2024-09-07, 10:37
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.
Håller med om det du skriver. Gick själv nyligen med i styreslsen för första gången och insynen är ju 0 i vad vi snackar om och beslutar. Vi och de flesta är hederliga och hårt arbetande men det är så klart inte alltid så, samtidigt som det inte ställs några krav på vilka kunskaper eller utbildning personerna måste ha för att få sköta ekonomier i miljonklass.Vi hade kunnat vara inkompetenta och/eller kriminella och bara förskingrat medlemmarnas avgifter.
Citera
2024-09-07, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Vad man ska undvika enligt mig är följande:

* BRF på tomträtt
* Nyligen ombildad BRF
* Små BRF:er (80-100+ lgh är att föredra)
* BRF med stora kostsamma renoveringsbehov
* Äldre BRF med hög belåning
Citera
2024-09-07, 10:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

* BRF på tomträtt
* Nyligen ombildad BRF

* Brf som inte har något hus byggt ännu utan har inflyttning om två tre år. Detta segment är inte så stort längre men det var där Oscar Properties härjade.

Dock så kan vi kondtatera att vanliga normala bostadsrättsföreningar i medelstora eller stora inte går i Konkurs.
Citera
2024-09-07, 10:54
Avstängd
ManicToos avatar
Man hade ju velat veta hur många av de 85 som gått i konkurs eftersom de inte kunnat betala sina räntor/amortera. Går det att få fram den siffran?

Notera att det finns 35000 föreningar så man är inte ens i närheten av "1% i konkurs".

Den större risken kommande 2-3 åren är att nybyggda eller högbelånade ombildade BRF får så hög månadsavgift att den tangerar vad en HR kostar i samma område, t.ex 18000 kr för en 3-4:a i Stockholms innerstad. I så fall är ju bostadsrätten värdelös, man kan lika bra hyra, och de som köpt sin förlorar alla pengar.
Citera
2024-09-07, 10:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hur kan du acceptera detta? Detta kan ju knappast vara lagligt? Styrelsen kan göra vadsomhelst med dina pengar och sedan står du kvar där utan någonting alls?

Det kan alltid begås brott, man får ju hoppas att revisorn inte är i maskopi med styrelsen.
Citera
2024-09-07, 10:57
Avstängd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

* BRF på tomträtt
* Nyligen ombildad BRF
När jag tittar på lägenheter så tittar jag aldrig på något byggt 2018 eller senare. Det kan finnas udda lågbelånade från 2018-2024 men de flesta har för stora lån och en månadsavgift som bygger på drömläget "räntenivån blir 1% för alltid".

Min HSB BRF är byggd 2012 tror jag och har extremt stor återbetalning av lån, så redan inom 6 år kommer den att A+-klassas på hemnet. Månadsavgiften hade inte höjts på 11 år, först i år gick den upp 10%, 5100 kr för 100kvm inklusive allt
Citera
2024-09-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Alla brf;er äger fastigheter.
Nej, ungefär 85 procent av Sveriges bostadsrättsföringar äger fastigheter.

Övriga BRFer är startade av hyresrättsinnehavare i förhoppning om att deras hyresfastighet ska ombildas till bostadsrättsfastighet.
Citera
2024-09-07, 10:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det kan alltid begås brott, man får ju hoppas att revisorn inte är i maskopi med styrelsen.

Han måste väl kunna kräva någon form av insyn för att förebygga att detta händer? Läste nyss om BRF Ida och dessa brott verkar löna sig. Förskingra miljonbelopp och i värsta fall bara spendera 2-3 år i fängelse.
Citera
2024-09-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
De flesta BRFer som går i konkurs saknar fastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Finns det någon pålitlig källa som stödjer detta påstående?
Bostadsrätterna, en sammanslutning där ungefär 10.000 av Sveriges cirka 30.000 bostadsrättsföreningar är medlemmar, skriver om detta:

Ovanligt med brf-konkurs

https://www.bostadsratterna.se/artik...ed-brf-konkurs

I genomsnitt 30 bostadsrättsföreningar per år går i konkurs. I de flesta fall handlar det om föreningar utan vare sig någon egen fastighet eller verksamhet

Ingen av de bostadsrättsföreningar som jag haft i konkurs har någonsin ägt någon fastighet. Det har i samtliga fall rört sig om föreningar som bildats i hyresfastigheter i syfte att lämna en intresseanmälan för förvärv av fastigheten, men där något förvärv aldrig blivit av. Föreningen har likviderats, men inte haft några tillgångar till betalning av likvidationskostnaderna, säger advokat Christian Bergqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Menar du att ett gäng hyresgäster samlas på innergården och kuckilurar ihop att de plötsligt ska dra igång bostadsrättsföreningar bara sådär?

Överraskande företagsamt och väl ambitiöst må man säga, men sedan rinner dessa projekt allt som oftast ut i sanden eller?
Ja. Det var vanligt i ombildningsvågen tidigare. Jag har ingen uppgift om hur många som runnit ut i sanden, troligen merparten. Samtidigt har många hyresrätter i exempelvis Stockholm ombildats, där just sådana bostadsrättsföreningar blivit har blivit fastighetsägare.
Citera
2024-09-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
De allra flesta bostadsrättsföreningar som går i konkurs är sådana som inte har haft någon egentlig verksamhet. Man har bildat en förening någon gång men övertagandet av fastigheten har aldrig blivit av av någon anledning. Man väljer då att avsluta verksamheten med en konkurs.

Sedan finns det även föreningar som har kommit på obestånd. Det kan vara att månadsavgifterna inte täcker för de höga kapital och driftskostnader som en del, främst nybyggda, hus kan ha.
Då många föreningar drivs av amatörer så förekommer det att felsatsningar görs men även ren kriminalitet kan förekomma. Man skor sig privat på föreningens pengar och tömmer dess konton.
Resultatet blir då ofta konkurs.

Jag bor själv i en brf men känner mig inte helt bekväm med förvaltningsformen, det är alltför lätt att sko sig själv och förskingra föreningens pengar om man har den avsikten.
Insynen i styrelsens verksamhet är minimal, styrelseprotokollen är hemliga och styrelsen väljer själv vad som skall presenteras för medlemmarna.

Med den typ av människor och samhälle som vi nu har så skulle jag vilja se en omarbetning av formen som brfer drivs. Det skall vara en större öppenhet och fusk skall hårdare stävjas genom ett rigidare regelverk.

Fick höra från en "expert". Det stämmer många har stora lån och är rädda för att höja avgifter. För att det minskar värdet på lgh. Många föreningar har renoveringsbehov som de struntat i. Det kanske finns många brf:er som inte borde vara det helt enkelt.
Citera
2024-09-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Underbar läsning
Du e som mig
Fler som oss i en förening så är det snart 0kr / belåning och hyresfritt juli o Aug 👍

Återigen grymt jobbat av dig och ekonomiskt tänk
Man ser hela brf ekonomin, tidigare styrelser har inte haft någon koll, jag kämpar stenhårt för att vi inte ska ha avgiftshöjningar, HSB hävdar vi måste höja avgifterna.

Tog saken i egna händer, HSB är dom som förhandlat olika avtal åt förra styrelsen, antingen kunde inte tidigare styrelse göra upphandlingar eller ens förstod hur man gör en upphandling.
Man ser och attesterar alla fakturor, Börja med snö röjning, kolla men detta är extremt dyrt, 460- tusen per år, gjorde en egen upphandling, snöröjning/sandning, sopning prislappen sjönk med ny entreprenör till 280-tusen per år. Checka upp vad vaktmästare kostar per år, avtalet var inte mycket o göra åt, men alla grejer han plocka ut var extremt dyra, exempel, vi har dammsugare i tvättstugan, vaktis har åkt flera gånger per år o köpt dammsugs påsar, ett paket kostar runt hundringen, men Hsb tog ut tusenkronor per gång, vaktis kört o hämtat, timtid, bil osv dvs han köpte bara en packe, det samma med pappersrullar, inget är koordinerat utan han åker och debiterar var sak för sig med just resor, timtid osv, detta kan man själv köpa ut åt föreningen, jag behöver bara åka en vända, köpa papper för ett helt år, dammsugs påsar osv, spara in flera tusenlappar per år. Ännu en stor post var att huset behövdes dräneras om, HSB lämna offert, vi förhandla själva, total kostnad sjönk med 1 milj än vad HSB förhandlat, Ncc utförde dräneringen, HSB vet jag inte hur dom förhandlat, men börjar ana att förhandlare på HSB inte lägger någon större arbetsinsats, man ringer dom man känner, entreprenörer vet, vi slänger in 1 miljon extra, styrelser brukar inte ha koll. Bara detta utgjorde att vi kunde betala kontant med föreningskassa, skulle vi valt Hsb:s förhandling hade vi vart tvungen o låna, samt tömt hela kassan. Vidare förhandla föreningens lån, hsb skicka bara en förfrågan till banker, banker är inte sena o utnyttja detta, man ger knappt rabatt på räntan, ringde själv, första var vår bank, där svarar bankkvinnan men du får inte förhandla, Hsb ska förhandla, men vad säger du? varför får inte jag förhandla? ringer banker berätta som det är, våra lån har öppna sig vi vill ev byta bank till er, får vi bra villkor, helt plötsligt börjar bankerna ge bättre villkor.

Plocka ner många av dessa kostnader, det handlar o tusenlappar här och var, när jag sedan gjorde budget vissa sig dessa besparingar ha stor betydelse, stora poster var just snöröjning, vaktis små kostnader och vatten förbrukning jag justerade, förhandla själv om OVK som görs vart tredje år, HSB kontakt var skit dyra. Samt lånen.
Men i slut ändan handla det om några hundra tusen i besparing, bara detta utgjorde att budgeten såg mycket bättre ut.

Tar man bara detta hur vi kunde förändra och få till budget, inser man hur viktig en styrelse är, samt hur budget inte fungerar när styrelser inte tar tag i saker själva, dessa blir utnyttjade till max.
Citera
2024-09-07, 11:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Han måste väl kunna kräva någon form av insyn för att förebygga att detta händer? Läste nyss om BRF Ida och dessa brott verkar löna sig. Förskingra miljonbelopp och i värsta fall bara spendera 2-3 år i fängelse.

Javisst har man rätt till insyn man det struntar nog folk i som just håller på att förskingra miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in