Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 19:10
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Han har länkat video från någon galning som påstår sig visa att det är farligt att dricka kranvatten på grund av en massa föreoreningar, och att man måste destillera vattnet för att det ska bli drickbart. Elektrolys med högspänning av kranvatten vs destillerat vatten visar att kranvattnet blir alldeles skitigt. Jag skulle gissa att skiten kommer från elektroderna som löses upp under så hög spänning.
Låter rimligt. Kortslutnibg lär det bli om man för ner fas och nolla i vatten i alla fall.
Citera
2024-09-07, 19:13
  #134
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Kör man 220 genom vatten säger det pang och något går sönder, i bästa fall jflb eller en säkring. Beskriv gärna hur detta skulle gå till. Det kallas kortslutning och det är väl en god referens på dina uttalandens härkomst.

Försöker vara noga med att säga dc adapter.
Dom där prylarna som skickar 220 mellan fyra metallstavar har antagligen en ac till dc omvandlare och en säkring innuti den.
Såg en video där en gubbe plockade isär en sån vatten testare, och han ansåg att det kan vara ganska farligt med 4 stavar med 220 volt i, men stavarna ska vara i glas med vatten när strömmen kopplas på.

Jag tog en gammal dc adapter och kapade sladden och separerade pluss och minus , sen ner i vatten separerade.
Jag lät det stå över natten då det tar längre tid med låg volt. Men vattnet var helt grumligt med brungrönt typ skum på ytan, dagen efter.
Citera
2024-09-07, 19:14
  #135
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Låter rimligt. Kortslutnibg lär det bli om man för ner fas och nolla i vatten i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=9tmNWRNuzro
Du hade gissat att proppen skulle gå?
Citera
2024-09-07, 19:16
  #136
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Försöker vara noga med att säga dc adapter.
Dom där prylarna som skickar 220 mellan fyra metallstavar har antagligen en ac till dc omvandlare och en säkring innuti den.
Såg en video där en gubbe plockade isär en sån vatten testare, och han ansåg att det kan vara ganska farligt med 4 stavar med 220 volt i, men stavarna ska vara i glas med vatten när strömmen kopplas på.

Jag tog en gammal dc adapter och kapade sladden och separerade pluss och minus , sen ner i vatten separerade.
Jag lät det stå över natten då det tar längre tid med låg volt. Men vattnet var helt grumligt med brungrönt typ skum på ytan, dagen efter.
OK kan jag bara få ett erkännande av att du inte har några belägg alls för de vetenskapliga påståenden om vad som sker på molekylnivå som du kommit med? Eftersom du inte trotts enormt många påstötningar inte kan länka stöd för påståendena.
Citera
2024-09-07, 19:31
  #137
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
OK kan jag bara få ett erkännande av att du inte har några belägg alls för de vetenskapliga påståenden om vad som sker på molekylnivå som du kommit med? Eftersom du inte trotts enormt många påstötningar inte kan länka stöd för påståendena.

Ta ett 9 volt batteri och 2 skedar och låt el åka genom glasets vatten.. så bubblar det upp vätgas som du kan tända på vid ytan så får du höra vilken överlägsen bränsle vätgas är jämfört med bensin.
Det bästa jag kan göra är att dela en videolänk som visar när detta experiment görs.

Men duger det ens, när du ser med egna ögon hur vatten enkelt kan spotta ut vätgas?

Sanningen blir troligen för jobbig för dig, så det är bättre att misskreditera mig som bara har gjort lite simpel vetenskap.
Citera
2024-09-07, 19:34
  #138
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ta ett 9 volt batteri och 2 skedar och låt el åka genom glasets vatten.. så bubblar det upp vätgas som du kan tända på vid ytan så får du höra vilken överlägsen bränsle vätgas är jämfört med bensin.
Det bästa jag kan göra är att dela en videolänk som visar när detta experiment görs.

Men duger det ens, när du ser med egna ögon hur vatten enkelt kan spotta ut vätgas?

Sanningen blir troligen för jobbig för dig, så det är bättre att misskreditera mig som bara har gjort lite simpel vetenskap.
Du förstår absolut ingenting av vad du ser i det försöket. Din förmåga att dra slutsatser utifrån försöket är absolut noll. Jag har flera gånger givit dig möjlighet att presentera stöd för att du kan den absolut mest basala vetenskapen, men du kan inte. Du är som en återkommande fars här i trådarna du deltar i. Sluta att försöka undervisa andra.
__________________
Senast redigerad av Odovacer 2024-09-07 kl. 19:37.
Citera
2024-09-07, 19:42
  #139
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Du förstår absolut ingenting av vad du ser i det försöket. Jag har flera gånger givit dig möjlighet att presentera stöd för att du kan den absolut mest basala vetenskapen, men du kan inte. Du är som en återkommande fars här i trådarna du deltar i. Sluta att försöka undervisa andra.

Till och med syre och väte separeras av el genom vatten.

Toyota har en ny vätgasbil som använder denna simpla kunskap.

Jag kan inte bry mig mindre om dina krav på något helt annat, än vad jag delar med mig av.
Citera
2024-09-07, 19:45
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
https://www.youtube.com/watch?v=9tmNWRNuzro
Du hade gissat att proppen skulle gå?
Det där är humbug. Inte ren 220 ner i vattnet. Sedan är det olika elektroder så det blir en reaktion. Det är inte vattnet i sig som färgar av sig, det är elektroderna. Eftersom det inte finns mineraler (elektriskt ledande material) i destillerat vatten sker heller ingen elektrolys. Det här gjorde msn i högstadiet på fysiken. Kan tro att npgon missat hela jämrans grundskolan och bara sugit på tummen.
Citera
2024-09-07, 19:46
  #141
Avstängd
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Till och med syre och väte separeras av el genom vatten.

Toyota har en ny vätgasbil som använder denna simpla kunskap.
Jag vet självklart om detta. Varför i helsike talade du om detta otroligt basala. Det är du som totalt saknar absolut basal vetenskaplig kunskap - intre jag. Så varför skrev du detta? Varför?
Jag har ju sagt åt dig att inte skriva en massa dravel eller försöka undervisa någon. Du kan inte lära mig någonting, så sluta omedelbart försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag kan inte bry mig mindre om dina krav på något helt annat, än vad jag delar med mig av.
OK erkänner du då att det är personliga griller du har? Du har inget stöd för det du påstår utan det är fullständiga fantasier från din sida?
Citera
2024-09-07, 19:46
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Försöker vara noga med att säga dc adapter.
Dom där prylarna som skickar 220 mellan fyra metallstavar har antagligen en ac till dc omvandlare och en säkring innuti den.
Såg en video där en gubbe plockade isär en sån vatten testare, och han ansåg att det kan vara ganska farligt med 4 stavar med 220 volt i, men stavarna ska vara i glas med vatten när strömmen kopplas på.

Jag tog en gammal dc adapter och kapade sladden och separerade pluss och minus , sen ner i vatten separerade.
Jag lät det stå över natten då det tar längre tid med låg volt. Men vattnet var helt grumligt med brungrönt typ skum på ytan, dagen efter.
Hur såg anod och katod ut efter det? Ingen som hade korrugerat alls? 🙄
Citera
2024-09-07, 20:00
  #143
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hur såg anod och katod ut efter det? Ingen som hade korrugerat alls? 🙄

Vet inte ens var det betyder, och orkar ej söka nu.

Koagulerat skulle jag säga att ytan på testvattnet hade gjort.
Citera
2024-09-07, 20:08
  #144
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jag vet självklart om detta. Varför i helsike talade du om detta otroligt basala. Det är du som totalt saknar absolut basal vetenskaplig kunskap - intre jag. Så varför skrev du detta? Varför?
Jag har ju sagt åt dig att inte skriva en massa dravel eller försöka undervisa någon. Du kan inte lära mig någonting, så sluta omedelbart försöka.


OK erkänner du då att det är personliga griller du har? Du har inget stöd för det du påstår utan det är fullständiga fantasier från din sida?

Det må vara enkelt, men jag ställer mig skeptisk till att du var en av dom få som visste hur ett 9 volt batteri och två skedar kan få vätgas ur ett glas kranvatten.

Nej det är inte fantasier om du kan återproducera ett test och få samma resultat varje gång. För då är det vetenskapens bevis som du inte vill acceptera.
Det är inte ens en vetenskapsteori när en testmetod har bevisat något. Det är ren vetenskapsfakta.. efter att testets resultat är synliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in