menade ju att det troligen fanns rostskador på skrovet 1994 och tidigare. Men det fanns det alltså inte och det finns inga rostskador på skrovet nu heller?
Antar du syftar på GGE kapitel 29.5 längst ned på sidan.
https://estoniaferrydisaster.net/est...eport/29.5.htm
4 bilder från ROV video visas på sidan. Samtliga bilder är ur Rockwater/Smit Tak "Mudline Depth Survey" 2 december 1994
Videon och videologgen finns att begära ut hos Riksarkivet.

För det första så är det inga klipp i videon trots att GGE påstår det. Det finns videopauser, dvs man stoppr videon vid förflyttningar och (sannolikt) pauser i arbetet, men inga klipp.

Det GGE påstår vara hål är någon form av svart/mörk påväxt på skrovet, inte hål. I filmen passerar ROV mängder med liknande svarta/mörka fläckar.

Bilden med klockslag 13:35:31 är längst akterut på Estonia. Det svarta är inte ett hål.

Bilden med klockslag 13:13:15 är en utstickande detalj vid babords roder, absolut inte ett hål.

Bilderna med klockslag 17:05:26 samt 17:07:22 är från främre tredjedelen av styrbordssidan, men visar endast svarta/mörka fält på blått skrov, inte hål

Dessutom har vi Rabes dykare som simmade två gånger med 3 respektive 4 dykare i bredd längs blå skrovsida (vilket innefattar saunaområdet) från fören till styrbords stabilisator utan att hitta något hål.

Sammantaget:
Det GGE visar bilder på ser inte ut som hål när man granskar aktuell rörlig video, Rabes dykare simmade längs blått skrov utan att hitta något hål, det syns inga tecken på hål kring saunaområdet i SHK video 2021, undervattensskrovet har dokumenterats med svepsonar (Mesotech), såväl SHK/OJK fotogrammetri samt Kurms fotogrammetri visar intakt skrov i saunaområdet. Varken Kurm eller Fokus Estonia har flaggat för att de sett tecken på hål i saunaområdet.

Släpp tanken på hål i saunaområdet.
Hade det funnits hål där skulle vi ha hört det från pålitligare källor än Heiwaco/Björkman och GGE. Dessutom kan man själv granska källmaterialet och se att där inte finns några tecken på hål.
Senast redigerad av Prudent 2024-08-16 kl. 22:13.
Citera
2024-08-16, 22:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Vetenskapens Värld ägnade en timme åt konspirationsteorierna kring Estonia igår.
Dom kom fram till att allt hade gått till exakt som den officiella versionen säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Såg det. De tog upp alla alterniativa teorier och de höll inte.
Klippet vid 36:00 när de filmar ROV-armen som slår i klippan 1 m från hålet, och konstaterar hur orimligt det är att Evertsson skulle ha missat den 2019, gör mig precis lika förbannad nu som första gången jag såg det. En girig j-a charlatan är vad han är.

https://www.svtplay.se/video/jE4BBdL...gen-om-estonia
Citera
2024-08-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Klippet vid 36:00 när de filmar ROV-armen som slår i klippan 1 m från hålet, och konstaterar hur orimligt det är att Evertsson skulle ha missat den 2019, gör mig precis lika förbannad nu som första gången jag såg det. En girig j-a charlatan är vad han är.

https://www.svtplay.se/video/jE4BBdL...gen-om-estonia

Vad som gör mig om möjligt ännu mera förbannad är att han fick stora journalistpriset för smörjan. För mig är det chockerande att juryn inte orkade sätta sig in i sakfrågan. Ett enormt lågvattenmärke inom svensk journalistik och jag hoppas att juryn så här i efterhand skäms ihjäl.

Citat:
Juryn som utsåg Evertsson till vinnare bestod av tolv namnkunniga journalister, bland dem Charlotta Friborg, programchef på SVT Riksnyheterna, Christer El-Mochantaf, chefredaktör på GT, Unn Edberg, chefredaktör på Vi, Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts, Jörgen Huitfeldt, chefredaktör för Tidningen Kvartal och frilansjournalisten Jack Werner
https://www.journalisten.se/nyheter/...ts-forvillare/
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-08-16 kl. 22:43.
Citera
2024-08-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad som gör mig om möjligt ännu mera förbannad är att han fick stora journalistpriset för smörjan. För mig är det chockerande att juryn inte orkade sätta sig in i sakfrågan. Ett enormt lågvattenmärke inom svensk journalistik och jag hoppas att juryn så här i efterhand skäms ihjäl.
Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedt är tyvärr den enda i juryn som öppet gjort avbön:
"– Jag ångrar mig. Med det jag förstår idag tycker jag det är olyckligt att jag varit med och lyft fram en film som uppenbarligen vilselett och inte varit en journalistisk bragd utan tvärtom, någonting till och med kanske falskt"
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-har-vilselett
Senast redigerad av Prudent 2024-08-16 kl. 22:46.
Citera
2024-08-17, 22:23
Medlem
Citat:
Det beror på vad vi menar med allt. De nya förhören med överlevande är ännu inte släppta och det ligger i farans riktning att de kommer att förbli mörklagda. Det finns ingen öppen redovisning eller öppen undersökning gjord om svensk militär och hemlig tjänst var delaktiga i att smuggla saker på Estonia och gjorde så den natt fartyget förliste.

De ursprungliga förhören med de tre männen i maskinrummets kontrollrum och matrisen Silver Linde tyder fortfarande starkt på att det finns något man inte berättat.

Det kan t ex röra sig om att rederiet och vissa delar av besättningen visste att det fanns stora problem med visiret och att fartyget därför inte var sjövärdigt och att man förlisningsnatten kämpade med vatten som kom in genom visiret och var fullt medvetna om problemen på ett helt annat sätt än vad man ville medge officiellt.

Knut Carlqvist är måhända för fantasifull här nedan och vissa saker är kanske motbevisade och förklarade, men i grund och botten kan det forfarande vara så att sådana här faktorer bidrog till att fartyget gick under och att intresset för att reda ut det varit lågt för att ingen skall få bära hundhuvudet för att vara medansvarig i efterhand. Jag tänker här främst på scenarion som nämns är den första artikeln.

http://www.heiwaco.com/app5.htm

En liten fråga här bara. Jag vet att en del personer är oroliga för att de nya samtalen med överlevande som har gjorts nyligen inte ska bli offentliga utan fortsätta vara sekretessbelagda. Då undrar jag, vad skulle kunna komma fram nästan 30 år senare som inte har yppats i intervjuer, böcker, dokumentärer, polisförhör, poddar, youtube-videor osv redan? De överlevande är ju inte belagda med något yppandeförbud.
Citera
2024-08-19, 15:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
En liten fråga här bara. Jag vet att en del personer är oroliga för att de nya samtalen med överlevande som har gjorts nyligen inte ska bli offentliga utan fortsätta vara sekretessbelagda. Då undrar jag, vad skulle kunna komma fram nästan 30 år senare som inte har yppats i intervjuer, böcker, dokumentärer, polisförhör, poddar, youtube-videor osv redan? De överlevande är ju inte belagda med något yppandeförbud.

Nu låter du lite väl lik den obehaglige Jonathan Lindström i mina öron, med ”aaaallt var färdigutredd från början juuuu så varför rota i det”? *

När JAIK kom med sin rapport som ljög om haveriförloppet kunde det inte göras utan att vittnesmålen förvanskades och förbigicks och de sammanfattningar som fanns i rapporten stämde alltså inte. Det är samma sak med en ny rapport, för att avgöra om slutsatserna är rätt dragna måste man ha tillgång till fakta.

Att något nytt i sig av värde skulle framkomma är väl mindre sannolikt men i relation till tidigare vittnesmål är det inte alls omöjligt att man kan dra slutsatser. Som ett exempel kan man kanske förstå bättre vad en del vittnen som är mycket lakoniskt refererade egentligen menade.

* Bäst att förtydliga det där. Jag syftar på ett sätt att tänka som JL representerar och som jag menar är skadligt och fel vad gäller Estoniakatastrofen och som kan ligga bakom frågor som varför det är intressant att få veta olika saker efter så lång tid när det ändå inte ändrar något, t ex varför vi måste få ta del av förhören med de överlevande. Vetenskapens världs förfärliga propagandaprogram om Estonia sprider sådana ovetenskapliga synsätt och ger dem luft under vingarna och kan inbilla folk här i tråden som haft tendens åt det hållet att gå över gränsen till samma vansinne som besjälar sådana som Lindström och Andreas Önnerfors.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2024-08-19 kl. 16:05.
Citera
2024-08-19, 22:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Videofilmerna från Rockwater/Smit Tak 1994 finns att begära ut från Riksarkivet och där passeras åtminstone delar av saunaområdet.
SHKs filmer från 2021 finns en bit ner på sidan här:
https://www.estonia1994.ee/en/galleries?page=2#
Länge sen jag tittade på dom så minns inte exakt vilken av filmerna eller tidpunkt som är bäst. Dessutom är det nog så att inte exakt hela saunaområdet med säkerhet passeras i filmerna.
SHKs (och Kurms) fotogrammetri täcker däremot in hela området. Under fliken "Vraket" kan du granska bild för bild av hela området.
https://estonia.shk.se/ship

Antar du syftar på GGE kapitel 29.5 längst ned på sidan.
https://estoniaferrydisaster.net/est...eport/29.5.htm
4 bilder från ROV video visas på sidan. Samtliga bilder är ur Rockwater/Smit Tak "Mudline Depth Survey" 2 december 1994
Videon och videologgen finns att begära ut hos Riksarkivet.

För det första så är det inga klipp i videon trots att GGE påstår det. Det finns videopauser, dvs man stoppr videon vid förflyttningar och (sannolikt) pauser i arbetet, men inga klipp.

Det GGE påstår vara hål är någon form av svart/mörk påväxt på skrovet, inte hål. I filmen passerar ROV mängder med liknande svarta/mörka fläckar.

Bilden med klockslag 13:35:31 är längst akterut på Estonia. Det svarta är inte ett hål.

Bilden med klockslag 13:13:15 är en utstickande detalj vid babords roder, absolut inte ett hål.

Bilderna med klockslag 17:05:26 samt 17:07:22 är från främre tredjedelen av styrbordssidan, men visar endast svarta/mörka fält på blått skrov, inte hål

Dessutom har vi Rabes dykare som simmade två gånger med 3 respektive 4 dykare i bredd längs blå skrovsida (vilket innefattar saunaområdet) från fören till styrbords stabilisator utan att hitta något hål.

Sammantaget:
Det GGE visar bilder på ser inte ut som hål när man granskar aktuell rörlig video, Rabes dykare simmade längs blått skrov utan att hitta något hål, det syns inga tecken på hål kring saunaområdet i SHK video 2021, undervattensskrovet har dokumenterats med svepsonar (Mesotech), såväl SHK/OJK fotogrammetri samt Kurms fotogrammetri visar intakt skrov i saunaområdet. Varken Kurm eller Fokus Estonia har flaggat för att de sett tecken på hål i saunaområdet.

Släpp tanken på hål i saunaområdet.
Hade det funnits hål där skulle vi ha hört det från pålitligare källor än Heiwaco/Björkman och GGE. Dessutom kan man själv granska källmaterialet och se att där inte finns några tecken på hål.

Jag förstår ditt resonemang, tackar för ditt svar och det ligger mycket i det, men de gamla filmerna är svåra att granska och analysera och jag vill gärna se själv om hur det ligger till med området kring saunan och det som hävdats om eventuella hål i skrovet där, vilken storlek vi än talar om.

Men det finns alltså inga nya ROV-filmer att se av skrovet i området som du vet?

Anders Björkman är en konspirationsteoritiker av Guds nåde, men teorin om skrovläckage och att besättningen var medveten om att något var fel innan haveriet var och är i sig inte speciellt långsökt. Om det handlar om vatteninträngning under lång tid behöver läckan på skrovet inte vara speciellt stor.
Citera
2024-08-20, 10:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nu låter du lite väl lik den obehaglige Jonathan Lindström i mina öron, med ”aaaallt var färdigutredd från början juuuu så varför rota i det”? *
Intressant värdering. Lindström vill sörja sina föräldrar i fred och vill inte att skojare som Rabe och Evertsson skall slå mynt av deras död. Vi vet idag att båda två* förde oss alla bakom ljuset, för sin egen vinning, men det är alltså Lindström som är ”obehaglig” enligt dig.

*) Rabes dykare undersökte vraket i närmare en vecka utan att hitta några hål i skrovet. I stället plockade man upp prover från frontskottet innanför bogvisiret och låtsades som att detta hade med sjunkförloppet att göra. Evertssons lista över vilseledanden är så lång att jag hänvisar till tråden.
Citera
2024-08-20, 13:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Intressant värdering. Lindström vill sörja sina föräldrar i fred och vill inte att skojare som Rabe och Evertsson skall slå mynt av deras död. Vi vet idag att båda två* förde oss alla bakom ljuset, för sin egen vinning, men det är alltså Lindström som är ”obehaglig” enligt dig.

Ja. Jonathan Lindströms attityd och uppträdande är obehagligt i relation till övriga överlevande och anhöriga som av goda skäl inte sett på saken på samma sätt som honom. Man kan ha respekt för hans åsikt att han önskade att det inte skulle göras fler undersökningar och att de omkomna inte skulle bärgas, men han har visat noll respekt för deras.

Dessutom sprider han tillsammans med andra som Önnerfors myter om att katastrofen var färdigutredd och att sanningen framkommit, vilket är fel och vetenskapsfientligt. I en påstridig aggressiv ton där han använder sina döda anhöriga som något slags moralisk täckmantel.

Jag ser det fortfarande inte som bevisat att Evertsson skulle ljugit. Rabe och han skall ha en stor eloge för att de undersökte vraket och pekade på saker som borde undersökts av myndigheter.
Citera
2024-08-20, 14:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja. Jonathan Lindströms attityd och uppträdande är obehagligt i relation till övriga överlevande och anhöriga som av goda skäl inte sett på saken på samma sätt som honom. Man kan ha respekt för hans åsikt att han önskade att det inte skulle göras fler undersökningar och att de omkomna inte skulle bärgas, men han har visat noll respekt för deras.

Dessutom sprider han tillsammans med andra som Önnerfors myter om att katastrofen var färdigutredd och att sanningen framkommit, vilket är fel och vetenskapsfientligt. I en påstridig aggressiv ton där han använder sina döda anhöriga som något slags moralisk täckmantel.

Jag ser det fortfarande inte som bevisat att Evertsson skulle ljugit. Rabe och han skall ha en stor eloge för att de undersökte vraket och pekade på saker som borde undersökts av myndigheter.
Evertson filmade vraket och hålet i flera timmar. Menar du på fullt allvar att han skulle missat klippblocket som ligger 1 m snett nedanför hål #1? Eller att han skulle missat de otaliga runda moränstenarna som ligger på berghällen under hål #2? Om han tvekade vade det var hade han kunnat köra in ROV i klippblocket eller berghällen, pss som HK2021-2022. I stället ljuger han i sin dokumentär den norske professorn rakt i ansiktet när denne föreslår att skadan kunnat uppstå på botten.

Rabe hade dykare som dök och filmade vraket i en vecka utan att hitta några hål i skrovet. Trots det har hon i decennier påstått att fartyget sprängdes, och gjorde t.o.m. en spelfilm om det. Dessutom vilseledde hon allmänheten om att hennes metallprov skulle ha med detta att göra, när hon visste att biten kom från hålet vid hydraulkolvarna till bogvisiret. En ”eloge” för vad?

Ditt försvarande av dessa två charlataner som för egen vinning vilselett folk i decennier är helt obegripligt.

Vad gäller Lindström så hade han rätt från början, och han har oavsett det givetvis rätt till att ha en uppfattning om att vraket och de omkomna skall lämnas i fred, utan att för den saken skull kallas ”obehaglig” av de som inte delar hans uppfattning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-08-20 kl. 14:21.
Citera
2024-08-24, 19:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Evertson filmade vraket och hålet i flera timmar. Menar du på fullt allvar att han skulle missat klippblocket som ligger 1 m snett nedanför hål #1? Eller att han skulle missat de otaliga runda moränstenarna som ligger på berghällen under hål #2? Om han tvekade vade det var hade han kunnat köra in ROV i klippblocket eller berghällen, pss som HK2021-2022. I stället ljuger han i sin dokumentär den norske professorn rakt i ansiktet när denne föreslår att skadan kunnat uppstå på botten.

Rabe hade dykare som dök och filmade vraket i en vecka utan att hitta några hål i skrovet. Trots det har hon i decennier påstått att fartyget sprängdes, och gjorde t.o.m. en spelfilm om det. Dessutom vilseledde hon allmänheten om att hennes metallprov skulle ha med detta att göra, när hon visste att biten kom från hålet vid hydraulkolvarna till bogvisiret. En ”eloge” för vad?

Ditt försvarande av dessa två charlataner som för egen vinning vilselett folk i decennier är helt obegripligt.

Vad gäller Lindström så hade han rätt från början, och han har oavsett det givetvis rätt till att ha en uppfattning om att vraket och de omkomna skall lämnas i fred, utan att för den saken skull kallas ”obehaglig” av de som inte delar hans uppfattning.

Nej, Jonathan Lindström hade inte rätt från början. Sättet att fördela ansvar, utreda katastrofen och transparent ge allmänheten relevant information har varit helt undermåligt. Sverige är notoriskt värdelös vad gäller regering, förvaltning och domstolar när det gäller dessa saker och vi som befolkning bör inte acceptera detta. Anhöriga och överlevande har definitivt ingen anledning att acceptera detta.

Jonathan Lindström drabbades av ett stort trauma och jag har empati för det. Men hans sätt att samtidigt dels vilja stoppa huvudet i sanden och betrakta allt som färdigutrett och superduper som strategi att hantera sitt trauma och dels påstå sig företräda opersonlig vetenskap och fara ut mot folk och speciellt mot andra överlevande som inte delar hans åsikter är just obehagligt.

Någon anhörig eller vän borde säga till honom och påpeka att han inte företräder akribi och vetenskap här utan just bearbetar sitt trauma genom att vara aggressiv mot folk som inte alls är ansvariga för hans föräldrars död och Estonias undergång och som han inte kan bete sig så mot som ställföreträdande syndabockar.

Detsamma gäller till stor del dig, även om du inte är personligt påverkad på samma sätt och du har turen som har mig som kan säga till dig. Du är intelligent nog att inse att det inte är Jutte Rabe eller Henrik Evertsson som är skyldiga till alla dessa människors död och att Estonia sjönk och för att ingen ansågs ansvarig för katastrofen och alla turer kring bärgningen av kroppar och allt annat som inte var och är som det borde i hanteringen av förlisningen.

Precis som vid Palmemordet är det just hanteringen av en omvälvande händelse i svensk historia och det officiella Sveriges problem med att hantera efterspelet som står ut vid Estoniakatastrofen. Det är oavsett själva händelsen och sanningen om den fyllt av märkligheter och undviket ansvar och konstiga beslut av myndigheter.

Din och andras ilska mot helt oskyldiga personer som dessutom haft modet att försöka undersöka vraket visar en väldigt stor brist på perspektiv och ett osunt syndabockstänkande. Det är återigen som vid Palmemordet och efterföljande debacle och myndighetsmisslyckande om du skulle peka ut privatspanare och journalister med vidlyftiga teorier som problemet med hur mordet utreddes och som man bör vara förbannad på.

Jute Rabe, Henrik Evertssons m fl borde få kunglig medalj och hejas på av hela Sveriges journalistkår och av allmänheten för att ha struntat i det absurda och olagliga förbudet att undersöka vraket och ställt nödvändiga frågor.

Som du och en del andra går på kan man tro att ni gjort de riktiga undersökningarna av vraket och dykt ned och försökt besvara de oklarheter som funnits. Men nej, så vitt jag vet har t ex du inte gjort ett jota av det förutom suttit och gnällt på de som verkligen gjort något och hejat på myndigheternas undvikande av ansvar som något naturligt och oundvikligt.

Det är verkligen ingen god utgångspunkt för att hävda ett moraliskt överläge där man skall döma andra. Men det tycks vara svårt att inse. I det narrativ och moralistiska landskap du och en del andra konstruerat har Henrik Evertsson tydligen tilldelats rollen som skurken för att de verkliga skurkarna inte går att komma åt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2024-08-24 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in