Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Det finns nog extremt mycket böcker om kampsport dom senaste 50-70år. Jag tror det är extremt sällsynt faktiskt väljer att enbart träna efter böcker utan dom flesta går med i en klubb.
Förr eller senare så måste man spärra med någon för att ta det till nästa nivå om man inte är en kickers och istället väljer att träna på gatan genom söka bråk med folk och därefter så sin erfarenhet.
Sen har jag en fråga till. Tror ni all kunskap om kampsport finns nedskrivet?
Ja det finns väldigt mycket böcker om alla möjliga stilar.
När jag var yngre och tidningen fightermag fortfarande existerade och i stort sett enbart handlade om diverse traditionella stilar på 90 talet så kunde man beställa väldigt mycket böcker därifrån.
Jag hade allt möjligt i bokhyllan tex böcker om Karate, Ju Jutsu Kai (Som jag tränade) samt Ninjutsu och Bruce Lees bok Jeet Kune Do.
Intressant läsning och visst så kunde man härma tekniker illustrerade ifrån böcker men du hade ju ingen tränare son kunde rätta dig om du gjorde fel.
I BJJ:ns och MMA:ns barndom i Sverige så var det vanligt när de mindre klubbarna bildades ute i de mindre och mellanstora städerna var nybörjare och experimenterade.
På min gamla klubb som är en väldigt bra klubb minst sagt i dag så drogs BJJ sektionen igång av en kille som satt hemma och kollade på indtruktions DVD:er och gick sedan ner till den lokala Budoklubben där han hade lite polare i Judosektionen, rullade med dem och testade sig fram. För att få sitt blå bälte så åkte han och intensivtränade i Brasilien och när han kom hem igen så startade han klubben som blåbälte.
Sedan hittade han ett svartbälte och mentor i en av våra större städer som han åkte och tränade för i en tid när Sverige bara hade 11 BJJ svartbälten i hela landet och när jag träffade honom för första gången så var han lilabältare och huvudansvarig för BJJ sektionen men idag är både hsn och många andra gamla träningskamrater svartbälten sedan länge.
MMA sektionen drogs igång på samma sätt dvs unga ambitiösa grabbar med noll erfarenhet av kampsport som satt på Youtube och lärde sig tekniker, köpte in utrustning och började att praktisera på varandra och sedan skickade man folk på typ Shootfightinginstruktörsutbildningar (föregångaren till amatör MMA.
Thaiboxningsektionen startades upp av en kille som hade tränat lite kickboxning på en gymkedja som erbjöd det för gymmet medlemmar. Den verksamheten lades ner men han fick blodad tand och drog till Thailand och tränade Thaiboxning i ett par månader och sedan fick han hålla I Thaiboxningsektionen tillsammans med en kille som hade bott och tränat i Sthlm och gått ett par D klass matcher (lägsta amatörnivån då).
Man kan lära sig jävligt mycket ifrån typ DVD:er och Youtube men till sist kommer du till en gräns eller ja ganska fort där du måste ha hjälp för att ta dig vidare.