Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-24, 19:53
Medlem
Jag köpte nyligen ett RTX 4060 då jag blivit rekommenderad av det hos Inet, det låg i den pris klassen till vad jag hade ekonomi för nu.
Jag funderar nu hur stor skillnaden är från GTX 1070 till RTX 4060, om jag gjorde rätt i att köpa det eller om kanske RTX 4070 hade varit ett bättre alternativ.

Jag behöver dock uppgradera fler komponenter upptäckte jag efter att ha installerat det och kört Euro Truck Simulator 2, kontaktade Inet igen ang. det och det rekommenderades att jag uppgraderar mer.
Citera
2024-07-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merc123
Jag köpte nyligen ett RTX 4060 då jag blivit rekommenderad av det hos Inet, det låg i den pris klassen till vad jag hade ekonomi för nu.
Jag funderar nu hur stor skillnaden är från GTX 1070 till RTX 4060, om jag gjorde rätt i att köpa det eller om kanske RTX 4070 hade varit ett bättre alternativ.

Jag behöver dock uppgradera fler komponenter upptäckte jag efter att ha installerat det och kört Euro Truck Simulator 2, kontaktade Inet igen ang. det och det rekommenderades att jag uppgraderar mer.
https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

1070 gtx = 13511
4060 RTX = 19594
4070 RTX = 26976
Citera
2024-07-24, 21:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
På lite sikt hade 4070 eller 4060 Ti med 16 GB VRAM varit det bättre valet. Ett 4060 är mycket snabbare än ett 1070 och har dessutom stöd för DLSS. Men tyvärr kommer dess 8 GB VRAM slå i taket innan råa beräkningskapaciteten gjort så. Att ha ett kort med 12 eller 16 GB VRAM skulle ha gett det ett längre liv.
Citera
2024-07-24, 21:39
Medlem
Holden.Caulfields avatar
4070 är definitivt bättre än 4060, men kostar en hel del mer också. Om dina andra delar i datorn är lika gamla som ditt 1070-kort så är det bättre att du uppgraderar dem först. Ett 4070-kort hade förmodligen blivit "tillbakahållet" (bottle necked) av de andra delarna.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
På lite sikt hade 4070 eller 4060 Ti med 16 GB VRAM varit det bättre valet. Ett 4060 är mycket snabbare än ett 1070 och har dessutom stöd för DLSS. Men tyvärr kommer dess 8 GB VRAM slå i taket innan råa beräkningskapaciteten gjort så. Att ha ett kort med 12 eller 16 GB VRAM skulle ha gett det ett längre liv.

4060-kortet är inte skapat för att man alltid ska kunna spela i 4K, således är VRAM-minnet inget problem. Har själv ett 4060-kort och minnet har aldrig varit ett problem. Kortet begränsar på annat sätt.
Citera
2024-07-24, 23:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
4060-kortet är inte skapat för att man alltid ska kunna spela i 4K, således är VRAM-minnet inget problem. Har själv ett 4060-kort och minnet har aldrig varit ett problem. Kortet begränsar på annat sätt.
Vi talar om på sikt. Har upplevt detta med både ett GTX 750 Ti 2 GB och ett GTX 1060 3 GB. Det fanns många spel som dessa kort hade kunnat klara av om de bara hade haft mer VRAM. Och att bara sänka kvalitetsinställningarna eller upplösningen hjälper inte alltid.

Som exempel: https://youtu.be/DDUxMkjclSw?t=241

3070 och 4060 är i de flesta spel ungefär lika snabba. Och detta gäller både i medel och när vi tittar på 1% Low. Men i vissa spel, som i det här fallet Resident Evil, så ligger medelfrekvensen ungefär lika högt men att 3070 bara har 8 GB VRAM gör att dess 1% Low faller katastrofalt.
Senast redigerad av hakro807 2024-07-24 kl. 23:32.
Citera
2024-07-25, 07:05
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vi talar om på sikt. Har upplevt detta med både ett GTX 750 Ti 2 GB och ett GTX 1060 3 GB. Det fanns många spel som dessa kort hade kunnat klara av om de bara hade haft mer VRAM. Och att bara sänka kvalitetsinställningarna eller upplösningen hjälper inte alltid.

Som exempel: https://youtu.be/DDUxMkjclSw?t=241

3070 och 4060 är i de flesta spel ungefär lika snabba. Och detta gäller både i medel och när vi tittar på 1% Low. Men i vissa spel, som i det här fallet Resident Evil, så ligger medelfrekvensen ungefär lika högt men att 3070 bara har 8 GB VRAM gör att dess 1% Low faller katastrofalt.

För all del, om han har pengarna att köpa ett 4070 istället och dessutom har råd att uppgradera de andra komponenterna i datorn så bör han kör på det alternativet. Men han kommer förmodligen känna att det är dags att köpa ett nytt grafikkort igen när det har gått så pass många år att 8 gb inte räcker till längre.
Ett 4060 ligger mer på 3060Ti:s nivå, enligt Sweclockers test, men då får han Nvidias senaste AI-tekniker för att bättra på upplösningen och addera bildrutor.
Citera
2024-07-27, 18:42
Medlem
grekkoz1s avatar
Skulle det vara så att du har en stram budget borde du säga det till inet-grabbarna, och utifrån det försöka rekommendera ett kraftigt men ekonomiskt DDR4-paket.
Jag tror faktiskt inte att du behöver gå ända upp just nu till ett DDR5-system om du inte själv känner för det och budgeten är NASA-kompatibel.
Nästa generation är på ingång inom 10månader, så om du har hållit ut så här länge utan att känna ett stort dipp så borde du klara dig långt på en budget CPU, RAM, MOBO men slå till rejält på ett bra grafikkort. 4080 får mig att dreggla, men är troligtvis overkill.
Kanske överväga en 1TB NVMe lagringsenhet?
Citera
2024-07-29, 23:27
Medlem
flashbacknunnas avatar
Citat:

Att uppgradera från GTX 1070 till RTX 4060 innebär en stor prestandaförbättring, särskilt för spel i 1080p och 1440p med höga inställningar och ray tracing.

RTX 4070 ger ännu bättre prestanda och är mer framtidssäker, särskilt för högre upplösningar som 4K. Vid uppgradering av grafikkort är det också viktigt att överväga uppgradering av andra komponenter som processor, RAM och strömförsörjning för att undvika flaskhalsar.

När du uppgraderar grafikkortet, kan det vara nödvändigt att uppgradera andra komponenter för att undvika flaskhalsar:

Processor: En snabbare CPU kan behövas för att matcha den nya GPU:ns prestanda.

RAM: Minst 16 GB RAM rekommenderas för moderna spel.

Strömförsörjning: Kontrollera att din PSU har tillräcklig kapacitet och rätt anslutningar för det nya grafikkortet.

Moderkort: Kontrollera kompatibilitet med din CPU och GPU.
Citera
2024-08-30, 22:27
Medlem
Citat:

Såklart det rekommenderar för uppgradering, de vill ju sälja. Men använd sunt förnuft. Fungerar datorn? Kan du göra det du vill? Kan du spela det du vill? Om svaren är ja på allt behöver du inte handla och du kan spara dina hårt förtjänta riksdaler. Annars, om du har problem med att inte kunna göra vad du vill och spela vad du vill behöver du köpa nytt.

4060 8gb är helt okej men att spara för ett 4070 och köpa det istället är ett mycket bättre alternativ. Du slipper spendera mer pengar i längden. 4060 kommer visa sin ålder väldigt snabbt på grund av sitt 8gb Vram minne och sin relativt svaga prestanda. Snart släpper Nvidia sitt 5060. Dator delar släpps hela tiden så det är ingen brådska, köp när eller om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in