2024-09-05, 16:06
Medlem
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Citera
2024-09-05, 16:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Du har fel.
1. En investering behöver inte kunna enkelt omvandlas till likvida medel.
Dessutom är det skitenkelt att sälja en villa
- jamen priserna är kanske inte de rätta när du vill sälja!
- det finns ingen investering där priserna alltid är de rätta när du vill sälja
2. Finns inget som säger att en investering inte kan ha fasta kostnader för driften. Investeringen är ju inte en renodlad investering förvisso då den beslutas av flera orsaker; bra boende, kunna styra egna kostnader och värdeökning.
Citera
2024-09-05, 16:34
Medlem
Den delen som avser mark kan ses som en investering. Det är rimligt att mark ökar i värde över lång tid. (Dock en investering med ganska låg förväntad avkastning)
En byggnad behöver förstås underhållas för att behålla sitt värde.
Jag ser inte min bostad som en investering eftersom jag tänker bo kvar tills jag dör. Har jag tur får barnen en bra slant när jag dör men det är inget jag räknar med.
Dock likställer jag inte husköpet med konsumtion. Slutsatsen är att det blir något som ligger mitt emellan konsumtion och investering.
Citera
2024-09-05, 17:24
Avstängd
KingHisss avatar
Det beror nog på var den ligger.
Citera
2024-09-05, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du har fel.
1. En investering behöver inte kunna enkelt omvandlas till likvida medel.
Dessutom är det skitenkelt att sälja en villa
- jamen priserna är kanske inte de rätta när du vill sälja!
- det finns ingen investering där priserna alltid är de rätta när du vill sälja
2. Finns inget som säger att en investering inte kan ha fasta kostnader för driften. Investeringen är ju inte en renodlad investering förvisso då den beslutas av flera orsaker; bra boende, kunna styra egna kostnader och värdeökning.
Ett hus är bara en investering om du inte bor i den själv annars är det en kostnad. Detta är ekonomisk grundfakta så jag struntar i om du tror att du tjänat 300 000 på din bostadsrätt.
Citera
2024-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ett hus är bara en investering om du inte bor i den själv annars är det en kostnad. Detta är ekonomisk grundfakta så jag struntar i om du tror att du tjänat 300 000 på din bostadsrätt.
Eh va ?
Köpte mitt utanför 1,1 miljon renovera för 1.1 miljon värderades till 3.8, 3 månader senare värderat till 4.5 idag efter 7 år
( byggt pool utbyggnad själv för 300' utöver dessa 2,2 mil)
Detta är alltså bara en kostar och ingen investering ?
Ja jag bor i huset.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. "

2 miljoner skulle jag säga är en bra avkastning på en investering i ett hus ?
Citera
2024-09-05, 20:20
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Eh va ?
Köpte mitt utanför 1,1 miljon renovera för 1.1 miljon värderades till 3.8, 3 månader senare värderat till 4.5 idag efter 7 år
( byggt pool utbyggnad själv för 300' utöver dessa 2,2 mil)
Detta är alltså bara en kostar och ingen investering ?
Ja jag bor i huset.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. "

2 miljoner skulle jag säga är en bra avkastning på en investering i ett hus ?
Vad tar du vägen om du ska sälja din investering? Bo i tält eller flytta in hos morsan?
Citera
2024-09-05, 20:22
Medlem
Citat:
Vad tar du vägen om du ska sälja din investering? Bo i tält eller flytta in hos morsan?
Köpa tomt och bygga nytt hus och sänka bekostnaderna ytligare och öka husvärden ytligare
Dvs nu investering i nytt hus som genererar mer pengar när man säljer det.
Försök att använda hjärnan kanske?

Du kanske tror att man inte kan sälja hus efter man köpt dom ? 😅
Senast redigerad av Superburkeen 2024-09-05 kl. 20:24.
Citera
2024-09-05, 20:27
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Köpa tomt och bygga nytt hus och sänka bekostnaderna ytligare och öka husvärden ytligare
Dvs nu investering i nytt hus som genererar mer pengar när man säljer det.
Försök att använda hjärnan kanske?

Du kanske tror att man inte kan sälja hus efter man köpt dom ? 😅
"Försök att använda hjärnan kanske?" 😅
När du responderar med otrevligheter samt emojis kan jag tyvärr inte ta dig på allvar. Synd du kanske hade kunnat lära dig något.
Citera
2024-09-05, 20:31
Medlem
Citat:
"Försök att använda hjärnan kanske?" 😅
När du responderar med otrevligheter samt emojis kan jag tyvärr inte ta dig på allvar. Synd du kanske hade kunnat lära dig något.
Okej 👍
Har säkert mycket att lära ifrån en människa som inte förstår att ett husköp är en investering
Köper man en nyproduktion kan jag vara beredd att hålla med dig till en viss del
Men nu referera du till alla husköp

Däremot köp renoveringsobjekt och renovera själv
Eller köp tomt att bygga bostad på själv kommer alltid vara en investering
Citera
2024-09-05, 20:34
Medlem
Computerzs avatar
Det blir för mycket administration om du ska köpa hus runtom i landet och hyra ut. Visst, det finns dom har stugor i Åre/Sälen och hyr ut osv. Tjänar säkert bra på det men dessa har ofta någon förmedlingstjänst i mitten som hanterar städning, dag-till-dag frågor osv. Sen, skulle något hända och du inte kan hyra ut så blöder du pengar varje månad. Du har inte 100% beläggning heller.
Citera
2024-09-05, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Det blir för mycket administration om du ska köpa hus runtom i landet och hyra ut. Visst, det finns dom har stugor i Åre/Sälen och hyr ut osv. Tjänar säkert bra på det men dessa har ofta någon förmedlingstjänst i mitten som hanterar städning, dag-till-dag frågor osv. Sen, skulle något hända och du inte kan hyra ut så blöder du pengar varje månad. Du har inte 100% beläggning heller.
Att köpa fastigheter och sen hyra ut dom är en bra och säker investering. Det som är ett plus är den hävstången man får genom fördelaktiga lån på fastigheter. Man kan sen köpa fler hus med dom andra som säkerhet. Sen är det absolut inte en passiv inkomst då det alltid är jobb när man har hyresgäster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in