2024-09-06, 17:07
Medlem
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år. Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?
Citera
2024-09-06, 17:14
Medlem
Länken nedan till artikeln i trådstarten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...t-forlora-allt

”Om konkursen blir ett faktum har bostadsköparna rätt att bo kvar, men deras hem riskeras att bli hyresrätter.”

Eftersom det inte är någon fara på taket med hemfriden tror jag inte att det blir några förändringar vad gäller lagstiftningen.
Citera
2024-09-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoweVonAfrika
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år.

Hur många av dessa BRFer äger en fastighet? Den vanligast konkursorsaken för BRFer är att de startas av hyresrättsinnehavare.

Det finns dock anledning att tro att det är fler och fler föreningar med fastigheter, där det faktiskt förekommer oegentligheter.

Citat:
Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?
De som vill kan redan idag investera i ägarlägenhet. De flesta föredrar dock bostadsrätt, hyresrätt eller villa/äganderätt.

De problem som varit med oegentligheter inom BRFer beror huvudsakligen på Sveriges extrema invandringspolitik.
Citera
2024-09-06, 17:19
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Enligt en artikel publicerad av SVT Nyheter med rubriken "Kraftig ökning av brf:er i konkurs – Parisa: ”Vi är rädda att förlora allt”", har 85 bostadsrättsföreningar gått i konkurs under innevarande år. Detta väcker frågan om det inte är dags att utvärdera den svenska bostadsmarknaden och överväga ett system för köpeslägenheter som bättre skyddar köparen?

Om du vill ha en ägarlägenhet är det bara att du köper dig en. Anledningen till att folk vill ha bostadsrätter är att de slipper strul och kan kollektivisera t.ex. renoveringar, förhandlingar om snöröjning m.m.

Det är bra att vanskötta bostadsrättsföreningar går i konkurs. Kommunens bostadsbolag bör gå in och ge bud på boet.
Citera
2024-09-06, 17:23
Medlem
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.
Citera
2024-09-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Hur många av dessa BRFer äger en fastighet? Den vanligast konkursorsaken för BRFer är att de startas av hyresrättsinnehavare.

Det finns dock anledning att tro att det är fler och fler föreningar med fastigheter, där det faktiskt förekommer oegentligheter.

De som vill kan redan idag investera i ägarlägenhet. De flesta föredrar dock bostadsrätt, hyresrätt eller villa/äganderätt.

De problem som varit med oegentligheter inom BRFer beror huvudsakligen på Sveriges extrema invandringspolitik.
Det låter rimligt. Jag har varit lite skeptisk till bostadsrättsföreningar sedan den kinesiska muren i Malmö föll och många förlorade sina lägenheter. Men kanske inte ska basera min åsikt på ett enstaka miljonprojekt..
Citera
2024-09-06, 17:31
Medlem
Citat:
Det låter rimligt. Jag har varit lite skeptisk till bostadsrättsföreningar sedan den kinesiska muren i Malmö föll och många förlorade sina lägenheter. Men kanske inte ska basera min åsikt på ett enstaka miljonprojekt..

Bra svar.

Det finns all anledning att skärskåda en BRF och dess styrelse inför köp av en bostadsrätt. Som bostadsform är dock min uppfattning att den är väsentligt bättre än ägarlägenhet. Det finns alltid risker med ett boende, men personligen väljer jag BRF framför ägarlägenhet varje dag i veckan.
Citera
2024-09-06, 17:36
Medlem
Är det en större ökning som sker just nu? Eller är det normala siffror?

Det är ju ökade kostnader för alla fastighetsägare nu pga inflationen, och då behöver ju brf se till att höja avgifterna.

Vågar de inte göra detta, eller begriper de inte, så får naturligtvis brf problem. Om medlemmarna har vett i skallen, stödjer höjda avgifter, och är åtminstone lite engagerade i brf så finns nog inga problem.
Citera
2024-09-06, 17:40
Medlem
Detta är varför man kollar föreningens lånegrad innan man köper. Har de mer än 2.5k per kvm så letar man vidare
Citera
2024-09-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Är det en större ökning som sker just nu? Eller är det normala siffror?
85 konkurser hittills i år markant fler än hela förra året.

https://branschaktuellt.se/fastighet...-bland-boende/
2014: 44
2015: 37
2016: 20
2017: 4
2018: 16
2019: 16
2020: 4
2021: 44
2022: 68
2023: 48
2024: 85 (januari-juli)
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Det är ju ökade kostnader för alla fastighetsägare nu pga inflationen, och då behöver ju brf se till att höja avgifterna.

Vågar de inte göra detta, eller begriper de inte, så får naturligtvis brf problem. Om medlemmarna har vett i skallen, stödjer höjda avgifter, och är åtminstone lite engagerade i brf så finns nog inga problem.
Det finns flera orsaker till ökade kostnader. Delar överlag din uppfattning. Högre kostnader mot alla bostadsformer, BRF är givetvis inget undantag. En bra förening hanterar givetvis detta.
Citera
2024-09-06, 17:47
Medlem
lone stars avatar
Exemplet i tråden är ju rent fiffel och brott av byggarna. Som inte låter de boende gå in i styrelsen.
Citera
2024-09-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Exemplet i tråden är ju rent fiffel och brott av byggarna. Som inte låter de boende gå in i styrelsen.

Ja, undrar hur det kan vara tillåtet?

Anordnar de inget stämma så de boende kan välja annan styrelse? Jag då kan de boende gå till Bolagsverket och tvinga fram ett stämma.

Eller har byggaren behållt en majoritet av lägenheterna och är stadgarna skrivna så att ägaren kan rösta för alla dessa?

Även Kinesiska musten hade väldigt suspekta ägarformer och konstiga stadgar.

I en normal Brf med normala stadgar och som ägs av vanliga boende är risken för konkurs väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in