Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
(Klicka bakåt för referensinlägget.)
Förhöret med Anderstedt har som tidigare sagt lågt bevisvärde. Det kommer två år efter mordet och innehåller orealistiskt mycket detaljer för någon som dels suttit i baksätet på bilen och dels är närsynt men har glasögonen i fickan.
Den enda uppgift i förhöret som möjligtvis kan vara av värde när det gäller närförloppet vid själva mordplatsen, det är paret Palmes allmänna rörelseriktning och att mördaren då befann sig alldeles bakom dem så att de tre såg ut att vara i sällskap. Den stämmer dessutom med både ballistiken och med blodfläckens position, som ligger lite för långt in mot Tunnelgatan till för att vara förenlig med att paret Palme skulle vara på väg "raka spåret hem" söderut längs Sveavägens trottoar.
Vidare stämmer sneddningen med Björkmans iakttagelser, som placerar mördaren för långt ute till vänster för att Björkman ska ha kunnat befinna sig rakt bakom utan han ser det hela i lite vinkel. Men då är det Björkman själv som sneddar in från utsidan av reklampelaren. I förhöret den 25/3 1987 säger Björkman att det var dit ut han gick och ställde sig när kamraterna gått in på banken (se sid 9 i den länkade pdf:en).
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...dMUGt4Vzg/view
Problemet med "jeremiaden" om att Morelius' Dekorimaman i själva verket är Anders Björkman är att Björkman inte står vid Dekorima utan vid pelaren. När Björkman sedan börjar knata söderut så sneddar han in över snö- och issträngen som ligger som en smärre ås mellan trottoarkanten och gångbanan. Då måste han kolla var han sätter fötterna när han ska över den lilla "åsen" och det förklarar varför han liksom får in trojkan med paret Palme och mördaren i bild när han korsat "åsen" och lyfter blicken igen.
I och med att paret Palme själva verkar snedda lite, och alltså har något av samma rörelseriktning som Björkman under den här sista stumpen före skotten, så menar jag att man får väga in i totalbilden den "axel" som på så vis uppstår med Björkman baktill och paret Palme framtill. Den axeln pekar då ungefär i riktning mot gallren vid tunnelbaneingången på Tunnelgatan, direkt till vänster (öster) om vägskylten som står i vägen och pekar in mot tunneln.
Mördaren verkar däremot komma in lite mer rakt norrifrån, och det är just det som får honom att framstå som ganska långt ute till vänster från Björkmans vinkel sett. Det rör sig då en slags optisk silhuetteffekt för i verkligheten måste ju mördaren in bakom ryggen på Palme för att kunna skjuta honom rakt i ryggen.
Björkman missuppfattar alltså det hela som att mördaren befinner sig mer eller mindre i jämnhöjd med paret Palme när han i själva verket ligger lite bakom, och även att mördaren befinner sig ute på vänsterkanten när han i själva verket är nästan mitt bakom, eller i alla fall på väg in mitt bakom.
För att få ihop optiken i det här så måste man därför tänka sig ett slags "Y"-mönster med Björkman uppe i nordvästra armen på Y:et, mördaren kommer in från nordöstra armen på Y:et, och paret Palme befinner sig nere i foten på Y:et. När Björkman får syn på dem är mördaren på väg in mot foten medan Björkman ligger lite längre bak, alltså uppe i sin arm på Y:et.
En intressant fråga som då kopplar direkt till förhöret med Anderstedt blir då varifrån paret Palme egentligen kommer. Om man skulle förlänga foten på Y:et bakåt så skulle de mycket riktigt komma från reklampelaren, fast inte från dess utsida som Björkman utan mer mitt på den.
En del har tolkat det som att paret Palme hade sitt lilla "möte" (som alltså Delsborn snappade upp) där invid reklampelaren, och att de sedan fortsatte sin promenad lite diagonalt in på det sätt som jag just beskrivit. Att lägga mötet så nära pelaren ställer emellertid till med problem när det gäller Björkman, som ju själv står på motsatt sida av pelaren. I så fall måste man nästan förutsätta att Björkman känt till och hört mötet men tiger om det.
Ett annat problem med att lägga mötet invid reklampelaren är att Delsborn, även om han inte exakt anger positionen, ändå uttrycker sig på ett sådant sätt att man hellre vill lägga mötet närmare korsningen. Det klaffar också bättre med Morelius' Dekorimaman, som han ju placerar väldigt exakt vid det lilla skyltfönstret som sitter mellan Dekorimas entrénisch (Björkmans gömställe) och avfasningen på hörnet.
Att jag drar upp det här i sammanhanget Anderstedt beror naturligtvis på, att hon aldrig egentligen anger hur pass lång bit hon iakttog de här tre personerna när de kom gående. Hon säger att de kom från reklampelaren till men visste inte om den stod där vid mordet. Man tycker att hon borde ha erinrat sig pelaren ifall hon sett dem komma hela vägen från den. Och eftersom pelaren stod där vid mordet så betyder det ju att sträckan Anderstedt iakttog är tillräckligt kort för att hon inte ska ha lagt pelaren på minnet. Frågan blir istället: Hur mycket kortare?
Då menar jag, att Anderstedt inte ger något stöd för ett möte vid pelaren, utan om något möte alls ägt rum så har det i så fall skett lite längre ner, och det Anderstedt ser utgör i så fall bara den stump paret Palme går efter mötet och fram till själva mordplatsen. Det handlar då om tio meter på sin höjd, ifall man lägger mötet så långt norrut som det rimligtvis går.
Samtidigt är det ju rimligt att anta, att mötet är med just Morelius' Dekorimaman, och då står han där vid det lilla skyltfönstret, vilket inte är mer än fem meter från blodfläcken. Sträckan blir alltså bara 5-10 meter mellan mötet och skotten.
Kruxet här är att Björkman ser dem promenera, till synes i sällskap, en längre sträcka än vad som är konsistent med ett möte ända nere vid det lilla skyltfönstret. Av det skälet får man lov att förlägga mötet åtminstone 7-10 meter upp, alltså i jämnhöjd med Dekorimas entrénisch.
Det tycker jag själv också är den rimligaste placeringen, för om man tänker sig att mötet är med Morelilus' Dekorimaman så är det ju också rimligt att denne tar några steg norrut för att "möta upp" med paret Palme när de kommer – om inte annat som en hövlighetsgest. Det faller sig naturligt, tycker jag.
Vad som däremot inte faller sig lika naturligt, det är att Björkman måste börja gå i precis rättan stund för att inte bara missa själva mötet – han står ju på rätt precis plats för att missa det där bakom pelaren – utan även missa om paret Palme eventuellt står kvar några sekunder efter att de skiljts åt och Mötesmannen avlägsnat sig. Sedan blir då Björkman så vältajmad att han kommer ut från dödvinkeln bakom pelaren i precis rätt sekund för att uppfatta det hela som om de tre kommer gående i sällskap.
Det finns ingenting naturligt kring det här, utan i så fall skulle det vara en otrolig slump. Den slumpen blir ju heller inte mindre av att Jeppsson i sin ände är lika vältajmad, och alltså börjar röra sig inåt Sveavägen i exakt rätt stund för att hinna så pass långt in att han kan se Olof Palme "falla in i bild" men utan att för den skull se själva mordet och mördaren.
Det är antingen en helt otrolig slump eller så är det samordnat, och så förblir det även om man skulle plocka bort mötet helt och hållet. För saken är ju, att Björkman likväl kommer in från pelarhållet precis i rättan tid för att varken se för lite eller för mycket.
Den syntes du föreslår, dvs att man utgår från att "Morelius har fel" och plockar bort åtminstone vissa av hans uppgifter, så leder det enligt min uppfattning knappast till någon förenkling av problematiken utan tvärtom leder det bara till mer huvudvärk.
Björkman som Dekorimamannen håller definitivt inte, och om du ska få ihop ett scenario som flyter så måste du ju även plocka bort mötet, vilket förutsätter att du sopar både Delsborns direkta iakttagelse och Fauzzis "43 sekunder" under mattan. Och om det är ett enmansscenario du är ute efter så måste du också sopa Lisbeth Palmes uppgifter under mattan, om vart mördaren tog vägen efter skotten.
Därtill har vi den där uppgiften i förhöret med sköterskan Lena Österman på Sabbatsberg, om att de just mött någon när skotten smällde (se sid 4 i pdf:en):
"Då hade Lisbeth Palme berättat, att vi mötte en man och sedan hörde hon smällarna och sedan såg hon en man springa från platsen."
https://drive.google.com/file/d/1Qlr...bsTOLt0eK/view
Den slutsats jag dragit är i alla fall, att det inte är möjligt att få ihop allt detta med mindre än att vi har ett tvåmannascenario. Minst två gubbar måste till för att förklara förloppen utan att undertrycka de väsentliga delarna av de berättelser som de här kärnvittnena avger. Å andra sidan kan man åstadkomma det med just två gubbar och då behöver man ju inte tre.
Nu hör Cecilia Anderstedt inte till kärnvittnena, men jag tycker ändå att hennes uppgift om "sneddningen" stämmer in bra med helhelsbilden. Kärnvittnena jag har i åtanke är förstås Björkman, Morelius, Delsborn, Fauzzi och Lisbeth Palme.
Det är populärt att försöka sig på synteser där man helt enkelt undertrycker centrala uppgifter från ett av vittnena, men som jag ihärdigt upprepar här i tråden så är det lättare sagt än gjort att isolera en sådan sak. Det går inte att bara "plocka bort" (säg) Morelius med mindre än att det får återverkningar genom hela systemet, så att man likaledes tvingas "plocka bort" Delsborn, delar av Lisbeth och även Fauzzi när man väl börjat.
Det är den här "interdependensen" som jag vill betona, och som gradvis gjort mig alltmer övertygad om att den till synes komplexa syntes som jag plockat fram ändå är den bästa modellen. Att "försöka förenkla" det hela leder inte till någon verklig förenkling utan bara till ytterligare huvudbry.