Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 00:10
  #1
Medlem
blue-rats avatar
Läs bara om detta ämnet intresserar dig.

Detta gäller en som är släkt med mig som jag träffat lite då och då, men det blev att vi träffades mer. Jag funderar mycke på hennes unge. Så här; jag minns när han var 9år och han var en rolig kille som alla gillade för han hade ingen skam så han gjorde skitroliga saker och bjussa på sig själv. Han var så till tonåren. Men han hadde en annan sida med. Han var super bortskämd. De gav han massor. Han bestämde helt allt. Ville han spela ett dataspel så fick han det fast det var 18-gräns. Han ville redan som litet barn då ha märkes på kläderna. Det skulle va rätt stil. Mamman sa nej nej du får inte det är för dyrt men han bara jag ska ha och så fick han. Mamman klagade att han inte kunde hålla i pengar. Men han var 9-10. Mamman skulle ha köpt kläder och han skulle haft dem.

Jag tänkte att hon förstörde honom. Men jag har tänkt om nu, och känner att han nog var så envis att det inte gick att säga nej och att han kände sig värd allt fint. Så att det som jag trodde var effekten var ursprunget. Att han på något sätt redan kunde få det på sitt sätt och efter det kunde han lära sig att manipulera. Det blev slentrian att bara ge han allt han ville ha.

Han var halvbra i skolan men också uppskattad för att han upplevdes som moralisk, snäll och skojig. Jag tänkte hur ska det gå när han blev tonåring? Sedan när han blev det så började han supa väldigt mycket hans mamma köpte ut. Så ni fattar hur hon skämde bort han. Samtidigt upplevde jag som de hade ett starkt band och att han älskade sin mamma över allt. Men det gör han inte nu.

Nu är han ung vuxen och han har aldrig klarat något i hela sitt liv. Han hoppar mellan saker, ingen färdig skola, försökt läsa igen, gick inte. Fastän han egentligen kan. Kan inte bo själv för han bränner alla pengar. Börjar med att festa och sedan så äter han ute och när pengarna tar slut ringer han mamma som betalar. Jag blir galen. Han har råkat göra folk illa i bråk och känner ingen skuld. Finns inte skam och skuld. Finns ingen empati. Han försöker lajva empati om ni fattar men han suger.

Kan inte planera. Är brottslig med vet inte riktigt med vad. Har självklart knarkat men inte nu, har med missbrukat så jag ser att han är ren. Men han har vad de kallade förr torrfylla. Att man har alla negativa och elaka beteenden från ett missbruksliv men man missbrukar inte. Har massor av torrfylla. Han verkar inte bli rädd heller, han tycker ett vanligt liv är as tråkigt.

Han har inte fått ta konsekvenserna för att göra dumt, kanske därför han sätter sig i situationer som inte funkar. Men han fattar inte det enklaste. Som om han åker till en fest så måste han kunna åka därifrån, den planeringen finns inte. Kompisar har ofta ställt upp och kört, hämtat från jätte långt bort. Han tror det ordnar sig. För andra varit snälla. Men när han blivit lämnad åt sig själv har han aldrig lärt sig. Har maten tagit slut har han inte lärt sig. Jag vet inte om han bara är bortskämd eller om han är hjärnskadad. Han har aldrig kunnat eller velat ta hand om sig själv. Det är inte normalt, en normal unge blir glad när den får flytta hemifrån. Den blir stolt över sin lön. Han jobbar här och där och slutar.

Han känns väldigt omogen, han han tjejer som kanske är 20 och han är 25 och kontrasterna är alltid stora. Tjejen har kanske strul men är rätt bra på att fixa saker, men han är helt dum. Det låter som tjejen pratar med en 13-åring. Han är absolut inte utvecklingsstörd eller har dyslexi. Han är en charmör som alltid har tjej. När det blir slut är det de som dumpar. Vet inte varför. Men kanske för de inte vill vara extramamma.

Han ska nog utredas för ADHD och han verkar vilja det, tror för då får han gratis knark. Han kört mest uppåt, verkar inte som en sådan som vill ha lugn utan han vill ha kul. Jag tror han kan få en sådan diagnos för han har ju sådant som finns i ADHD, impulsiv, kan inte ta ansvar men han var inte okoncentrerad i skolan, han läste om han ansåg att det fanns värde i det, på hans villkor. Jag tycker han är självklar psykopat så jag blir lite rädd hur det ska gå med det, att de kör honom djupare i hans problem. Men så tänker jag att psykopati är medfött och har han blivit sådan av slapp uppfostran? Då kan det inte vara psykopati. Eller också har han som en slug jävel barn tvingat sig till den uppfostran. Det finns ingen pappa. Sådana som är lite psykopatiska tror jag behöver en pappa. Det finns en sedan länge gift man med mamman, men han är lite rädd för att ryta till då mamman inte vill det. Men jag fattar att han är sur för han har jobbat hårt och försörjt mamman i ganska mycket.

Jag vet att man inte kan diagnostisera på nätet men jag kollade vad man ska ha för att ha psykopati även om det inte finns som diagnos.

Item 1: Glibness/superficial charm Absolut och hade som barn med
Item 2: Grandiose sense of self-worth Ja, han tycker han är bäst och är egoistisk, vill ha ytligt coola saker
Item 3: Need for stimulation/proneness to boredom Ja, vill ha risker i sitt liv
Item 4: Pathological lying Ljuger även när han inte behöver, han ljuger jättesnabbt, hållit stora hemligheter, ljuger ibland väldigt dåligt för han tror andra är korkade
Item 5: Conning/manipulative Ja, fast mest tjatar han eller sätter sig i en situation där han blir räddad
Item 6: Lack of remorse or guilt Absolut
Item 7: Shallow affect Han kan bli hjärtekrossad ett tag
Item 8: Callous/lack of empathy Han bryr sig inte om någon
Item 9: Parasitic lifestyle Jaaaaaa
Item 10: Poor behavioral controls Ja, han bara gör utan att tänka
Item 11: Promiscuous sexual behavior Nej, han är trogen men har många relationer på rad
Item 12: Early behavior problems Ja, men inte aggression
Item 13: Lack of realistic, long-term goals Jaaaaa
Item 14: Impulsivity Ja
Item 15: Irresponsibility Ja
Item 16: Failure to accept responsibility for own actions Ja
Item 17: Many short-term marital relationships Ja
Item 18: Juvenile delinquency Nej, brottslig först som vuxen
Item 19: Revocation of conditional release Vet inte vad det betyder
Item 20: Criminal versatility Nja, mest samma sorts brott som vara kran

Kollar de sådant när de kollar för ADHD? Kommer det löna sig att han kommer hamna på rock bottom? Ingen kan hjälpa han nu för de orkar inte, inte ens de som är svaga och hjälper. Han har inte ens varit rädd när han tagits av polisen. Det är väl inte riktigt normalt? Han gjorde för mycket brott och blev påkommen. Men eftersom ingen kände till hans tidigare brott så fick han villkorligt. Jag hade hoppats på fängelse. Vad händer när han blir arbetslös och hemlös? För det kommer att bli så. Om man är psykopat, börjar man med brott igen då? Han hade hoppats på att det skulle bli krig här, för han tror han passar i krig. Det är nog inte allas önskedröm, men då skulle han slippa tänka på vem som fixar mat och kanske han vill döda folk, fast har frågat han det, och han säger nej, men att det händer i krig och man får acceptera det. Han tycker mer det skulle vara spännande.

Jag vet det blev för långt men jag vill inte ta bort något.
Citera
Igår, 01:39
  #2
Medlem
Pripps3.5s avatar
Jag tror att det är du som är sjuk, inte din släkting.
Citera
Igår, 02:38
  #3
Medlem
zombie-nations avatar
Men hur är han till vardags? Är det en som äckligt charmar, är ilsken av sig eller är han snäll? Får ingen uppfattning bara för att han verkar ha ASPD. Är han svensk? Det är väl gener och vacklig uppfostran som ger sociopati. Jag tycker att inte sätta gränser är barnmisshandel. Med tanke på att de testar. Så det kan vara både arv och miljö. Du behöver inte välja. Jag förstår att du måste veta om det är arv eller miljö. Men hade han haft en kaotisk uppväxt hade du inte tvekat, denna uppväxt var också dålig. Men man blir inte automatiskt sådan, det behövs gener med. Om de kommer klassa honom som ADHD, det tror jag. Båda är frontallobssyndrom och överlappar.

Påminner om en jag känner. Missbruk, gängkriminalitet och en mor som bara tror gott om honom. En svensk medelklasskille som är stolt över att leva i ett parallellsamhälle. Han har massa damp i släkten, har dina släktingar det med? Om du har varit missbrukare och ni är nära släkt så kanske det finns något genetiskt.

Psykopati kan vara en som inte kan fungera och ta ansvar, de kan inte planera, de är vanliga människor, folk tror att de måste vara aggressiva, att de beter sig obehagligt och att de helt enkelt beter sig korkat. De utan diagnos är inte ens kriminella. Det är en atypisk neurologi om det är psykopati. Inte en störning som kan behandlas.
Citera
Igår, 02:57
  #4
Medlem
Om du inte måste ha med denne person att göra så tycker jag du bara ska ta och hålla avstånd.

Han är inte ditt ansvar. Hans föräldrar är heller inte ditt ansvar.

Varför han är som han är finns det troligen många förklaringar till. Uppfostran kan vara en del.

Tänk på att "psykopati" om det nu är det han har inte är något som går att bota. Det är ingen sjukdom som kan medicineras eller behandlas med terapi.

Håll dig borta bara. Inte dras med in i hans röror.
Citera
Igår, 04:34
  #5
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, du. Detta låter ju inte bra. Hoppas han vill låta sig utredas.
__________________
Senast redigerad av elastikmanden Igår kl. 04:37.
Citera
Igår, 04:38
  #6
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Absolut så är det så som du säger. Folk som får allt och bara har ja- sägare omkring sig blir ofta gravt dysfunktionella. Kolla bara på invandrarna och hur de beter sig som ett exempel.
Citera
Igår, 07:14
  #7
Medlem
DieselnDusts avatar
Låter som en väldigt curlad unge.
Citera
Igår, 07:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men hur är han till vardags? Är det en som äckligt charmar, är ilsken av sig eller är han snäll? Får ingen uppfattning bara för att han verkar ha ASPD. Är han svensk? Det är väl gener och vacklig uppfostran som ger sociopati. Jag tycker att inte sätta gränser är barnmisshandel. Med tanke på att de testar. Så det kan vara både arv och miljö. Du behöver inte välja. Jag förstår att du måste veta om det är arv eller miljö. Men hade han haft en kaotisk uppväxt hade du inte tvekat, denna uppväxt var också dålig. Men man blir inte automatiskt sådan, det behövs gener med. Om de kommer klassa honom som ADHD, det tror jag. Båda är frontallobssyndrom och överlappar.

Påminner om en jag känner. Missbruk, gängkriminalitet och en mor som bara tror gott om honom. En svensk medelklasskille som är stolt över att leva i ett parallellsamhälle. Han har massa damp i släkten, har dina släktingar det med? Om du har varit missbrukare och ni är nära släkt så kanske det finns något genetiskt.

Psykopati kan vara en som inte kan fungera och ta ansvar, de kan inte planera, de är vanliga människor, folk tror att de måste vara aggressiva, att de beter sig obehagligt och att de helt enkelt beter sig korkat. De utan diagnos är inte ens kriminella. Det är en atypisk neurologi om det är psykopati. Inte en störning som kan behandlas.

Personer med psykopatiska drag *kan* dock också vara väldigt beräknande och planerande, även om de är opportunister. De är dock sämre på att känna skuld och empati och kan vara väldigt manipulativa. Och de använder ofta detta för att nå sina mål.

Men som betraktare är det svårt att veta hur en person känner inombords och vilka motiv (om några) personen har - vissa människor döljer sina känslor av ren skam. Därför är det vanskligt att ställa såna här snabbdiagnoser.

Statistiskt sett borde det finnas många människor med psykopatiska drag på höga positioner, inom högriskyrken, yrken som ställer höga krav.
Citera
Igår, 07:20
  #9
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Låter som en väldigt curlad unge.
Jag ”curlade” mina barn, det var inte av ondo. Man visar vägen, nu är de bättre än jag någonsin varit. Och de är älskade.

Ts har problem och är inte frisk. Självklart blir man inte psykopat av en ”snäll” uppfostran.
Citera
Igår, 07:26
  #10
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag ”curlade” mina barn, det var inte av ondo. Man visar vägen, nu är de bättre än jag någonsin varit. Och de är älskade.

Ts har problem och är inte frisk. Självklart blir man inte psykopat av en ”snäll” uppfostran.
Så din unge fick bete sig precis som den ville (så som TS) och utan att behöva ta ansvar?

Har oxå vänner som curlar sina ungar. Dom riktiga bortskämda skitungar och väldigt duktiga på att manipulera.
Citera
Igår, 07:34
  #11
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Så din unge fick bete sig precis som den ville (så som TS) och utan att behöva ta ansvar?

Har oxå vänner som curlar sina ungar. Dom riktiga bortskämda skitungar och väldigt duktiga på att manipulera.
Självklart inte, det är inte att curla, det är att inte bry sig.

Finns kanske olika definitioner om vad curla är? Jag ser det som att man går före och visar vägen. Som i curling, man ”sopar mattan”.
Citera
Igår, 08:05
  #12
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Självklart inte, det är inte att curla, det är att inte bry sig.

Finns kanske olika definitioner om vad curla är? Jag ser det som att man går före och visar vägen. Som i curling, man ”sopar mattan”.
Vet inte inte om det finns olika definitioner om curlande. Men tror inte det.

Men som du förklarar det så tycker inte jag iaf att du har curlat din unge. Du har haft vanlig uppfostran som jag ser det. Och gällande ungen i TS så verkar inte den ungen blivit ledd och fått vägen visad.

Kan ju såklart ha fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in