Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-09-01, 13:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Brun är bokstavligen mörk orange.

Nu tänker du i ljus va, och inte pigment, som i en bok? När det gäller pigment är brun snarare en blåaktig orange.

Men frågan handlar väl inte om hur vi får orange till brun, utan hur brun har blivit orange?

En pigmentmix som ser brun ut blir inte orange om du gör den ljusare med vita pigment. Gör vi en brun ljusare får vi istället det vi kallar för beige.
Citera
2024-09-01, 13:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Ibland vill tant Brun uppenbarligen vara orange, som t.ex. här.

Estetiskt tycker jag nog det ser bäst ut med orange, tillsammans med de andra färgerna.

Men i den här scanningen ser klänningen ganska brun ut tycker jag. Speciellt på omslaget. Även på sidan 14 då vi ser klänningen mot kopparkittlar. Men å andra sidan har hon samma orange som takpannorna på sida 8.

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/79503

Senast redigerad av henriko 2024-09-01 kl. 13:53.
Citera
2024-09-01, 13:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Slog i mitt rimlexikon och gul har sju rimord medan brun bara har fem. Om rimmen var fokus för Beskow hade det kunnat vara en tant Röd. Röd har 12 rimord, död, mjöd m.fl.

Vad är det för rim ni pratar om?
Citera
2024-09-01, 15:58
Medlem
schizophrenias avatar
Nu när vi ändå är inne på tanternas namn och färger. På franska heter tanterna Agathe, Brunette och Violette, och farbror blå heter oncle Célestin. Hur tänkte de kring namnen Agathe och Célestin? Har de utgått från att mineralen celestin kan vara blå till färgen och att en agat kan vara grön? Känns lite långsökt.
Citera
2024-09-01, 23:18
Medlem
Pungsvings avatar
Ta orange och lägg till lite blå så får man brun. Att det är woke fascism kan vara förklaringen. Liberalism leder till fascism.
Citera
2024-09-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pippi-
Varför måste det stämma exakt med färgen?
Det rimmar väl bättre med brun än orange, och några prickar är faktiskt bruna
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om vi ponerar att barn lär sig saker ur böcker, så kan jag tycka det är olämpligt att ha onödiga faktafel i dom.
Rimmar på vad?

tant Grön, tant Brun och tant Gräddelin
flyter väl bättre än "tant Grön, tant Orange och tant Ljusrosa" ?

Ska man behöva klia sig i huvudet? eeehh var det tant purpurlila elller var det kanske tant äggskalsvitt,, nee tant vaniljvit måste det va,, kolla i detta ljuset konstapeln ÄR det vaniljvit eller äggskalsvit ??

Tror du har blivit HBTQ-flagg-sjuk
Senast redigerad av -Pippi- 2024-09-02 kl. 01:12.
Citera
2024-09-02, 22:54
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Hur använder man termen bokstavligen över huvud taget enligt dig i så fall?
Det som är bokstavligt ska tolkas helt konkret. Om någon säger att tusentals euro bokstavligen har kastats i sjön så betyder det att sedlarna verkligen ligger i vattnet, även om talaren sannolikt bara menar att pengarna har använts i onödan.

Edit: Insåg nu att du kanske har något fel på ditt färgseende och inte kan skilja brunt från mörkt orange. I så fall blir det ju bokstavligen samma färg för dig även om det inte blir det för oss andra.
Senast redigerad av Trakesson 2024-09-02 kl. 23:00.
Citera
2024-09-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Skulle till att läsa för syskonbarnen, Elsa Beskows sagor är något som binder samman generationerna — föräldragenerationen tycker om gammelsvenska miljöerna, jag diggar brudarna (får erektion) och barnen gillar att det är sagor med bilder och sånt. Vi läste om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Eller hur är det egentligen med färgerna? Tant bruns utstyrsel är snarare orange, brandgul eller rentav gulaktig.

På den här biden ser ni vad jag menar.den här bilden är klänning och hatt av en marginellt mörkare nyans, men inte brun. Syskonbarnen frågade om färgfadäsen och jag kunde inte ge ett tillfredställande svar.

Tant Grön bär onekligen grönt och detsamma gäller för Gredelin, att hon bär gredelin. Men med Brun stämmer inte färgen. Varför då?

Har pappret blekts med tiden eller har uppfattningen om vad som räknas som brunt förändrats sedan böckerna skrevs på 20-talet? Modet växlar ju. Men de där plaggen hade aldrig fått säljas som bruna idag, det hade hamnat hos ARN. Eller ser ni den som brun? Som med den där klänningen som splittrade massorna omkring 2015?

Du är färgblind, det där brunt. En märkligare sak kan jag tycka är att du när du ska läsa för syskonbarnen dras till en bok som gör dig kåt ...
Citera
2024-09-03, 08:22
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Hur använder man termen bokstavligen över huvud taget enligt dig i så fall?

Jag tror att du använder dig av den under de senaste åren populariserade meme-betydelsen av "bokstavligen", där man säger t ex "She's litterally me", när man menar att man identifierar sig med någon. I standardsvenska betyder "bokstavligen" att en utsaga inte är bildligt menad, eller ett kraftuttryck.
Citera
2024-09-03, 08:29
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om vi ponerar att barn lär sig saker ur böcker, så kan jag tycka det är olämpligt att ha onödiga faktafel i dom.

Rimmar på vad?

För den som kan svenska är det korrekt skrivet. SAOL:

rimma verb ~de ~t
1 ut*göra rim; bilda rim; bildl. passa, gå i*hop: ​hans ut*talande rimmar illa med hans tidigare löfte
Citera
2024-09-03, 08:36
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det som är bokstavligt ska tolkas helt konkret. Om någon säger att tusentals euro bokstavligen har kastats i sjön så betyder det att sedlarna verkligen ligger i vattnet, även om talaren sannolikt bara menar att pengarna har använts i onödan.

Edit: Insåg nu att du kanske har något fel på ditt färgseende och inte kan skilja brunt från mörkt orange. I så fall blir det ju bokstavligen samma färg för dig även om det inte blir det för oss andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att du använder dig av den under de senaste åren populariserade meme-betydelsen av "bokstavligen", där man säger t ex "She's litterally me", när man menar att man identifierar sig med någon. I standardsvenska betyder "bokstavligen" att en utsaga inte är bildligt menad, eller ett kraftuttryck.
Tack för att du svarade två gånger. Mitt svar var på följande: "Om brun var bokstavligen mörk orange skulle det ju heta just mörk orange." Det är logiken i detta påstående som faller. Jag vet hur man använder ordet.
Citera
2024-09-03, 11:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maks240
hans ut*talande rimmar illa med hans tidigare löfte[/b]

Tror du verkligen det är den betydelsen av ordet som användaren -Pippi- avser, att något ska vara sammanhängande, logiskt och konsekvent?

I så fall, på vilket sätt är skulle brun passa in i det här färgpusslet med de andra färgerna, på ett sätt som orange inte gör? Vad är det med orange som gör att den färgen inte hänger samman med grön och lila?

En sak som gör att din teori rimmar illa är väl det faktum att -Pippi- i ett annat inlägg skriver "tant Grön, tant Brun och tant Gräddelin flyter väl bättre än 'tant Grön, tant Orange och tant Ljusrosa'".

Men oavsett hur vi nu tolkar ordet rimmar, har jag fortfarande inte fått svar på vad som rimmar, vilket var vad jag efterfrågade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in