Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-31, 22:04
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Då jag har ett brådskande brev att skicka skulle jag önska att det började färdas till sitt mål redan från och med imorgon söndag.

Men till min förvåning verkar inga postlådor längre tömmas på söndagar.

Kan övriga här på flashback verifiera att det är så här uselt överallt i hela landet numera och inte bara där jag bor.
När försvann tömningen av brevlådor på söndagar, någon som vet?

Det verkar inte heller finns någon sista minuten postlåda som det brukade finnas.

Portokostnaden för ett litet ynka brev blev också en mindre chock, förr i tiden fick man ett häfte med frimärken för den summan...
Citera
2024-08-31, 22:07
Medlem
Det spelar ingen roll när de tömmer brevlådorna. De har ändå varannandagsutdelning.
Det går fortare att leverera brevet själv.
Lägg ner posten.
Citera
2024-08-31, 22:20
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
För cirka fem år sen slutade man med söndagar.
Citera
2024-08-31, 22:25
Googlas det inte längre i det här landet?

Citat:
Postnord: För att möta digitaliseringen fortsätter PostNord effektiviseringen av verksamheten. Från den första juli upphör man med tömning av brevlådor på söndagar och samtidigt genomförs förändringar av brevlådors tömningstider. Vi står mitt i det stora paradigmskifte som stavas digitalisering.
Citera
2024-08-31, 23:27
Medlem
Storfetdases avatar
Det är postnord vi snackar om... Att leverera ett brev ifrån Stockholm till Stockholm tar 1 vecka minst. När jag bodde i Australien så tog det max 2 dagar att få ett paket från Perth till Sydney. Ett totalt skämt.
Citera
2024-09-01, 00:12
Medlem
Svar nej, och sedan länge. Dessutom delas posten endast ut varannnan dag. Vill då få det levererat omgående är det bättre att ta via DHL eller dylikt.
Citera
2024-09-01, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Då jag har ett brådskande brev att skicka skulle jag önska att det började färdas till sitt mål redan från och med imorgon söndag.

Kan övriga här på flashback verifiera att det är så här uselt överallt i hela landet numera och inte bara där jag bor.

Det verkar inte heller finns någon sista minuten postlåda som det brukade finnas.

Portokostnaden för ett litet ynka brev blev också en mindre chock, förr i tiden fick man ett häfte med frimärken för den summan...

Jaha du skickade alltså ditt viktiga brev/medelande på detta sätt?
https://www.postnord.se/privat/skick...t/expressbrev/

Bra då vet vi det.
Citera
2024-09-01, 09:39
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
...till min förvåning verkar inga postlådor längre tömmas på söndagar. När försvann tömningen av brevlådor på söndagar, någon som vet? Det verkar inte heller finns någon sista minuten postlåda som det brukade finnas.

Om du och andra svenskar hade skickat brev lite oftare än vart femte år så hade kanske Posten kunnat upprätthålla samma service de hade på 1980-talet. Det var nämligen på den tiden (1983) som ett frimärkshäfte kostade 18 kronor, alltså lika mycket som ett frimärke kostar idag.
Senast redigerad av DoktorNo 2024-09-01 kl. 09:42.
Citera
2024-09-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om du och andra svenskar hade skickat brev lite oftare än vart femte år så hade kanske Posten kunnat upprätthålla samma service de hade på 1980-talet. Det var nämligen på den tiden (1983) som ett frimärkshäfte kostade 18 kronor, alltså lika mycket som ett frimärke kostar idag.

Postens sammanslagning med danska posten var en stor del av förfallet.
Vi svenskar får betala för den skuldtyngda danska posten.
Sedan att det öppnades upp för privata bolag att plocka russinen ur kakan bidrog också.
Citera
2024-09-01, 13:43
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det spelar ingen roll när de tömmer brevlådorna. De har ändå varannandagsutdelning.
Det går fortare att leverera brevet själv.
Lägg ner posten.

Verkar vara dumt att lägga ner ett företag som har 50 procent av paketmarknaden.
Citera
2024-09-01, 13:52
Medlem
Citat:

Man lämnar in brevet på samma ställe där man hämtar ut paket. Det är väl det snabbaste sättet att det kommer iväg.

Men med post och paket, man ska inte andas ordet brådskande i samma veva. Det är en ångestframkallande kombination.
Citera
2024-09-02, 00:45
Moderator
Schlesiens avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Frakt och paketutlämning

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in