2024-09-09, 17:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
En person swishade mig precis 14 kr, och skrev sen direkt efter att det blev fel och bad mig swisha tillbaka. Verkar vara en person med utländsk bakgrund som bor i Östergötland. När jag söker efter personens namn på eniro så är det nummer som dyker upp bara en siffra ifrån mitt eget nummer. Själva swishen kom dock från ett annat nummer så inte otroligt att personen ifråga velat swisha 14 spänn mellan två av sina konton men skrivit fel.

Det jag är fundersam kring är om det finns någon risk för mig eller om jag bara ska swisha tillbaka de 14 kronorna till ursprungsnumret?
Så fort det handlar om att skicka pengar och logga in på nånting och det är okända människor som vill få dig att göra detta så ska man vara misstänksam.

Det kanske verkar helt legitimt, men tänk på att samtliga som någonsin blivit lurade har tyckt att transaktionen verkade legitim.
Citera
2024-09-09, 17:15
Medlem
-Grillo-s avatar
Du blir skyldig att lämna tillbaka summan, men säg att personen får komma o hämta det kontant eller nått, du har ingen skyldighet att swisha, o därmed använda BankID, på någon annans uppmaning.
Citera
2024-09-09, 17:17
Avstängd
Fakturera personen 250kr för att du var tvungen att skicka tillbaka.
Citera
2024-09-09, 17:31
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Lite off topic, men det är märkligt att Swish inte har en funktion där man kan neka en swishad summa pengar så att de återlämnas utan att någonsin ha legat på ens konto. Det borde vara standard att man godkänner en swish istället för att den går igenom automatiskt, om man inte väljer att stänga av den funktionen för enskilda nummer eller för samtliga inkomna swishar (om man tex använder Swish som betalningsmetod)
Citera
2024-09-09, 17:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Lite off topic, men det är märkligt att Swish inte har en funktion där man kan neka en swishad summa pengar så att de återlämnas utan att någonsin ha legat på ens konto. Det borde vara standard att man godkänner en swish istället för att den går igenom automatiskt, om man inte väljer att stänga av den funktionen för enskilda nummer eller för samtliga inkomna swishar (om man tex använder Swish som betalningsmetod)

Agree. Borde inte vara svårt att få till tycker man?
Citera
2024-09-09, 17:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Du blir skyldig att lämna tillbaka summan, men säg att personen får komma o hämta det kontant eller nått, du har ingen skyldighet att swisha, o därmed använda BankID, på någon annans uppmaning.

Hade varit lite taskigt att tvinga någon att resa över halva landet för att ge honom 14 spänn i cash… om inte annat för att jag hade varit tvungen att ha ha 14 kronor i kontanter, vilket meck.
Citera
2024-09-09, 17:42
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Hade varit lite taskigt att tvinga någon att resa över halva landet för att ge honom 14 spänn i cash… om inte annat för att jag hade varit tvungen att ha ha 14 kronor i kontanter, vilket meck.
Jo, man kanske kan lösa det med nån bank-transaktion istället. Men slår det på någon siffra i telefonnumret skulle även jag swisha tillbaka, dock vara lite uppmärksam på vad man legitimerar sig med när man ska godkänna bankID:et.
Citera
2024-09-09, 18:31
Medlem
Trakessons avatar
Finns visst någon Tic Toc-grej som kidsen håller på med som kallas Swish-Pong. Man ska swisha 14 spänn till någon okänd och så ska den personen swisha vidare till någon ny osv. Sedan ska man se om man i slutändan får tillbaka sina 14 spänn av någon helt annan än man swishade till eller om man får någon annans swishade 14 spänn. TS kanske blev indragen i Swish-Pong utan att förstå det.
Citera
2024-09-09, 18:51
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Agree. Borde inte vara svårt att få till tycker man?

Nu är jag inte en programmerare, men det känns som att det verkligen vore en bagatell för deras utvecklare att implementera, och det hade omedelbart gjort appen mycket säkrare, både för felaktiga överföringar (om man kan ångra en swish innan den godkänts av mottagaren) och för scamförsök som kan nekas av mottagaren om det ser skumt eller felaktigt ut.

Kanske swish har en idelåda?
Citera
2024-09-09, 18:57
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
En person swishade mig precis 14 kr, och skrev sen direkt efter att det blev fel och bad mig swisha tillbaka. Verkar vara en person med utländsk bakgrund som bor i Östergötland. När jag söker efter personens namn på eniro så är det nummer som dyker upp bara en siffra ifrån mitt eget nummer. Själva swishen kom dock från ett annat nummer så inte otroligt att personen ifråga velat swisha 14 spänn mellan två av sina konton men skrivit fel.

Det jag är fundersam kring är om det finns någon risk för mig eller om jag bara ska swisha tillbaka de 14 kronorna till ursprungsnumret?
Skicka aldrig pengar om någon okänd ber dig göra det. Han får kontakt banken och banken löser det.
Citera
2024-09-09, 19:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Alla lusläser inte texten när man swishar 14kr.
Fast det kommer ju upp rätt stora bokstäver med mottagarens namn. Missar man detta är man nog inte mogen för swish!
Citera
2024-09-09, 19:07
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M

Verkligen! Bra tänkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in