Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-27, 14:31
Avstängd
Hon har börjat rama in gamla fotografier och sätta upp på väggarna. Nu har hon sett kulturprogram på teve med fotografisk konst.

Vilken utrustning lämpar sig för denna hobby?
Citera
2024-07-27, 14:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Kamera och redigeringsprogram?
Citera
2024-07-27, 14:42
Medlem
BewilderedHulders avatar
Föreslår att du bör rusta frugan din med Color Choices: Making Color Sense Out of Color Theor av Stephen Quiller.
Citera
2024-07-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Föreslår att du bör rusta frugan din med Color Choices: Making Color Sense Out of Color Theor av Stephen Quiller.

En bok eller?
Citera
2024-07-27, 14:48
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
"Fotokonst", är inte det bara ett pretantiöst sätt att förmedla att man ska starta upp en onlyfans?
Citera
2024-07-27, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
"Fotokonst", är inte det bara ett pretantiöst sätt att förmedla att man ska starta upp en onlyfans?
Det hoppas jag inte. Tror det handlar om inzoomade vattendroppar med fel färg som ramlar från löv och dylikt.
Citera
2024-07-27, 14:56
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En bok eller?

Ja, kan väl vara kul att sätta upp fotokonst bredvid varandra medhjälp av färgteori för ett perfekt och harmoniskt äktenskap och inte bara en enda färgröra.
Citera
2024-07-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ja, kan väl vara kul att sätta upp fotokonst bredvid varandra medhjälp av färgteori för ett perfekt och harmoniskt äktenskap och inte bara en enda färgröra.

Verkligen, man ska använda den typen av böcker för att slippa uppfinna hjulet igen för 26e gången…
Citera
2024-07-27, 19:25
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag gissar fotokonst. Har några tavlor hemma med bilder som jag och min fru har tagit. Det krävs inte mycket om man bara planerar att ha tavlorna hemma.
Citera
2024-07-30, 00:16
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det hoppas jag inte. Tror det handlar om inzoomade vattendroppar med fel färg som ramlar från löv och dylikt.

Det är misslyckad fotokonst. Bilden säger inget.
Citera
2024-08-29, 14:43
Medlem
Det beror på budget du har, och på hur länge hon vanligtvis är intresserad av sina hobbys.

Om man vill ta bilder med -en intressant historia- så kan man göra det med en bra mobilkamera. Vinklar, komposition, människor som gör något osv.

Om man vill ta tekniskt fina bilder, som regndroppar på blad, måste man ha systemkamera. Finns helt ok amatörvarianter för kanske 10-20 k med några objektiv, eller mer avancerade 50-80 k om man har pengar för det.
Finns säkert använda för bra pris, men då är det nog bra att få hjälp från någon som kan lite om kameror.

Om man inte fotat tidigare är det nog skoj med en systemkamera för 5-10 k, med 1-2 extra objektiv, och så får man läsa om slutartid, objektivöppning online/se på youtube.

Photoshop kan man pirata, om man inte håller på med sånt så vet jag inte riktigt...det är dyrt att betala för om man är hobbyist. Finns säkert ok gratisprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in