• 1
  • 2
2024-09-13, 22:19
Medlem
Carrocks avatar
Borde inte mäklare vara extremt överflödiga 2024? Den enda avgörande faktorn för en köpare är ju utlåtandet från en besiktningsman, där har mäklaren ingen inverkan alls.

Hittade en lista vad en mäklares uppgifter är:

Citat:
I mäklarens uppdrag ingår normalt att:

Föra anteckningar över förmedlingsuppdraget (journal).

Kontrollera vem som äger bostaden och om den belastas av någon rättighet, till exempel inteckningar eller servitut.

Kontrollera om en fastighet har del i en eller flera gemensamhetsanläggningar, till exempel vatten- och avloppsanläggningar eller vägar.

Kontrollera om en bostadsrätt är pantsatt.

Besöka bostaden och värdera den – mäklaren gör ett så kallat intag.

Göra en beskrivning av bostaden för tilltänkta köpare, en så kallad objektsbeskrivning.

Marknadsföra bostaden.

Skriftligt informera om köparens undersökningsplikt.

Hålla visningar av bostaden.

I förväg ge spekulanterna information om hur säljaren vill genomföra försäljningen.

Ta emot bud och anteckna dem i en budgivningslista.

Erbjuda en boendekostnadskalkyl.

Före köpet informera köparen om vem som äger bostaden.

Medverka till att säljare och köpare kommer överens i sådana frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen.

Hjälpa parterna med köpehandlingar och medverka vid kontraktsskrivning.

Hjälpa parterna att slutföra affären genom att till exempel söka medlemskap i bostadsrättsföreningen.

Medverka vid tillträdet.

Lämna budgivningslistan och journalen till säljaren och köparen när mäklarens uppdrag är klart.

De flesta av dessa punkter är ju bara trams, och rena hittepå jobb, för att kunna fylla ut en heltidstjänst.

"Medverka vid tillträdet" okej? varför?

"Hjälpa parterna med köpehandlingar och medverka vid kontraktsskrivning" Eh varför, allt beskrivs i kontrakten? Ska mäklaren sitta och hålla hand?

"Kontrollera om en fastighet har del i en eller flera gemensamhetsanläggningar, till exempel vatten- och avloppsanläggningar eller vägar" Sådan information finns att tillgå på nätet.

"Ta emot bud och anteckna dem i en budgivningslista" Bör kunna skötas med en internetbaserad budgivning.

"Marknadsföra bostaden" Här behöver jag inte ens förklara varför en mänsklig faktor är överflödig

Det hela måste kunna lösas via en ren förmedlingstjänst på nätet, internetmäklare om man så vill, där man bara tillhandahåller hemsidan och förmedlar tjänsten. Jag vet att internetmäklare redan finns och leverar denna tjänst men det borde i all högre utsträckning konkurera ut dessa larviga blodsugande mäklare som springer runt i sina "fina kläder" och bara är överflödiga?
Citera
2024-09-13, 22:22
Medlem
Gothenburgers avatar
Anlita en advokat istället för att sälja ditt objekt.
Citera
2024-09-13, 22:23
Medlem
IRMEs avatar
Finna väl massa praktiska och bekväma anledningar att lämna över försäljning och marknadsföring. Klart att någon som håller på med det är bättre än du. Frågan är, hur mycket bättre och vad borde priset vara?
Citera
2024-09-13, 22:24
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Anlita en advokat istället för att sälja ditt objekt.

Ja det köper jag rakt av, det går på timmar och man bollar alla juridiska frågetecken. Advokaten tar inte heller en del av säljarvodet.
Citera
2024-09-13, 22:25
Medlem
Jag kan överhuvudtaget inte ens förstå varför man måste ens vara registrerad "mäklare" hos Fastighetsmäklarnämnden, för att ens få förmedla fastigheter yrkesmässigt...

Vem har rätt i att bestämma om jag vill ställa upp att kränga grannes hus till högre pris än vad han själv klarar av för han är utan internet?
Citera
2024-09-13, 22:44
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag kan överhuvudtaget inte ens förstå varför man måste ens vara registrerad "mäklare" hos Fastighetsmäklarnämnden, för att ens få förmedla fastigheter yrkesmässigt...

Vem har rätt i att bestämma om jag vill ställa upp att kränga grannes hus till högre pris än vad han själv klarar av för han är utan internet?

Jag anar en viss ironi.

Men det är lika illa med legitimerade mäklare. Har en släkting som fick samtal från 2 olika mäklare att man ville sälja hans fritidsfastighet till grannen. Han förstod ingenting, han hade aldrig yttrat vilja om försäljning till någon. Dessa mäklare jobbade på seriösa firmor. Där kan man ju undra om det är rätt att bete sig så.
Citera
2024-09-13, 23:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja det köper jag rakt av, det går på timmar och man bollar alla juridiska frågetecken. Advokaten tar inte heller en del av säljarvodet.

Kostar ju dock som en 45 tons grävmaskin i timmen.
Men du kanske slipper en mäklare med egen agenda.

Eventuellt har inte advokatfirman tillgång till Hemnet....om det är viktigt?
Senast redigerad av Gothenburger 2024-09-13 kl. 23:14.
Citera
2024-09-13, 23:19
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Jag anar en viss ironi.

Men det är lika illa med legitimerade mäklare. Har en släkting som fick samtal från 2 olika mäklare att man ville sälja hans fritidsfastighet till grannen. Han förstod ingenting, han hade aldrig yttrat vilja om försäljning till någon. Dessa mäklare jobbade på seriösa firmor. Där kan man ju undra om det är rätt att bete sig så.

Det måste vara varje folk för alla att slänga dig ett bud?
Senast redigerad av Gothenburger 2024-09-13 kl. 23:24.
Citera
2024-09-13, 23:34
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det måste vara varje folk för alla att slänga dig ett bud?

Det var inte riktigt så det gick till. Utan dessa mäklare ringde, tjata och var nästan aggresiva mot mina gamla släkting om att hen skulle sälja, trots att fastigheten aldrig varit aktuell för en försäljning, vet inte om det är kutym att mäklare jobbar så men tycker det är väldigt fullt. Hur som helst så är det lite off-topic här.
Citera
2024-09-13, 23:38
Medlem
Citat:
Det var inte riktigt så det gick till. Utan dessa mäklare ringde, tjata och var nästan aggresiva mot mina gamla släkting om att hen skulle sälja, trots att fastigheten aldrig varit aktuell för en försäljning, vet inte om det är kutym att mäklare jobbar så men tycker det är väldigt fullt. Hur som helst så är det lite off-topic här.

För att fortsätta på din offtopic, så är det precis så många jobbar, dom ringer till äldre människor och försöker få dessa att sälja sina bostäder.
Citera
2024-09-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Det finns inget juridiskt hinder från att hjälpa din granne att sälja huset.
Citera
2024-09-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns inget juridiskt hinder från att hjälpa din granne att sälja huset.

Yrkesmässigt? Oja. Men som civilt förstår jag, men då är det nog en definitionsfråga när det kan klassas som yrkesmässigt, fast du har gjort det privat.
Jag gissar på att om du tjänar mer än 50 000kr på det så kan väl man inte klassa det som "hobbyverksamhet" direkt

Citat:
Fastighetsmäklarlag (2011:666)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2011-666/

Citat:
31 § Den som uppsåtligen yrkesmässigt förmedlar fastigheter i strid mot vad som föreskrivs om registrering i 5 § döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-14 kl. 17:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in