• 1
  • 2
2024-09-10, 09:33
Medlem
Det finns nog extremt mycket böcker om kampsport dom senaste 50-70år. Jag tror det är extremt sällsynt faktiskt väljer att enbart träna efter böcker utan dom flesta går med i en klubb.
Förr eller senare så måste man spärra med någon för att ta det till nästa nivå om man inte är en kickers och istället väljer att träna på gatan genom söka bråk med folk och därefter så sin erfarenhet.

Sen har jag en fråga till. Tror ni all kunskap om kampsport finns nedskrivet?
Citera
2024-09-10, 09:36
Medlem
PappaTribes avatar
Kampsport är speciellt, visst du kan lära dig via böcker men så fort första kontakten kommer inser du att du inte lärt dig ett skit.

Speciellt på marken.
Citera
2024-09-10, 09:39
Medlem
DieselnDusts avatar
Övning ger färdighet..
Citera
2024-09-10, 09:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Skulle tro att de flesta garagetränare använder YouTube som inspirationskälla.
Citera
2024-09-10, 09:45
Medlem
Knappast...Jobbade på en sån skola i östra gbg...fan barnen fick slita rejält ju...inget för soffliggare.
Citera
2024-09-10, 10:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det finns nog extremt mycket böcker om kampsport dom senaste 50-70år. Jag tror det är extremt sällsynt faktiskt väljer att enbart träna efter böcker utan dom flesta går med i en klubb.
Förr eller senare så måste man spärra med någon för att ta det till nästa nivå om man inte är en kickers och istället väljer att träna på gatan genom söka bråk med folk och därefter så sin erfarenhet.

NEJ !!

För oss som har tränat kampsport och vet att det inte funkar så är svaret ett fett nej.

Lite som att tro att man kan bli bra F1 förare bara för att man spelade Out Run på arkadmaskin nån gång eller 3 på 80-talet.

Det är ju enbart efterblivet att tro något sådant.
Citera
2024-09-10, 10:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bara jag som fick en flashback till barndomen när man med förväntansfulla steg tog sig till konsum för att inhandla Fighter mag med veckopengen för att på allvar kunna börja sin ninjaträning med hemsvarvade nunchakos?
Citera
2024-09-10, 11:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
NEJ !!

För oss som har tränat kampsport och vet att det inte funkar så är svaret ett fett nej.

Lite som att tro att man kan bli bra F1 förare bara för att man spelade Out Run på arkadmaskin nån gång eller 3 på 80-talet.

Det är ju enbart efterblivet att tro något sådant.
"Jann Mardenborough won the Nissan PlayStation GT Academy competition in 2011, earning the chance to take part in professional racing. Backed by Nissan, he has since competed extensively in sports car racing and completed one season in single seaters; he's finished with a class podium at the Le Mans 24 Hours and as runner-up in the Toyota Racing Series in New Zealand."
https://www.google.com/amp/s/amp.the...h-motor-racing
Citera
2024-09-10, 11:47
Moderator
Protons avatar
Citat:

Att lära sig kampsport genom att läsa böcker är ett lika korkat påstående som att det går att lära sig köra bil genom att läsa böcker.

I fallet med bilkörningen innehåller böcker givetvis regler och förordningar kring hur och var man får köra, men att lära sig hitta "dragläget" med kopplingen, eller för den delen fickparkera kommer man garanterat aldrig att lära sig av att läsa en bok, för det krävs det att man faktiskt gör det.

Gäller för övrigt så gott som alla färdigheter.

Huruvida all kunskap finns nedskriven är svaret givetvis NEJ.
Det finns en uppsjö av kampsporter till att börja med. Tittar du på karaten har de dessutom olika stilar varav vissa är mer eller mindre kända. Den myriad av kinesiska arter som finns är ett annat kapitel.

Rötterna till till exempelvis Muay Thai finns att finna i den tidigare Thailändska historien genom Muay Boran, men en hel del av historien kring det försvann troligen i samband med att de dåvarande burmeserna intog och förstörde Ayutthaya, dessutom har det funnits ett antal numera glömda mindre kungariken i dåvarande "thailand" som satt sin prägel på det hela med.

Således är mitt svar NEJ, allt kring kampsporter finns inte dokumenterat.
Citera
2024-09-10, 12:30
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
"Jann Mardenborough won the Nissan PlayStation GT Academy competition in 2011, earning the chance to take part in professional racing. Backed by Nissan, he has since competed extensively in sports car racing and completed one season in single seaters; he's finished with a class podium at the Le Mans 24 Hours and as runner-up in the Toyota Racing Series in New Zealand."
https://www.google.com/amp/s/amp.the...h-motor-racing

Ja just det .. Sen ska vi inte glömma att han körde en hel del med bilen innan loppet . Visst var det en fantastisk bedrift . Dock tror jag int Ulf Kristersson skulle spöat skiten ur Mike Tyson bara för att han klara Punch Out på NES när han var tonåring
Citera
2024-09-10, 17:01
Medlem
Brottargalnings avatar
Inte endast genom att läsa böcker men förr i tiden var det böcker som gällde istället för videos.

Den lokala ju jutsu klubben startade ur en judoklubb, sen ville de också träna slag och spark, då kunde de enbart lära sig genom böcker och då blev det till att de gick över till ju jutsu istället. Detta var typ på tidiga 70-talet. Tävlingsinriktad klubb blev det senare och då hade klubben aldrig haft någon riktig tränare utan det var folk som tränat helt med hjälp av enbart böcker.
Citera
2024-09-10, 18:49
Medlem
Citat:

Ja det finns väldigt mycket böcker om alla möjliga stilar.

När jag var yngre och tidningen fightermag fortfarande existerade och i stort sett enbart handlade om diverse traditionella stilar på 90 talet så kunde man beställa väldigt mycket böcker därifrån.

Jag hade allt möjligt i bokhyllan tex böcker om Karate, Ju Jutsu Kai (Som jag tränade) samt Ninjutsu och Bruce Lees bok Jeet Kune Do.

Intressant läsning och visst så kunde man härma tekniker illustrerade ifrån böcker men du hade ju ingen tränare son kunde rätta dig om du gjorde fel.

I BJJ:ns och MMA:ns barndom i Sverige så var det vanligt när de mindre klubbarna bildades ute i de mindre och mellanstora städerna var nybörjare och experimenterade.

På min gamla klubb som är en väldigt bra klubb minst sagt i dag så drogs BJJ sektionen igång av en kille som satt hemma och kollade på indtruktions DVD:er och gick sedan ner till den lokala Budoklubben där han hade lite polare i Judosektionen, rullade med dem och testade sig fram. För att få sitt blå bälte så åkte han och intensivtränade i Brasilien och när han kom hem igen så startade han klubben som blåbälte.

Sedan hittade han ett svartbälte och mentor i en av våra större städer som han åkte och tränade för i en tid när Sverige bara hade 11 BJJ svartbälten i hela landet och när jag träffade honom för första gången så var han lilabältare och huvudansvarig för BJJ sektionen men idag är både hsn och många andra gamla träningskamrater svartbälten sedan länge.

MMA sektionen drogs igång på samma sätt dvs unga ambitiösa grabbar med noll erfarenhet av kampsport som satt på Youtube och lärde sig tekniker, köpte in utrustning och började att praktisera på varandra och sedan skickade man folk på typ Shootfightinginstruktörsutbildningar (föregångaren till amatör MMA.

Thaiboxningsektionen startades upp av en kille som hade tränat lite kickboxning på en gymkedja som erbjöd det för gymmet medlemmar. Den verksamheten lades ner men han fick blodad tand och drog till Thailand och tränade Thaiboxning i ett par månader och sedan fick han hålla I Thaiboxningsektionen tillsammans med en kille som hade bott och tränat i Sthlm och gått ett par D klass matcher (lägsta amatörnivån då).

Man kan lära sig jävligt mycket ifrån typ DVD:er och Youtube men till sist kommer du till en gräns eller ja ganska fort där du måste ha hjälp för att ta dig vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in