• 1
  • 2
2024-09-16, 19:21
Medlem
Frsker spara 40-50 procent av min ln men det r svrt fast n jag r ganska hrd mot mig sjlv. Skriver ner en budget sen frsker jag hlla mig till den men det r svrt man mste ha disciplin. Hur gr ni nr ni r sugna p kpa massa extra saker i butiken eller nr ni vill kka ute?
Citera
2024-09-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Frsker spara 40-50 procent av min ln men det r svrt fast n jag r ganska hrd mot mig sjlv. Skriver ner en budget sen frsker jag hlla mig till den men det r svrt man mste ha disciplin. Hur gr ni nr ni r sugna p kpa massa extra saker i butiken eller nr ni vill kka ute?
Vi avstr. Ge det ngra mnader/r s gr det p rutin.
Citera
2024-09-16, 19:28
Medlem
66ccskyhawks avatar
tips bli deprimerad och skaffa social fobi, man sparar massa pengar p att sitta hemma.
vad tjnar du, vad betalar du fr boende osv?
Citera
2024-09-16, 19:34
Det r inte svrt.

1) Kp inte socker. Lsk, godis, chips ska du konsekvent avhlla dig frn.

2) t inte pasta eller vitt brd. Leder till kraftiga blodsockersvngningar och gr dig sugen p socker.

3) t proteinrika mltider med fett. Fisk r kanon i det avseendet grna med potatis och ngon god ss. Undvik snabba kolhydrater bara s ska det g fint.
Citera
2024-09-16, 19:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag planerar min privatekonomi noga dr jag skriver ner allting jag handlar, det ger mig en verblick ver vad jag spenderar fr mycket pengar p. P samma stt som jag avstter en kvot av min ln till sparande och investeringar (runt 40%) avstter jag ven en kvot till njen och "slsarpengar". D kan jag med gott samvete anvnda dessa pengar utan att det pverkar sparkvoten. Frsk att hitta en balans. Enda anledningen att jag klarar av att spara s mycket pengar r fr att jag inte lider av detta, utan det gr ganska enkelt och smrtfritt.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-09-16 kl. 19:40.
Citera
2024-09-16, 19:37
Medlem
Citat:

Du kanske borde lsa boken Die with Zero av Bill Perkins.

Det ska va en sund avvgning mellan sparande och slsande.
Sjlvklart s ska du se till att spara pengar, men glm inte att livet pgr tills du dr, s att spara 50% av lnen? Till vad? Till nr? Varfr?

Glm inte av att leva samtidigt.
Personligen s mr jag skitbra av att sitta p ett fik och dricka en alldeles fr dyr kaffe, och bara kolla p folk, sitta och tnka p livet, lsa en tidning eller bok eller sitta med datorn och frska lra mig ngot nytt. Eller bara sitta med vnner och snacka skit.
Det r kvalitetstid fr mig, vl vrt varenda krona.
Citera
2024-09-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag planerar min privatekonomi noga dr jag skriver ner allting jag handlar, det ger mig en verblick ver vad jag spenderar fr mycket pengar p. P samma stt som jag avstter en kvot av min ln till sparande och investeringar (runt 40%) avstter jag ven en kvot till njen och "slsarpengar". D kan jag med gott samvete anvnda dessa pengar utan att det pverkar sparkvoten. Frsk att hitta en balans. Enda anledningen att jag klarar av att spara s mycket pengar r fr att jag inte lider av detta, utan det gr ganska enkelt och smrtfritt.
Smart dr.
Citera
2024-09-16, 22:20
Medlem
snuskfittas avatar
50% fasta utgifter

30% njen

20% sparande
Citera
2024-09-17, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
50% fasta utgifter

30% njen

20% sparande
Mat och transport hamnar det under njen? Det r ju varken fasta utgifter eller sparande
Citera
2024-09-17, 08:59
Avstngd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio-puerta
Vi avstr. Ge det ngra mnader/r s gr det p rutin.

Instmmer,. TS bara g frbi hyllorna och produkterna som ropar p dig. Tnk haha nej era jvlar mig ska ni inte f, jag r starkare n er! Slss lite med dina inre tankar och visa vem som bestmmer lite som alla abonnemang och prenumerationer, du klarar dig utan mnga av dem!

Frr tnkte jag - hur mnga timmar mste jag sitta p jobbet fr att kunna kpa det dr, r det vrt det?
Citera
2024-09-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Instmmer,. TS bara g frbi hyllorna och produkterna som ropar p dig. Tnk haha nej era jvlar mig ska ni inte f, jag r starkare n er! Slss lite med dina inre tankar och visa vem som bestmmer lite som alla abonnemang och prenumerationer, du klarar dig utan mnga av dem!

Frr tnkte jag - hur mnga timmar mste jag sitta p jobbet fr att kunna kpa det dr, r det vrt det?
Riktigt bra tips tack fr den!
Citera
2024-09-17, 20:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Hur kan det vara svrt? Allt beror p dig sjlv vilka val du vljer att gra. Spar sjlv ca 70% av lnen utan ngra problem. Sen beror det sjlvklart p vilka utgifter du har frhllande till lnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in