2024-09-17, 12:48
Medlem
Påbörjat en utbildning (tjänstledighet för studier) och hyr ut BR i andrahand. Kalkylen går dock inte riktigt ihop för mig, går typ back -3000 då en stor del av den månatliga kostnaden är amortering.

Är det möjligt att få reducerad amortering beviljad från banken ?
Citera
2024-09-17, 12:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Påbörjat en utbildning (tjänstledighet för studier) och hyr ut BR i andrahand. Kalkylen går dock inte riktigt ihop för mig, går typ back -3000 då en stor del av den månatliga kostnaden är amortering.

Ja, men det är inte säkert att det är möjligt för dig. Ett tips är att du ringer din bank och frågar...
Citera
2024-09-17, 12:56
Medlem
Ring och fråga din bank. Det kan finnas en möjlighet.
Citera
2024-09-17, 13:11
Medlem
GregerMedeltids avatar
Amortering är ingen kostnad, men det är en utgift.

Det går att få undantag från amorteringskravet, men det är sällsynt att banken beviljar något sånt. Det ska nämligen till särskilda skäl för att något sådant ska beviljas, och en situation som du själv har satt dig i tror jag inte räknas. Banken kommer förmodligen föreslå att du säljer bostadsrätten istället.
Citera
2024-09-17, 13:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686

Dom enda som kan besvara din fråga är banken så ring dom.
Citera
2024-09-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Amortering är ingen kostnad, men det är en utgift.

Det går att få undantag från amorteringskravet, men det är sällsynt att banken beviljar något sånt. Det ska nämligen till särskilda skäl för att något sådant ska beviljas, och en situation som du själv har satt dig i tror jag inte räknas. Banken kommer förmodligen föreslå att du säljer bostadsrätten istället.

Sälja bostadsrätt låter lite som en överdrift.
Kan du berätta mer varför du tror att de skulle föreslå det ?

De tjänar ju på att ha en som låntagare.
Citera
2024-09-17, 20:05
Avstängd
Givet att situationen är temporär kommer de bevilja det. De kommer dock antagligen inte bevilja typ 3 års uppehåll för att du ska studera något program.
Citera
2024-10-01, 12:57
Medlem
Fick beviljat igår
Dock för 6 månader per gång och högst 12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in