Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-19, 15:38
Medlem
GregerMedeltids avatar
Sedan en flytt bor jag nu på en ny adress där mitt närmsta "ombud" är en så kallad paketbox från iBoxen. DHL tycker självklart att paket som levereras med DHL ska dit, trots att det kräver en smartphone-app för att kunna hämtas, en app som jag inte vill eller kan installera på min telefon. Därför måste jag nu ringa till DHL varje gång ett paket landar där och vänta ett par dagar på att de flyttar det till ett riktigt ombud.

Det enkla valet är ju förstås att inte välja DHL, men i de fall jag har haft dessa problem har jag beställt från utlandet och inte vetat om eller kunnat välja vad för leverantör tar över paketet när det kommer till Sverige.

Någon som har några idéer, förutom att flytta eller elda upp paketboxen?
Citera
2024-09-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Gå till DHL-ombudet du vill ha paketen till och fråga dem vad du kan göra. Går det t.ex. att använda ombudets adress (och ditt namn) på paketen?
Citera
2024-09-19, 15:54
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Gå till DHL-ombudet du vill ha paketen till och fråga dem vad du kan göra. Går det t.ex. att använda ombudets adress (och ditt namn) på paketen?

Inte en dum idé, problemet med det är att vissa paket också levereras med posten direkt i brevlåda, och jag tror inte DHL-ombudet är så suget på att ta emot dem. Hade jag kunna veta vad som kommer till DHL i Sverige hade det varit enklare, men det känns svårt att förutse.
Citera
2024-09-19, 15:55
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Sedan en flytt bor jag nu på en ny adress där mitt närmsta "ombud" är en så kallad paketbox från iBoxen. DHL tycker självklart att paket som levereras med DHL ska dit, trots att det kräver en smartphone-app för att kunna hämtas, en app som jag inte vill eller kan installera på min telefon. Därför måste jag nu ringa till DHL varje gång ett paket landar där och vänta ett par dagar på att de flyttar det till ett riktigt ombud.

Det enkla valet är ju förstås att inte välja DHL, men i de fall jag har haft dessa problem har jag beställt från utlandet och inte vetat om eller kunnat välja vad för leverantör tar över paketet när det kommer till Sverige.

Välkommen till verkligheten allt går genom appar.
Släpp tegelsten, men dator har du som kan beställa prylar.

Vill du inte ha app/smartphone så är mitt tips att sluta handla på nätet.

Sen går de väl att beställa hem till dörren, å dropp vid dörr.
Har får 10 tal paketet till dörren när jag inte är hemma
Citera
2024-09-19, 16:02
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Välkommen till verkligheten allt går genom appar.
Släpp tegelsten, men dator har du som kan beställa prylar.

Vill du inte ha app/smartphone så är mitt tips att sluta handla på nätet.

Sen går de väl att beställa hem till dörren, å dropp vid dörr.
Har får 10 tal paketet till dörren när jag inte är hemma

Inte alls. Mina beställningar gör jag via fax. Flashback använder jag genom att skicka telegram till min brorson som författar inlägg åt mig.

Vad jag gör har inte med saken att göra. Du ska inte kunna kräva att någon installerar en app för att kunna ta emot ett paket. En app från någon suspekt tredje part som dessutom vill läsa min platsinformation.
Citera
2024-09-19, 16:10
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Inte alls. Mina beställningar gör jag via fax. Flashback använder jag genom att skicka telegram till min brorson som författar inlägg åt mig.

Vad jag gör har inte med saken att göra. Du ska inte kunna kräva att någon installerar en app för att kunna ta emot ett paket. En app från någon suspekt tredje part som dessutom vill läsa min platsinformation.
Det fetade.. Haha va 😂

Du kan väl sända röksignaler till DHL att du vill ha dina beställningar till dörren.

Annars uppskattar jag dessa paketboxar. Vissa saker går inte ner i brevlådan och det är betydligt närmare till paketboxarna än till utlämningsställena.
Citera
2024-09-19, 16:17
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Det fetade.. Haha va 😂

Du kan väl sända röksignaler till DHL att du vill ha dina beställningar till dörren.

Annars uppskattar jag dessa paketboxar. Vissa saker går inte ner i brevlådan och det är betydligt närmare till paketboxarna än till utlämningsställena.

Jag kräver inte att de ska komma till dörren, de får gärna lämna paketen hos ombud. Men då ska det vara ett riktigt ombud, inget som kräver användandet av en tredje parts app som jag inte bett om eller tackat ja till.
Citera
2024-09-19, 16:27
Medlem
Citat:

Som tidigare sagt så kan du kontakta DHL direkt och höra med de. Det är nog endast dialogen däremellan som kan lösa det.

Dock vill jag bara påpeka att du kan neka rättigheter till alla appar, oavsett om det är plats, mikrofon eller annat de vill ha åtkomst till. De kanske inte fungerar optimalt då, men du kan neka de åtkomst. Eller välja "endast när jag använder appen" så att säga.

Du har rätt att du ska få leva som du vill, men tyvärr går tekniken framåt. Idag är fler och fler ställen cash-less och det mesta gå via appar. Har du inte bankid? Lycka till att utföra vissa ärenden. Appar är vardagen och de kommer inte minska i användning. Att halka efter för att man inte vill att någon random app ska veta att man bor ute på vischan är nog inte så smart. De har ju din adress redan så vad är egentligen rädslan?
Citera
2024-09-19, 16:30
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Förut krävde dom att du skulle montera en brevlåda för att få posten

Utvecklingen går framåt
Citera
2024-09-19, 16:33
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Jag kräver inte att de ska komma till dörren, de får gärna lämna paketen hos ombud. Men då ska det vara ett riktigt ombud, inget som kräver användandet av en tredje parts app som jag inte bett om eller tackat ja till.
Ok ok. Ja men ring dom då och hör. Finns väl inte så mycket mer än så som du kan göra 🤷🏼
Citera
2024-09-19, 16:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ok ok. Ja men ring dom då och hör. Finns väl inte så mycket mer än så som du kan göra 🤷🏼

Det är det jag redan gör, är dock trött på att behöva ringa och vänta flera dagar extra för varje paket. Tänkte mer på kreativa lösningar där jag blir kvitt problemet en gång för alla.
Citera
2024-09-19, 16:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Som tidigare sagt så kan du kontakta DHL direkt och höra med de. Det är nog endast dialogen däremellan som kan lösa det.

Dock vill jag bara påpeka att du kan neka rättigheter till alla appar, oavsett om det är plats, mikrofon eller annat de vill ha åtkomst till. De kanske inte fungerar optimalt då, men du kan neka de åtkomst. Eller välja "endast när jag använder appen" så att säga.

Du har rätt att du ska få leva som du vill, men tyvärr går tekniken framåt. Idag är fler och fler ställen cash-less och det mesta gå via appar. Har du inte bankid? Lycka till att utföra vissa ärenden. Appar är vardagen och de kommer inte minska i användning. Att halka efter för att man inte vill att någon random app ska veta att man bor ute på vischan är nog inte så smart. De har ju din adress redan så vad är egentligen rädslan?

BankID har jag. Jag använder enbart jobbtelefonen, och har en ganska restriktiv app-policy från vår MDM som blockerar många tredjepartappar, inklusive denna skit från iBoxen. Att köpa en ny telefon för att kunna ta emot paket känns som en jävligt omständig lösning, när min jobbtelefon gör 99,9 % av vad jag behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in