Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man undrar ju vad Åskag har gjort för ont med tanke på vad en del skriver om henne här inne.
Så länge det rör sig om inlägg från personer som endast tillfälligt är inne på friidrottstrådar är det inget jag bryr mig om. Visst kan man väl vara tveksam till Åskags utveckling, jag hade själv hoppats på betydligt bättre i år, både i längd och tresteg. Men jag ser det som ett mer allmänt problem med svenska hoppgrenar. Gott om lovande ungdomsstjärnor, men också gott om före detta lovande. Maja tillhör ändå dem som fortfarande är lovande, till skillnad från flera andra.
Citera
2024-09-01, 09:46
Avstängd
Friidrottsförbundet tog ut 17 coacher till Finnkampen..för att coacha fram Sverige till dubbelförlust..första sedan 1998.

Detta friidrottsförbund har stora problem..gnäller över att SOK tänker på ekonomin..jösses, man häpnar. Kajsa Bergqvist är en konflikträdd förbundskapten..likt Torneklint..försöker att köpa Friidrottsverige för att bli populär.
Citera
2024-09-01, 09:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man undrar ju vad Åskag har gjort för ont med tanke på vad en del skriver om henne här inne.

Kanske varför hon hoppar i snitt 13.76 m under 2024 när hennes pers ligger på 14.27 m. Varför hon missar i varje kval i ett mästerskap..krav på elitidrottare kanske inte skall ställas enligt dig. Att Åskag hoppar under 6.50 är en underprestation..men det räcker placeringsmässigt i en Finnkamp. Internationellt är ett sådant resultat knappt värt någonting.
Senast redigerad av TenBagger69 2024-09-01 kl. 10:20.
Citera
2024-09-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Jag funderar på om han har nån typ av känning och inyw kan springs häck. Han har ju nyss varit skadad och kommit tillbaka så man kan till viss fel förstå att vissa inte vill maxa. Han var ändå med till skillnad från många andra.
Rimligt men då fanns ändå individuella 400, men ja man ska inte klaga på honom av alla
Citera
2024-09-01, 11:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Så länge det rör sig om inlägg från personer som endast tillfälligt är inne på friidrottstrådar är det inget jag bryr mig om. Visst kan man väl vara tveksam till Åskags utveckling, jag hade själv hoppats på betydligt bättre i år, både i längd och tresteg. Men jag ser det som ett mer allmänt problem med svenska hoppgrenar. Gott om lovande ungdomsstjärnor, men också gott om före detta lovande. Maja tillhör ändå dem som fortfarande är lovande, till skillnad från flera andra.

Håller med. Och Åskag tog ju en dubbelseger och var en av få hoppare som presterade under finnkampen. Så varför hon skall få så mycket skit från vissa användare i denna tråd förstår jag inte. Hon har ju knappast sagt något provocerande eller så och hon var inte den enda som inte lyckades på OS (om man nu nödvändigtvis skall dra in OS-prestationerna i en tråd om finnkampen).
Senast redigerad av Alkibiades 2024-09-01 kl. 11:17.
Citera
2024-09-01, 12:57
Medlem
Sverige vann båda ungdomslandskamperna i år. I fjol stryk i båda. En bidragande faktor måsta vara att matcherna avgjordes under en och samma dag i år. Möjligheten för Finland till dubbleringar för sina stjärnor minskades därmed kraftigt. Samtidigt verkar årgångarna vara riktigt bra för Sverige. Minns UEM. Med Rogö och Evelina, som istället deltog i seniorkamperna, hade dessutom segrarna blivit klarare.
Citera
2024-09-01, 13:10
Avstängd
Presterade Maja Åskag eller underpresterade andra?

Fakta

Årsbästa inför Finnkampen

Längd:, resultat i Finnkampen)

Kaiza Karlén 6.65 6.12
Maja Åskag 6.60 6.43
Emilia Kjellberg 6.36 6.13

Jessica Kähärä 6.46 6.20
Tajma Koilahti 6.43 6.16
Anne-Marie Lehtiö 6.24 5.90

Tresteg

Maja Åskag 13.86 13.79
Katharina Gråman 13.29 13,11
Fatima Kone 13.20 13.01

Kristina Mäkelä 13.99 13.75
Jessica Kähärä 13.66 13.47
Emma Pullola 13.03 12.81

Analys: Maja förväntas vinna längdhoppet. Krävdes över 6.20 m för att vinna således extremt dålig kvalite på längdhoppet. Finskorna hoppade bedrövligt. Maja hoppade 17 cm under sitt säsongsbästa.

I tresteget hade Mäkelä bästa årsbästa men underpresterade. Hoppade bara 13.75 m. Årsbästa på 13.99 och personbästa på 14.64 m.
Maja hoppade 7 cm under årsbästa, 48 cm under pers. Hoppade ungefär som genomsnittshoppet i år.

Kaiza Karlén var rena katastrofen.
Citera
2024-09-01, 13:21
Avstängd
Maja Åskag kom med till OS på framtidskriteriet trots som bäst 13,86 m i år. 14.27 i september 2023.21 år

Emilia Sjöstrand hoppade 14.09 m i februari 2024. 22 år.

SOK får gärna motivera varför Maja skall åka till OS på framtidskriteriet och inte Emilia?
Citera
2024-09-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Maja Åskag kom med till OS på framtidskriteriet trots som bäst 13,86 m i år. 14.27 i september 2023.21 år

Emilia Sjöstrand hoppade 14.09 m i februari 2024. 22 år.

SOK får gärna motivera varför Maja skall åka till OS på framtidskriteriet och inte Emilia?
Emilia var inte inkvalad enligt IOKs regler. Varken på resultat eller ranking.
Citera
2024-09-01, 14:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag förstår inte varför man skall diskutera OS-uttagningar i eventtråden om finnkampen.
Citera
2024-09-01, 14:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Sverige vann båda ungdomslandskamperna i år. I fjol stryk i båda. En bidragande faktor måsta vara att matcherna avgjordes under en och samma dag i år. Möjligheten för Finland till dubbleringar för sina stjärnor minskades därmed kraftigt. Samtidigt verkar årgångarna vara riktigt bra för Sverige. Minns UEM. Med Rogö och Evelina, som istället deltog i seniorkamperna, hade dessutom segrarna blivit klarare.

Är nog, som du är inne på, en kombination av mindre möjlighet för dubbleringar och en bättre svensk bredd i dessa årgångar.
Citera
2024-09-01, 15:21
Avstängd
Citat:
Emilia var inte inkvalad enligt IOKs regler. Varken på resultat eller ranking.

Ville bara synliggöra hur värdelös WA ranking är.

Resultat som gjorts förra året kan vara mer värdefullt än resultat som görs samma säsong som OS.

Säger allt att denna ranking skall man bara ignorera. WA och SOK nomineringsgränser skall gälla för uttagning till OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in