2024-07-08, 13:00
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Najs! Vi gillar!

Borde du inte uppdatera din egen titel till "administratör"? Det här är ändå ett ärkesvenskt forum.

Jo, det ska också fixas. Något jag ska måste erkänna att jag faktiskt inte ens har tänkt på innan du uppmärksammade om saken.

Kan i sammanhanget också berätta att vi nyligen ändrade medlemstitlarna "Awaiting Email Confirmation" och "Recently registered" till "Ej verifierad" och "Nyregistrerad". Oklart varför det dröjde över 20 år innan dessa ändrades.

Har du tips på fler saker som bör korrigeras så är det bara att säga till.

admin
Citera
2024-07-08, 13:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är första gången som jag har sett någon med avslutat konto. Admins förklaringar var bra också.
Citera
2024-07-08, 14:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är en medlem som önskat avsluta sitt konto. Tidigare så bannlystes kontona, och de fick då medlemstiteln "Avstängd". Det är dock väldigt stor skillnad på någon som frivilligt önskar avsluta sitt konto, och någon som blivit bannlyst. Vi skapade därför titeln "Avslutat konto" för dessa, och den planeras att inom kort att byta namn till "F.d. medlem", vilket är mera tydlig medlemstitel.

Vi planerar också att inom kort skapa medlemstiteln "Bannlyst" för att på så sätt skilja på medlemmar som är tillfälligt avstängda, och de som är bannlysta. Idag har båda dessa grupper medlemstiteln "Avstängd".

Vi har avslutningsvis även diskuterat medlemstiteln "Ny medlem" för nyregistrerade konton utan PM-status.

admin

Bra förändringar! Fast det innebär att man kan vara "Ny medlem" ännu efter 20 år om man inte fått ihop poster nog för PM? Nå, inget större problem antar jag.
Citera
2024-07-08, 17:21
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra förändringar! Fast det innebär att man kan vara "Ny medlem" ännu efter 20 år om man inte fått ihop poster nog för PM? Nå, inget större problem antar jag.

Löses väl enklast om tiden 30 dagar av kravet för PM används istället. Torde bli ganska rättvisande om titeln "ny medlem" övergår till "medlem" efter nämnda tid, oavsett antal producerade inlägg.
Citera
2024-07-08, 18:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Löses väl enklast om tiden 30 dagar av kravet för PM används istället. Torde bli ganska rättvisande om titeln "ny medlem" övergår till "medlem" efter nämnda tid, oavsett antal producerade inlägg.

Håller helt med dig där. "Ny medlem" har ju bara med tid att göra, inte antalet inlägg.

Bättre då att även trôka dit en extra rad till under som säger "PM-status" när den uppnåtts. Kan ju vara till hjälp inför PM-skickande. Man ser ju hyfsat ofta kommentarer i diskussioner som "skulle skicka PM till dig men det gick inte".
Citera
2024-07-11, 00:02
Medlem
Citat:
Najs! Vi gillar!

Borde du inte uppdatera din egen titel till "administratör"? Det här är ändå ett ärkesvenskt forum.

Varför det?
Om det är så ärkesvenskt så bör det väl inte vara fel att använda ett använda ett fint gammalt svenskt ord, även om det är ett historiskt ord. Om du nu tror att det kommit in i svenskan från engelskan så har du fel. Både enligt wiktionary och SAOB härstammar från latin.

wiktionary:
"Etymologi: Av latinska administrator (”den som leder, styr (kriget)”), av verbet latinska administrare (”styra, leda, förvalta”), från latinska ad + latinska ministrare (”betjäna, sköta, hantera”)."

SAOB från 1893
"ADMINISTRATOR ad1ministra3tor2 l. admin1-, m.; best. -n; pl. -er ad1minis1tratω4rer l. 010—.

Etymologi [af t. o. lat. administrator]

person, som leder förvaltningen l. styrelsen (af ngt). — särsk.
1) (civil) styresman. Schybergson 2: 24 (1889).
2) furstlig person, som är styresman för ett sekulariseradt andligt stift. Hof-cal. 1738, s. A 12 a. Fryxell Ber. 6: 195, 287 (1833).
3) jur. förvaltare af annan persons egendom; äfv. utredningsman (af konkursbo). NF (1875)."

Citat:
Jo, det ska också fixas. Något jag ska måste erkänna att jag faktiskt inte ens har tänkt på innan du uppmärksammade om saken.

Kan i sammanhanget också berätta att vi nyligen ändrade medlemstitlarna "Awaiting Email Confirmation" och "Recently registered" till "Ej verifierad" och "Nyregistrerad". Oklart varför det dröjde över 20 år innan dessa ändrades.

admin

Se ovan samt.
Man kan väl säga att det är du de andra administratorerna som leder förvaltningen av forumet och att ni därmed är just administratorer enligt SAOBs beskrivning.
Du kunde gärna skriva det i slutet av dina inlägg istället för admin för det får ju en att tänka på engelska.
Citera
2024-07-11, 01:01
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Varför det?
Om det är så ärkesvenskt så bör det väl inte vara fel att använda ett använda ett fint gammalt svenskt ord, även om det är ett historiskt ord. Om du nu tror att det kommit in i svenskan från engelskan så har du fel.

Trodde det kom från latin! Men har inte forskat i frågan. Hursomhelst, ordet som det används idag verkar ju vara just "administratör" och inte något annat. Kolla på svenska.se, eller se här, tex:

https://it-ord.idg.se/ord/administrator/

Men admin får ta sitt beslut själv, han kan väl rent av konsultera jepparna som hänger i språkforumet om han vill ha lite vägledning!
Citera
2024-07-11, 02:01
Medlem
Citat:
Trodde det kom från latin! Men har inte forskat i frågan. Hursomhelst, ordet som det används idag verkar ju vara just "administratör" och inte något annat. Kolla på svenska.se, eller se här, tex:

https://it-ord.idg.se/ord/administrator/

Men admin får ta sitt beslut själv, han kan väl rent av konsultera jepparna som hänger i språkforumet om han vill ha lite vägledning!

Trodde det kom från latin? Ja det var ju exakt vad jag förklarade för dig i mitt tidigare inlägg.
Med citat från Wiktionary och SAOB.

Varför fulciterar du för att kunna skriva att DU tror att det kom från latin?
För uppenbarligen så gjorde du inte det för då hade du inte fulciterat.

Jag trodde att jag var rätt tydlig när jag förklarade att det var ett svenskt historiskt ord.
SAOB är nämligen sån att den handlar om historiska ord.
Min referens till Administrator är från SAOB och hämtat från något som heter "svenska.se"

Kolla här om vad SAOB är https://svenska.se/om/om-ordbockerna/#saob

Samt här kring ordet.

https://svenska.se/tre/?sok=administrator&pz=1

För övrigt heter det administratör på mer modern svenska och inte "admin".
Och en länk Computer Sweden.
De skriver alltså följande: "administratör
(administrator) – ofta bara admin"
Såklart utgår de inte det minsta kring det engelska begreppet när de förklarar det där med administrator och "admin", eller?

Vad är det för fel på dig? Fulcitera, jiddra om latin, länka till en sida som uppenbarligen tar upp ordet utifrån ett engelskt perspektiv?

Varför vill du ha modern svenska på ett ärkesvenskt forum?
Vad är problemet med lite hederlig gammalsvenska?

Sjävklart är det administratorerna som bestämmer.
Varför skriver du admin?
Menar du att "admin" är den enda av forumets FEM administrator som bestämmer?
Att "admin5", "Admin7", "grottfisk" och "zzpack" inte har något att säga till om.

Förstår du nu hur korkad du är när du slänger ur dig ordet "admin" hursomhelst.
Det kanske är så att "admin" frontar mest med tanke på antalet inlägg vs de andra administratorerna.
Men du menar på allvar att "admin" är någonslags överdiktator över de andra administratorerna som finns, eller?

Herregud.. hoppas du åtminstone skyller på sommarlov och solsting.
Senast redigerad av Larsa.Andersson 2024-07-11 kl. 02:08.
Citera
2024-07-11, 12:59
Citat:
Trodde det kom från latin?

Yes, verkar väl rimligt?

Citat:
Varför fulciterar du för att kunna skriva att DU tror att det kom från latin?
För uppenbarligen så gjorde du inte det för då hade du inte fulciterat.

Hehe, nu tycker jag ändå vi kan tagga ner lite... Min förmodan var, rätt naturligt, att det kom från latin, men det var heller inte något jag tematiserade i mitt inlägg, så jag vet inte varför du gör massa förmodanden om det? Du kanske trodde det kom från turkiskan?

Citat:
För övrigt heter det administratör på mer modern svenska och inte "admin".

Ja, det var ju poängen jag gjorde. "Admin" är fortfarande hans smeknamn, men man kan ju argumentera för att "adminstratör" är bättre och mer korrekt svenska än "administrator" som står där nu. Kollar man på svenska.se, tex, så verkar det vara det som är den korrekta termen. Även just i datasammanhang verkar "administratör" vara det vedertagna. Är väl det om man ska logga in som en sådan på Windows, tex.

Citat:
Såklart utgår de inte det minsta kring det engelska begreppet när de förklarar det där med administrator och "admin", eller?

Förstår inte poängen. De förklarar hur termen används i datorsvenska idag. Givetvis påverkas det språket mer av engelska än latin.

Överhuvudtaget är det rätt poänglöst att gå tillbaka till ett ords etymologi när man ska slå fast hur det används idag.

Citat:
Vad är det för fel på dig? Fulcitera, jiddra om latin

Hehe, det var väl ändå du som tog upp ordets etymologi? Och gjorde förmodanden om att jag trodde det kom från engelskan?

Citat:
Varför vill du ha modern svenska på ett ärkesvenskt forum?
Vad är problemet med lite hederlig gammalsvenska?

Jag tycker vi bör köra med vedertagen svenska här, så som språket används idag. "Hederlig gammalsvenska" är för mig ett rätt luddigt begrepp, och jag tror inte det är många postare som anammar det. Admin berättade ju just i tråden att man ändrat "Awaiting Email Confirmation" och "Recently registered" till "Ej verifierad" och "Nyregistrerad", och det menar jag är kanon. Däremot ser jag ingen poäng i att leta upp nåt fullständigt arkaiskt begrepp för "ej verifierad" och istället använda det, för att det bättre skulle motsvara "lite hederlig gammalsvenska"...

Citat:
Sjävklart är det administratorerna som bestämmer.
Varför skriver du admin?

"Admin" är en vedertagen kortform för "administratör", precis som "mod" för "moderator". Tycker du verkar greppa efter halmstrån här. Varför skulle det vara problematiskt att jag kallar honom för "admin"?

Citat:
Menar du att "admin" är den enda av forumets FEM administrator som bestämmer?
Att "admin5", "Admin7", "grottfisk" och "zzpack" inte har något att säga till om.

Igen ser jag inte hur detta har någon relevans för det blygsamma förslag jag framförde till admin.

Men i övrigt har jag alltid förmodat att just Admin är kung. Men vill han konsultera Admin7 och grottfisk får han gärna göra det.

Citat:
Förstår du nu hur korkad du är när du slänger ur dig ordet "admin" hursomhelst.

Citat:
Det kanske är så att "admin" frontar mest med tanke på antalet inlägg vs de andra administratorerna.
Men du menar på allvar att "admin" är någonslags överdiktator över de andra administratorerna som finns, eller?

Hehe, yes, har förmodat just det. Men igen, det var aldrig något jag ens berörde, och det har heller ingen som helst betydelse. Mitt blygsamma förslag var att admin kunde ändra sin titel från "administrator" till "administratör", då svenska.se och andra ordböcker ger vid handen att det är det gängse begreppet som används idag. Givetvis ändras då också admin7's titel. Men de får gärna diskutera frågan med varandra. Att man normalt skriver att "admin bestämmer" behöver inte ses som något tvärsäkert uttalande om hur makten är fördelad bakom kulisserna. Utan man menar bara att det är admin - och eventuellt hans homies - som har sista ordet.

Men igen så har det ingenting alls att göra med mitt förslag.
Citera
2024-07-11, 13:37
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Det är en medlem som önskat avsluta sitt konto. Tidigare så bannlystes kontona, och de fick då medlemstiteln "Avstängd". Det är dock väldigt stor skillnad på någon som frivilligt önskar avsluta sitt konto, och någon som blivit bannlyst. Vi skapade därför titeln "Avslutat konto" för dessa, och den planeras att inom kort att byta namn till "F.d. medlem", vilket är mera tydlig medlemstitel.

Vi planerar också att inom kort skapa medlemstiteln "Bannlyst" för att på så sätt skilja på medlemmar som är tillfälligt avstängda, och de som är bannlysta. Idag har båda dessa grupper medlemstiteln "Avstängd".

Vi har avslutningsvis även diskuterat medlemstiteln "Ny medlem" för nyregistrerade konton utan PM-status.

admin
Om nu denna möjlighet finns för alla varför inte ha det som alternativ på sin profil att avsluta kontot via en knapp eller liknande. Varför behöva skicka ett PM till admin?
Citera
2024-07-11, 14:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om nu denna möjlighet finns för alla varför inte ha det som alternativ på sin profil att avsluta kontot via en knapp eller liknande. Varför behöva skicka ett PM till admin?

Antagligen för att det är en handpåläggning som måste göras som inte kan lösas med en kodsnutt/script.
Citera
2024-09-04, 07:59
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:

admin
En tanke.

Borde inte ett konto som varit inaktivt under en viss period ändras till FD Medlem?
Det finns ju både medlemmar som tröttnat och som inte längre finns i livet med aktiva konton.

Man får starta ett nytt konto om intresset återkommer.
Alternativt skriva och be dig öppna upp kontot.
Senast redigerad av James.Fjong 2024-09-04 kl. 08:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in