Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-14, 19:24
Medlem
Krappfiskarns avatar
Kör underkropp + din bästa/favorit kroppsdel. Börja med underkroppen och när du kört den får du all glädje att köra det du gillar. Då blir du mer motiverad att bli klar med underkroppen.
Citera
2023-01-14, 19:32
Medlem
Cykla. Simma.
Citera
2024-08-22, 17:36
Medlem
RollonHomies avatar
Då jag har hamnat i en period av mycket jobb så har jag blivit tvungen att kasta om mitt sätt att träna totalt. Benträningen har jag fått lägga om till varannan dag och den får jag numera köra hemma. Jag kör enbart knäböj och frontböj. 4 set knäböj och 3 set front. Utspritt på veckan blir det mer set i dessa övningar än jag annars brukade ha i mina pass. Tycker dessutom att jag har blivit starkare när jag tränar så här.

Vaderna kör jag också hemma. Står på en bunt Nordisk kriminalkrönika och kör ett ben åt gången med hantel.
Citera
2024-09-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nathaliejzh
Jag är en tjej på 23. Styrketränat regelbundet och med mål i ca 2.5 månad. Tycker egentligen det är superskoj. Framsteg gör man ju snabbt i början och det är jättekul o se resultat. Framförallt överkroppen märker jag stor skillnad på. Både i hur den ser ut men också i styrka. Lärt mig göra både pullups och armhävningar trots att jag gått upp från 50 till 56kg sen jag började styrketräna.

Men som rubriken antyder... jag tycker inte alls om att träna min underkropp! Tycker det är supertrist och jobbigt. Missförstå mig rätt, träning ska förstås vara jobbig. Men underkroppsträningen blir jobbig på ett, ja, jobbigt sätt och inte skön-jobbigt liksom. Min träningsmotivation över lag är hög, men med just benen är den mer död än levande.

Hur ska det bli roligt att träna underkroppen? Hur ska jag få motivation?
Jag får förvisso träningsvärk på ställena jag tränat och det kanske räcker??? Även fast jag inte känner att jag tar i fullt ut o ser de resultat jag vill? Vet inte vad det är för fel och varför det känns så sjukt motigt för. Kanske för att det finns krav på teknik som jag inte känner att jag behärskar helt. Vet ej. Ge mig tips. Tack

Vem har sagt att allt ska vara "roligt"? Benträning är jobbigt som f-n. I början. Sen får man lära sig att älska det. Det är därför så få gör det. Du får ju bara bestämma dig hur du vill ha det. Vill du bli starkare kan du inte strunta i knäböj, marklyft, utfall med skivstång, step ups med hantlar osv.
Citera
2024-09-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vem har sagt att allt ska vara "roligt"? Benträning är jobbigt som f-n. I början. Sen får man lära sig att älska det. Det är därför så få gör det. Du får ju bara bestämma dig hur du vill ha det. Vill du bli starkare kan du inte strunta i knäböj, marklyft, utfall med skivstång, step ups med hantlar osv.

Ja, det finns så många sätt att gilla något. Finns 100000 olika sätt att träna ben på så det är ju bara att ta sitt ansvar och hitta det man gillar
Citera
2024-09-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja, det finns så många sätt att gilla något. Finns 100000 olika sätt att träna ben på så det är ju bara att ta sitt ansvar och hitta det man gillar

Man kommer inte ifrån att knäböj med skivstång är fundamentalt för all benträning. Allt annat är komplement.
Citera
2024-09-04, 12:59
Medlem
Citat:
Man kommer inte ifrån att knäböj med skivstång är fundamentalt för all benträning. Allt annat är komplement.

Det håller jag inte med om.
Citera
2024-09-10, 18:02
Medlem
Citat:
Det håller jag inte med om.

Det spelar ju i och för sig ingen roll om du håller med eller inte, det är lika sant för det. Ge gärna exempel på ersättning för knäböj. Marklyft är en utmärkt benövning men knäböj är överlägset. Benpress kan vara en brygga innan man lärt sig knäböja eller som komplement. Men ingen ersättning.
Citera
2024-09-10, 18:47
Medlem
Citat:
Det spelar ju i och för sig ingen roll om du håller med eller inte, det är lika sant för det. Ge gärna exempel på ersättning för knäböj. Marklyft är en utmärkt benövning men knäböj är överlägset. Benpress kan vara en brygga innan man lärt sig knäböja eller som komplement. Men ingen ersättning.

Finns så många benövningar känner jag. Jag tränade säkert gym i 10 år minst innan jag började med knäböj. Inget jag ångrar eller lider av idag.
Citera
2024-09-11, 10:03
Medlem
Citat:
Finns så många benövningar känner jag. Jag tränade säkert gym i 10 år minst innan jag började med knäböj. Inget jag ångrar eller lider av idag.

Vilka benövningar?
Citera
2024-09-11, 10:43
Medlem
Epimaness avatar
När ångesten slår på efter 10 set böj för att man är trött och vet att man har 4-6 set kvar...
Citera
2024-09-11, 22:55
Medlem
Citat:
Vilka benövningar?
Frontböj skulle jag säga är likvärdigt med knäböj.

Med det sagt så är det nog ytterst få som enbart gör frontböj och inte knäböj.
Klarar man inte bra knäböj så är det mer eller mindre kört med frontböj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in