Citat:
Ursprungligen postat av
hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.
Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.
En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.
Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.
Era tankar om detta?
Så du har inga omkostnader om du bor kvar i en HR???
Så klart får du bättre avkastning ev. om du lägger någon miljon på typ Spiltan-fonder, men det är också osäkert då det kan gå minus.
Generellt så har utvecklingen gått väldigt mycket pluss för oss som äger bostad, en svag nedgång 2022-23 men nu har priset gått upp eller till och med om hur läget var 2022.
Alla bittra SD-losers här på FB har år efter år talat om bostads bubblan som kommer spricka, men det kommer den aldrig att göra! Gick inte 1992 då räntan var 500%, gick inte 2008 i finanskrisen eller nu 2022 med skyhög ränta.
Gick själv in med 225 000kr 1986 vid mitt första BR-köp. Nu har jag 3-4 miljoner om jag säljer och löser in lånen.