Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-17, 12:48
Medlem
Bitchen Power från USA har varit i Ungern och lobbat för ett nytt fint paket som ska hjälpa Ungern bli mer liberala (USA vänner).

Tror nog att USA/EU kommer försöka med byte av regering i Ungern inom kort.

Tänk om politikerna tog hand om deras egna invånare istället för att blanda sig i ett annat lands politik.
Citera
2023-04-16, 14:21
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Tydligen kan man inte slänga ut en medlem. Men det går att stänga av dem helt om de inte följer EU fördragets värderingar. Har Ungern några "vänner" i EU som kommer att rösta emot detta?

Tror det vore dumt för EU att börja slänga ut länderna i östeuropa, det ökar risken att de närmar sig Ryssland. Sen så tycker jag att inte minst Sverige borde knipa igen på kritiken mot länder som Ungern. Sverige har högst kriminalitet i norra Europa och är på väg att bli ett av världens farligaste länder, man kan tycka att våra politiker borde vara fullt upptagna med att försöka lösa problemen vi står inför här hemma i Sverige, märkligt att de lägger så mycket energi på att kritisera länder som Ungern och Polen, dvs. länder som öht. inte påverkar oss i Sverige. De ligger inte ens inom vår intressesfär.

Kan vara frågan om skenmanöver för att politikerna vill flytta fokuset från våra egna problem, typ;

"Jovisst, det brinner och exploderar och skjuts här i Sverige...men i hemska hemska Ungern får inte vuxna pedofiltransor undervisa 8-åringar om hbtq-sex."
Citera
2023-04-16, 14:23
Medlem
Quackenbushs avatar
Fascistiska Ungern borde slängas ut från både EU och Nato. Ungern är inte förenliga med västerländska liberala värderingar. Sverige borde få Ungerns Nato-plats, sedan kan Orban och ungrarna springa in under Putins kjolar där de egentligen hör hemma.
Citera
2023-04-16, 14:37
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Fascistiska Ungern borde slängas ut från både EU och Nato. Ungern är inte förenliga med västerländska liberala värderingar. Sverige borde få Ungerns Nato-plats, sedan kan Orban och ungrarna springa in under Putins kjolar där de egentligen hör hemma.

Ja, vore ju smart att få en Pro-rysk militärbas mitt i östeuropa
Ibland är Eu-fascisterna så korkade att man undrar om de är inavlade.
Citera
2023-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Tror det vore dumt för EU att börja slänga ut länderna i östeuropa, det ökar risken att de närmar sig Ryssland. Sen så tycker jag att inte minst Sverige borde knipa igen på kritiken mot länder som Ungern. Sverige har högst kriminalitet i norra Europa och är på väg att bli ett av världens farligaste länder, man kan tycka att våra politiker borde vara fullt upptagna med att försöka lösa problemen vi står inför här hemma i Sverige, märkligt att de lägger så mycket energi på att kritisera länder som Ungern och Polen, dvs. länder som öht. inte påverkar oss i Sverige. De ligger inte ens inom vår intressesfär.

Kan vara frågan om skenmanöver för att politikerna vill flytta fokuset från våra egna problem, typ;

"Jovisst, det brinner och exploderar och skjuts här i Sverige...men i hemska hemska Ungern får inte vuxna pedofiltransor undervisa 8-åringar om hbtq-sex."
Om Ungerska folket vill närma sig Ryssland så det helt OK för mig. Vill de vara med EU så får de ta nackdelarna med detta. Ungern kan helt säkert bidra till EU utvecklas bra.
Citera
2023-04-16, 14:55
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Om Ungerska folket vill närma sig Ryssland så det helt OK för mig. Vill de vara med EU så får de ta nackdelarna med detta. Ungern kan helt säkert bidra till EU utvecklas bra.

Jag tycker det är väldigt märkligt att vi öht. behöver ha alla dessa "nackdelar" med EU. Det är ju mest totalt överflödiga saker som fungerar som sänke för länderna och helt i onödan orsakar agitation mellan de olika medlemsländerna. Exakt vad tjänar vi i Sverige eller Belgien på att tvinga Ungern att ha hbtq-undervisning för barn? Jag fattar det bara inte, varför måste man orsaka agitation på just en sådan fråga? Helt obegripligt. Och nu när vi även vet att Ungern migrationspolitik varit överlägsen de västeuropeiska ländernas, varför inte vänligt fråga Ungern om vi kan få kopiera deras politik istället för att skälla på dem?
Citera
2023-04-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jag tycker det är väldigt märkligt att vi öht. behöver ha alla dessa "nackdelar" med EU. Det är ju mest totalt överflödiga saker som fungerar som sänke för länderna och helt i onödan orsakar agitation mellan de olika medlemsländerna. Exakt vad tjänar vi i Sverige eller Belgien på att tvinga Ungern att ha hbtq-undervisning för barn? Jag fattar det bara inte, varför måste man orsaka agitation på just en sådan fråga? Helt obegripligt. Och nu när vi även vet att Ungern migrationspolitik varit överlägsen de västeuropeiska ländernas, varför inte vänligt fråga Ungern om vi kan få kopiera deras politik istället för att skälla på dem?
Det är totalt irrelevant. Jag tycker också EU ganska misslyckat och behöver reformeras. Men är man med så får man följa villkoren för medlemskapet. Själv blev jag betydligt med skeptisk till EU efter att britterna lämnade och skulle nog rösta för en swexit i alla fall efter vi gått med i NATO.
Citera
2023-04-16, 16:56
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Det är totalt irrelevant. Jag tycker också EU ganska misslyckat och behöver reformeras. Men är man med så får man följa villkoren för medlemskapet. Själv blev jag betydligt med skeptisk till EU efter att britterna lämnade och skulle nog rösta för en swexit i alla fall efter vi gått med i NATO.

Fast saken är ju att villkoren förändrats över tid. Från att i första hand vara ett samarbete för att söka samförstånd kring fred och enklare standardisering av elprodukter och skapa en gemensam marknad, handlar det nu i större utsträckning om identitetspolitik som ingen skrev under på från början. Samförstånd och gemensamt inflytande var ju en grundförutsättning, inte att ett fåtal länder på det nordvästra hörnet av EU ska bestämma allt.

Jag tycker inte vi behöver lämna EU, men vi behöver heller inte acceptera de villkor som gäller nu. Det går att backa bandet till att få EU att handla om ekonomiskt och militärt samarbete. Man kan skrota den identitetspolitiska biten, den fyller ändå inget syfte annat än att orsaka ovänlighet länderna emellan. Viktigt är att skapa en allians som går ut i strid för att förinta de vänsterliberala krafterna inom EU. EU samarbetet skulle kunna vara fantastiskt om det vilar på en liberalkonservativ grund som bara utgår från ekonomi och militär. HBTQ- och migranter är ju särfrågor som bör lämnas åt de obskyra kommunistorganisationerna.
Senast redigerad av MrMario 2023-04-16 kl. 16:58.
Citera
2023-05-03, 17:44
Medlem
Ungern är nog skönaste EU landet. Lyssnar inte på pissaker som andra woke länder värdesätter.
Citera
2024-09-03, 02:21
Medlem
Flundran90s avatar
Känns som en önskedröm för liberaler och vänster i västeuropa, i synnerhet Sverige och Nederländerna, att kicka ut Ungern. Tror de överskattar ogillandet av Ungern . Länder som Tjeckien, Slovakien osv ligger ganska i linje med Ungern i många frågor, bara att de är tystare. Sett många undersökningar av attityder i centraleuropa och östeuropa och Ungern sticker inte ut i nationalistiskt hänseende. Enda är väl om Ungern skulle gå för långt i sitt Rysslandsfjäskande,men ska nog gå väldigt långt i den riktningen.
Senast redigerad av Flundran90 2024-09-03 kl. 02:25.
Citera
2024-09-03, 04:17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Känns som en önskedröm för liberaler och vänster i västeuropa, i synnerhet Sverige och Nederländerna, att kicka ut Ungern. Tror de överskattar ogillandet av Ungern . Länder som Tjeckien, Slovakien osv ligger ganska i linje med Ungern i många frågor, bara att de är tystare. Sett många undersökningar av attityder i centraleuropa och östeuropa och Ungern sticker inte ut i nationalistiskt hänseende. Enda är väl om Ungern skulle gå för långt i sitt Rysslandsfjäskande,men ska nog gå väldigt långt i den riktningen.
Så är det. Europa är inte enat. Det skiljer sig väldigt i värderingar mellan öst och väst, där väst tror att man representerar facit, så som alla egentligen tycker. Ingen tycker som västeuropéerna, möjligen undantaget de amerikanska kustområdena. Annars är den västeuropeiska medelklassens åsiktskorridor undantaget, inte regeln.

Det roar mig att för varje år som går så blir det allt tydligare, till och med i västeuropéernas egna länder. Stora grupper i de här länderna spottar på ”värdegrunden” och har absolut inte för avsikt att bli västerlänningar.
Citera
2024-09-03, 08:34
Avstängd
Citat:
Grundfrågan är nog: ska kraven handla om att medlemsländerna måste följa EU:s grundläggande avtal och "grundlagar" eller handlar det om att följa och underordna sig EU-ledningens agenda, deras tolkningar av hur man vill gå vidare? Ungern anser sig följa de avtal och regelverk som gällde då man gick med, och då kunde man uppfatta EU som i första hand en klubb för ekonomsikt samarbete, en gemensam marknad och tullunion. Men i Bryssel har man mer och mer valt att betona det politiska samarbetet kring alla möjga slags värdefrågor - eller om vi ska vara ärliga har man väl aldrig skilt riktigt tydligt på det handelsmässiga och det politiska samarbetet.

Ungerns linje är alltså ungefär: "Vi vill ha samarbetet kring handel, resten hälsar vi med ett Fuck You! - den politiska eller moraliska integrationen vill vi inte vara med på". Vad jag förstår är de helt berättigade att se det så, men Bryssel vill förstås inte spela boll på den punkten utan försöker tvinga alla med på det gemensamma politiska tåget, även när det betyder att man måste tänja på sina egna grundläggande regler (medlemslänernas vetorätt osv).

När Ungern gick med och skrev på sina avtal för inträde för tjugo år sedan hade i stort sett inga EU-länder laglig rätt till äktenskap för homo/bi-personer, men numera försöker Bryssel presentera detta som ett allmänt och oeftergivligt krav som måste följas om man vill vara med i EU. Mig veterligt har det inte kommit någon "HBT-konvention" som undrtecknats av alla EU-länder, utan Bryssel kör in det här kravet med skohorn utifrån någon sorts ex post facto-domslut i någon av sina domstolar eller något uttalande av valfri Euro-toppman. Det är en fullständigt hemkokt approach som inte kan sägas fungera, om man utgår från att både de enskilda medlemsländerna och EU:s egna organ är bundna av EU:s övergripande författningar, men Bryssel struntar förstås i den saken. Hur hållbart är det på sikt?
Senast redigerad av HepCat-X 2024-09-03 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in