Citat:
Ursprungligen postat av
Holden.Caulfield
Vill o vill. Ägarlägenheter utgör endast cirka 0,10% av samtliga lägenheter (om mina uppgifter stämmer).
Det kan stämma. Det är en fri marknad, men få konsumenter efterfrågar den boendeformen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
Bostadsrättsföreningar och föreningar i allmänhet är ett utdöende fenomen när den äldre generationen dör ut.
Har du något data som pekar på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Holden.Caulfield
Ja, det är sådant som fungerar i homogena samhällen, inte mångkulturer.
Sveriges extrema invandringspolitik slår brett över hela samhället. Boende är inget undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av
kaspuh
85 stycken föreningar innebär 0.2% utav alla BRF som finns registrerade i Sverige. Om sen det är högt eller inte kan jag inte säkert svara på men givetvis tråkigt för de som drabbas.
Ökningen är kraftig och bör tas på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Y-FRONT.GROOVYBABY
Ägarlägenheter finns som upplåtelseform sedan typ tio år. Men det byggs knappt. Svenska folket vill inte äga sin lägenhet. Det är suspekt, som utomlands!
Det är väl lite som att en tredjedel fortfarande röstar på (S). En liten röst i bakhuvudet säger att det förmodligen är ganska korkat, men det är ju så härligt att vara en del av ett stort och själlöst kollektiv.
Nu snurrar du till det rejält. Jag har haft äganderätt utomlands under flera års tid, i ett Europeiskt land. Ingen av de boende var nöjd med äganderätten som boendeform, varken där vi bodde eller i grannkvarteren. Om du läser mina trådstarter och inlägg inser du att jag knappast har S-sympatier.
Det är synnerligen problematiskt att genomföra exempelvis ett stambyte med äganderätt.
Alla boendeformer har givetvis för- och nackdelar, såväl som risker. Personligen föredrar jag BRF framför ägandelägenhet varje dag i veckan, och jag vågar påstå att jag har större insikt än medelsvensson i frågan. EDIT: Ska tillägga att detta gäller lägenheter. Radhus eller parhus i bostadsrättsform skulle jag inte sätta min fot i.
Citat:
Ursprungligen postat av
pelvicThrust
Brf:er går aldrig i konkurs. Gör de det så är det något shady från början.
De flesta BRFer som går i konkurs saknar fastighet. Det rör sig om hyresgäster som startat en BRF i förhoppning om att göra ett klipp vid en framtida ombildning. Efter några år flyttar de som startade föreningen, ingen tar ansvar, och föreningen får någon mindre skuld och begärs i konkurs. Det är alltså konkurser som mest är på pappret.
I år är siffran högre än normalt, det finns säkerligen anledning att undersöka vad det beror på. Högst sannolikt är det Sveriges extrema invandringspolitik som börjar visa sig även här.