2024-09-06, 22:39
Medlem
Y-FRONT.GROOVYBABYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Välkommen till det "nya Sverige". Sedan 90-talet har vi blivit helt överkörda av kroknäsorna och deras lakejer, vi kan se hur korruptionen i alla delar av samhället ökat markant och nedgången är här! Sverige är förlorat. Jag ger det 50 år till innan allt ser ut som USA eller Afghanistan! Systemet ägs av eliten och politikerkåren som tillsammans lyder under andra makter!

Är det judarnas fel att svenska folket hellre vill vara med i en förening än att äga sin bostad?
Då har de ju misslyckats kapitalt i USA! Där har fattiga stackare råd att bo i hus. Det vore ju för djefligt om det gick så illa i Sverige.
Citera
2024-09-06, 22:54
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Är typ ingen som vill ha det heller. Man kan köpa en större bostad för samma pris i form av en friliggande tegelvilla med ett minimum av underhåll och fjärrvärme, eller så gillar man att snickra själv och köper en ännu större bostad med mer distans till grannarna.

Svårt att se att situationen skulle vara radikalt annorlunda med andra byggen, handlar ju typ alltid om obligationslån man tar upp i dedikerade dotterbolag och sen tar in förskott för att få lite kassaflöde.

Men det stämmer kanske att det är nystartade föreningar som inte fått kåkarna klara som bidrar till den där konkursmängden.

Hm, kanske ute i landet. Men i tjockhult kostar ett trångt radhus 6-8 miljoner. En lägenhet av motsvarande storlek, kanske 3-4.

Beror på området också. Går att hitta villor till ok pris längst ut i skogen med buss till pendeltågslinjens sista station.
Citera
2024-09-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Vill o vill. Ägarlägenheter utgör endast cirka 0,10% av samtliga lägenheter (om mina uppgifter stämmer).
Det kan stämma. Det är en fri marknad, men få konsumenter efterfrågar den boendeformen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Bostadsrättsföreningar och föreningar i allmänhet är ett utdöende fenomen när den äldre generationen dör ut.
Har du något data som pekar på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ja, det är sådant som fungerar i homogena samhällen, inte mångkulturer.
Sveriges extrema invandringspolitik slår brett över hela samhället. Boende är inget undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
85 stycken föreningar innebär 0.2% utav alla BRF som finns registrerade i Sverige. Om sen det är högt eller inte kan jag inte säkert svara på men givetvis tråkigt för de som drabbas.
Ökningen är kraftig och bör tas på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Y-FRONT.GROOVYBABY
Ägarlägenheter finns som upplåtelseform sedan typ tio år. Men det byggs knappt. Svenska folket vill inte äga sin lägenhet. Det är suspekt, som utomlands!

Det är väl lite som att en tredjedel fortfarande röstar på (S). En liten röst i bakhuvudet säger att det förmodligen är ganska korkat, men det är ju så härligt att vara en del av ett stort och själlöst kollektiv.
Nu snurrar du till det rejält. Jag har haft äganderätt utomlands under flera års tid, i ett Europeiskt land. Ingen av de boende var nöjd med äganderätten som boendeform, varken där vi bodde eller i grannkvarteren. Om du läser mina trådstarter och inlägg inser du att jag knappast har S-sympatier.

Det är synnerligen problematiskt att genomföra exempelvis ett stambyte med äganderätt.

Alla boendeformer har givetvis för- och nackdelar, såväl som risker. Personligen föredrar jag BRF framför ägandelägenhet varje dag i veckan, och jag vågar påstå att jag har större insikt än medelsvensson i frågan. EDIT: Ska tillägga att detta gäller lägenheter. Radhus eller parhus i bostadsrättsform skulle jag inte sätta min fot i.

Citat:
Ursprungligen postat av pelvicThrust
Brf:er går aldrig i konkurs. Gör de det så är det något shady från början.
De flesta BRFer som går i konkurs saknar fastighet. Det rör sig om hyresgäster som startat en BRF i förhoppning om att göra ett klipp vid en framtida ombildning. Efter några år flyttar de som startade föreningen, ingen tar ansvar, och föreningen får någon mindre skuld och begärs i konkurs. Det är alltså konkurser som mest är på pappret.

I år är siffran högre än normalt, det finns säkerligen anledning att undersöka vad det beror på. Högst sannolikt är det Sveriges extrema invandringspolitik som börjar visa sig även här.
Senast redigerad av fredag2010 2024-09-06 kl. 23:02.
Citera
2024-09-06, 23:11
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hm, kanske ute i landet. Men i tjockhult kostar ett trångt radhus 6-8 miljoner. En lägenhet av motsvarande storlek, kanske 3-4.

Beror på området också. Går att hitta villor till ok pris längst ut i skogen med buss till pendeltågslinjens sista station.

Det är väldigt onyttigt att befinna sig inom fem mils radie från Rosenbad. Om man inte omgående lämnar det området får man skylla sig själv.
Citera
2024-09-06, 23:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Exemplet i tråden är ju rent fiffel och brott av byggarna. Som inte låter de boende gå in i styrelsen.
Våldskapital hörde jag på nyheterna var orsaken till att boende hölls utanför. Så precis som med väldigt mycket i vårt samhälle av idag så är det kriminella nätverk som tagit över och styr och det bara ökar år från år och numera ser nog alla det komma
Citera
2024-09-06, 23:42
Medlem
Artikeln som TS hänvisar till, de boende har
blivit lurade. Byggherren, affärspartner och
frun styr. För att något ska kallas förening krävs att de har årsmöten och boende själva
får välja styrelse
Citera
2024-09-06, 23:42
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

De flesta BRFer som går i konkurs saknar fastighet.
Finns det någon pålitlig källa som stödjer detta påstående?

Citat:
Det rör sig om hyresgäster som startat en BRF i förhoppning om att göra ett klipp vid en framtida ombildning. Efter några år flyttar de som startade föreningen, ingen tar ansvar, och föreningen får någon mindre skuld och begärs i konkurs. Det är alltså konkurser som mest är på pappret.
Menar du att ett gäng hyresgäster samlas på innergården och kuckilurar ihop att de plötsligt ska dra igång bostadsrättsföreningar bara sådär?

Överraskande företagsamt och väl ambitiöst må man säga, men sedan rinner dessa projekt allt som oftast ut i sanden eller?

Citat:
I år är siffran högre än normalt, det finns säkerligen anledning att undersöka vad det beror på. Högst sannolikt är det Sveriges extrema invandringspolitik som börjar visa sig även här.

..
Citera
2024-09-06, 23:44
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det kan stämma. Det är en fri marknad, men få konsumenter efterfrågar den boendeformen.

Har du något data som pekar på det?

Sveriges extrema invandringspolitik slår brett över hela samhället. Boende är inget undantag.

Ökningen är kraftig och bör tas på allvar.

Nu snurrar du till det rejält. Jag har haft äganderätt utomlands under flera års tid, i ett Europeiskt land. Ingen av de boende var nöjd med äganderätten som boendeform, varken där vi bodde eller i grannkvarteren. Om du läser mina trådstarter och inlägg inser du att jag knappast har S-sympatier.

Det är synnerligen problematiskt att genomföra exempelvis ett stambyte med äganderätt.

Alla boendeformer har givetvis för- och nackdelar, såväl som risker. Personligen föredrar jag BRF framför ägandelägenhet varje dag i veckan, och jag vågar påstå att jag har större insikt än medelsvensson i frågan. EDIT: Ska tillägga att detta gäller lägenheter. Radhus eller parhus i bostadsrättsform skulle jag inte sätta min fot i.

De flesta BRFer som går i konkurs saknar fastighet. Det rör sig om hyresgäster som startat en BRF i förhoppning om att göra ett klipp vid en framtida ombildning. Efter några år flyttar de som startade föreningen, ingen tar ansvar, och föreningen får någon mindre skuld och begärs i konkurs. Det är alltså konkurser som mest är på pappret.

En fråga gällande din erfarenhet av ägarlägenhet. Fanns det någon form av kollektiv förening i grunden? Jag förstår att du pratar om europeisk marknad men ändå intressant.

Min bild är att många ägarlägenheter ingår i en samfällighet och sköter kollektiv upphandling där igenom, typ stambyte, men det kanske inte är så?
Citera
2024-09-06, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Jag tar gärna det gamla Sverige som var homogent till 99.999% med 200% skatt än det vi har nu! Vi se hur systemet gynnar dina barn och barnbarn i framtiden. Som jag ser kommer det bli bara värre och värre. Bostadsrättsföreningarnas konkursers, detta är bara början av det svåra ekonomiska biten.

Trams. Det var just kommunism som satte oss i denna sits.
Citera
2024-09-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.

Mitt fetade ,
Herrejävlar vad du är ute och cyklar ! Du har fel rakt av-just saying.
Citera
2024-09-07, 00:11
Medlem
TeEsErs avatar
99% av alla BRF som går i konkurs är föreningar som bildats men aldrig köpt någon fastighet. Det finns inga boende och inget hus. Det är en konkurs med ett par tusen i skuld till staten.

De "riktiga" BRF som går i konkurs gör det extremt sällan pga att lånen blir för dyra eller annan del av ekonomin havererar utan det är något helt annat. Det är nya BRF som luras av byggfirman och det är jättesmå föreningar som drabbas av totalskada i form av brand eller vattenskador.

Kinesiska muren i Malmö är en helt galen och kriminell historia som inte går att använda som exempel.

Jag kan garantera att det finns samma ekonomiska katastrofer hos vanliga husägare och hyresvärdar.
Citera
2024-09-07, 00:16
Medlem
KillPus avatar
Är det såna BRF där babbar kuppar styrelsen, tömmer kassan och investerar cash i hemlandet? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in