Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Trodde det kom från latin?
Yes, verkar väl rimligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Varför fulciterar du för att kunna skriva att DU tror att det kom från latin?
För uppenbarligen så gjorde du inte det för då hade du inte fulciterat.
Hehe, nu tycker jag ändå vi kan tagga ner lite...

Min förmodan var, rätt naturligt, att det kom från latin, men det var heller inte något jag tematiserade i mitt inlägg, så jag vet inte varför du gör massa förmodanden om det? Du kanske trodde det kom från turkiskan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
För övrigt heter det administratör på mer modern svenska och inte "admin".
Ja, det var ju poängen jag gjorde. "Admin" är fortfarande hans smeknamn, men man kan ju argumentera för att "adminstratör" är bättre och mer korrekt svenska än "administrator" som står där nu. Kollar man på svenska.se, tex, så verkar det vara det som är den korrekta termen. Även just i datasammanhang verkar "administratör" vara det vedertagna. Är väl det om man ska logga in som en sådan på Windows, tex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Såklart utgår de inte det minsta kring det engelska begreppet när de förklarar det där med administrator och "admin", eller?
Förstår inte poängen. De förklarar hur termen används i datorsvenska idag. Givetvis påverkas det språket mer av engelska än latin.
Överhuvudtaget är det rätt poänglöst att gå tillbaka till ett ords etymologi när man ska slå fast hur det används idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Vad är det för fel på dig? Fulcitera, jiddra om latin
Hehe, det var väl ändå du som tog upp ordets etymologi?

Och gjorde förmodanden om att jag trodde det kom från engelskan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Varför vill du ha modern svenska på ett ärkesvenskt forum?
Vad är problemet med lite hederlig gammalsvenska?
Jag tycker vi bör köra med vedertagen svenska här, så som språket används idag. "Hederlig gammalsvenska" är för mig ett rätt luddigt begrepp, och jag tror inte det är många postare som anammar det. Admin berättade ju just i tråden att man ändrat "Awaiting Email Confirmation" och "Recently registered" till "Ej verifierad" och "Nyregistrerad", och det menar jag är kanon. Däremot ser jag ingen poäng i att leta upp nåt fullständigt arkaiskt begrepp för "ej verifierad" och istället använda det, för att det bättre skulle motsvara "lite hederlig gammalsvenska"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Sjävklart är det administratorerna som bestämmer.
Varför skriver du admin?
"Admin" är en vedertagen kortform för "administratör", precis som "mod" för "moderator". Tycker du verkar greppa efter halmstrån här. Varför skulle det vara problematiskt att jag kallar honom för "admin"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Menar du att "admin" är den enda av forumets FEM administrator som bestämmer?
Att "admin5", "Admin7", "grottfisk" och "zzpack" inte har något att säga till om.
Igen ser jag inte hur detta har någon relevans för det blygsamma förslag jag framförde till admin.
Men i övrigt har jag alltid förmodat att just Admin är kung.

Men vill han konsultera Admin7 och grottfisk får han gärna göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Förstår du nu hur korkad du är när du slänger ur dig ordet "admin" hursomhelst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Larsa.Andersson
Det kanske är så att "admin" frontar mest med tanke på antalet inlägg vs de andra administratorerna.
Men du menar på allvar att "admin" är någonslags överdiktator över de andra administratorerna som finns, eller?
Hehe, yes, har förmodat just det.

Men igen, det var aldrig något jag ens berörde, och det har heller ingen som helst betydelse. Mitt blygsamma förslag var att admin kunde ändra sin titel från "administrator" till "administratör", då svenska.se och andra ordböcker ger vid handen att det är det gängse begreppet som används idag. Givetvis ändras då också admin7's titel. Men de får gärna diskutera frågan med varandra.

Att man normalt skriver att "admin bestämmer" behöver inte ses som något tvärsäkert uttalande om hur makten är fördelad bakom kulisserna. Utan man menar bara att det är admin - och eventuellt hans homies - som har sista ordet.
Men igen så har det ingenting alls att göra med mitt förslag.