Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-12, 04:53
Medlem
Om jag tänker tillbaka så tyckte jag att Jönssonliganfilmerna var småcharmiga småroliga dussinfilmer.
Två av karaktärerna var mest centrala i sammanhanget, Sickan och Dynamit-Harry. Figurerna Rocky och Vanheden hade med fördel kunnat ha struckits.
Överlag kan jag inte nämna en film/serie där just Brunnberg lyckats med en roll.
Med andra ord, Brunnberg kan gott hålla mun, ännu bättre vore det ju om SF gjorde bra filmer.
Citera
2024-09-12, 06:53
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Brunnberg har helt rätt. Alla filmer efter Mallorca har varit så jävla dåliga.
Och Brunnberg var med i tre av de dåliga filmerna som kom efter Mallorca
Citera
2024-09-12, 07:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
1. Jönssonligan är svensk byggd på en dansk förlaga. Därtill krävs i vanlig ordning tillstånd. Karaktärerna är inte en exakt kopia utan gjorda så att de passar här. Skådespelarna gör ju själv sitt till för att skapa personerna.

2. Sedan kommer det då andra upplagor som försöker kopiera dem rakt av.

1. Rätt. Det verkar inte puckona begripa.
2. Jag ser det snarare som att man försöker ta något svenskt och sedan göra om det så det genuina svenska ska försvinna. En uppfostrings-remake.
Citera
2024-09-12, 08:16
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Om jag tänker tillbaka så tyckte jag att Jönssonliganfilmerna var småcharmiga småroliga dussinfilmer.
Två av karaktärerna var mest centrala i sammanhanget, Sickan och Dynamit-Harry. Figurerna Rocky och Vanheden hade med fördel kunnat ha struckits.
Överlag kan jag inte nämna en film/serie där just Brunnberg lyckats med en roll.
Med andra ord, Brunnberg kan gott hålla mun, ännu bättre vore det ju om SF gjorde bra filmer.
Jag tycker Vanheden är en jättebra karaktär i de gamla filmerna och lika viktig som de andra.
Rocky däremot, helt överflödig.
Citera
2024-09-12, 08:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Brunnberg är ju en av få kändisar som kommit ut som Sverigedemokrat. Det ska han ha heder åt.

Men här är det lite svårt vad han är så arg över. För det första var själva Jönssonligan ett plagiat på en dansk filmserie. Sedan var han alltså helnöjd ett år sedan om nya filmer men nu tvärtom.

Sett till kvalite så handlar det väl om dagens ungar gillar dessa filmer. Kan tänka mig att många äldre på 80-talet tycker de filmerna var skit. Men de är ju kult idag för alla som såg dom som barn

Gissar att det är en pengafråga, han vill ha någon form royalty för att han faktiskt lyckats patenterat namnet DynamitHarry hur det nu gått till då det inte ens var hans roll.
De får väl helt enkelt byta namn på personen i filmen och kalla honom Dunderbengtsson istället. Klippa in nya ljudfiler där någon nämner Dynamitharry och sen spela in en ny scen där man får in den ”nya” karaktären i matchen.
Citera
2024-09-12, 08:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Man undrar ju lite vad Dynamit-Harry/Björn Gustavsson anser om Brunnbergs pågående fejd om hans karaktär? Gustavsson verkar ha en kraftigt nedsatt hörsel dessa dagar, men klar i skallen och med på noterna verkar han fortfarande vara, enligt någon teveintervju som sändes med honom för något år sedan.
Citera
2024-09-12, 08:36
Medlem
skvallertackas avatar
Med tanke på rolluppsättningen och trailern så är det här första gången jag är pepp på en jönssonligan film, men jag tycker Brunnberg gör helt rätt. Man får se honom som en surgubbe, men jag är otroligt glad över att han försöker göra det lilla han kan för att stoppa att man drar namnet jönssonligan i smuts.
Citera
2024-09-12, 08:50
Medlem
jag tycker de borde göra en nyinspelning från orten bara invandrare som skådespelare
Citera
2024-09-12, 14:07
Medlem
Beisskorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jönssonligan är svensk byggd på en dansk förlaga. Därtill krävs i vanlig ordning tillstånd. Karaktärerna är inte en exakt kopia utan gjorda så att de passar här. Skådespelarna gör ju själv sitt till för att skapa personerna. Sedan kommer det då andra upplagor som försöker kopiera dem rakt av.

och det enda namnet som stämmer överens med de danska är dynamitharry.
Citera
2024-09-12, 16:15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Är inte insatt i det upphovsrättsliga.

Men bara det faktum att den mest överhajpade "komikern" genom tiderna (Robert Gustafsson) medverkar är väl skäl nog för att stoppa filmen? Jag spyr inombords varje gång den idioten dyker upp och försöker vara "rolig"... så jävla pinsam, han hör på sin höjd hemma i nåt obskyrt humorprogram från mitt i natten på 80-talet.
Citera
2024-09-12, 17:36
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Är inte insatt i det upphovsrättsliga.

Men bara det faktum att den mest överhajpade "komikern" genom tiderna (Robert Gustafsson) medverkar är väl skäl nog för att stoppa filmen? Jag spyr inombords varje gång den idioten dyker upp och försöker vara "rolig"... så jävla pinsam, han hör på sin höjd hemma i nåt obskyrt humorprogram från mitt i natten på 80-talet.

Tycker du är lite hård mot Robban, trots allt tycker jag att en komiker ska mätas efter sitt bästa material. Håller med om att han verkar trött och mest går på tomgång nuförtiden dock. En sak som jag måste säga att jag gillar med honom är att han är tvär. Många andra komiker känns inställsamma och opersonliga.
Senast redigerad av Flundran90 2024-09-12 kl. 17:57.
Citera
2024-09-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...6-51738bc888b8

Han skulle gjorde det tidigare med de usla filmerna som släppts innan. Nu ser ju rollistan faktiskt bra ut för en gångs skull så rätt dålig tajming.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in